FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets


Volgens de FNV loopt de fraude met etickets steeds meer uit de klauwen en worden de fraudeurs ook steeds agressiever.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/intimidatie-tegen-hoofdconducteurs


206 reacties

NS is echter gekomen met de e-tickets.

 

.

 

Het kan met bankpas in/uitchecken, maar dat kan nog niet met iedere bankpas. Daarnaast zijn er ook mensen die dat niet willen.

Wie bij een hele exotische bank zit of weer dwars wil liggen koopt dan maar kaartje in de automaat of schaft een chipkaart aan.


Als e-tickets afgeschaft zouden worden komt er dan op ieder station weer een “kaartjes verkoper” om je te voorzien van voordeelkaartjes of worden die helemaal afgeschaft..

De bezem mag inderdaad wel eens keer door die eindeloze stoet voordeelkaartjes. NS is sowieso op basis van de concessievoorwaarden ook helemaal niet verplicht om die aan te bieden. 

Iedereen kan voor een prikkie buiten de spits met 40% korting reizen dus kun je je afvragen of allerlei extra kortingen dan wel zo nodig zijn.

Reputatie 7

Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

 

Dank je voor de feedback !

Heel apart. Dit kost ze dus nog meer dan ‘gewoon’ zwart rijden.

Reputatie 6

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Gewoon doorgaan! Alleen als er een redelijke pakkans is, zal er iets veranderen.

Ik was ook niet van plan te stoppen. Zolang controle en handhaving op huisregels in mijn takenpakket zit ga ik vrolijk door 😉

Reputatie 6

Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

 

Dank je voor de feedback !

Heel apart. Dit kost ze dus nog meer dan ‘gewoon’ zwart rijden.

Dat kost het zeker weten. Had er vandaag 1 met een jongerendagkaart in de spits en 1e klas. Die heeft nu naast de JDK van €7,95 ook nog €80,43 aan uitstel van betaling ontvangen. Wat heel veel mensen ook niet weten is dat als wij in zo'n geval een uitstel van betaling opmaken en dit erbij zetten, ze coulance wat betreft de wettelijke verhoging vaak wel kunnen vergeten. 

Reputatie 4

Ik snap het probleem niet. De QR code in de app bestaat toch uit 2 paginas en staat op naam.

 

Dus simpelweg de app laten swipen/flippen en id controle.

 

Daar zijn conducteurs toch voor?

Afschaffen kan. Ook dat is niet zo moeilijk: 

Schaf de toeslag afbij de automaat. Accepteer briefgrldcen creditcard.

 

maar het is NS en die denken niet n simpele oplossingen. Die afdeling 'ticketing' moet de bezem doorheen.

 

 

 

 

Reageer