Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10753 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Badge +3

That's pretty much correct; if your friends want to use Combined travel discount when they travel with you, they should buy an eticket or have a personal OV-chipcard with NS Flex Basis on it, so they can enable the discount in the app.

It will remain possible to load the discount on an anonymous card at a service desk, but that's of course only useful if the journey starts at a station that still has a service desk.

Hi, as I understood now it’s not possible anymore to use the discount for my friends that travel with me with an ovchipkaart, they have everytime to buy a ticket on the app? So the anoniem ovchipkaart will be useless now?

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis af en toe met de trein en in de app kon ik normaal een E-ticket downloaden met korting via flex abonnement. Nu kan ik via de app alleen ticket bestellen zonder korting.

Klantenservice al gebeld maar die was niet echt behulpzaam, maar hoe kom ik nu aan de korting op mijn treinkaartje. 

 

Via een eigen flex abonnement is het nooit mogelijk geweest om voor jezelf een kaartje met korting te bestellen. Als je dat altijd zo gedaan hebt, was jouw vervoersbewijs ongeldig. Om met korting van jouw abonnement te reizen, moet je met de kaart waarop het abonnement op staat in- en uitchecken. Of bedoel je dat je flex basis hebt en met iemand samenreisde met samenreiskorting? De regels rond samenreiskorting zijn gewijzigd. Je hebt nu een code nodig om een kaartje met samenreiskorting aan te kunnen schaffen. De code krijg je via iemand met een abonnement met wie je gaat samen reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een Flex abonnement hebt waarmee je 40% korting krijgt dan check je in met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat. Je koopt geen e-ticket. Het e-ticket met korting wat je voorheen in de app kon kopen was een Samenreisticket en was alleen bedoeld voor iemand die met een andere reiziger die een abonnement had meereisde. Zo'n e-ticket Samenreiskorting is nog steeds te koop maar kun je alleen aanschaffen wanneer je een samenreiscode ontvangt van de abonnementhouder met wie je samenreist. 

Ik reis af en toe met de trein en in de app kon ik normaal een E-ticket downloaden met korting via flex abonnement. Nu kan ik via de app alleen ticket bestellen zonder korting.

Klantenservice al gebeld maar die was niet echt behulpzaam, maar hoe kom ik nu aan de korting op mijn treinkaartje. 

Ik ben bang dat dat technisch gezien niet snel kan worden aangepast.

Reputatie 1

Vrijdagavond langs bij de servicebalie omdat ik zondag samen wil reizen.

De vriendelijke servicebalie medewerker wilde best samenreiskorting op de aangeboden kaart zetten maar dat kon nog niet. Voor zaterdag kon wel, maar zondag nog niet.

Nu ben ik niet heel vaak in de buurt van een servicebalie en is het al gedoe maar die was een nieuwe domper.

Kan de termijn voor koppelen via de servicebalie wat langer worden dan deze twee dagen (vandaag en morgen)?

Ik hoop nog steeds dat de NS weer mogelijk gaat maken dat het ook na 22 april via de automaat kan (samen koppelen of ophalen als bestelling) maar tot die tijd is een langere termijn via de servicebalie ook al prettig.

Badge +3

Dat wordt annuleren.

Ja, het hele circus gedaan! Off-topic anekdote (heb ik dat weer!) 🤣

Bij bestellen netjes de kaart aangegeven waar ik het op wilde. Komt het ineeens op een andere kaart.

Joh Robert, het staat klaar voor je andere kaart!
Dat was een test kaart en die bestaat niet meer (doorgeknipt en in de prullenbak)

Maar de NS wist het beter…. dus die kaart duikt spontaan weer op in Mijn NS!

Tja, dan moet je met die kaart (die ik dus niet meer heb!) de bestelling *niet* ophalen 😫

Zucht, herroepingsrecht/bedenktijd, dus annuleer heel die bestelling graag!
En na een kwartiertje in de wacht… 

Je moet de kaart wel eerst blokkeren via ov-chipkaart 0900 0980 😮

Prima! Mag ik de einddatum dan? Oke, dat is 12-07-2025

Ik wilde gewoon Dal Voordeel op een andere kaart die ik al heb!

Die *** 8427 had ik al lang overal verwijderd (stond verder toch niets op, wel ooit OV-fiets besteld maar dat doet verder niets met je kaart)

{/off-topic off}

Chatten met iemand die het wél snapt is een verademing! Via Paramaribo in de wacht 😴

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Welnee, op de radio vandaag nog gewoon de reclame (actie zal daarom wel een weekje verlengd zijn?) www.ns.nl/reisflex 

En binnen een paar seconden de mail:

Dat ov-chipkaartnummer is wel grappig want ik had een andere kaart geselecteerd.
Die **** 8427 bestaat helemaal niet meer (was een testkaart, staat ook niet meer in mijn account) dus ik had bij bestellen toch echt een andere kaart gekozen! 😣

Dat wordt annuleren.

Badge +3

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Welnee, op de radio vandaag nog gewoon de reclame (actie zal daarom wel een weekje verlengd zijn?) www.ns.nl/reisflex 

En binnen een paar seconden de mail:

Dat ov-chipkaartnummer is wel grappig want ik had een andere kaart geselecteerd!
Die **** 8427 bestaat helemaal niet meer (was een testkaart, staat ook niet meer in mijn account)
Bij het bestellen had iik toch echt een andere kaart gekozen! 😣

Reputatie 7
Badge +3

De actieperiode is blijkbaar verlengd. Er staat nu t/m 17 maart 2024.

Reputatie 7
Badge

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Toen ik net op de website keek stond hij er nog... Maar wellicht werkt het niet meer als je echt probeert te bestellen dan inderdaad hoor.

Tot 22 april kan dit nog bij een automaat met een OV-chipkaart. Na die tijd is het inderdaad alleen mogelijk met een code waarmee een e-ticket besteld kan worden.

Zou handig zijn als de samenreiskorting op een OV kaart gezet kon worden maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Ik kan de samenreiskorting alleen mailen aan iemand. 

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Reputatie 7
Badge

@Yvonne P. wellicht is een gratis NS Flex Basis-abonnement iets voor uw man? Dan kan samenreiskorting op elk gewenst moment vanuit de app aangezet worden. Dat vereist dan natuurlijk wel weer reizen met een smartphone o.i.d. op zak, maar de groep waar dat een belemmering voor is krimpt, dus wellicht heeft uw man die toch al bij zich.

‘gratis’ wanneer je wijzigt vanaf een ander NS abonnement. Ben je een nieuwe klant dan kost dit €10 administratiekosten (= inclusief nieuwe kaart)

Die kosten zijn eenmalig en niet maandelijks, voor de duidelijkheid. En als je het slim aanpakt en een abonnement aanschaft waarbij dit niet van toepassing is en dat na een maand terugwijzigt in Basis, ben je goedkoper uit. Een maand Weekend Voordeel kost normaal €5,60/maand en momenteel zelfs maar €2,50/maand en bij aanschaf daarvan betaal je verder dus geen administratiekosten.

Reputatie 7
Badge +3

@Yvonne P. wellicht is een gratis NS Flex Basis-abonnement iets voor uw man? Dan kan samenreiskorting op elk gewenst moment vanuit de app aangezet worden. Dat vereist dan natuurlijk wel weer reizen met een smartphone o.i.d. op zak, maar de groep waar dat een belemmering voor is krimpt, dus wellicht heeft uw man die toch al bij zich.

‘gratis’ wanneer je wijzigt vanaf een ander NS abonnement. Ben je een nieuwe klant dan kost dit €10 administratiekosten (= inclusief nieuwe kaart)

Reputatie 7
Badge

@Yvonne P. wellicht is een gratis NS Flex Basis-abonnement iets voor uw man? Dan kan samenreiskorting op elk gewenst moment vanuit de app aangezet worden. Dat vereist dan natuurlijk wel weer reizen met een smartphone o.i.d. op zak, maar de groep waar dat een belemmering voor is krimpt, dus wellicht heeft uw man die toch al bij zich.

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code bij een klant niet, check dan of de app van diegene een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen moet de klant aanvragen via de website.

Zeer onhandig dat de korting niet op de OV chipkaart van de ontvanger geladen kan worden, behalve op bepaalde stations (niet op mijn station). Nu moet mijn man (de ontvanger) eerst een kaartje kopen om van de korting gebruik te maken. Zeer klantonvriendelijk, want stel dat je je onderweg bedenkt en niet naar de bestemming wil waarvoor je het kaartje hebt gekocht, en eerder in een andere stad uitstapt. Misschien vergezocht, maar best wel terug in de tijd om eerst een kaartje te moeten kopen, ipv flexibel met je OV chipkaart in- en uit te stappen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je ontevredenheid beter richten tot NS. Die veranderen de manier waarop Samenreiskorting werkt en die hebben veel servicebalies op stations gesloten. 

Ik hoop(te?) dat de NS hier ook meeleest.

Het antwoord leek me niet erg bruikbaar vandaar mijn opmerking.

Het antwoord is bruikbaar wanneer je in de buurt woont van een station met balie, anders inderdaad niet. Het is verder één van de opties die er nu nog zijn. De andere opties zijn: 

  1. NS Flex Basis op de kaart zetten, dan kun je of thuis voor de reis de Samenreiskorting voor die dag aanzetten of dit onderweg doen in de app. 
  2. Een e-ticket kopen en die in de app laden of thuis uitprinten. 

Meer opties zijn er niet. Ik vind het ook geen goede zaak, omdat het voor mensen die niet digitaal vaardig zijn het erg moeilijk of misschien onmgelijk wordt om Samenreiskorting te gebruiken. Of je ben altijd afhankelijk van anderen (wat trouwens met veel andere dingen vaak ook al zo is). 

Badge +3

Dat hele circus met die codes is toch juist opgezet om te voorkomen dat iemand korting krijgt door mee te reizen met een willekeurig persoon die ergens anders ingestapt is?

Dat is nu gewoon mogelijk, als ik vanuit Eindhoven naar Amsterdam reis en iemand reist vanaf Den Bosch met mij mee is dat helemaal prima, want die persoon heeft immers een ticket met mijn naam! (en iets met de laatste 4 cijfers van mijn ov-chipkaart?) 

Bij een Groepsticket hoeft het hele gezelschap ook niet samen te reizen, alleen de hoofdboeker (of in dit geval ik als verlener van Samenreiskorting) moet de hele reis aanwezig zijn.

Of zijn die codes bedoeld om te voorkomen dat iemand ‘per ongeluk’ Samenreiskorting aan zet of een e-ticket met korting koopt, of Samenreiskorting laadt bij een automaat en alleen op pad gaat?

Wij lezen zeker mee en zullen corrigeren indien het niet klopt. Alle signalen zullen worden doorgezet ter verbetering. Ik snap je teleurstelling, maar MoDe bedoelt het goed.

Reputatie 1

Zie mijn reactie op AT51

Via een servicebalie op grotere stations kan er nog samenreiskorting op een ov-chipkaart met reizen op saldo gezet worden.

Alweer zo'n nare reactie @MoDe spijtig.

De grotere stations met een servicebalie zijn helaas dun gezaaid.

Je kunt je ontevredenheid beter richten tot NS. Die veranderen de manier waarop Samenreiskorting werkt en die hebben veel servicebalies op stations gesloten. 

Ik hoop(te?) dat de NS hier ook meeleest.

Het antwoord leek me niet erg bruikbaar vandaar mijn opmerking.

Reputatie 1

Mode heeft hierin wel gelijk. Daardoor is zijn reactie niet onvriendelijk maar gewoon zoals het is. Ik snap dat je een andere mening deelt en dat je deze kenbaar maakt waarderen wij ook zeker.

Ja het antwoord is correct maar lijkt weinig bruikbaar, vandaar mijn opmerking.

Reputatie 7
Badge +3

Zie mijn reactie op AT51

Via een servicebalie op grotere stations kan er nog samenreiskorting op een ov-chipkaart met reizen op saldo gezet worden.

Alweer zo'n nare reactie @MoDe spijtig.

De grotere stations met een servicebalie zijn helaas dun gezaaid.

Je kunt je ontevredenheid beter richten tot NS. Die veranderen de manier waarop Samenreiskorting werkt en die hebben veel servicebalies op stations gesloten. 

Reageer