FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

 

Het probleem wat de FNV nu constateert is dat deze zwartrijders met de gedeelde QR codes door de poortjes komen en bij controle agressief worden. Dan zal er bij controle waarschijnlijk niet alleen worden gekeken of de QR code op zich geldig is die dag, maar ook of de naam overeenkomt. Dat is niet het geval, waarna de HC een boete gaat uitschrijven en dan worden dit soort gastjes agressief. Stap 1 moet dus zijn dat ze niet meer door de poortjes kunnen komen. 

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

Dat vergt in de praktijk 5 minuten per reiziger. Op die manier kan een conducteur misschien 2% van de reizigers controleren. Een absurd fraudegevoelig systeem moet je afschaffen, niet met kunstgrepen proberen overeind te houden. Geboortedatum op het ticket is trouwens verboden vanwege de privacy.

Je krijgt het systeem niet waterdicht zonder controle en V&S als achterwacht. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik word misschien op 1 van de 100 ritten gecontroleerd tussen Hilversum en Utrecht v.v. Nog nooit heeft een Hc naar de pasfoto van mijn OV-chipkaart gekeken. Die zit in zo'n handig geel NS-hoesje. Laat staan dat gevraagd naar een identiteitsbewijs.

Reputatie 7
Badge +3

Volledige naam en geboortedatum op e-tickets en ook op id controleren. Het e-ticket is volgens voorwaarden alleen geldig icm id.

 

Reputatie 7

Zou er in Italië, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland nu ook zo gefraudeerd worden met etickets? Het systeem daar werkt natuurlijk anders (beter). Hoor je nooit iets over maar ik heb daar ook nooit zoveel ergernis, agressie en overlast meegemaakt als in Nederlandse treinen, hoewel ik er veel heb gereisd. Dat zegt ook iets. Handhaving en gezag uitoefenen is na de jaren '60 altijd al moeilijk geweest in Nederland. Och moet kunnen, niet te moeilijk doen, we praten er wel over, komt vanzelf wel goed, niet meer doen hoor, ogen dicht, ontwijken, conflictvermijden, de-escaleren, relativeren, het zal wel loslopen.

Verder is NS natuurlijk veel te naïef, soft en laat onnodig veel geld liggen. 

Reputatie 7
Badge +1

Het handhaven van etickets is geen doel op zich. 

Dan is het handhaven van wat dan ook geen doel op zich.

Dat is ook het kernprobleem van NS: Roken, Stiltecoupés, 1e klasse. E-tickets enz. enz.  

Reputatie 7
Badge +3

Het handhaven van etickets is geen doel op zich. 

Dan is het handhaven van wat dan ook geen doel op zich.

De jongerendagkaart dal is juist alleen via de app te koop. 

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Bij controle de app laten openen. Lijkt me niet zo'n probleem.

Ze delen de links waarmee je de kaartjes in de app zet. Dus dat is ook geen manier om het te voorkomen. 

Daar is natuurlijk best iets op te verzinnen. Zoals alleen vanuit de app het kaartje kunnen kopen. Dan moeten zo'n jongere natuurlijk wel een betaalmogelijkheid op de smartphone hebben. Dat is waarschijnlijk wel een probleem.

Het handhaven van etickets is geen doel op zich. 

Reputatie 7
Badge +3

De jongerendagkaart dal is juist alleen via de app te koop. 

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Bij controle de app laten openen. Lijkt me niet zo'n probleem.

Ze delen de links waarmee je de kaartjes in de app zet. Dus dat is ook geen manier om het te voorkomen. 

Daar is natuurlijk best iets op te verzinnen. Zoals alleen vanuit de app het kaartje kunnen kopen. Dan moeten zo'n jongere natuurlijk wel een betaalmogelijkheid op de smartphone hebben. Dat is waarschijnlijk wel een probleem.

 

Probleem met dit soort artikelen in het AD is dat het volgens mij meer een aanzuigende werking heeft. Door mee te delen waar dergelijke QR codes worden verhandeld zullen er ongetwijfeld meer personen dit gaan gebruiken. 

Hoe meer publiciteit hoe beter want dat dwingt NS om eindelijk eens in actie te komen.

 

Totaal onbegrijpelijk dat NS op deze manier nog steeds E-tickets verkoopt. Het bedrijf wil blijkbaar bedrogen worden.  

NS commercie is een hele naïeve organisatie vrees ik. Bleek al eerder bij het groepsretour en tal van andere aanbiedingen die zo lek als een zeef bleken te zijn.

Etickets werken alleen goed als je bij binnenkomst bij iedereen het ticket scant en dat registreert zodat hetzelfde ticketnummer geen tweede keer kan worden gescand. Leuk dus voor volledig gesloten systemen als concertzalen, de Efteling, etc. maar niet voor het OV.

Reputatie 6
Badge +1

De jongerendagkaart dal is juist alleen via de app te koop. 

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Bij controle de app laten openen. Lijkt me niet zo'n probleem.

Ze delen de links waarmee je de kaartjes in de app zet. Dus dat is ook geen manier om het te voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +1

In het AD vandaag ook een heel artikel over de Zwartrijders. Henri Jansen voert namens de FNV weer eens het hoogste woord. Het is natuurlijk bizar dat het mogelijk is dat dagkaarten massaal gedeeld worden en dat er dus alleen op ID een E-ticket gecontroleerd kan worden.

Probleem met dit soort artikelen in het AD is dat het volgens mij meer een aanzuigende werking heeft. Door mee te delen waar dergelijke QR codes worden verhandeld zullen er ongetwijfeld meer personen dit gaan gebruiken. Het E-ticket in de huidige vorm heb ik altijd al een onding gevonden omdat na aanschaf downloaden er niets meer mogelijk is. Eenmaal gedownload is het bij ziekte pech of anderszins gewoon geld weg. De fraude zoals in het AD uiteengezet komt hier dan nog eens een keer bovenop.

Totaal onbegrijpelijk dat NS op deze manier nog steeds E-tickets verkoopt. Het bedrijf wil blijkbaar bedrogen worden.  

Ook zonder deze fraude is het systeem zo lek als een mandje, in ieder geval in de Randstad. Ik reis bijna uitsluitend op de trajecten Ams - DH - Rdam - Utr in de avonduren in het weekend. Er wordt op die trajecten op die tijden eigenlijk nooit gecontroleerd in de treinen (ik kan de laatste keer dat m’n kaartje gecontroleerd is niet eens meer herinneren). En ik zie bijna altijd wel iemand illegaal door de poortjes gaan als ik incheck. Ik kan het eigenlijk maar moeilijk aanzien, als eerlijke betaler. Ik voel me dan een beetje gekke henkie dat ik nog eerlijk betaal.

Om het zwartrijden echt aan te pakken zou je een van deze dingen moeten doen:

  1. die poortjes zo aanpassen dat je er ook echt niet doorheen kan springen of achter iemand aan kan lopen,
  2. continu (met 3 man/vrouw tegelijk voor de veiligheid) gaan controleren in de treinen,
  3. altijd bij alle poortjes gaan staan met een paar man/vrouw.

Voordeel bij 2 is dat je ook de grijsrijders en overlastveroorzakers aanpakt, maar is ook de minst veilige optie voor het personeel. Bij 3 zou je ook algemeen (minder opgeleid) personeel kunnen inzetten. Optie 1 zal wel afvallen omdat je dan waarschijnlijk alle poortjes weer helemaal moet vervangen.

Maar goed, zoals bij alles is het waarschijnlijk gewoon een kosten-baten analyse voor NS: zolang er genoeg geld binnenkomt wordt een bepaald percentage zwart- en grijsrijders geaccepteerd. Het rechtvaardigheidsgevoel van eerlijke betalers is ondergeschikt. Wat dat betreft zou ik er wel voor voelen als de Deutsche Bahn het eens probeert hier in Nederland.

 

Fraudegevoelige tickets moet je afschaffen, daar is met controle niet tegenaan te werken. Laat mensen maar betalen met chipkaarten.

En zo raken de spoorwegen nog wat meer reizigers kwijt.

E-tickets werken prima voor internationale tickets en in vele andere landen. Er is geen reden waarom dat voor binnenlandse tickets bij NS niet zou werken. NS moet alleen zijn huidige binnenlandse e-tickets vervangen.

@Tamzin Fraude gevoelige tickets? Het is het systeem dat niet goed werkt. Aanbiedingen kan je niet met een chipkaart kopen en ook uit een automaat kost extra geld. 

Die aanbiedingen moeten ook zo snel mogelijk de deur uit. De aanbieding zijn veel te goedkoop en de gewone kaartjes zijn veel te duur. Het wordt tijd dat iedereen een reële kilomterprijs gaat betalen en de een niet tien keer zoveel betaalt als de ander zoals nu. 

Gewoon reizen op saldo, met een hoge kilometerprijs in de spits en een lage kilometerprijs in het dal. En dat voor iedereen, heb je ook die hele stoet aan abonnementen niet meer nodig.

Gewoon een lage kilometer prijs ongeacht we in de spits of in de daluren reizen. 2e klas moet nooit meer dan 10 euro in de spits en 7 euro in de daluren zijn, ongeacht de afstand. Zo kom je van fraude, zwartrijden en ook de abo’s af.

Fraudegevoelige tickets moet je afschaffen, daar is met controle niet tegenaan te werken. Laat mensen maar betalen met chipkaarten.

En zo raken de spoorwegen nog wat meer reizigers kwijt.

E-tickets werken prima voor internationale tickets en in vele andere landen. Er is geen reden waarom dat voor binnenlandse tickets bij NS niet zou werken. NS moet alleen zijn huidige binnenlandse e-tickets vervangen.

Het onderliggende probleem is ook de volkomen doorgeslagen tariefdifferentiatie. De prijs van het volle tarief is inmiddels volkomen absurd, terwijl anderen een habbekrats betalen.

Fraudegevoelige tickets moet je afschaffen, daar is met controle niet tegenaan te werken. Laat mensen maar betalen met chipkaarten.

En zo raken de spoorwegen nog wat meer reizigers kwijt.

E-tickets werken prima voor internationale tickets en in vele andere landen. Er is geen reden waarom dat voor binnenlandse tickets bij NS niet zou werken. NS moet alleen zijn huidige binnenlandse e-tickets vervangen.

@Tamzin Fraude gevoelige tickets? Het is het systeem dat niet goed werkt. Aanbiedingen kan je niet met een chipkaart kopen en ook uit een automaat kost extra geld. 

Die aanbiedingen moeten ook zo snel mogelijk de deur uit. De aanbieding zijn veel te goedkoop en de gewone kaartjes zijn veel te duur. Het wordt tijd dat iedereen een reële kilomterprijs gaat betalen en de een niet tien keer zoveel betaalt als de ander zoals nu. 

Gewoon reizen op saldo, met een hoge kilometerprijs in de spits en een lage kilometerprijs in het dal. En dat voor iedereen, heb je ook die hele stoet aan abonnementen niet meer nodig.

Reputatie 6

Fraudegevoelige tickets moet je afschaffen, daar is met controle niet tegenaan te werken. Laat mensen maar betalen met chipkaarten.

En zo raken de spoorwegen nog wat meer reizigers kwijt.

E-tickets werken prima voor internationale tickets en in vele andere landen. Er is geen reden waarom dat voor binnenlandse tickets bij NS niet zou werken. NS moet alleen zijn huidige binnenlandse e-tickets vervangen.

@Tamzin Fraude gevoelige tickets? Het is het systeem dat niet goed werkt. Aanbiedingen kan je niet met een chipkaart kopen en ook uit een automaat kost extra geld. Als een gratis OV chipkaart intelligent zou zijn (en de paaltjes) zodat je aanbiedingen op zo een kaart kan laden, zonder datum, zou je al van de meeste problemen af zijn. (Wat maakt het uit op welke dag je reist als die korting dan geldig is) Controle op identiteit is waanzin. Als iemand een kaartje uit een automaat haalt staat er ook geen naam op, Of Jantje of Pietje met welke kaart dan ook reist het is al betaald. Als je je bankpas verliest kan de oneerlijke vinder daarmee gewoon, tot je ingestelde limiet, contactloos betalen. De winkelier controleert de identiteit van van klanten die contactloos betalen ook niet. Als je je bankpas blokkeert is dat meteen, bij het gammele OV systeem duurt dat uren….. Alleen dat wijst er al op dat het OV chip systeem niet niet fatsoenlijk werkt. 
De chaos met kaartjes en prijzen zal nog wel niet ten einde zijn….Banken en creditcard maatschappijen zullen wel zo creatief zijn de om eigen portemonee te vullen en zelfs misschien wel korting voor hun klanten te bedingen.

 

Reputatie 7
Badge +3

De jongerendagkaart dal is juist alleen via de app te koop. 

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Bij controle de app laten openen. Lijkt me niet zo'n probleem.

Reputatie 6
Badge +1

Bij concerten kun je normaal gesproken tussendoor dan ook niet meer naar buiten. Bij treinreizen moet dat wel kunnen, al is het maar op stations waar je door poortjes moet tijdens overstappen.

In het artikel in het AD vandaag wordt gezegd dat de fraude voornamelijk met dagkaarten plaatsvindt. Daarmee moet je natuurlijk ook meerdere keren op een dag door poortjes kunnen.

Het zijn ook voornamelijk de jongerendagkaarten. Precies, die kaartjes van nog geen € 8 die alleen maar als e-ticket verkrijgbaar zijn...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dat artikel net gelezen. NS zou er voor kunnen kiezen om in ieder geval de dagkaart niet meer als krakkemikkig e-ticket te verkopen. Alleen nog via de app of via de automaat. Ik vind het grenzeloos naïef van NS dat ze dit zo verkopen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij concerten kun je normaal gesproken tussendoor dan ook niet meer naar buiten. Bij treinreizen moet dat wel kunnen, al is het maar op stations waar je door poortjes moet tijdens overstappen.

In het artikel in het AD vandaag wordt gezegd dat de fraude voornamelijk met dagkaarten plaatsvindt. Daarmee moet je natuurlijk ook meerdere keren op een dag door poortjes kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik onbegrijpelijk vind is dat het niet mogelijk zou zijn om het systeem met het lezen van de QR-codes niet zou kunnen registreren dat een code al gebruikt is en poortjes gesloten houdt. Met concertkaartjes werkt dat al jaren zo. Je hoeft echt niet met de code van een ander aan te komen zetten als die al binnen is.

Reputatie 7
Badge +1

Fraudegevoelige tickets moet je afschaffen, daar is met controle niet tegenaan te werken. Laat mensen maar betalen met chipkaarten.

En zo raken de spoorwegen nog wat meer reizigers kwijt.

E-tickets werken prima voor internationale tickets en in vele andere landen. Er is geen reden waarom dat voor binnenlandse tickets bij NS niet zou werken. NS moet alleen zijn huidige binnenlandse e-tickets vervangen.

Er is met controle prima tegenaan te werken. 

Vervoersbewijzen die persoonscontrole met ID's vereisen zijn in de praktijk totaal onwerkbaar. Controle is dan veel te omslachtig en vergt per reiziger veel te veel tijd, zodat een conducteur slechts een enkeling kan controleren.

Etickets zijn bij NS een doel op zich geworden (kijk eens hoe modern we zijn). Losse kaartjes kun je net zo goed via de automaat verkopen.

Reageer