Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

  • 26 December 2017
  • 280 reacties
  • 10541 Bekeken

Reputatie 7
Badge
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".

Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.

Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".

Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?

Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.

Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?

280 reacties

Badge +3

Off-topic ik kreeg een hele dikke, (3 echte postzegels er op!) A4 enevelop van mijn inboedel+aansprakelijkheid verzekeraar!

Over cyber nogwat dekking…. https://www.nn.nl/Zakelijk/Schadeverzekeringen/cyberverzekering.htm

Neuh, voor dat soort dingen ga ik geen € 18,35 per jaar betalen, per kwartaal € 4,54 en per maand € 1,51 Goh, ze kunnen rekenen!

Reputatie 3

Dit heeft er gewon mee te maken of je 1,4 of 12 keer per jaar betaald.

Veel bedrijven geven korting als je een heel jaar in 1 keer betaald.

Reputatie 3

Maar raar is dan dat jaarbetaling nu juist duurder is.

Ik snap het niet.

Badge +3

Alkmaar (is al gemeld) beetje ingebrand die schermen…

 

Reputatie 7
Badge +2

Dat lijkt haast wel een intrinsiek probleem van die platte schermen, waarbij het display ooit vervangen is naar iets soortgelijks als de andere schermen. Onvoldoende koeling wellicht bij schermen die vrijwel constant aan staan?

Je ziet het in Hilversum in elk geval ook, maar alleen bij de platte schermen die oorspronkelijk werden gebruikt voor borden die niet onder een perronkap hingen.

Reageer