Skip to main content
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".



Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.



Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".



Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?



Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.



Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
Was vooral opvallend dat die precies 2 uur voorliep.
Was vooral opvallend dat die precies 2 uur voorliep.

Als hij morgen nog verder voor loopt toch maar even melden?



Die klokken hebben geen idee welke tijd het is (lekker analoog, ik loop door tot elk stop/gaan teken op eigen tempo. Wellicht een paar stoptekens gemist?)
Ook in treinstel 2231 staat de tijd niet goed. Betreft deze keer rit 6655.
Voor het archief dan maar, dit is Eindhoven en 10326.




https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-werkt-hard-aan-defecte-reisinformatieschermen
Al 4 maanden lees ik op Twitter (staat inderdaad 27/7 op de sticker) ๐Ÿค”





En jawel.. NS vraagt "geef even het nummer, dan kan ik het melden..."

https://twitter.com/NS_online/status/1072229436458700801



En de QR code gaat naar https://qr.foreyet.com/tbp/2415755 dat is dus Almere Centrum
Ook stuk...





@NS_online ik tref net de 10733 op station Amsterdam Amstel perron 1 aan met een kapot scherm. Aan de de kant van de roltrap.

De trein is dan misschien wel nieuw, maar SNG stel 2720 is niet echt bij de tijd.



De verwachte aankomsttijd is juist. Op die andere tijd zul je mij nog niet in een trein zien๐Ÿ˜‚



Maar altijd nog beter dan 2 dagen geleden in de 2706, die 's middags helemaal geen reisinfo, tijd of omroep had. Iets wat trouwens best regelmatig gebeurt in de SNG's.




Oei, Heino is stuk en NS (webcare dakjes) natuurlijk in paniek want er staat geen nummer op de onderkant!



https://twitter.com/Cas_rb/status/1091404295222820867





@Henk_NL plak jij er even een Defect sticker op? ๐Ÿคฃ
Is doorgegeven, geen nummer voor nodig ๐Ÿ˜€ Ga niet het halve land af om stickers te plakken hoor 😉
Is doorgegeven, geen nummer voor nodig ๐Ÿ˜€ Ga niet het halve land af om stickers te plakken hoor ;)

Geef ik een 'like', zie je 'm niet. ๐Ÿ˜ฉ




Die 'like' wilde ik ook geven maar no go! Nu wel de like!

Net ofย @Henk_NL niet bestaat ;-)

As we speak... Is dit scherm te klein of de tekst te groot?
ย 

7b8d747c-471e-4a82-a3de-1e7fa6e2fb5a.jpg


Gevalletje zomertijd in de SNG (en FLIRT misschien ook weer?) ๐Ÿค”





@NS_online de klok staat verkeerd. Trein 2728 S81 naar Zwolle vertrekt om 19.23


Met dank aan @Sander-VH (via Twitter) 🙂
Zojuist ook nog even gemeld bij de conducteur, hij gaat kijken of hij deze kan goed zetten samen met de machinist
Al vaker geconstateerd in SNG. Verschil is wel meer dan alleen dat uurtje verzetten voor de zomertijd en die hier in de Randstad hadden dit al ruim voor de zomertijd.



Doet trouwens de reisinformatie het wel in alle stellen daar in Noorden @Sander-VH ?

Vooral in begin gaven de schermen in de 6300 leuke plaatjes van treinen ergens in een veld. Lijkt de laatste tijd wel beter te gaan.





Overigens heb ik deze weer een ander soort defect geconstateerd, een defecte draaideur van de fietsenstalling en de tussenverdieping naar de stationshal of perron op Delft. Sticker op het glas van de deur geeft aan "Alstublieft niet duwen, Automatisch draaideur". Alleen draait deze niet meer automatisch en moet je dus wel zelf duwen. Na melding zit er wel de bekende Defect sticker op.

Een like uitdelen hier werkt overigens alweer/nog steeds niet!


Ja de reisinformatie doet het wel goed. Behalve dan dat groningen Roningen is, Beilen wordt uitgesproken als Beilan en Zwolle als zwollee @Momo
Ja de reisinformatie doet het wel goed. Behalve dan dat groningen Roningen is, Beilen wordt uitgesproken als Beilan en Zwolle als zwollee @Momo

Haha, dan lijkt het alsof ze een Engelse text-to-speech engine gebruiken 😃
https://www.dumpert.nl/mediabase/7657927/82312556/uw_reisinformatie.html



๐Ÿค”
Hahaha @Henk_NL
Deze ook van slag https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-04-14/8139 (SNG-3 2316)





Loopt een uurtje of 6 achter dus.
Hebben de SNG's wel eens vaker last van.

Nog vaker, vooral in begin op de 6300, was er helemaal geen reisinfo, alleen een plaatje van een bv een trein met op de achtergrond bollenvelden (wel toepasselijk voor de 6300) of een "diashow" over de nieuwe sprinter met o.a. als info dat ze actuele reisinfo hadden. Dan was er ook geen automatische omroep en maar een hele enkele HC (op 1 hand te tellen) riep dan handmatig om.
Beetje off-topic (want geen NS, maar wie verzorgt de info op dat ding dan wel? Ik vermoed https://twitter.com/DMGQbuzz)



Edit: Via tweet bevestigd!



Geldermalsen doet ook mee ๐Ÿคฃ





Bron: Twitter




T gebeurd wel vaak dat schermen op z'n kop staan @Robert B
Het gebeurde bij ons op werk ook wel eens. Was een collega terwijl je even van je plek was leuk bezig geweest je voor de gek te houden en kwam je terug stond je scherm op zijn kop. Leuk spelen met de Ctrl+Alt toetsen.

Reageer