Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10750 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Mode heeft hierin wel gelijk. Daardoor is zijn reactie niet onvriendelijk maar gewoon zoals het is. Ik snap dat je een andere mening deelt en dat je deze kenbaar maakt waarderen wij ook zeker.

Reputatie 1

Ik heb dezelfde vraag als hierboven. Ik begrijp dat je van te voren een kaartje moet kopen/bestellen? Je kunt dus niet meer spontaan erop uit en op het station iets regelen? Dat lijkt me erg onhandig.

Zie mijn reactie op AT51

Via een servicebalie op grotere stations kan er nog samenreiskorting op een ov-chipkaart met reizen op saldo gezet worden.

Alweer zo'n nare reactie @MoDe spijtig.

De grotere stations met een servicebalie zijn helaas dun gezaaid.

Reputatie 1

 

 

Als de samenreiskorting kan worden opgehaald als bestelling hoef je niet vanaf hetzelfde station te vertrekken. Een bestelling ophalen kan ook met een anonieme kaart.

Dus stuur de code niet naar e-mail of whatsapp maar naar een kaart.

Het maakt het samenreizen minder anoniem maar de kaart kan dan in elk geval nog wel gebruikt worden met korting.

Het is de bedoeling dat je met samenreiskorting van begin tot het eind samenreist en vanaf hetzelfde station vertrekt.

Wat een onvriendelijke reactie @MoDe , jammer.
Samenreizen kan toch nog steeds in hoe ik het beschreef.

Bijvoorbeeld:

Reiziger die korting geeft stapt in in Groningen en reist richting Utrecht.

Reiziger die met korting mee wil reizen haalt zijn bestelling op bij de automaat en stapt in in Assen.

Ze reizen vanaf Assen samen naar Utrecht, dus hoezo vertrekken vanaf hetzelfde station?!
 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dezelfde vraag als hierboven. Ik begrijp dat je van te voren een kaartje moet kopen/bestellen? Je kunt dus niet meer spontaan erop uit en op het station iets regelen? Dat lijkt me erg onhandig.

Zie mijn reactie op AT51

Via een servicebalie op grotere stations kan er nog samenreiskorting op een ov-chipkaart met reizen op saldo gezet worden.

Ik heb dezelfde vraag als hierboven. Ik begrijp dat je van te voren een kaartje moet kopen/bestellen? Je kunt dus niet meer spontaan erop uit en op het station iets regelen? Dat lijkt me erg onhandig.

Reputatie 7
Badge +3

 Ik reis al jaren met samenreiskorting met mijn echtgenote die een dalurenpas heeft. Vorige week kreeg ze een mail dat vanaf diezelfde dag (!) de regeling anders werd. Het was altijd makkelijk: op het station laadde ik eerste de samenreiskorting waarna ik kon inchecken. De eerset keer dat ik de korting wilde gebruiken: de heenreis lag vast: een station in Amsterdam. De terugreis hing af van het weer en van onze zin eerst een wandeling te maken in Amsterdam waarna we een gunstig gelegen station in Amsterdam terug naar huis namen. Nu moesten we van te voren bepalen hoe de reis zou gaan, want de samenreiskorting moest van te voren worden aangevraagd waarbij de twee reispartners beiden moeten inloggen op de NS app waarna de samenreiziger een kaartje moet aanschaffen en dus van te voren moet betalen. Na ons bezoek kwamen we lopend bij station Amsterdam Zuid, waar bleek dat door een storing er geen treinen richting Utrecht vertrokken.  Een typisch Amsterdamse NS medewerker --niet echt toeschietelijk maar wel met de goede reisinformatie-- raadde ons aan via Amsterdam Amstel te reizen. Vanaf dat moment gold mijn treinkaartje niet meer: ik had vanaf Zuid naar Utrecht moeten reizen. Ik ben dus clandestien terug naar huis gereisd. Dat de trein (door de storing vanaf Zuid?) propvol zat kon er nog wel bij. Ik ben maar in de 1e klas gaan zitten: ik was toch al in overtreding met mijn treinkaartje.

Grootste bezwaar van de huidige regeling: van te voren moeten regelen en betalen. En ook: wat een vreselijk beroerde communicatie van de verandering!

 

Dus omdat je toch al geen geldig vervoersbewijs had, ging je ook maar 1e klas zitten. Dat had bij controle een flinke boete opgeleverd, namelijk ritprijs 1e klas + €50.

De regels rondom samenreiskorting zijn veranderd omdat er veel gefraudeerd zou worden. Jouw verhaal laat zien hoe creatief mensen met samenreiskorting omgaan. Tot 22 april kun je nog via de automaat samenreiskorting er op zetten, daarna zou je ook eerst alleen een enkeltje kunnen kopen voor heenweg en als je weet vanaf welk station een enkeltje vanaf terugreisstation. Andere opties zijn: zelf dal voordeel abonnement nemen (tot 10 maart as 3 maanden €2,50 per maand), flex basis op de kaart zetten (kost €10).

Reputatie 7
Badge

Met NS Flex (Basis is gratis) kan een samenreiscode worden gebruikt om samenreiskorting te activeren zonder dat vooraf een bestemming op hoeft te worden gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Als de samenreiskorting kan worden opgehaald als bestelling hoef je niet vanaf hetzelfde station te vertrekken. Een bestelling ophalen kan ook met een anonieme kaart.

Dus stuur de code niet naar e-mail of whatsapp maar naar een kaart.

Het maakt het samenreizen minder anoniem maar de kaart kan dan in elk geval nog wel gebruikt worden met korting.

Het is de bedoeling dat je met samenreiskorting van begin tot het eind samenreist en vanaf hetzelfde station vertrekt.

 Ik reis al jaren met samenreiskorting met mijn echtgenote die een dalurenpas heeft. Vorige week kreeg ze een mail dat vanaf diezelfde dag (!) de regeling anders werd. Het was altijd makkelijk: op het station laadde ik eerste de samenreiskorting waarna ik kon inchecken. De eerset keer dat ik de korting wilde gebruiken: de heenreis lag vast: een station in Amsterdam. De terugreis hing af van het weer en van onze zin eerst een wandeling te maken in Amsterdam waarna we een gunstig gelegen station in Amsterdam terug naar huis namen. Nu moesten we van te voren bepalen hoe de reis zou gaan, want de samenreiskorting moest van te voren worden aangevraagd waarbij de twee reispartners beiden moeten inloggen op de NS app waarna de samenreiziger een kaartje moet aanschaffen en dus van te voren moet betalen. Na ons bezoek kwamen we lopend bij station Amsterdam Zuid, waar bleek dat door een storing er geen treinen richting Utrecht vertrokken.  Een typisch Amsterdamse NS medewerker --niet echt toeschietelijk maar wel met de goede reisinformatie-- raadde ons aan via Amsterdam Amstel te reizen. Vanaf dat moment gold mijn treinkaartje niet meer: ik had vanaf Zuid naar Utrecht moeten reizen. Ik ben dus clandestien terug naar huis gereisd. Dat de trein (door de storing vanaf Zuid?) propvol zat kon er nog wel bij. Ik ben maar in de 1e klas gaan zitten: ik was toch al in overtreding met mijn treinkaartje.

Grootste bezwaar van de huidige regeling: van te voren moeten regelen en betalen. En ook: wat een vreselijk beroerde communicatie van de verandering!

 

Reputatie 1

Kaartautomaten kunnen inderdaad zien dat je NS Flex hebt (maar niet welk abonnement) en geven verder totaal geen opties, want met NS Flex heb je bij een automaat weinig te zoeken.

Onzin. Die apparaten hebben gewoon een netwerkverbinding. Flex of niet, zaken als Samenreiskorting en wisselen van klasse zouden gewoon bij de kaartautomaat moeten kunnen en de uitcheckpoortjes zouden gewoon de ritprijs moeten tonen in plaats van dat je dat dagen later in Mijn NS zou moeten controleren. Tenzij deze implementatie van NS-flex bedoeld is als een middelvinger naar NS-abonnees is het beunwerk.

Bovendien zou een ‘hoofdreiziger’ de trein uit moeten als iemand met Samenreiskorting later instapt, dus naar buiten de poortjes, daarna Samenreizen activeren bij een kaartautomaat in de stationshal en dan weer samen naar binnen (en vervolgens is de trein al weg...) Nee, doe dan maar een code!

Aannemelijk vertrekken de hoofdreiziger en de samenreiziger in de meeste gevallen van hetzelfde station, dus dubbel scannen zou een nuttige optie zijn, naast een ingewikkeldere procedure met een code. Op het perron is trouwens al een geldig vervoerbewijs nodig, dus de samenreiziger kan officieel niet op een legale manier bij de trein komen als de hoofdreiziger daarin blijft zitten. 

Als de samenreiskorting kan worden opgehaald als bestelling hoef je niet vanaf hetzelfde station te vertrekken. Een bestelling ophalen kan ook met een anonieme kaart.

Dus stuur de code niet naar e-mail of whatsapp maar naar een kaart.

Het maakt het samenreizen minder anoniem maar de kaart kan dan in elk geval nog wel gebruikt worden met korting.

Badge +3

Zaterdag werkte het nog, maandag ineens niet. Vandaag app opnieuw moeten downloaden en ik kan weer codes genereren. Niet dat ik ze nodig heb, maar het moet wel werken.

Heb ook een app-update gedaan (Android 7.27.1 naar 7.28.2) maar krijg nog steeds dezelfde melding (SRP check en geen kaarthouder).

Niet dat ik het nodig heb inderdaad, en via de Mijn NS website werkt het gewoon.

Edit: het is opgelost door met een andere Mijn NS account (e-mailadres) in te loggen in de app.

Reputatie 7
Badge +3

Dat bij jou lijkt me een tijdelijke storing. Ik zie mijn abonnement (Flex Dal Voordeel) wel.

Een code genereren duurt bijna een minuut en geeft dan alsnog (nog steeds, al dagen) een foutmelding over SRP checken, maar dan met de melding dat ik niet de kaarthouder ben. Dat ben ik natuurlijk wel want anders zou ik mijn abonnement niet kunnen wijzigen.

Zaterdag werkte het nog, maandag ineens niet. Vandaag app opnieuw moeten downloaden en ik kan weer codes genereren. Niet dat ik ze nodig heb, maar het moet wel werken.

Badge +3

Dat bij jou lijkt me een tijdelijke storing. Ik zie mijn abonnement (Flex Dal Voordeel) wel.

Een code genereren duurde zojuist bijna een minuut maar geeft bij mij dan alsnog (nog steeds, al dagen) een foutmelding over SRP checken, met de melding dat ik niet de kaarthouder ben.

Dat ben ik natuurlijk wel want anders zou ik mijn abonnement niet kunnen wijzigen, ben dus niet alleen de kaarthouder maar zelfs de contracthouder.

Reputatie 7
Badge +3

2 ov chipkaarten met op beide kaarten een ns abonnement. Maar kan sinds een paar dagen geen code samenreiskorting meer genereren. Op de dag van invoeren wel. En waarom wordt er om SRP gevraagd als ik de code via mijnNS moet opvragen? Op grond van mijn leeftijd kan ik geen SRP krijgen.

 

Reputatie 1

We hebben dit (1e klas zitten, korting misbruiken, poortjesfraude/zwartrijden, maar niet alleen NS, in de hele maatschappij) uit onze handen laten glippen door veel te lage pakkans en bij betrappen nooit 100 % te handhaven. Dit pleit kunnen we nooit meer winnen.

Dus deze maatregel is het verschuiven van een probleem. Nog steeds zullen bewuste grijsrijders smoezen bedenken en ermee weg komen (evt. via dreigen/overlast veroorzaken).

Hoe wil NS het doel (reduceren van fraude door grijsrijden) bereiken? Of is dat niet het echte doel? Is het nog meer data mining en een opstapje naar Big Brother à la alziend oog in de supermarkt waar je je boodschappen niet eens meer hoeft te scannen?

Overigens, gezien de klachten - e-ticket anders, Studentenreisproduct anders, button in de app doet het soms niet, button in de app is verdwenen, “Je ben niet de kaarthouder”, betere oplossing die “technisch” onmogelijk - heb ik bijna* medelijden met de mensen die de NS s/w moeten aanpassen, onderhouden en testen (Windows spaghetti is er niks bij als ik dit zo hoor :-( ).

*Bijna, want als ze geen Nederlands kunnen spellen, zal de s/w ook niet foutloos zijn.

@LLN: een lage pakkans heeft niet geholpen. Maar daarnaast is het ook de menselijke maat, het elkaar durven aanspreken. Er wordt veel weggekeken en achteraf gemopperd dan dat men uitspreekt wat op dat moment niet goed gaat. Zie ook mijn reactie bij

En wat de data mining betreft. Vooraf nadenken over wat je verzamelt en waarom in plaats van we verzamelen veel data en kijken of het nog eens van pas kan komen.

Spoorfan

Reputatie 4

We hebben dit (1e klas zitten, korting misbruiken, poortjesfraude/zwartrijden, maar niet alleen NS, in de hele maatschappij) uit onze handen laten glippen door veel te lage pakkans en bij betrappen nooit 100 % te handhaven. Dit pleit kunnen we nooit meer winnen.

Dus deze maatregel is het verschuiven van een probleem. Nog steeds zullen bewuste grijsrijders smoezen bedenken en ermee weg komen (evt. via dreigen/overlast veroorzaken).

Hoe wil NS het doel (reduceren van fraude door grijsrijden) bereiken? Of is dat niet het echte doel? Is het nog meer data mining en een opstapje naar Big Brother à la alziend oog in de supermarkt waar je je boodschappen niet eens meer hoeft te scannen?

Overigens, gezien de klachten - e-ticket anders, Studentenreisproduct anders, button in de app doet het soms niet, button in de app is verdwenen, “Je ben niet de kaarthouder”, betere oplossing die “technisch” onmogelijk - heb ik bijna* medelijden met de mensen die de NS s/w moeten aanpassen, onderhouden en testen (Windows spaghetti is er niks bij als ik dit zo hoor :-( ).

*Bijna, want als ze geen Nederlands kunnen spellen, zal de s/w ook niet foutloos zijn.

Badge +3

Staat deze code dan ook op de e-ticket en op het abonnement? Nu zou diegene ook naast je moeten zitten met wie je samenreist.

Zover ik het begrijp kan men bij controle de naam en laatste 4 cijfers van de ov-chipkaart zien van de abonnementhouder die de code gedeeld heeft.

Dat zal dus verwerkt zijn in de qr-code op een e-ticket? 🤔 Of anders gewoon ergens op het ticket geprint staan (net zoals je eigen naam, de reisdatum en het traject).

Reputatie 7
Badge +3

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Daar kun je om lachen, maar de NS laat via de NOS doorschemeren dat WC-gebruik wel degelijk een van de vormen van fraude is die NS beoogt tegen te gaan met deze wijziging:

Willem Bax, al 35 jaar hoofdconducteur, maakt dit steeds vaker mee. "Mensen die de korting hebben zonder dat ze met iemand meereizen, moeten een nieuw kaartje kopen en krijgen een boete van 50 euro. Als we die mensen aanspreken kan dat problemen opleveren. Ik heb alle excuusjes wel een keer gehoord. 'Diegene is net uitgestapt', of 'net naar de wc', of simpelweg 'ik wist het niet'. Soms kan het escaleren naar verbale of zelfs fysieke agressie."

bron: nos.nl

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Mag je dan wel samen naar de wc? :'-)

Mogen? Dat moet als je samenreist...

Al deze rompslomp is bedoeld om fraude te voorkomen zegt de NS. Maar wat veranderd er, vraag ik mij af. Nu zouden er mensen frauderen door te zeggen dat ze met iemand meereizen, terwijl dat niet het geval is, maar dat is toch ook nog mogelijk als ik mijn code deel met iemand die hiermee een e-ticket koopt terwijl ikzelf niet mee reis???

 

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Staat deze code dan ook op de e-ticket en op het abonnement? Nu zou diegene ook naast je moeten zitten met wie je samenreist.

Badge +3

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Dus jij (abonnementhouder) krijgt een boete toegestuurd als je een code deelt en zelf besluit om niet te reizen (of helemaal niet van plan was om te reizen)?

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Het kan ook gewoon via de website door in te loggen op Mijn NS.

Ik heb het even geprobeerd en het werkt bij mij probleemloos door op 'Deel samenreiscode' te klikken. 

 

Tuurlijk kan het ook via de website, maar zonder smartphone zou je eerst op je pc thuis een ticket moeten uitprinten, maar als je geen printer hebt lukt het dus niet. 

 

Reputatie 7
Badge

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Daar kun je om lachen, maar de NS laat via de NOS doorschemeren dat WC-gebruik wel degelijk een van de vormen van fraude is die NS beoogt tegen te gaan met deze wijziging:

Willem Bax, al 35 jaar hoofdconducteur, maakt dit steeds vaker mee. "Mensen die de korting hebben zonder dat ze met iemand meereizen, moeten een nieuw kaartje kopen en krijgen een boete van 50 euro. Als we die mensen aanspreken kan dat problemen opleveren. Ik heb alle excuusjes wel een keer gehoord. 'Diegene is net uitgestapt', of 'net naar de wc', of simpelweg 'ik wist het niet'. Soms kan het escaleren naar verbale of zelfs fysieke agressie."

bron: nos.nl

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Mag je dan wel samen naar de wc? :'-)

Reputatie 7
Badge +3

Al deze rompslomp is bedoeld om fraude te voorkomen zegt de NS. Maar wat veranderd er, vraag ik mij af. Nu zouden er mensen frauderen door te zeggen dat ze met iemand meereizen, terwijl dat niet het geval is, maar dat is toch ook nog mogelijk als ik mijn code deel met iemand die hiermee een e-ticket koopt terwijl ikzelf niet mee reis???

 

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Al deze rompslomp is bedoeld om fraude te voorkomen zegt de NS. Maar wat veranderd er, vraag ik mij af. Nu zouden er mensen frauderen door te zeggen dat ze met iemand meereizen, terwijl dat niet het geval is, maar dat is toch ook nog mogelijk als ik mijn code deel met iemand die hiermee een e-ticket koopt terwijl ikzelf niet mee reis???

 

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

NS is er al een tijd mee bezig. Dit was opgenomen in de adviesaanvraag an het LOCOV over de tarieven van 2023.

Het Locov heeft negatief geadviseerd en NS heeft er weer niets mee gedaan. Doet mij denken aan de verplichte fiets reservering, ook al zo'n mislukt project.

Reageer