Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 7

Ik vind het persoonlijk wel een enorme stap vooruit, dat ook buitenlanders die sporadisch met de trein zouden willen reizen nu op deze manier - wederom, net zoals vroeger - met de NS mee kunnen.

 

Gelukkig heeft de NS dit keer er wel aan gedacht, dat buitenlandse bankkaarten ook bestaan.

 

Het is alleen een beetje spijtig, dat als wij met ons gezin reizen, de twee kinderen alsnog een ticketje moeten kopen (een e-ticket rail runner). Immers, om je kinderen onder de 12 gratis mee te laten reizen heb je alsnog een OV chipkaart nodig.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Ik zou in het geval van vragen en/of problemen met de buitenlandse kaarten contact opnemen met OVpay. Hoewel die het niet eenvoudig maken om contact met ze op te nemen. En dan weer verwijzen naar de vervoerders als een incheck wordt geweigerd.
 

https://ovpay.nl/files/original/voorwaarden-betaalpas.pdf

Reputatie 6

@Philned Het moeten wel bankpassen en creditcards zijn die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Je zou aan je kennissen kunnen vragen of hun kaarten wel geschikt zijn voor contactloos betalen en of ze dat wel hebben aangezet.

Dat je kennissen wel geld uit de muur kunnen halen is irrelevant omdat de verificatie met pincode plaatsvindt.

iMark, het gaat om buitenlandse (digitale) kaarten, kaarten die allemaal geschikt zijn voor contactloos betalen en indien nodig op "wereld” zijn gezet. Bij aan een bankrekening gekoppelde prepaid kaarten kon zelfs met een te laag saldo op de creditcard gewoon contactloos betaald worden. maar niet ingechecked.  Van een van de digitale kaarten op de telefoon werd de maximale bestedingsruimte niet correct omgezet van de lokale valuta naar €. Een kaart die een limiet van van ongeveer €1500 zou moeten hebben had volgens de betaalsystemen hier een limiet van € 10, maar het contactloos betalen van een hoger bedrag (€ 54) ging evengoed probleemloos. Het is even afwachten hoe de afrekeningen van de kaarten er uit gaan zien, er is van geen enkele creditcard, ook in de digitale omgeving, een reservering/betaling te zien.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Ik gebruik mijn smartphone puur omdat het voor mij handiger en sneller is dan met de bankpas. De gewone pasjes heb ik overigens nog steeds altijd bij me. Als reserve voor het geval er iets niet werkt, maar natuurlijk ook omdat ik nog altijd incheck met de OV-Chipkaart (want abonnement) en andere pasjes (ID kaart etc.) die ik gewoon bij me heb.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Het moeten wel bankpassen en creditcards zijn die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Je zou aan je kennissen kunnen vragen of hun kaarten wel geschikt zijn voor contactloos betalen en of ze dat wel hebben aangezet.

Dat je kennissen wel geld uit de muur kunnen halen is irrelevant omdat de verificatie met pincode plaatsvindt.

Reputatie 6

Dat je nu op allerlei manieren kan betalen lijkt mooi maar ik (mijn buitenlandse bezoekers) hebben gemerkt dat meerdere redelijk onbekende debit-cards en credit cards het niet begrijpen, of beter gezegd de NS herkent ze niet ondanks dat je er hier wel geld mee uit de muur kan halen. Buitenlandse virtuele kaarten leveren ook problemen op. Gek genoeg konden er met de credit/debit cards wel kaartjes uit de automaat gehaald worden. Ik zal proberen te achterhalen waarom sommige buitenlandse mastercard of visacard pasjes niet werken. Zou het zijn omdat ze niet aan een bankrekening gekoppeld zijn?

Reputatie 7

Waarom zo moeilijk doen het is gewoon een nieuwe betaalmethode er bij. Iedereen kan zijn eigen keuze maken hoe hij wil betalen of dat nu per telefoon is betaalpas of OV chipkaart maakt niet uit. Je kiest voor wat op dat moment past. Ik gebruik mijn betaalpas en Google pay wallet door elkaar net wat me op dat moment uitkomt. In de supermarkt en sommige andere winkels de wallet omdat  daar zowel de bank als clientenpas in zit en het dan een handeling is.

Ik kan nu ook in de spits kiezen om te betalen met betaalpas of google pay en in de daluren met mijn OV kaart met dal vrij. Waardoor ik flexibeler kan reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Als je bank het betalen via een wallet app (Apple Pay of Google Pay) ondersteunt kun je van meerdere banken kaarten gebruiken. En creditcards van verschillende maatschappijen. Je hoeft niet eens je fysieke bankpas of creditcard bij je te hebben om die te kunnen gebruiken. 

Je moet dan wel goed opletten dat je met dezelfde kaart in- en uitcheckt.

Wat ik positief aan OVpay vind is dat het een systeem is dat door veel meer mensen makkelijk gebruikt kan worden. Voor de mensen die geen andere betaalmogelijkheden willen gebruiken verandert er niets. Voor incidentele reizigers zonder OV-chipkaart wordt het veel makkelijker om het Nederlandse OV te gebruiken. 

Reputatie 4

Ik vind OVpay (of je nu je mobiel of je pinpas gebruikt) echt héél positief.

Jaren geleden hebben we al in de Londense metro gereisd met ‘gewoon’ onze Nederlandse bankpasjes. Het was echt een verademing hoe makkelijk dat was t.o.v. een Oyster Card. Andersom is het nu dus voor toeristen net zo makkelijk bij ons, straks in al het Nederlandse OV.

Ik begreep dat je in de toekomst zelf kan kiezen ov je OVpay (tzt met abonnementen en korting) als fysiek pasje wilt hebben of digitaal op je smartphone ‘wallet’. Dan is er volgens mijn voor elk wat wils.

 

Badge +3

En even als complete nitwit op dit gebied (nee, nog steeds geen smartphone), kun je 2 betaalpassen van 2 aparte rekeningen (en van 2 verschillende banken) op je telefoon zetten? Zelf heb ik namelijk zowel bij ING als bij de Rabobank een betaalrekening en hier betaalpassen van. Mocht er bij de ene bank storing zijn, kun je altijd nog de pas van de andere bank gebruiken

Vast wel. Off-topic ik werd gebeld (en ze waren het echt!) door ASN Bank! 

Of ik echt wel Robert was die een 'buitenland betaling’ wilde doen (10 euro naar mijn ‘nieuwe’ Revolut rekening) Een overschrijving van 500 euro was verdacht/geweigerd, dus weet je wat we gaan je toch even bellen, al zou een bank dat niet moeten doen!

Nou ja, als de dame in het gesprek alles al wist (en ik het natuurlijk zelf gedaan had) dan zet die betaling maar door hoor!

De term “mobiel betalen” is nogal ambigu, een in de Wallet geimporteerde kaart zou zich net als een fysieke kaart moeten gedragen bij dit soort zaken.

 

En ja, in alle moderne Wallets kun je meerdere kaarten importeren. Dat is ook precies mijn use case: mijn belangrijkste pasjes zitten in een Secrid pasjeshouder, alle debit- en creditkaarten van (veelal zakelijke) rekeningen die ik maar incidenteel gebruik zitten in Apple Pay.

 

// Edit: ING zelf schrijft nu:

Dus ja, contactloze betalingen werken, en dus OV Pay ook.

Reputatie 7
Badge +3

ING meldt hierover “Mobiel Betalen doe je via de app. Wegens de problemen met de app werkt dit niet. Betalen met jouw Betaalpas zou wel gewoon moeten lukken.” Overigens zijn er ook klanten die zeggen niet met PIN te kunnen betalen, anderen kunnen dat wel.

 

En even als complete nitwit op dit gebied (nee, nog steeds geen smartphone), kun je 2 betaalpassen van 2 aparte rekeningen (en van 2 verschillende banken) op je telefoon zetten? Zelf heb ik namelijk zowel bij ING als bij de Rabobank een betaalrekening en hier betaalpassen van. Mocht er bij de ene bank storing zijn, kun je altijd nog de pas van de andere bank gebruiken.

Ik zie wel in MijnNS dat je daar maar 1 betaalpas kan toevoegen voor inzicht in je reisgeschiedenis. Ik neem aan dat je op zich wel met meerdere betaalpassen gebruik kan maken van OVpay (natuurlijk wel 1 per reis), maar je kunt dan niet van meerdere betaalpassen je reishistorie in je MijnNS account zien. 

Het gedeelte op je GSM is een vrij dom geheel en verschilt niet eens zo heel erg veel van je fysieke bankkaart. Als PIN-transacties werken, zouden mobiele transacties net zo goed moeten werken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Intussen is er vandaag al zo ongeveer de hele dag een storing bij ING, klanten kunnen niet inloggen, geen overboekingen doen, pinnen zou wel moeten kunnen maar ik zie ook berichten dat mensen niet kunnen betalen met hun telefoon. Kun je dan nog wel inchecken met je ING betaalpas op je smartphone? 

Overigens kan ik wel gewoon inloggen bij mijn ING rekening en betalingen doen, ik maak gebruik van de ING scanner en dat werkt blijkbaar nog wel gewoon.

Reputatie 7
Badge +3

Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Ik tover mijn telefoon tevoorschijn, zorg dat het scherm ontgrendeld is (wat bij mij nog geen seconde duurt) en klaar. Eigenlijk precies zoals het met de pas ook werkt.

Dat is voor mij veel sneller dan portemonnee erbij halen, het goede pasje opzoeken en betalen.

Ik doe dat al vrij lang zo, en in het begin zag je mensen nog raar kijken omdat ze er niets van snapten. Tegenwoordig zie ik het veel meer.

Ik vind dat er echter wel wat te zeggen is voor wat @mrfreeze zegt: Zaken als automatisch OV (e)bike kunnen huren met NS Flex zouden gewoon uitgezet moeten kunnen worden voor hen die dat willen.

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Reputatie 7

Dat is fijn dat jij dat allemaal kan en wil. Maar ik hoef niet mijn hele hebben en houden in mijn smartphone te hebben. Ligt hij door al die apps alleen maar langer aan de lader. Lekker duurzaam. En ook goed voor de privacy.

 

Zo mee eens. In principe kan straks vast echt alles via je zakcomputertje, maar waarom wil je dat, en om daar nu zo afhankelijk van te worden en de hele dag met dat ding in de aanslag te lopen... nee.....🙄 Moet je nu echt alles digitaliseren en automatiseren en voor iedere handeling apps hebben? Er zit wat mij betreft een grens aan - zoals dat met alles is. 

Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Ha ha, ik ken nog zowel Cobol als Fortran uit de tijd van mijn opleiding. Moet het wel een dagje ophalen om weer operationeel te worden.

Genoeg plek om nog bij te beunen als je die behoefte ooit zou hebben. Misschien kan je bij Jeroen intrekken? 

 

https://www.cnbc.com/2020/04/06/new-jersey-seeks-cobol-programmers-to-fix-unemployment-system.html

 

Dat was een heel bekend COBOL-verhaal in het begin van de virushysterie.

Van mij hoeft dit allemaal ook niet.

Misschien is dat ergens ook wel de keerzijde van het hebben van de IT-achtergrond, ik heb bij thuiskomst ook geen interesse in al die onzin. Geen smart home, gewoon een knop en het werkt, niet ‘s avonds op de bank ook weer met software moeten rommelen. Mobiel betalen doe ik al weinig want ik gebruik nog veel cash, en ook mobiel reizen is niet mijn hobby.

Reputatie 7
Badge +1

Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Ik tover mijn telefoon tevoorschijn, zorg dat het scherm ontgrendeld is (wat bij mij nog geen seconde duurt) en klaar. Eigenlijk precies zoals het met de pas ook werkt.

Dat is voor mij veel sneller dan portemonnee erbij halen, het goede pasje opzoeken en betalen.

Ik doe dat al vrij lang zo, en in het begin zag je mensen nog raar kijken omdat ze er niets van snapten. Tegenwoordig zie ik het veel meer.

Ik vind dat er echter wel wat te zeggen is voor wat @mrfreeze zegt: Zaken als automatisch OV (e)bike kunnen huren met NS Flex zouden gewoon uitgezet moeten kunnen worden voor hen die dat willen.

Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Ha ha, ik ken nog zowel Cobol als Fortran uit de tijd van mijn opleiding. Moet het wel een dagje ophalen om weer operationeel te worden.

Reputatie 7
Badge +3

OV-pay (of het nu met de telefoon of gewoon met de losse bakpas is) lijkt me ook een uitkomst om niet meer vol tarief e-tickets te hoeven kopen die je niet meer kan aanpassen of cancellen als je onverhoopt toch niet gaat reizen of als je een foutje hebt gemaakt met bestellen, hoe je ook niet meer te wachten tot het ticket een keer in de mail komt. 

Reputatie 7
Badge +3

De apps op mijn telefoon werken alleen als ik die ontgrendeld heb door gezichtsherkenning of door pincode. Dat geldt dus ook voor de betaalapp. Het vermindert de risico's op misbruik daardoor aanzienlijk. 

Er lijkt me helemaal niets mis met deze vernieuwingen. Maar ze moeten niet opgedrongen worden. Daarom lijkt OVpay mij wel een goede stap. Er komt een opvolger van de huidige OV-chipkaart maar daarnaast zijn er nieuwe betaalmogelijkheden. Ik juich dat toe.

Overigens zal ik het zelf (nog) niet gaan gebruiken. Ik blijf op saldo reizen met de OV-chipkaart gekoppeld aan automatisch opladen. Maar in Londen heb ik het reizen met de telefoon al getest en dat werkte prima. Voor incidentele reizigers als toeristen is het een uitkomst dat ze niet meer hoeven na te denken over het kopen een OV-chipkaart en het laden van saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het (voor de verandering 😉) helemaal eens met MoDe. Van mij hoeft dit allemaal ook niet. Noem het ouderwets, maar ik hoef niet m'n hele hebben en houwen in die telefoon. En niet alleen met dit voorbeeld, maar het geldt voor veel meer ‘vernieuwingen', waarvan anderen blijkbaar voor mij bepalen dat het ook ‘verbeteringen’ zijn. Wat mij vooral stoort is dat het opgedrongen wordt, er een extra risico bestaat, en je vaak geen mogelijkheid hebt om niet mee te doen.  Flex, dat er automatisch voor zorgt dat je extra risico loopt door het standaard mogelijk maken van (elektrische) OV-fietshuur. ING die de mogelijkheid tot contactloos betalen verplicht, waardoor je extra risco loopt bij pasverlies. OVpay met dezelfde reden. En zo zijn er nog vele voorbeelden.
Geen probleem als anderen graag een app gebruiken om te zappen, voor mij voldoet een (of meerdere) afstandsbedieningen prima.

(en dat voor een ICT-er 🤣)

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je mag je eigen definitie van telefoon gebruiken.

Maar we leven al een tijdje in het tijdperk van de smartphone en dat is eigenlijk een kleine (en zeer krachtige) computer met camera waarmee je toevallig ook kunt bellen. Bellen is een nauwelijks nog gebruikte functie van de smartphone. Omdat de smartphone in feite een computer is, kun je er allemaal verschillende apps op gebruiken. Ik gebruik thuis een app om de audio- en videoapparatuur te bedienen. Veel makkelijker dan losse afstandsbedieningen.

Dat is fijn dat jij dat allemaal kan en wil. Maar ik hoef niet mijn hele hebben en houden in mijn smartphone te hebben. Ligt hij door al die apps alleen maar langer aan de lader. Lekker duurzaam. En ook goed voor de privacy.

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Ik heb allang door dat je met een telefoon kunt betalen, maar ik ga dat gewoon niet doen. Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Reageer