Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 228 reacties
  • 9830 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


228 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat een ingewikkelde maatregel.  En idioot dat dit niet meer bij de automaat kan. Daarnaast  wordt je nu verplicht om je persoonsgegevens in te vullen en een kaart online te kopen. Ik vraag me af wat de ACM hiervan vindt dat je niet meer anoniem kan rieizen.

Op deze manier jaag je mensen uit de trein!!!!

 

Natuurlijk kan je wel anoniem reizen gewoon een kaartje kopen. U betaalt dan wel wat meer.

Badge +3

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

Bij abonnementen waarbij het niet via de app kan worden aangevraagd (zoals Studentenreisproduct) blijft het mogelijk via de automaat. Het kán dus wel, NS wil het alleen niet.

Tijdelijk en niet voor andere op saldo kaarten.

Hoe bedoel je? Iemand met een studentenreisproduct of abonnement op saldo heeft niets bij een automaat te zoeken. En iemand met Flex ook niet, dus blijven de anonieme ov-chipkaarten over.

Probleem is dat een student geen code kan genereren… 

Badge +3

Moet de code telkens vernieuwd worden; of blijf deze geldig voor meerdere reizen (indien opgeslagen in de NS app) ?

Die code kan je naar willekeurig wie sturen, maar er zal wel een maximum van 3 personen zijn die hem kunnen gebruiken?

Voor de rest krijg ik elke keer als ik op Deel code klik een nieuwe code, dus vraag ik me af hoe men een samenreiziger met mij (als ‘hoofdreiziger’) denkt te gaan matchen?

Ik vermoed van niet, dus kan je met een willekeurige code alsnog naar ongacht wie met een abonnement neerploffen…

Reputatie 7
Badge +3

Probleem is dat een student geen code kan genereren… 

Kan wel.

Zie op https://www.ns.nl/studenten/studenten-ov.html het gedeelte over Samenreiskorting en het filmpje met uitleg.

Wat bedoel je dat een student geen code kan genereren?

Badge +3

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Hier ook, er staat iets over studentenreisproduct checken maar ik heb gewoon Dal Voordeel.

Via de website werkt het wel.

Badge +3

Wat bedoel je dat een student geen code kan genereren?

Volgens mij wordt een Studentenreisproduct niet als NS abonnement herkend in Mijn NS, toch?

Maar zie mijn vorige reactie, er wordt blijkbaar dus toch gekeken of je een SRP hebt? 🤔

Reputatie 7
Badge +2

Hier kwam die mail zelfs twee keer. Geen spoor van een blokje samenreiskorting in de app overigens, terwijl er geen updates beschikbaar zijn.

Bij mij in de app wel. Op een kaart met Flex Dal Voordeel staat er dat Samenreiskorting niet beschikbaar of nodig is, en op een kaart met Flex Basis kan ik het gewoon aanzetten zonder code.

App versie 7.27.1 (Android) dus up-to-date.

Edit: het tegeltje voor het delen van een code in de app staat helemaal onderaan, je kunt dit eventueel naar boven slepen door het ingedrukt te houden.

Bij mij nu ook, zonder dat de app geüpdatet is (had al 3 dagen 7.27.1). Vanmorgen stond het er nog niet maar nu is het wel verschenen.

Waarom zou het op een kaart met Flex Dal Voordeel niet nodig zijn? Dan moet je toch ook gewoon een code kunnen delen?

Ik, met WeekendVrij op saldo, krijg alleen een foutmelding als ik aangeef een code te hebben ontvangen en het advies een kaartje met korting te kiezen. Raar advies, want buiten de spits heb ik al korting😂

Badge +3

Volgens mij wordt een Studentenreisproduct niet als NS abonnement herkend in Mijn NS, toch?

Maar zie mijn vorige reactie, er wordt blijkbaar dus toch gekeken of je een SRP hebt? 🤔

Ja, zie de afbeelding in deze tweet.

De exacte stappen die een student dient te volgen zijn als volgt:

 

Stap 1:
Open de NS-app en klik op 'meer'.

Stap 2:
Klik op 'Mijn NS'.

Stap 3:
Klik op 'Deel Samenreiskorting'

Stap 4:
Geef toestemming en klik op 'Check Studentenreisproduct'

Stap 5:
Klik op 'Deel samenreiskorting'

Stap 6:
Klik op 'Deel code'.

Stap 7:
Kies via welke dient je de code wilt delen.

Stap 8: 
Deel de code met maximaal drie medereizigers.

Badge +3

Ik, met WeekendVrij op saldo, krijg alleen een foutmelding als ik aangeef een code te hebben ontvangen en het advies een kaartje met korting te kiezen. Raar advies, want buiten de spits heb ik al korting😂

Ook vreemd ja, op de website krijg ik (met Dal Voordeel) een melding dat ik helemaal geen code nodig heb (logisch), maar in de app deze vrij onzinige melding.

 

Badge +3

Volgens mij wordt een Studentenreisproduct niet als NS abonnement herkend in Mijn NS, toch?

Maar zie mijn vorige reactie, er wordt blijkbaar dus toch gekeken of je een SRP hebt? 🤔

Ja, zie de afbeelding in deze tweet.

Tja, dat checken op een studentenreisproduct gebeurt bij mij automatisch, en geeft dus een foutmelding. Vanuit de app kan ik dus geen code genereren.

Ik lees alle reacties hier en in het kader van reisgemak en ov-stimulans, wellicht een serieuze overweging om, net als in sommige andere landen wordt gedaan, standaard (dus zonder aanschaf van een abonnement) de 40% korting toe te kennen buiten de spitstijden (inchecktijd is leidend). Geen idee wat de financiële gevolgen hiervan zouden zijn voor de NS, maar wellicht toch interessant om eens te onderzoeken of te piloten? 

Nalatig tijdig melden aanpassingen voorwaarden.

Beste NS,

Het bericht over de samenreiskorting kwam Te laat! 

U kon de info niet vandaag pas sturen! 

Dat had de Ns eerder moeten doen. Ik heb het vanmorgen nodig gehad. 

 

Ook hoe de dingen bij NS geregeld worden is nu heel rommelig. Bijvoorbeeld de jeugd kaart die je niet in de automaat kan kopen. Maar je moet er weet van hebben dat dit bestaat. En veel mensen hebben dat niet als je geen app hebt. Dit riekt naar opzet. 

Ik hoop dat de media hier iets mee doet. 

Graag uw reactie. 

 

Mvdh 

Badge +3

Ik heb iets soortgelijks. Via MijnNS op een laptap krijg ik wel een samenreiscode, maar in de app (tot de meest recente versie bijgewerkt) staat “Samenreiskorting is niet beschikbaar of nodig met jouw abonnement”.

Er is een tegeltje bij gekomen (helemaal onderaan maar die kan je verslepen) waar je codes kunt genereren. Het tegeltje met de tekst dat samenreiskorting niet nodig is kan je helemaal naar onder slepen want is niet van belang.

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie.

Ik ben hier niet blij mee, het wordt een stuk ingewikkelder en ipv betalen via de ov-chipkaart bij het poortje (uitermate gebruiksvriendelijk) moet ik nu vooraf betalen. Wat als ik daarna besluit toch niet op reis te gaan? Weer een procedure om het geld terug te krijgen? Ik begrijp dat een groep mensen hier misbruik van maakt, waarom pakken jullie die groep niet aan? Nu worden alle bona fide reizigers met dit gedoe opgezadeld. Als dank dat zij bona fide zijn. Of…. houdt de NS er misschien een geheime agenda op na en hoopt zij dat nu veel reizigers niet meer met de trein gaan, zodat ‘ie minder vol wordt…… ‘t Zou me niets verbazen. Ik heb een abonnement dat in juni afloopt, ik kijk het even aan, maar als het mij niet bevalt, zeg ik dat op en kruip weer lekker achter het stuur. Jammer van het fijnstof - met dank aan de NS.

 

Badge +3

Indien je de melding krijgt dat je niet de kaarthouder bent dan staat waarschijnlijk het Mijn NS account niet goed gekoppeld aan het account in ons systeem met het abonnement. Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken. Vaak kan je dan ook niet je abonnementen beheren of je facturen inzien.

Onjuist, ik kan alles inzien (facturen natuurlijk niet via de app) en via de website werkt het aanmaken van een code prima.

Dit is dus een bug in de app, zie screenshot over ‘studentenreisproduct checken’ in een van mijn vorige reacties die die foutmelding genereert. 

En wie wel een SRP heeft krijgt dit (na toestemming geven om e.e.a. bij DUO te checken). Gaat lekker… 🙄

 

Badge +3

Bij Flex Basis staat op de Mijn NS website de knop Deel samenreiscode en die geeft het volgende 

Bekijk met welke abonnementen je Samenreiskorting kunt geven doet niets.

Uiteraard heb ik geen SRP maar Flex Basis, en een student met Flex Basis op zijn kaart heeft mogelijk een redelijk groot probleem (geen korting buiten vrij reizen periode) 😂

Badge +3

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie.

Zou dat bij een Arriva balie (bijv. Groningen) ook lukken? Samenreiskorting bij een Arriva automaat laden terwijl je NS Flex hebt gaat in ieder geval mis, want dan reis je ineens op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zowel een kaart met Flex Basis als een kaart op saldo. Als ik, op de website, niet de App, bij de kaart op saldo klik op “Ik heb een Samenreiscode ontvangen” krijg ik onderstaande melding.

 

 

Badge +3

Ik heb zowel een kaart met Flex Basis als een kaart op saldo. Als ik bij de kaart op saldo klik op “Ik heb een Samenreiscode ontvangen” krijg ik onderstaande melding.

 

 

Dat klopt, want dat moet bij een kaartautomaat. Vreemd dat de site toch die knop toont.

Reizigers op saldo (anonieme of persoonlijke kaart zonder abonnement) zijn na 22 april veroordeeld tot e-tickets. Reizigers met een saldo-abonnement hebben geen Samenreiskorting nodig.

 

Voortaan online code nodig voor samenreiskorting NS (nos.nl) en de link in het document naar:

Geweld tegen NS-medewerkers weer toegenomen, 'schokkend en onacceptabel' (nos.nl)

Ik meen me te herinneren dat er vanuit de NS een Noodkreet sociale veiligheid op papier was gezet. .. Of deze manier van werken de oplossing is betwijfel ik. Het blijft toch een wonderlijke manier van communiceren. Misschien de boel maar asfalteren? 😏

 Bijlagen bij eindverslag informateur Plasterk | Brief | Kabinetsformatie (kabinetsformatie2023.nl)

Op één of andere manier heb ik tegenwoordig het gevoel dat het OV een beetje onaantrekkelijk wordt gemaakt. Is het niet nu, dan wel in de toekomt. Ik vraag me toch echt af hoe het personeel op de werkvloer dit soort wijzigingen verwerkt. Nou @Loes .. kan me voorstellen dat je de komende dagen vragen krijgt. Jammer, maar de reiziger zag deze aanpassing niet aankomen. Ligt niet aan jou. 😊

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt, want dat moet bij een kaartautomaat. Vreemd dat de site toch die knop toont.

Zoals ik het lees kan het tot 22 april nog bij een kaartautomaat. Het zou nu in de overgangsperiode dan allebei kunnen. Als het tot 22 april niet kan met een ontvangen code had er moeten staan dat het tot 22 april nog moet bij een kaartautomaat. En dan ook niet op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html? de uitleg van de nieuwe handelswijze al neerzetten, maar daarmee wachten tot 22 april. Met een saldo kaart zou je via de button moeten worden doorgelinkt naar de webshop voor een e-ticket. 

Reputatie 7
Badge +3

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie.

In de voorwaarden die je krijgt als je de code genereert staat dat je alleen met flex of treinkaartje kunt samenreizen.

Niets over ov-chipkaart op saldo.

Daarbij moet je samen in dezelfde coupé zitten. Dus als je samenreist kun je beiden een zitplaats claimen? Want als je staat hebt je blijkbaar geen recht op samenreiskorting?

Reageer