Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je mag je eigen definitie van telefoon gebruiken.

Maar we leven al een tijdje in het tijdperk van de smartphone en dat is eigenlijk een kleine (en zeer krachtige) computer met camera waarmee je toevallig ook kunt bellen. Bellen is een nauwelijks nog gebruikte functie van de smartphone. Omdat de smartphone in feite een computer is, kun je er allemaal verschillende apps op gebruiken. Ik gebruik thuis een app om de audio- en videoapparatuur te bedienen. Veel makkelijker dan losse afstandsbedieningen.

Je begint weer onredelijk te worden om maar je gelijk te krijgen, een abonnement op een bankpasje is helemaal geen optie en staat ook niet op de roadmap.

 

Als je de OVCP wil vernieuwen en iets wil doen aan de fraudegevoeligheid daarvan, zal je naar een type kaart moeten waarbij het systeem niet blind vertrouwd op wat op de kaart staat. Daarvoor is deze vernieuwing net zo goed nodig, want je techniek gaat op vergelijkbare manier werken: naar huis bellen bij transacties. Het staat nog gewoon op de planning om daarbij OVCP-kaarten uit te geven, inclusief foto. Maar om zo’n investering te verkopen mik je beter op OV Pay, dat krijg je makkelijk uitgelegd. Het probleem met (hardened) MFOC attacks niet.

 

--

Wat betreft je later toegevoegde passage, het is niet handiger of goedkoper om kaartjes via een automaat te verkopen. Een netwerk aan kaartautomaten heeft hetzelfde probleem, op enig moment moet je de soft- en hardware gaan vernieuwen omdat je leveranciers stoppen met leveren en onderhouden, of daar zo’n godsvermogen voor vragen dat het onbetaalbaar wordt. Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

OV Pay is niks meer dan een manier om vernieuwing van de backoffice bij Translink te verkopen, en dat is hard nodig. Het huidige OVCP-systeem is juist enorm fraudegevoelig, er is met lapmiddelen geprobeerd om de grootste gaten op te lossen die sinds 2010 zijn gevonden, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

Nee, abonnementen koppelen aan bankpasjes zonder foto is in de praktijk helemaal niet fraudegevoelig.

En waarom moet de vernieuwing van de backoffice bij Translink trouwens verkocht worden? Het voortbestaan van Translink is geen doel op zich. Als het handiger of goedkoper is om kaartjes via een automaat te verkopen (zoals in Duitsland) moet je dat vooral doen. Het betaalsysteem in het OV is een middel en geen doel op zich. 

OV Pay is niks meer dan een manier om vernieuwing van de backoffice bij Translink te verkopen, en dat is hard nodig. Het huidige OVCP-systeem is juist enorm fraudegevoelig, er is met lapmiddelen geprobeerd om de grootste gaten op te lossen die sinds 2010 zijn gevonden, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

Ik zie in de supermarkt juist veel mensen met de telefoon betalen en niet met de bankpas.

Verder heb ik in Londen kunnen waarnemen dat daar al heel veel mensen met de telefoon betalen en niet meer met de Oyster Card of een bankpas of creditcard.

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Je vergeet totaal waar het om draait. Iemand die met de trein van Leiden naar Den Haag wil of oma Jansen die met de bus naar de markt wil. Het OV dreigt een peperduur speeltuintje voor betalingssystemen te worden. Veel van die systemen zijn nog fraudegevoelig ook maar dat wuiven de hobbyisten graag weg onder het mom van gemak en vooruitgang.

Het gaat om je opmerking dat de 1e klas vol gaat zitten met telefoonladers. Dat hoeft niet nodig te zijn, want ook met een platte batterij kan je nog altijd basis NFC gebruiken. Wat jij allemaal wel of niet wil gebruiken is jouw feestje.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie in de supermarkt juist veel mensen met de telefoon betalen en niet met de bankpas.

Verder heb ik in Londen kunnen waarnemen dat daar al heel veel mensen met de telefoon betalen en niet meer met de Oyster Card of een bankpas of creditcard.

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Reputatie 7
Badge +3

Veel telefoons staan toe om, zelfs bij een lege batterij, de hoofdkaart nog altijd te gebruiken voor PIN-transacties (en dus ook in/uitchecken). Zie voor iPhone bijvoorbeeld: https://support.apple.com/guide/security/express-cards-with-power-reserve-sec90cd29d1f/web

Geen iPhone en niet van plan om met telefoon te betalen. Dus dat probleem zal ik niet hebben.

Overigens ben ik nog nooit mijn ov chipkaart verloren, maar wel mijn telefoon (wel teruggekomen).

Veel telefoons staan toe om, zelfs bij een lege batterij, de hoofdkaart nog altijd te gebruiken voor PIN-transacties (en dus ook in/uitchecken). Zie voor iPhone bijvoorbeeld: https://support.apple.com/guide/security/express-cards-with-power-reserve-sec90cd29d1f/web

Reputatie 7
Badge +3

Alles goed en wel. Ik ga niet inchecken met mijn telefoon, een telefoon is uitgevonden om mee te bellen. Ik heb geen bankpas op mijn telefoon en ga die er ook niet opzetten omdat men dat zo handig vindt of omdat het zou moeten.

Telefoons moeten regelmatig opgeladen worden. Het gaat dus wel erg druk worden in de 1e klas met al die mensen die even de telefoon moeten opladen omdat ze anders niet kunnen uitchecken.

 

Ik raad iedereen aan om de stap met in- en uitchecken met fysieke bankpas over te slaan en meteen te gaan in- en uitchecken met je telefoon. Die heb je (meestal) toch al bij de hand en daarmee voorkom je dat je loopt te hannesen met je bankpas en je portemonnee. Ik heb dat 

Wel natuurlijk alle bankpassen en creditcards uit het hoesje van je telefoon halen.

De mededeling over passen los aanbieden op de poortjes en paaltjes dekt daarom de lading niet. Je kunt ook je telefoon gebruiken.

Overdrijven is ook een vak. 95% van de mensen betaalt in de supermarkt ook met een pasje en niet met de telefoon. Dus dat hannesen lijkt nogal mee te vallen.

De hele discussie hier lijkt alleen maar te gaan tussen enkele techno-freaks (ja, ik ben zelf ook techneut) die steeds hun nieuwste speeltje willen gebruiken en volledig uit het oog verliezen waar het in het OV om draait.

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad iedereen aan om de stap met in- en uitchecken met fysieke bankpas over te slaan en meteen te gaan in- en uitchecken met je telefoon. Die heb je (meestal) toch al bij de hand en daarmee voorkom je dat je loopt te hannesen met je bankpas en je portemonnee. Ik heb dat 

Wel natuurlijk alle bankpassen en creditcards uit het hoesje van je telefoon halen.

De mededeling over passen los aanbieden op de poortjes en paaltjes dekt daarom de lading niet. Je kunt ook je telefoon gebruiken.

Reputatie 7
Badge +2

Dus de 65 plusser of 4-11 jarige betaalt vol tarief als ze in bus-tram-metro inchecken met bankpas. Goed om te weten, maar of deze groep dat weet?

Jup, maar de leeftijdskorting volgt in Q2 weet ik inmiddels.

Het nieuwe systeem is bedacht voor mensen die af en toe met OV reizen. Daarom moet nu iedere reiziger zijn pas uit de “verpakking” halen

Welk gedoe? Ik reis al jaren met gewoon m'n OV-chipkaart in m'n jaszak en de rest van de pasjes in m'n portemonnee. Juist elke keer je hele portemonnee erbij moeten pakken is gedoe. Werkt uitstekend en je voorkomt vanzelf dat je verkeerd incheckt.

(Goed, ik heb ook wel eens getracht in te checken met de ROVA-pas een dag nadat ik m'n huisvuil in de container gegooid had. Maar dat kost niks en geeft alleen een foutmelding)

Reputatie 2

Het nieuwe systeem is bedacht voor mensen die af en toe met OV reizen. Daarom moet nu iedere reiziger zijn pas uit de “verpakking” halen en opletten of het bedrag van de gewenste kaart wordt afgeschreven. De tekst op de schermpjes van de incheckpalen is ook aangepast. Ook moet er een voorlichtingscampagne gevoerd worden. Wat een gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu live gaat is level 1 van OVpay, dat is dus alleen 2e klas vol tarief. Hierna volgen nog de levels 2 en 3, waarbij zo uit m'n hoofd level 2 de leeftijdskorting was en level 3 de abonnementen.

Dat laatste zal nog wel even duren, want het nieuwe productenpalet is nog niet aan de reizigersorganisaties voorgelegd.

Als OVpay eenmaal volledig ingevoerd is en de OV-chipkaart door de OVpas vervangen is zullen ook de kaartlezers in BTM, die nu een stuk trager zijn geworden, weer sneller worden. Die traagheid schijnt er namelijk in te zitten dat de lezer eerst moet vaststellen wat voor pasje je er voor houdt en dat hoeft niet meer als alles op de nieuwe technologie draait.

Dus de 65 plusser of 4-11 jarige betaalt vol tarief als ze in bus-tram-metro inchecken met bankpas. Goed om te weten, maar of deze groep dat weet?

Reputatie 7
Badge +2

Wat nu live gaat is level 1 van OVpay, dat is dus alleen 2e klas vol tarief. Hierna volgen nog de levels 2 en 3, waarbij zo uit m'n hoofd level 2 de leeftijdskorting was en level 3 de abonnementen.

Dat laatste zal nog wel even duren, want het nieuwe productenpalet is nog niet aan de reizigersorganisaties voorgelegd.

Als OVpay eenmaal volledig ingevoerd is en de OV-chipkaart door de OVpas vervangen is zullen ook de kaartlezers in BTM, die nu een stuk trager zijn geworden, weer sneller worden. Die traagheid schijnt er namelijk in te zitten dat de lezer eerst moet vaststellen wat voor pasje je er voor houdt en dat hoeft niet meer als alles op de nieuwe technologie draait.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou uitgaan van de mededelingen van OVpay en niet van de vervoerders.

Reputatie 7
Badge

Overigens stelt EBS reizen met OV pay i.c.m. een abonnement "binnenkort" mogelijk te maken (https://www.ebs-ov.nl/voorne-putten-rozenburg/reisproducten/ovpay/hoe-werkt-reizen-met-ovpay). Dat klinkt toch of zij al wel minstens een vaag idee hebben hoe ze dit vorm kunnen geven. Helaas kan ik daar nog niet meer over vinden.

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk ga je dan een situatie krijgen waarbij je met een (digitale) betaalpas incheckt, en dat je dan altijd je OV-Chipkaart / NS-pas moet laten zien omdat daar je foto op staat. De conducteur kan deze of je (digitale) betaalpas uitlezen, en daarmee zien of je met deze pas of een betaalpas ingecheckt bent. 

Het punt is toch juist dat je geen specifieke kaart meer nodig heb? Als ik toch een ov-chipkaart of een of andere pas van NS moet blijven aanschaffen en meenemen kan ik daar ook wel mee blijven inchecken.

Reputatie 6
Badge +2

@Dennis Voor OVpay kun je de app op je telefoon installeren waarop je al je transacties kunt zien.
 


https://www.ovpay.app/

Wel benieuwd hoe dat werkt als je vergeten bent in te checken (op een station zonder poortjes). Dat zou betekenen dat je kunt instappen zonder in te checken en een incheck registreert wanneer er controle aankomt of zo dicht mogelijk bij je bestemming. Zou daar wel over zijn nagedacht?
 

Als de inchecktijd heel kort voor de controle is, is het wel verdacht, misschien telt die incheck dan niet.

Reputatie 6
Badge +2

Een vraagteken is wat mij betreft de koppeling met systemen van banken en creditcardmaatschappijen. Je zou niet moeten kunnen inchecken met een kaart die als vermist of gestolen is gemeld. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25/je-betaalpas-gebruiken-als-vervoerbewijs-vanaf-volgende-week-kan-dat-in-heel-nederland-a4155329:

‘Elke drie tot vijf minuten krijgt Translink van de banken een ‘zwarte’ lijst met informatie van klanten die rood staan, geen geldige rekening hebben of om een andere reden niet zouden mogen reizen met hun betaalpas.’

Reputatie 7
Badge +3

@Dennis Voor OVpay kun je de app op je telefoon installeren waarop je al je transacties kunt zien.
 


https://www.ovpay.app/

Wel benieuwd hoe dat werkt als je vergeten bent in te checken (op een station zonder poortjes). Dat zou betekenen dat je kunt instappen zonder in te checken en een incheck registreert wanneer er controle aankomt of zo dicht mogelijk bij je bestemming. Zou daar wel over zijn nagedacht?
 

Reputatie 7
Badge

Het volledig verplichten van de bankpas gaat nooit gebeuren. Je zal altijd publiek, zoals toeristen, uitsluiten wat je niet wilt. Voor die groep die geen bankpas wil gebruiken zal je losse chipkaarten blijven houden. 

Ik vind het momenteel nog jammer dat abonnementen nog niet mogelijk zijn met de betaalpas.

Maar goed, OV Pay staat nog in de kinderschoenen, en ik heb ergens in de media gelezen dat Translink dit jaar gaat kijken hoe ze abonnementen willen toevoegen. Ik denk ook dat hiervoor de controle-procedures bij NS moeten worden aangepast.

Waarschijnlijk ga je dan een situatie krijgen waarbij je met een (digitale) betaalpas incheckt, en dat je dan altijd je OV-Chipkaart / NS-pas moet laten zien omdat daar je foto op staat. De conducteur kan deze of je (digitale) betaalpas uitlezen, en daarmee zien of je met deze pas of een betaalpas ingecheckt bent. 

Een andere optie is misschien bij controle het laten scannen van de (digitale) betaalpas, en het tonen van je ID-kaart. Maar ik weet niet of dit tegenstrijdig is met het feit dat de BOA-status eraf gaat.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Zou echt opmerkelijk zijn als abonnement houders, dus loyale mensen die juist vaak met het enorme ongemak van de pas geconfronteerd worden, nu nog heel lang met een los pasje moeten blijven reizen.

 

Ik kijk uit naar de ontwikkelingen van nieuwe functionaliteit rondom dit geheel.

 

Pasjes zijn passé ;)

 

Enorm ongemak van de pas? Als abonnementhouder heb ik nooit enig ongemak ervaren van mijn ov-chipkaarten. Ik verwacht juist een enorm ongemak als ik verplicht wordt om met mijn bankpas of telefoon te moeten inchecken.

Wie betaalt de extra kosten voor nieuwe bankpassen bij mensen die een gezamenlijke rekening hebben? Voor extra bankpassen betaal je tegenwoordig ook en extra rekeningen zijn ook niet gratis. 

En wat als jouw telefoon leeg is?

Men hoeft nu niets af te dragen aan OV-chipkaart, maar voor de extra bankpas gaat wel elk kwartaal geld afgeschreven worden. Of je moet zorgen voor een volgeladen telefoon en dan maar 1e klas reizen op lange afstanden omdat niet iedere trein in de 2e klas oplaadmogelijkheid heeft?

Reputatie 6
Badge +2

@Dennis Bij reizen met de trein zijn de kosten na uitchecken direct zichtbaar.

Maar stel dat je heb willen inchecken met je ov-chipkaart, maar je afvraagt of je in plaats daarvan, of ook, hebt ingecheckt met je betaalpas (verkeerde kaart gebruikt of betaalpas is te dichtbij gekomen), dan zou je dat willen weten, want binnen een uur kan je dat ongedaan maken door op hetzelfde station uit te checken. Bij NS Flex kan je dat bekijken bij de kaartautomaat. Kan je daar in deze gevallen niet achter komen voor het te laat is?

Bij een station met paaltjes zou het misschien kunnen door je betaalpas alsnog of nog eens bij de paal te houden, en dan op het scherm te zien of het een in- of uitcheck is.

Als je weet dat je niet meer dan één kaart erbij gehouden hebt volgt uit de transacties met de ov-chipkaart of je die hebt gebruikt, anders was het de betaalpas.

Reageer