FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is met controle prima tegenaan te werken. Als mensen het gevoel hebben dat de kans groot is dat ze gecontroleerd worden, zal een groot deel van de potentiële zwartrijders het wel uit z'n hoofd laten. Dit probleem is dan ook voor een groot deel veroorzaakt door het jarenlang niet of nauwelijks controleren door conducteurs. Daar plukt NS nu de zure vruchten van. Veel mensen voelen zich vrij om te doen en laten wat ze willen. En de conducteurs die er nu bij controle mee geconfronteerd worden, zien de agressie toenemen, want ja, dát hadden die ettertjes niet verwacht. Tuurlijk moet je proberen de tickets zelf ook zo veilig mogelijk te maken, maar het geheel afschaffen van e-tickets lijkt me niet de oplossing. Misschien de komende tijd maar extra veel V&S door de trein laten lopen. Tot mensen weer het idee hebben dat controle normaal en te verwachten is. Een klein groepje die-hards zul je altijd houden, ook zonder e-tickets.

Fraude is alleen mogelijk als het systeem dat toelaat. De NS is een supermarkt zonder kassa's geworden waar de kans betrapt te worden nauwelijks aanwezig is. Het afschaffen van e-tickets zou veel mensen duperen. Wij maken regelmatig gebruik van groepstickets omdat dat de reis betaalbaar maakt. Reguliere kaartjes zijn soms meer dan € 100 duurder. (Af en toe zelfs rond de € 150 voor maar 4 personen)
Je zou horen te betalen…… maar niemand (of geen enkel systeem) voert een controle uit. 

Fraudegevoelige tickets moet je afschaffen, daar is met controle niet tegenaan te werken. Laat mensen maar betalen met chipkaarten. Dan zijn we gelijk verlost van het oerwoud aan voordeelkaartjes en kunnen de gewone tarieven flink omlaag. Losse tickets kun je ook verkopen als eenmalige papieren chipkaart. 

Die logica is echt veel te dom, er zijn veel situaties waarin onterecht wordt geweigerd, en HEEL VEEL situaties waarin onterecht wordt toegelaten. 
 

Het is een afgeraffelde oplossing zonder probleem om op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar ja, poortjes zijn dus ‘dom’ en kijken niet verder dan een datum.

Ik had eens een ticket van Mechelen naar Rotterdam Lombardijen en dat werd in Breda geweigerd. In Rotterdam werkte het prima. Geen idee wat het probleem was maar ik weet dat er voor internationale tickets wel degelijk naar de route wordt gekeken. Zo laat NS bv. bij een ticket België - Duitsland via Nederland de poortjes met opzet liegen dat je ticket niet geldig zou zijn in Nederland.

Badge +3

Wat ik bedoelde is dat je met een e-ticket Hardinxveld - Sliedrecht (geldig op datum X ) niets te zoeken hebt bij poortjes in bijv. Leeuwarden.

Maar die gaan gewoon open natuurlijk. Passage OK en goede reis, en totdat je gecontroleerd wordt is er weinig aan de hand 😂

Zo’n e-ticket zouden NS/Arriva/Blauwnet poortjes dan eigenlijk moeten weigeren, want het is helemaal niet geldig op hun traject, want alleen maar voor Qbuzz/R-net Merwedelingelijn.

Maar ja, poortjes zijn dus ‘dom’ en kijken niet verder dan een datum.

Reputatie 7
Badge +4

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje? 

Sowieso heeft driekwart van de stations geen poortjes.

 

Nee, maar het is niet zo dat maar een kwart van de reizigers gebruik maakt van een poortje. Dat aantal zit rond de tachtig procent omdat er juist poortjes staan waar de meeste mensen komen. Feanwalden kan ook best zonder, en zo zijn er nog talloze.

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje? 

Sowieso heeft driekwart van de stations geen poortjes.

Nee die logica is er momenteel niet. En er zijn te veel edge cases zoals inderdaad buiten willen vanwege een winkelbezoek of een krantje. 

Badge +3

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje?

Nee, poortjes hebben geen tijd om dat te controleren, en ook geen logica om te controleren of je wel ergens (voor het traject dat op een e-ticket staat) te bepalen of je wel ergens ‘incheckt’ waar dat mag. Laat staan of er met datzelfde ticket al eerder iemand door een (ander) poortje gegaan is.

Met een (Samenreiskorting) e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,78 kom je dus een dag lang alle poortjes in heel Nederland door (met wat beperkingen voor spits/daluren door poortjes naar binnen, dat zal om 7:00 of 16:30 niet lukken… alhoewel 🤔)

Reputatie 7
Badge +3

Werkt die controle dan niet bij het proberen te passeren van een poortje? Zou wel aardig zijn als een poortje niet opengaat omdat de QR-code al een keer gebruikt is. En dan ook nog een foto maken van de persoon die probeert te frauderen. En dan in Opsporing Verzocht getoond worden.

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

De MCL (controleterminal) schrijft de timestamp van lezen van een eticket naar een centrale database, die bij controle op een andere MCL wordt getoond. That’s it. 

Reputatie 7
Badge +3

Iemand die steelt van de spoorwegen door niet voor een reis te betalen is een spoordief.

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

Wij als samenleving hoeven niet meer te betalen maar de overheid mag zijn geld wel aan nuttigere zaken zoals dit uitgeven in plaats van Oekraine en corona en dat soort zaken die de bevolking niet tot nauwelijks ten goede komen.

Ah, waait de wind uit die hoek. Dan verbaast me het ook niet dat u een spoordief bent. Er is inmiddels een maatschappelijk probleem en dat kan NS niet opvangen.

Een overheid die haar verantwoordelijkheid neemt, is nu  een goed idee. De overheid grijpt bij een gemengde economie  in als het bedrijfsleven het niet aankan. Het is wel degelijk een handhavingsprobleem en daar is de overheid toe bevoegd. Ook al trek je niet zo maar een blik agenten open. NS kan de veiligheidsproblematiek, diefstal  en wetteloosheid niet aan. Dan is er een onderliggend maatschappelijk probleem en kan er een taak voor de overheid liggen.

Het veranderen van een rotmentaliteit is geen taak voor de overheid, maar het sanctioneren, lees beboeten en onaantrekkelijk maken van al dan niet kleine criminaliteit, wel degelijk.

Spoordief?

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

Aan registratie heb je sowieso niets omdat hooguit een klein percentage van de reizigers daadwerkelijk wordt gecontroleerd. Registratie heeft alleen zin als iedereen wordt gecontroleerd, bijv. bij de ingang van het station.

Reputatie 7
Badge +1

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Ik had begrepen dat NS tot nu toe het gebruik van binnenlandse e-tickets niet registreert. Klopt dat dan niet?

Maar het is hoe dan ook de keuze van NS om niet te weten of een e-ticket al dan niet is gecontroleerd..

Reputatie 7
Badge +4

Het helpt ook als er geen aanleiding meer is om niet meer te controleren, gezien de onredelijke en te vaak agressieve opstelling van het niet-betalende publiek. Beide is natuurlijk waar.

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

 

NS kan de veiligheidproblematiek, diefstal  en wetteloosheid niet aan..

NS kan dat prima aan als de conducteurs eens eindelijk normaal hun werk gaan doen.

Reputatie 7
Badge +4

Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.

https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html

Wij als samenleving hoeven niet meer te betalen maar de overheid mag zijn geld wel aan nuttigere zaken zoals dit uitgeven in plaats van Oekraine en corona en dat soort zaken die de bevolking niet tot nauwelijks ten goede komen.

Ah, waait de wind uit die hoek. Dan verbaast me het ook niet dat u een spoordief bent. Er is inmiddels een maatschappelijk probleem en dat kan NS niet opvangen.

Een overheid die haar verantwoordelijkheid neemt, is nu  een goed idee. De overheid grijpt bij een gemengde economie  in als het bedrijfsleven het niet aankan. Het is wel degelijk een handhavingsprobleem en daar is de overheid toe bevoegd. Ook al trek je niet zo maar een blik agenten open. NS kan de veiligheidsproblematiek, diefstal  en wetteloosheid niet aan. Dan is er een onderliggend maatschappelijk probleem en kan er een taak voor de overheid liggen.

Het veranderen van een rotmentaliteit is geen taak voor de overheid, maar het sanctioneren, lees beboeten en onaantrekkelijk maken van al dan niet kleine criminaliteit, wel degelijk.

@Ferdinand Delasoie Ah Oke, in Frankrijk kom ik hooguit rijdend en dan niet verder dan een stukje. Van STIB en in het VK wist ik het toevallig. 
 

Probleem met een eticket is dat het delen van een code kinderlijk eenvoudig is. Bij alles wat je fysiek vast moet hebben, moet je zelf al een stuk meer moeite doen. Een railrunner kopen bijvoorbeeld. En dat valt heel snel op, bij een eticket op het juiste traject pas bij doorvragen. 

Reputatie 7
Badge

Uiteraard alleen voor inbrekers die niet agressief en gewelddadig zijn 😂😂

 

 

Helaas is er veel agressie in de trein, dankzij de controles. Beste manier om dit dus aan te pakken is geen controles meer in de trein zodat de rust bewaard word. Die controles gebeuren die controles zelden meer, wat mij betreft een stap in de goede richting. En zoals ik al zei moet agressie NOOIT getolereerd worden, ook niet bij controles

Is dit een reactie van de Speld of Nieuwspaal?

Wat is uw volgende voorstel? Dat het verboden wordt om een slot op de voordeur te hebben omdat dat inbrekers te veel hindert en ze daardoor aggressief worden?

Die registratie bestaat inderdaad al wat jaren, maar het probleem blijft. Geen HC die het aandurft om er wat mee te doen, want je krijgt de wind van voren. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is hier meermalen gezegd dat een controle van een e-ticket geregistreerd wordt, en bij een volgende controle die registratie zichtbaar is. Dan zou er toch niet zo massaal mee gefraudeerd moeten kunnen worden? Of is dat gewoon onzin en kunnen meerdere mensen dezelfde code gebruiken zolang er maar niet op ID gecontroleerd wordt?

Reputatie 7

There is no love for e-tickets op dit forum hier. Dat weet ik.

Maar waarom zou een e-ticket gevoeliger voor fraude zijn dan willekeurig welk ander ticket ? Het volstaat toch om het identiteitsbewijs te controleren ? Ik begrijp hieruit, dat ‘men’ nog niet zo slim is om zelf zijn QR-code te genereren met correcte naam en al ingebouwd.

En als er niet wordt gecontroleerd, dan kunnen zwartrijders frauderen met willekeurig welk vervoersbewijs.

@Henk_NL Ook de SNCF heeft automaten die het kaartje uitspugen als je de reserveringscode geeft. Maar dat is meer een service voor de klanten die graag een papiertje hebben en geen printer mee op reis hebben genomen. Om dat verplicht te maken haalt het voordeel weer weg. Ik heb wel een paar keer de trein gemist, omdat er allerlei volk voor de automaten aan het lummelen was.

Reputatie 7
Badge +3

@Reizenmetdetrein Gepakt worden wegens zwartrijden/frauderen/oplichten is de voornaamste oorzaak van agressie tegen het treinpersoneel. Al het zwartrijden/frauderen/oplichten moet dus worden aangepakt. Meer controleren kan dan meteen helpen om andere soorten van overlast aan te pakken.

Reageer