Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 228 reacties
  • 9486 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


228 reacties

Zou handig zijn als de samenreiskorting op een OV kaart gezet kon worden maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Ik kan de samenreiskorting alleen mailen aan iemand. 

Tot 22 april kan dit nog bij een automaat met een OV-chipkaart. Na die tijd is het inderdaad alleen mogelijk met een code waarmee een e-ticket besteld kan worden.

Reputatie 7
Badge

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Toen ik net op de website keek stond hij er nog... Maar wellicht werkt het niet meer als je echt probeert te bestellen dan inderdaad hoor.

Reputatie 7
Badge +3

De actieperiode is blijkbaar verlengd. Er staat nu t/m 17 maart 2024.

Badge +3

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Welnee, op de radio vandaag nog gewoon de reclame (actie zal daarom wel een weekje verlengd zijn?) www.ns.nl/reisflex 

En binnen een paar seconden de mail:

Dat ov-chipkaartnummer is wel grappig want ik had een andere kaart geselecteerd!
Die **** 8427 bestaat helemaal niet meer (was een testkaart, staat ook niet meer in mijn account)
Bij het bestellen had iik toch echt een andere kaart gekozen! 😣

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 de actie van €2,50 voor maand dal voordeel liep tot gisteren.

Welnee, op de radio vandaag nog gewoon de reclame (actie zal daarom wel een weekje verlengd zijn?) www.ns.nl/reisflex 

En binnen een paar seconden de mail:

Dat ov-chipkaartnummer is wel grappig want ik had een andere kaart geselecteerd.
Die **** 8427 bestaat helemaal niet meer (was een testkaart, staat ook niet meer in mijn account) dus ik had bij bestellen toch echt een andere kaart gekozen! 😣

Dat wordt annuleren.

Badge +3

Dat wordt annuleren.

Ja, het hele circus gedaan! Off-topic anekdote (heb ik dat weer!) 🤣

Bij bestellen netjes de kaart aangegeven waar ik het op wilde. Komt het ineeens op een andere kaart.

Joh Robert, het staat klaar voor je andere kaart!
Dat was een test kaart en die bestaat niet meer (doorgeknipt en in de prullenbak)

Maar de NS wist het beter…. dus die kaart duikt spontaan weer op in Mijn NS!

Tja, dan moet je met die kaart (die ik dus niet meer heb!) de bestelling *niet* ophalen 😫

Zucht, herroepingsrecht/bedenktijd, dus annuleer heel die bestelling graag!
En na een kwartiertje in de wacht… 

Je moet de kaart wel eerst blokkeren via ov-chipkaart 0900 0980 😮

Prima! Mag ik de einddatum dan? Oke, dat is 12-07-2025

Ik wilde gewoon Dal Voordeel op een andere kaart die ik al heb!

Die *** 8427 had ik al lang overal verwijderd (stond verder toch niets op, wel ooit OV-fiets besteld maar dat doet verder niets met je kaart)

{/off-topic off}

Chatten met iemand die het wél snapt is een verademing! Via Paramaribo in de wacht 😴

Reputatie 1

Vrijdagavond langs bij de servicebalie omdat ik zondag samen wil reizen.

De vriendelijke servicebalie medewerker wilde best samenreiskorting op de aangeboden kaart zetten maar dat kon nog niet. Voor zaterdag kon wel, maar zondag nog niet.

Nu ben ik niet heel vaak in de buurt van een servicebalie en is het al gedoe maar die was een nieuwe domper.

Kan de termijn voor koppelen via de servicebalie wat langer worden dan deze twee dagen (vandaag en morgen)?

Ik hoop nog steeds dat de NS weer mogelijk gaat maken dat het ook na 22 april via de automaat kan (samen koppelen of ophalen als bestelling) maar tot die tijd is een langere termijn via de servicebalie ook al prettig.

Ik ben bang dat dat technisch gezien niet snel kan worden aangepast.

Ik reis af en toe met de trein en in de app kon ik normaal een E-ticket downloaden met korting via flex abonnement. Nu kan ik via de app alleen ticket bestellen zonder korting.

Klantenservice al gebeld maar die was niet echt behulpzaam, maar hoe kom ik nu aan de korting op mijn treinkaartje. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je een Flex abonnement hebt waarmee je 40% korting krijgt dan check je in met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat. Je koopt geen e-ticket. Het e-ticket met korting wat je voorheen in de app kon kopen was een Samenreisticket en was alleen bedoeld voor iemand die met een andere reiziger die een abonnement had meereisde. Zo'n e-ticket Samenreiskorting is nog steeds te koop maar kun je alleen aanschaffen wanneer je een samenreiscode ontvangt van de abonnementhouder met wie je samenreist. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis af en toe met de trein en in de app kon ik normaal een E-ticket downloaden met korting via flex abonnement. Nu kan ik via de app alleen ticket bestellen zonder korting.

Klantenservice al gebeld maar die was niet echt behulpzaam, maar hoe kom ik nu aan de korting op mijn treinkaartje. 

 

Via een eigen flex abonnement is het nooit mogelijk geweest om voor jezelf een kaartje met korting te bestellen. Als je dat altijd zo gedaan hebt, was jouw vervoersbewijs ongeldig. Om met korting van jouw abonnement te reizen, moet je met de kaart waarop het abonnement op staat in- en uitchecken. Of bedoel je dat je flex basis hebt en met iemand samenreisde met samenreiskorting? De regels rond samenreiskorting zijn gewijzigd. Je hebt nu een code nodig om een kaartje met samenreiskorting aan te kunnen schaffen. De code krijg je via iemand met een abonnement met wie je gaat samen reizen.

Hi, as I understood now it’s not possible anymore to use the discount for my friends that travel with me with an ovchipkaart, they have everytime to buy a ticket on the app? So the anoniem ovchipkaart will be useless now?

Badge +3

That's pretty much correct; if your friends want to use Combined travel discount when they travel with you, they should buy an eticket or have a personal OV-chipcard with NS Flex Basis on it, so they can enable the discount in the app.

It will remain possible to load the discount on an anonymous card at a service desk, but that's of course only useful if the journey starts at a station that still has a service desk.

Mijn vrouw is met haar ns abonnement overgestapt naar FlexDal.

Tot nog toe gebruikten we de meereiskorting via de automaat met mijn ov chipkaart.

Als we nu in de nieuwe situatie willen samenreizen moet dat via een e-ticket in een app.

Daar zou ik nog wel uitkomen, maar ik begrijp dat we daar dan een begin en eindstation moeten opgeven.

Is dat ook zo als ik voor mijzelf een FlexBasis zou nemen?

 

 Dank, Ton.

Reputatie 6
Badge +1

Mijn vrouw is met haar ns abonnement overgestapt naar FlexDal.

Tot nog toe gebruikten we de meereiskorting via de automaat met mijn ov chipkaart.

Als we nu in de nieuwe situatie willen samenreizen moet dat via een e-ticket in een app.

Daar zou ik nog wel uitkomen, maar ik begrijp dat we daar dan een begin en eindstation moeten opgeven.

Is dat ook zo als ik voor mijzelf een FlexBasis zou nemen?

 

 Dank, Ton.

Nee, in dat geval kun je voor het inchecken de samenreiskorting activeren via de NS app of via de website. Vervolgens kun je met de OV-chipkaart reizen zoals je gewend bent. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community Ton @vissertw!

Tot 22 april kan er nog gewoon Samenreiskorting geladen worden op uw anonieme ov-chipkaart.
Daarna is Samenreiskorting laden bij een automat niet meer mogelijk en is er een code nodig.

Een eigen Flex abonnement is dan handig, en dan zou ik half april een maandje Flex Dal Voordeel nemen want dan betaal je geen 10 euro administratiekosten zoals bij Flex Basis.


Dat kost dan € 5,60 maar een persoonlijke ov-chipkaart is gratis (levertijd een week, vandaar half april bestellen voor reizen na 22 april). Die eerste maand (of bij later wisselen naar Flex Basis) krijgt u 40% korting en is Samenreiskorting dus overbodig.

Zodra je het abonnement wisselt naar Flex Basis (dat kan na een maand) is de procedure als volgt:

  • Uw vrouw genereert een code via Mijn NS (website of app), en deelt deze met u (via e-mail, whatsapp, sms of vertelt deze gewoon aan u). De code is 3 dagen geldig.
  • U vult op de dag(en) dat u samen gaat reizen de code in in Mijn NS (website of app) en Samenreiskorting is geactiveerd voor de hele dag tot 04.00 de volgende dag. Vervolgens checkt u in en uit zoals normaal.

Het voordeel van NS Flex t.o.v. e-tickets is dat je mag inchecken buiten de spits en in de spits mag doorreizen (net zoals met de anonieme ov-chipkaart). Bovendien geen gedoe met bestemmingen invullen e.d.

Kijk, dat is een goed bericht, nog even uitzoeken hoe.

Dan gaat samenreizen dus net zo werken als voorheen, niet noodzakelijk vertrek en aankomst station vastleggen,behalve het aanmelden dan.

Even doordenkend, dat betekent ook dat een voornemen van een dag samenreizen, inclusief een code geregeld, onvoorzien niet kan doorgaan geen gevolgen heeft?

Eenmaal een e-ticket gekocht betekent geld weg begrijp ik, geen restitutie.

 

Zover dank.

Badge +3

Even doordenkend, dat betekent ook dat een voornemen van een dag samenreizen, inclusief een code geregeld, onvoorzien niet kan doorgaan geen gevolgen heeft?

Eenmaal een e-ticket gekocht betekent geld weg begrijp ik, geen restitutie.

Dat klopt helemaal! 😁

Als uw vrouw de code deelt via e-mail, whatsapp e.d. krijgt u een link naar e-tickets, maar die zijn dus niet nodig. De code invullen in Mijn NS is bij NS Flex voldoende en kost niet meer tijd dan de handeling bij een kaartautomaat.

Hartelijk dank allen. Ik weet wat mij te doen staat.

 

Fijne avond.

 

Ton.

Toch knap vd NS om samenreiskorting als  zgn. vernieuwd product te lanceren: Maak het reizigers veel moeilijker en verkoop dit als service naar reizigers haha! Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Toch knap vd NS om samenreiskorting als  zgn. vernieuwd product te lanceren: Maak het reizigers veel moeilijker en verkoop dit als service naar reizigers haha! Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Zeker wel voordeel voor de reiziger, namelijk minder overlast van fraudeurs die in de trein vragen of ze met je mee mogen reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Toch knap vd NS om samenreiskorting als  zgn. vernieuwd product te lanceren: Maak het reizigers veel moeilijker en verkoop dit als service naar reizigers haha! Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

De samenreiziger krijgt zonder zelf een abonnement te hebben op grond van het abonnement van degene met wie er samengereist wordt 40% korting. Dat lijkt mij voordeel genoeg.

Reputatie 7
Badge +4

Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Mogelijk is er vooral geen enkel voordeel voor u.

Nee, de voordelen zijn juist niet alleen voor NS: ook voor de medereizigers die dit domme zwartrijdersgeklets, in die kringen een discussie genoemd, niet meer hoeven aan te horen. Samenreiskorting werd op grote schaal gebruikt om alleen zonder abonnement met korting te reizen

Het grootste voordeel is wel voor de conducteur. Er werden percentages van 50 genoemd waarbij het niet klopte. Iedereen die regelmatig met de trein reist, moest dit onvrijwillig aanhoren.

 

Ieder normaal mens wil er aan meewerken de fraude en daarmee de onrust, overlast en maar al te vaak agressie tegen te gaan. De spoordieven zijn het grote probleem in de trein en de oorzaak van de meeste agressie.

Deze maatregelen van NS hebben alleen maar voordelen, behalve voor diegenen die misbruik maakten, ten onrechte met korting reisden, en dat nu niet meer kunnen.

Van die groep zijn we gelukkig nu eindelijk een keer af, en niemand zal deze parasieten missen in de trein.

Hulde voor NS dat ze het eindelijk, weliswaar veel te laat, inzien. Goed voor medereizigers, conducteurs en ook voor de rust in de trein. Het is geen voordeel voor NS, want het normale tarief moet nu betaald worden. Het is minder nadeel voor NS en het voordeel is juist dat we als betalende reizigers minder hoeven bij te leggen voor dit frauduleuze gedrag. Het geld voor NS moet ergens vandaan komen en dat is toch echt bij de normaal betalende reizigers.

Ik heb een vraag over de NS app. Ik heb zojuist een account aangemaakt en mijn OV chipkaart gekoppeld. Ik heb een Dal Voordeelabonnement. Nu probeer ik op Deel Samenreiskorting te klikken. Wanneer ik daarop klik krijg ik de melding: ‘Je bent niet de kaarthouder.’ Ik ben wel de kaarthouder. Hoe kan het dat ik deze melding krijg? Is er administratief ergens iets niet juist waardoor het systeem denkt dat ik niet de kaarthouder ben? Mijn OV chipkaart nummer, welke ik in mijn NS app heb gekoppeld, is gewoon van mij en daar staat het Dal Voordeelabonnement op. Dat kan ik ook zien in de app.

Reageer