Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 228 reacties
  • 9808 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


228 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Het makkelijkst met deze nieuwe manier is om NS Flex Basis te hebben en thuis voor vertrek de Samenreiskorting aan te zetten met de ontvangen code.

Dus met flex basis heb je geen smartphone, pc, printer of internet nodig.

 

Wel even goed lezen. Ik reageer op iemand die aangeeft of je met je PC of laptop op pad kan. Die persoon heeft dus wel een PC/laptop en internet, anders had die ook niet kunnen reageren hier. Met Flex Basis heb je geen printer nodig, je hoeft immers geen e-ticket aan te schaffen en dus ook niet te printen. En je kunt zoals ik al aangaf thuis voor vertrek (op de PC of laptop) de Samenreiskorting aanzetten met de code die je ontvangen hebt. Dan heb je ook geen smartphone nodig, tenzij je een deel van de reis niet met die persoon reist, want dan kun je de Samenreiskorting niet meer uitzetten onderweg. En even voor de duidelijkheid, ik heb zelf ook geen smartphone, ik verzet me daar nog steeds tegen maar het wordt je wel aan alle kanten moeilijk gemaakt. En deze wijziging vind ik zelf ook k*t met peren, ik probeer alleen een manier te vinden waarop iemand er wel gebruik van kan maken. 

Badge +3

Op iOS/Apple zijn ze zelfs een T vergeten… 😥

Edit: dit was gisterenavond, inmiddels staat de T er wel bij.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel een smartphone, maar weiger daar een bankapp op te zetten. De slechte WiFi van NS en zonder internet geen mogelijkheid de planner bij vertraging/verstoring te kunnen raadplegen heeft mij doen te besluiten om 2,5 jaar geleden toch een internetbundel te nemen.

De smartphone kwam er omdat er steeds meer door werkgevers/collega’s verwacht werd dat je communiceerde via WhatsApp.

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Badge +3

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Off-topic maar ik gebruik WhatsApp eigenlijk alleen op mijn (Windows) pc thuis, geen idee of dat ook zonder koppeling met een smartphone kan, maar volgens mij wel https://web.whatsapp.com 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Off-topic maar ik gebruik WhatsApp eigenlijk alleen op mijn (Windows) pc thuis, geen idee of dat ook zonder koppeling met een smartphone kan, maar volgens mij wel https://web.whatsapp.com 

Off topic: Niet handig als je geen computer bij je hebt.

Maar deze nieuwe regels mbt samenreiskorting zijn niet alleen om het fraudeurs moeilijk te maken maar maken alle reizigers moeilijker om samen te reizen.

Badge +3

Via HC @Sander-VH op X:

Ik ben er even achteraan gegaan waarom er niet gekozen is voor de oplossing om de kaart van zowel de abonnementhouder als de kaart van de persoon die samenreiskorting wil te scannen. Daar heb ik antwoord op gekregen en wel het volgende: De kaartautomaten kunnen niet van NS flex abonnementen lezen welk abonnement er op de kaart staat. Een heel groot deel van de abonnementen (meer dan 70%) is een NS flex abonnement. Omdat NS flex basis geen recht geeft op samenreiskorting en het dus te complex is (nu onmogelijk) om de data van een NS flex abonnement uit te lezen om de kaartautomaat, is er niet voor de oplossing gekozen om zowel de kaart van de abonnementhouder als de kaart voor samenreiskorting te kunnen scannen.

Kaartautomaten kunnen inderdaad zien dat je NS Flex hebt (maar niet welk abonnement) en geven verder totaal geen opties, want met NS Flex heb je bij een automaat weinig te zoeken.

Bovendien zou een ‘hoofdreiziger’ de trein uit moeten als iemand met Samenreiskorting later instapt, dus naar buiten de poortjes, daarna Samenreizen activeren bij een kaartautomaat in de stationshal en dan weer samen naar binnen (en vervolgens is de trein al weg...) Nee, doe dan maar een code!

Kaartautomaten kunnen inderdaad zien dat je NS Flex hebt (maar niet welk abonnement) en geven verder totaal geen opties, want met NS Flex heb je bij een automaat weinig te zoeken.

Onzin. Die apparaten hebben gewoon een netwerkverbinding. Flex of niet, zaken als Samenreiskorting en wisselen van klasse zouden gewoon bij de kaartautomaat moeten kunnen en de uitcheckpoortjes zouden gewoon de ritprijs moeten tonen in plaats van dat je dat dagen later in Mijn NS zou moeten controleren. Tenzij deze implementatie van NS-flex bedoeld is als een middelvinger naar NS-abonnees is het beunwerk.

Bovendien zou een ‘hoofdreiziger’ de trein uit moeten als iemand met Samenreiskorting later instapt, dus naar buiten de poortjes, daarna Samenreizen activeren bij een kaartautomaat in de stationshal en dan weer samen naar binnen (en vervolgens is de trein al weg...) Nee, doe dan maar een code!

Aannemelijk vertrekken de hoofdreiziger en de samenreiziger in de meeste gevallen van hetzelfde station, dus dubbel scannen zou een nuttige optie zijn, naast een ingewikkeldere procedure met een code. Op het perron is trouwens al een geldig vervoerbewijs nodig, dus de samenreiziger kan officieel niet op een legale manier bij de trein komen als de hoofdreiziger daarin blijft zitten. 

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-

Badge +3

Aannemelijk vertrekken de hoofdreiziger en de samenreiziger in de meeste gevallen van hetzelfde station, dus dubbel scannen zou een nuttige optie zijn, naast een ingewikkeldere procedure met een code. Op het perron is trouwens al een geldig vervoerbewijs nodig, dus de samenreiziger kan officieel niet op een legale manier bij de trein komen als de hoofdreiziger daarin blijft zitten. 

Ik heb het ook niet bedacht maar het hele ov-chipkaart systeem is indertijd ontworpen om offline te kunnen werken (puur met het saldo op je kaart dus, met inachtname van een kortings- of vrij reizen abonnement).

NS Flex heeft dat principe behoorlijk om zeep geholpen, maar we hadden al lang de NS Business Cards en die gedragen zich niet anders!

Over het hebben van een geldig vervoerbewijs op het perron, dat kan een willekeurige incheck (of passagerecht of wat dan ook) zijn. Passagerecht is daarbij géén vervoerbewijs!

Zolang ik incheck met Samenreiskorting hoef ik op een perron echt geen hoofdreiziger aan te wijzen hoor, dat speelt pas in de trein want ik heb nog geen meter met die korting gereisd.

En het hele systeem met die codes weet (volgens mij) ook totaal niet met wie je eventueel mee zou mogen reizen! Als ik jou een code geef mag je iedereen in dezelfde coupé aanwijzen met wie je mee wenst te reizen (vooropgesteld dat diegene het recht heeft om medereizigers mee te laten reizen).

Sta je met een e-ticket Meereisresretour (van A naar B en terug) op een perron zonder hoofdreiziger, dan ook geen enkel probleem, en anders gaan ze maar mee de trein in om die persoon (ongeacht wie, naam is niet bekend) aan te wijzen.

Je hoeft om samen te reizen echt niet ‘elkaars hand vast te houden’ dus.

Zolang ik incheck met Samenreiskorting hoef ik op een perron echt geen hoofdreiziger aan te wijzen hoor, dat speelt pas in de trein want ik heb nog geen meter met die korting gereisd.

Eenzelfde argumentatie zou je dan voor élk vervoerbewijs kunnen aanvoeren. Ik heb het nog even precies nagezocht in de Voorwaarden Samenreiskorting en daarin staat expliciet dat Samenreiskorting alleen geldt als de hoofdreiziger en de samenreiziger zich in dezelfde coupé bevinden. Dus zelfs als ze samen op het perron staan fraudeert de samenreiziger. Hetzelfde geldt als ze op het balkon staan of als de hoofdreiziger in de trein naar de wc gaat: ”Bij controle van het vervoerbewijs met Samenreiskorting moet de Abonnementhouder aanwezig zijn in dezelfde treincoupé;”

En het hele systeem met die codes weet (volgens mij) ook totaal niet met wie je eventueel mee zou mogen reizen! Als ik jou een code geef mag je iedereen in dezelfde coupé aanwijzen met wie je mee wenst te reizen (vooropgesteld dat diegene het recht heeft om medereizigers mee te laten reizen).

Dat is nou juist waar dit hele circus voor is opgetuigd. “Bij het generen van de samenreiscode worden de naam en de laatste vier cijfers van het OV-chipkaartnummer van de Abonnementhouder geregistreerd. Deze informatie wordt vervolgens gekoppeld aan dan wel getoond op het reisrecht van de Medereiziger(s) die met Samenreiskorting meereist en kan bij controle in de trein worden gecontroleerd.”

Badge +3

Eenzelfde argumentatie zou je dan voor élk vervoerbewijs kunnen aanvoeren. Ik heb het nog even precies nagezocht in de Voorwaarden Samenreiskorting en daarin staat expliciet dat Samenreiskorting alleen geldt als de hoofdreiziger en de samenreiziger zich in dezelfde coupé bevinden. Dus zelfs als ze samen op het perron staan fraudeert de samenreiziger. Hetzelfde geldt als ze op het balkon staan of als de hoofdreiziger in de trein naar de wc gaat: ”Bij controle van het vervoerbewijs met Samenreiskorting moet de Abonnementhouder aanwezig zijn in dezelfde treincoupé;”

Dat is nou juist waar dit hele circus voor is opgetuigd. “Bij het generen van de samenreiscode worden de naam en de laatste vier cijfers van het OV-chipkaartnummer van de Abonnementhouder geregistreerd. Deze informatie wordt vervolgens gekoppeld aan dan wel getoond op het reisrecht van de Medereiziger(s) die met Samenreiskorting meereist en kan bij controle in de trein worden gecontroleerd.”

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Maar goed, diens ov-chipkaartnummer (laatste cijfers plus naam) worden zichtbaar bij controle van een medereiziger met code.. U reist mee met Robert!?

Dan moet ik goed opletten met welke kaart ik moet inchecken na het sturen van een code aan een medereiziger! Maar gelukkig wordt de naam van de abonnementhouder geregistreerd…

Op het perron zie ik geen probleem, het gaat om controle in een coupé.

Reputatie 1

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Off-topic maar ik gebruik WhatsApp eigenlijk alleen op mijn (Windows) pc thuis, geen idee of dat ook zonder koppeling met een smartphone kan, maar volgens mij wel https://web.whatsapp.com 

Off topic: Niet handig als je geen computer bij je hebt.

Maar deze nieuwe regels mbt samenreiskorting zijn niet alleen om het fraudeurs moeilijk te maken maar maken alle reizigers moeilijker om samen te reizen.

dit:

Maar deze nieuwe regels mbt samenreiskorting zijn niet alleen om het fraudeurs moeilijk te maken maar maken alle reizigers moeilijker om samen te reizen.

Dit lijkt wel heel erg op het toeslagenschandaal. Voor een paar fraudeurs een heel circus optuigen om een klein probleem op te lossen. Degenen zonder digitale vaardigheden zijn de klos.

Als je enig besef van schending van privacy hebt blijf je weg van whatsap en de big five.

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

NS is er al een tijd mee bezig. Dit was opgenomen in de adviesaanvraag an het LOCOV over de tarieven van 2023.

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Daar kun je om lachen, maar de NS laat via de NOS doorschemeren dat WC-gebruik wel degelijk een van de vormen van fraude is die NS beoogt tegen te gaan met deze wijziging:

Willem Bax, al 35 jaar hoofdconducteur, maakt dit steeds vaker mee. "Mensen die de korting hebben zonder dat ze met iemand meereizen, moeten een nieuw kaartje kopen en krijgen een boete van 50 euro. Als we die mensen aanspreken kan dat problemen opleveren. Ik heb alle excuusjes wel een keer gehoord. 'Diegene is net uitgestapt', of 'net naar de wc', of simpelweg 'ik wist het niet'. Soms kan het escaleren naar verbale of zelfs fysieke agressie."

bron: nos.nl

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

NS is er al een tijd mee bezig. Dit was opgenomen in de adviesaanvraag an het LOCOV over de tarieven van 2023.

Het Locov heeft negatief geadviseerd en NS heeft er weer niets mee gedaan. Doet mij denken aan de verplichte fiets reservering, ook al zo'n mislukt project.

Al deze rompslomp is bedoeld om fraude te voorkomen zegt de NS. Maar wat veranderd er, vraag ik mij af. Nu zouden er mensen frauderen door te zeggen dat ze met iemand meereizen, terwijl dat niet het geval is, maar dat is toch ook nog mogelijk als ik mijn code deel met iemand die hiermee een e-ticket koopt terwijl ikzelf niet mee reis???

 

Reputatie 7
Badge +3

Al deze rompslomp is bedoeld om fraude te voorkomen zegt de NS. Maar wat veranderd er, vraag ik mij af. Nu zouden er mensen frauderen door te zeggen dat ze met iemand meereizen, terwijl dat niet het geval is, maar dat is toch ook nog mogelijk als ik mijn code deel met iemand die hiermee een e-ticket koopt terwijl ikzelf niet mee reis???

 

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Reputatie 7
Badge

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Daar kun je om lachen, maar de NS laat via de NOS doorschemeren dat WC-gebruik wel degelijk een van de vormen van fraude is die NS beoogt tegen te gaan met deze wijziging:

Willem Bax, al 35 jaar hoofdconducteur, maakt dit steeds vaker mee. "Mensen die de korting hebben zonder dat ze met iemand meereizen, moeten een nieuw kaartje kopen en krijgen een boete van 50 euro. Als we die mensen aanspreken kan dat problemen opleveren. Ik heb alle excuusjes wel een keer gehoord. 'Diegene is net uitgestapt', of 'net naar de wc', of simpelweg 'ik wist het niet'. Soms kan het escaleren naar verbale of zelfs fysieke agressie."

bron: nos.nl

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Mag je dan wel samen naar de wc? :'-)

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Het kan ook gewoon via de website door in te loggen op Mijn NS.

Ik heb het even geprobeerd en het werkt bij mij probleemloos door op 'Deel samenreiscode' te klikken. 

 

Tuurlijk kan het ook via de website, maar zonder smartphone zou je eerst op je pc thuis een ticket moeten uitprinten, maar als je geen printer hebt lukt het dus niet. 

 

Badge +3

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Dus jij (abonnementhouder) krijgt een boete toegestuurd als je een code deelt en zelf besluit om niet te reizen (of helemaal niet van plan was om te reizen)?

Al deze rompslomp is bedoeld om fraude te voorkomen zegt de NS. Maar wat veranderd er, vraag ik mij af. Nu zouden er mensen frauderen door te zeggen dat ze met iemand meereizen, terwijl dat niet het geval is, maar dat is toch ook nog mogelijk als ik mijn code deel met iemand die hiermee een e-ticket koopt terwijl ikzelf niet mee reis???

 

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Staat deze code dan ook op de e-ticket en op het abonnement? Nu zou diegene ook naast je moeten zitten met wie je samenreist.

Reputatie 7
Badge +3

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Daar kun je om lachen, maar de NS laat via de NOS doorschemeren dat WC-gebruik wel degelijk een van de vormen van fraude is die NS beoogt tegen te gaan met deze wijziging:

Willem Bax, al 35 jaar hoofdconducteur, maakt dit steeds vaker mee. "Mensen die de korting hebben zonder dat ze met iemand meereizen, moeten een nieuw kaartje kopen en krijgen een boete van 50 euro. Als we die mensen aanspreken kan dat problemen opleveren. Ik heb alle excuusjes wel een keer gehoord. 'Diegene is net uitgestapt', of 'net naar de wc', of simpelweg 'ik wist het niet'. Soms kan het escaleren naar verbale of zelfs fysieke agressie."

bron: nos.nl

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Mag je dan wel samen naar de wc? :'-)

Mogen? Dat moet als je samenreist...

Badge +3

Staat deze code dan ook op de e-ticket en op het abonnement? Nu zou diegene ook naast je moeten zitten met wie je samenreist.

Zover ik het begrijp kan men bij controle de naam en laatste 4 cijfers van de ov-chipkaart zien van de abonnementhouder die de code gedeeld heeft.

Dat zal dus verwerkt zijn in de qr-code op een e-ticket? 🤔 Of anders gewoon ergens op het ticket geprint staan (net zoals je eigen naam, de reisdatum en het traject).

Reputatie 4

We hebben dit (1e klas zitten, korting misbruiken, poortjesfraude/zwartrijden, maar niet alleen NS, in de hele maatschappij) uit onze handen laten glippen door veel te lage pakkans en bij betrappen nooit 100 % te handhaven. Dit pleit kunnen we nooit meer winnen.

Dus deze maatregel is het verschuiven van een probleem. Nog steeds zullen bewuste grijsrijders smoezen bedenken en ermee weg komen (evt. via dreigen/overlast veroorzaken).

Hoe wil NS het doel (reduceren van fraude door grijsrijden) bereiken? Of is dat niet het echte doel? Is het nog meer data mining en een opstapje naar Big Brother à la alziend oog in de supermarkt waar je je boodschappen niet eens meer hoeft te scannen?

Overigens, gezien de klachten - e-ticket anders, Studentenreisproduct anders, button in de app doet het soms niet, button in de app is verdwenen, “Je ben niet de kaarthouder”, betere oplossing die “technisch” onmogelijk - heb ik bijna* medelijden met de mensen die de NS s/w moeten aanpassen, onderhouden en testen (Windows spaghetti is er niks bij als ik dit zo hoor :-( ).

*Bijna, want als ze geen Nederlands kunnen spellen, zal de s/w ook niet foutloos zijn.

Reputatie 1

We hebben dit (1e klas zitten, korting misbruiken, poortjesfraude/zwartrijden, maar niet alleen NS, in de hele maatschappij) uit onze handen laten glippen door veel te lage pakkans en bij betrappen nooit 100 % te handhaven. Dit pleit kunnen we nooit meer winnen.

Dus deze maatregel is het verschuiven van een probleem. Nog steeds zullen bewuste grijsrijders smoezen bedenken en ermee weg komen (evt. via dreigen/overlast veroorzaken).

Hoe wil NS het doel (reduceren van fraude door grijsrijden) bereiken? Of is dat niet het echte doel? Is het nog meer data mining en een opstapje naar Big Brother à la alziend oog in de supermarkt waar je je boodschappen niet eens meer hoeft te scannen?

Overigens, gezien de klachten - e-ticket anders, Studentenreisproduct anders, button in de app doet het soms niet, button in de app is verdwenen, “Je ben niet de kaarthouder”, betere oplossing die “technisch” onmogelijk - heb ik bijna* medelijden met de mensen die de NS s/w moeten aanpassen, onderhouden en testen (Windows spaghetti is er niks bij als ik dit zo hoor :-( ).

*Bijna, want als ze geen Nederlands kunnen spellen, zal de s/w ook niet foutloos zijn.

@LLN: een lage pakkans heeft niet geholpen. Maar daarnaast is het ook de menselijke maat, het elkaar durven aanspreken. Er wordt veel weggekeken en achteraf gemopperd dan dat men uitspreekt wat op dat moment niet goed gaat. Zie ook mijn reactie bij

En wat de data mining betreft. Vooraf nadenken over wat je verzamelt en waarom in plaats van we verzamelen veel data en kijken of het nog eens van pas kan komen.

Spoorfan

Reageer