Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10750 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Ik vind dit onbegrijpelijk. De bedoeling is toch dat méér mensen met de trein gaan? Waarom dan een maatregel die mensen afstoot?? Nu kan iemand met een anonieme chipkaart niet met korting meereizen. Denk toch eens logisch na. Het is belachelijk om iedereen te straffen voor de halve zwartrijder. Nu met meer conducteurs kun je de mensen die er misbruik van maken pakken, beetje omgekeerde wereld om de regels aan te passen zodat de conducteurs er niet mee hoeven om te gaan. Is dat niet het hele idee van kaartcontrole, zwartrijders eruit pikken?

Ik vind deze nieuwe samenreiskorting nu erg ingewikkeld, tijdrovend en helemaal niet aantrekkelijk. Het wordt steeds ingewikkelder en minder aantrekkelijk om met de trein te reizen met al die kaartjes, informaties, apps, regeltjes, details. Het is inderdaad beter om een autootje te bezitten..

Waarom NS? Waarom maken jullie de service slechter?

Ik woon in Portugal. Met veel moeite heb ik überhaupt een gepersonaliseerde OV kaart weten te regelen want jullie sturen alleen naar België Duitsland en ik geloof Luxemburg. De rest van Europa kan in de ***** zakken. Maar dan is het een hele toer om een buitenlandse bankrekening te koppelen aan het account voor de afschrijving want het enige dat jullie ondersteunen is ideal, in plaats van een creditcard of debitcard.

Een buitenlands adres kan via de klantenservice geregistreerd worden, maar zodra je dan van basis naar korting wisselt, of andersom, begint de website te klagen dat mijn mobiele nummer niet Nederlands is en de postcode niet geldig is en word ik verplicht om een Nederlands adres op te geven. Waarom NS? Waarom zijn jullie na jaren klagen hierover nog steeds de zelfde klantontvriendelijke club die jullie altijd al geweest zijn?

Mijn man reisde tot nu toe altijd op saldo, nu zijn we dus verplicht om voor hem een flex basis abonnement af te sluiten tegen betaling van 10 euro. Dit is puur een money grab van de NS.

Ik begrijp sowieso niet waarom reizen buiten de spits niet automatisch voor iedereen 40% korting geeft. Het is een achterlijk concept dat je moet betalen om korting te krijgen.

Als de NS werkelijk graag zou willen stimuleren dat mensen buiten de spits zouden reizen, dan zou er geen kortingskaart bestaan en had iedereen gewoon korting buiten de spits. Bestond er geen fraude met medereizigers en was dit hele achterlijke circus overbodig.

Badge +3

Stel je wilt spontaan met iemand een reisje maken of meereizen? Je wordt dan verplicht een smartphone te hebben ofwel een computer en printer bij de hand te hebben.

Nee hoor, alleen de abonnementhouder met wie je meereist moet dat hebben (als er geen balie is).

Diegene genereert een code (éen keer tikken op het scherm) en kan vervolgens eenvoudig een e-ticket met korting voor je kopen. Uitprinten is niet nodig.

Het is echt niet zo ingewikkeld als men denkt.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn grootste vraag: waarom? Het werkte toch prima via de automaat?

Omdat het té prima werkte. Er schijnt ontzettend veel misbruik van gemaakt te worden, omdat iedereen die korting zomaar ‘aan’ kon zetten. Voortaan moet er een abonnementhouder zijn die het regelt, daarmee wordt de kans op misbruik een stuk kleiner.

Beste NS,


Dit slaat de plank toch helemaal mis?

Waarom wordt iets dat eenvoudig is zo ingewikkeld? Ik ben behoorlijk tech savvy maar al deze stappen maakt het behoorlijk ingewikkeld. Stel je wilt spontaan met iemand een reisje maken of meereizen? Je wordt dan verplicht een smartphone te hebben ofwel een computer en printer bij de hand te hebben.

Daaarnaast is dit voor ouderen en mensen die niet zo handig zijn met de computer zeer lastig, bijkomende dat op de meeste kleinere NS station geen balie meer is.

Mijn grootste vraag: waarom? Het werkte toch prima via de automaat?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi wolkje99,

Je kunt het nog steeds bij een servicebalie op het station regelen.

En ook zonder NS-account kan het bezoek een ticket kopen in de app of op ns.nl

Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reputatie 1

Heel vermoeiend dat dit nu weer zo ingewikkeld gemaakt wordt. Iemand moet dus sowieso weer eerst geregistreerd staan voordat ze met meereiskorting mee kunnen reizen? Dus stel je ontvangt bezoek uit het buitenland, dan moeten die eerst een NS account aan gaan maken? Wat een gedoe, hou het toch gewoon lekker simpel. Al die apps zijn echt niet nodig, gewoon een automaat en een balie en klaar, dat heeft toch altijd al gefunctioneerd en dat was ook gewoon goed. Geen reden om dat dan weer te gaan lopen veranderen...

Reputatie 7
Badge +3

sinds de wijziging krijg ik de melding ‘Error: Door een storing kan de samenreiskorting niet worden getoond.’ Ook kan ik niet bij mijn facturen die ik wel nodig heb voor mijn zakelijke administratie.

Heb je al telefonisch, via X, Facebook of chat contact opgenomen met NS klantenservice? Wij kunnen in deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet bij klantgegevens.

sinds de wijziging krijg ik de melding ‘Error: Door een storing kan de samenreiskorting niet worden getoond.’ Ook kan ik niet bij mijn facturen die ik wel nodig heb voor mijn zakelijke administratie.

Ben ik het met je eens Robert B. Ik heb de laatste twee zinnen daarom aangepast.

Badge +3

De laatste twee zinnen van de openingspost lijken me niet bedoeld voor reizigers, maar voor de klantenservice ❓

Werkt het aanmaken van een code bij een klant niet, check dan of de app van diegene een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen moet de klant {…een code...} aanvragen via de website.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een vraag over de NS app. Ik heb zojuist een account aangemaakt en mijn OV chipkaart gekoppeld. Ik heb een Dal Voordeelabonnement. Nu probeer ik op Deel Samenreiskorting te klikken. Wanneer ik daarop klik krijg ik de melding: ‘Je bent niet de kaarthouder.’ Ik ben wel de kaarthouder. Hoe kan het dat ik deze melding krijg? Is er administratief ergens iets niet juist waardoor het systeem denkt dat ik niet de kaarthouder ben? Mijn OV chipkaart nummer, welke ik in mijn NS app heb gekoppeld, is gewoon van mij en daar staat het Dal Voordeelabonnement op. Dat kan ik ook zien in de app.

Het zou kunnen dat je nu 2 accounts hebt. Wanneer je bij NS voor het eerst een abonnement aanvraagt, wordt er een account aangemaakt. Blijkbaar heb je die nooit geactiveerd. Je kunt het beste telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge

Meer mensen hebben dit probleem en er is dan inderdaad administratief is niet geldt. Neem contact op met de klantenservice om dit op te lossen. Die bereikt u helaas niet hier maar alleen via telefoon, X, Facebook of de chatfunctie op ns.nl.

Ik heb een vraag over de NS app. Ik heb zojuist een account aangemaakt en mijn OV chipkaart gekoppeld. Ik heb een Dal Voordeelabonnement. Nu probeer ik op Deel Samenreiskorting te klikken. Wanneer ik daarop klik krijg ik de melding: ‘Je bent niet de kaarthouder.’ Ik ben wel de kaarthouder. Hoe kan het dat ik deze melding krijg? Is er administratief ergens iets niet juist waardoor het systeem denkt dat ik niet de kaarthouder ben? Mijn OV chipkaart nummer, welke ik in mijn NS app heb gekoppeld, is gewoon van mij en daar staat het Dal Voordeelabonnement op. Dat kan ik ook zien in de app.

Reputatie 7
Badge +4

Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Mogelijk is er vooral geen enkel voordeel voor u.

Nee, de voordelen zijn juist niet alleen voor NS: ook voor de medereizigers die dit domme zwartrijdersgeklets, in die kringen een discussie genoemd, niet meer hoeven aan te horen. Samenreiskorting werd op grote schaal gebruikt om alleen zonder abonnement met korting te reizen

Het grootste voordeel is wel voor de conducteur. Er werden percentages van 50 genoemd waarbij het niet klopte. Iedereen die regelmatig met de trein reist, moest dit onvrijwillig aanhoren.

 

Ieder normaal mens wil er aan meewerken de fraude en daarmee de onrust, overlast en maar al te vaak agressie tegen te gaan. De spoordieven zijn het grote probleem in de trein en de oorzaak van de meeste agressie.

Deze maatregelen van NS hebben alleen maar voordelen, behalve voor diegenen die misbruik maakten, ten onrechte met korting reisden, en dat nu niet meer kunnen.

Van die groep zijn we gelukkig nu eindelijk een keer af, en niemand zal deze parasieten missen in de trein.

Hulde voor NS dat ze het eindelijk, weliswaar veel te laat, inzien. Goed voor medereizigers, conducteurs en ook voor de rust in de trein. Het is geen voordeel voor NS, want het normale tarief moet nu betaald worden. Het is minder nadeel voor NS en het voordeel is juist dat we als betalende reizigers minder hoeven bij te leggen voor dit frauduleuze gedrag. Het geld voor NS moet ergens vandaan komen en dat is toch echt bij de normaal betalende reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Toch knap vd NS om samenreiskorting als  zgn. vernieuwd product te lanceren: Maak het reizigers veel moeilijker en verkoop dit als service naar reizigers haha! Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

De samenreiziger krijgt zonder zelf een abonnement te hebben op grond van het abonnement van degene met wie er samengereist wordt 40% korting. Dat lijkt mij voordeel genoeg.

Toch knap vd NS om samenreiskorting als  zgn. vernieuwd product te lanceren: Maak het reizigers veel moeilijker en verkoop dit als service naar reizigers haha! Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Zeker wel voordeel voor de reiziger, namelijk minder overlast van fraudeurs die in de trein vragen of ze met je mee mogen reizen.

Toch knap vd NS om samenreiskorting als  zgn. vernieuwd product te lanceren: Maak het reizigers veel moeilijker en verkoop dit als service naar reizigers haha! Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Hartelijk dank allen. Ik weet wat mij te doen staat.

 

Fijne avond.

 

Ton.

Badge +3

Even doordenkend, dat betekent ook dat een voornemen van een dag samenreizen, inclusief een code geregeld, onvoorzien niet kan doorgaan geen gevolgen heeft?

Eenmaal een e-ticket gekocht betekent geld weg begrijp ik, geen restitutie.

Dat klopt helemaal! 😁

Als uw vrouw de code deelt via e-mail, whatsapp e.d. krijgt u een link naar e-tickets, maar die zijn dus niet nodig. De code invullen in Mijn NS is bij NS Flex voldoende en kost niet meer tijd dan de handeling bij een kaartautomaat.

Kijk, dat is een goed bericht, nog even uitzoeken hoe.

Dan gaat samenreizen dus net zo werken als voorheen, niet noodzakelijk vertrek en aankomst station vastleggen,behalve het aanmelden dan.

Even doordenkend, dat betekent ook dat een voornemen van een dag samenreizen, inclusief een code geregeld, onvoorzien niet kan doorgaan geen gevolgen heeft?

Eenmaal een e-ticket gekocht betekent geld weg begrijp ik, geen restitutie.

 

Zover dank.

Badge +3

Welkom bij de NS Community Ton @vissertw!

Tot 22 april kan er nog gewoon Samenreiskorting geladen worden op uw anonieme ov-chipkaart.
Daarna is Samenreiskorting laden bij een automat niet meer mogelijk en is er een code nodig.

Een eigen Flex abonnement is dan handig, en dan zou ik half april een maandje Flex Dal Voordeel nemen want dan betaal je geen 10 euro administratiekosten zoals bij Flex Basis.


Dat kost dan € 5,60 maar een persoonlijke ov-chipkaart is gratis (levertijd een week, vandaar half april bestellen voor reizen na 22 april). Die eerste maand (of bij later wisselen naar Flex Basis) krijgt u 40% korting en is Samenreiskorting dus overbodig.

Zodra je het abonnement wisselt naar Flex Basis (dat kan na een maand) is de procedure als volgt:

  • Uw vrouw genereert een code via Mijn NS (website of app), en deelt deze met u (via e-mail, whatsapp, sms of vertelt deze gewoon aan u). De code is 3 dagen geldig.
  • U vult op de dag(en) dat u samen gaat reizen de code in in Mijn NS (website of app) en Samenreiskorting is geactiveerd voor de hele dag tot 04.00 de volgende dag. Vervolgens checkt u in en uit zoals normaal.

Het voordeel van NS Flex t.o.v. e-tickets is dat je mag inchecken buiten de spits en in de spits mag doorreizen (net zoals met de anonieme ov-chipkaart). Bovendien geen gedoe met bestemmingen invullen e.d.

Reputatie 6
Badge +1

Mijn vrouw is met haar ns abonnement overgestapt naar FlexDal.

Tot nog toe gebruikten we de meereiskorting via de automaat met mijn ov chipkaart.

Als we nu in de nieuwe situatie willen samenreizen moet dat via een e-ticket in een app.

Daar zou ik nog wel uitkomen, maar ik begrijp dat we daar dan een begin en eindstation moeten opgeven.

Is dat ook zo als ik voor mijzelf een FlexBasis zou nemen?

 

 Dank, Ton.

Nee, in dat geval kun je voor het inchecken de samenreiskorting activeren via de NS app of via de website. Vervolgens kun je met de OV-chipkaart reizen zoals je gewend bent. 

Mijn vrouw is met haar ns abonnement overgestapt naar FlexDal.

Tot nog toe gebruikten we de meereiskorting via de automaat met mijn ov chipkaart.

Als we nu in de nieuwe situatie willen samenreizen moet dat via een e-ticket in een app.

Daar zou ik nog wel uitkomen, maar ik begrijp dat we daar dan een begin en eindstation moeten opgeven.

Is dat ook zo als ik voor mijzelf een FlexBasis zou nemen?

 

 Dank, Ton.

Reageer