Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties



De Samenreiskorting bij Dal Voordeel is altijd identiek geweest aan die bij een Voordeelurenabonnement. Voor beide soorten abonnementen wordt de Samenreiskorting ook op dezelfde manier versoberd in 2016.
Echter ik heb geen dalvoordeelkaart maar een oude voordeelurenkaart dus de voorwaarden van de dalvoordeelkaart dat die onlogisch waren heb ik vrij weinig mee te maken natuurlijk.
Dat kan ik me voorstellen, Nizno. Zoals aangegeven ben je vrij om nu alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld het Dal Voordeel.ja duh, waarmee ik alsnog verslechtering van mijn voorwaarden krijg.

NS maakt nu de voorwaarden van mijn kaart anders maar verhoogt de prijs wel.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten.Op zich heb je gelijk, echter de voordeelurenkaart waar ik voor betaal en de reden waarom ik hem heb gehouden is natuurlijk ook de samenreiskorting. Dit is voor velen 1 van de redenen geweest om niet over te stappen. Ik snap wel dat MIJN reis niet anders wordt maar die van mijn partner in dit geval wel. waardoor ons huishouden nu meer kwijt is.

De Samenreiskorting bij Dal Voordeel is altijd identiek geweest aan die bij een Voordeelurenabonnement. Voor beide soorten abonnementen wordt de Samenreiskorting ook op dezelfde manier versoberd in 2016.
Dat kan ik me voorstellen, Nizno. Zoals aangegeven ben je vrij om nu alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld het Dal Voordeel. Je suggestie m.b.t. de prijs zal ik doorgeven.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten.Op zich heb je gelijk, echter de voordeelurenkaart waar ik voor betaal en de reden waarom ik hem heb gehouden is natuurlijk ook de samenreiskorting. Dit is voor velen 1 van de redenen geweest om niet over te stappen. Ik snap wel dat MIJN reis niet anders wordt maar die van mijn partner in dit geval wel. waardoor ons huishouden nu meer kwijt is.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten.

Maar minder voordeel dan dit jaar, dus een prijsverlaging is dan logisch. Maar de prijs gaat zelfs nog omhoog.
Nizno, het gedeelte samenreizen in de Voordeeluren valt weg, maar de houder van het Voordeelurenabonnement kan zelf nog wel de hele dag met korting reizen. Dit betekent dat er sowieso sprake is van meer 'voordeel' voor deze klanten. Overigens zijn alle abonnementhouder vrij om het abonnement eventueel te beëindigen, indien met het niet eens is over de prijs of het besluit. Houd dan wel rekening met het feit dat dit abonnement niet langer verkocht wordt.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.

Ik hoop dat er ook gekeken gaat worden door je collega's naar de prijs. Aangezien de prijs van de oude voordeelurenkaart natuurlijk ook anders is dan de nieuwe dalvoordeelurenkaarten.
Echter een deel van de voordeel valt nu weg voor de oude kaart.
Ik heb deze vraag uitstaan. Indien dit effect heeft op de Samenreiskorting (ik vermoed van wel), zullen we dit ook communiceren.

Hoe wordt dat gecommuniceerd ? Wordt dat dan expliciet toegevoegd aan de pagina over Samenreiskorting ?
Want tot op heden wordt dit niet gecommuniceerd op jullie website.
Ik heb deze vraag uitstaan. Indien dit effect heeft op de Samenreiskorting (ik vermoed van wel), zullen we dit ook communiceren.
Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

Vraag 1:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je stapt dan in de middagspits (b.v. rond 16:15) over op een andere vervoerder, loopt de samenreiskorting dan door bij de andere vervoerder?

Vraag 2:
Als je met samenreiskorting voor middagspits incheckt bij NS (b.v. 15:00) en je moet voor je overstap in de middagspits (b.v. rond 16:15) naar een ander perron waarvoor je langs poortjes moet lopen (b.v. in Amsterdam Muiderpoort van het ene naar het andere perron of in Hilversum van spoor 2-5 naar spoor 1), loopt de samenreiskorting dan ook door?


Volgens mij bij allebei niet, dan gaat u het volle bedrag betalen.

Voor alle duidelijkheid zou NS dit ook moeten vermelden op haar website, maar dat doen ze ws niet, want het is een negatief iets.

Zou fijn zijn als ik in 2016 dan een keer 200 eu p/m kan betalen voor een zitplek ipv een staanplek in de spits.

Dat zou fijn zijn maar dan zullen de tarieven naar schatting nog eens met 20-30% omhoog moeten om al die extra treinen die je dan een halfuur per dag gebruikt te kunnen betalen.

Heb je overigens ooit in Engeland, Duitsland of Frankrijk in de spits gereisd? Daar kan ook echt niet iedereen zitten.
Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".

Er valt niets terug te draaien, want NS is nooit geprivatiseerd, de Rijksoverheid is nog altijd de enige aandeelhouder. (Al sinds 1938 is NS een NV met de overheid als enige aandeelhouder, een staatsbedrijf in strikte zin is het nooit geweest.) Bovendien komt het juist doordat NS het monopolie op het hoofdrailnet heeft, dat ze amper blootgesteld zijn aan de tucht van de markt en dus niet geprikkeld worden om hun prijs/kwaliteitsverhouding te verbeteren. Zinvollere vragen zou dus zijn "Wanneer wordt NS geprivatiseerd?" en "Wanneer wordt het hoofdrailnet openbaar aanbesteed?".
Yup, meer betalen voor minder, al maakt deze verandering voor de forens gelukkig niet zoveel uit.
Ik maak me meer zorgen om mijn traject kaart die dit jaar weer eens duurder wordt.
Zou fijn zijn als ik in 2016 dan een keer 200 eu p/m kan betalen voor een zitplek ipv een staanplek in de spits.
De rest maakt mij niks uit, als ik maar kan zitten verdomme.
Dit past zo _niet_ in het lange-termijn plan van de overheid (de grootste aandeelhouder in de NS) om mensen van de auto naar het spoor te brengen om de files en CO2 uitstoot te verminderen.
Niet alleen wordt de service slechter (minder zitplaatsen in de trein, en ook nog vehoogd gebruik), maar nu gaan we ook nog meer betalen voor deze dienstverlening.

Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".

Ik begin niet eens over Fyra (oops).
Beste HvG. Bedankt voor je bericht.

Ik snap je punt heel goed. Ik ga je feedback dan ook doorzetten en zorgen dat de pagina over het Voordeelurenabonnement gecontroleerd/aangepast wordt.
Door de aangekondigde wijziging van het samen reizen per 1 januari vindt er een verslechtering van je abonnement plaats.
Er staat dat er voor jou als abonnementhouder niets verandert, maar dit is wel het geval. De keuze om een dag weg te gaan samen met iemand anders wordt beperkter door de tijdsbeperking die de ns nu oplegt. Er is toegezegd dat er aan de voorwaarden voor "oude" abonnementhouders niet gesleuteld zou worden, en dat gebeurt nu wel. Daarom graag snel terugdraaien die maatregel, want ns houdt zich hierbij niet aan de toezeggingen die gedaan zijn.
Hoi Voorbraak. Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis, als zij geen eigen zitplaats gebruiken. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar reizen in de 2e klas zelfstandig met een Railrunner. De Samenreiskorting geldt alleen voor abonnementhouders die iemand met korting mee willen nemen.
Geldt deze regeling ook voor de kinderen die "gratis" mee mogen reizen? Dat staat ook nergens!
Nee, aan Kids Vrij verandert (voorlopig) niets en ook kinderen tot en met 3 jaar mogen gratis mee blijven reizen.
Geldt deze regeling ook voor de kinderen die "gratis" mee mogen reizen? Dat staat ook nergens!
Theofiel, bedankt voor je feedback. Ook dit zal ik doorzetten.
Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Met alle respect, maar dit is echt de grootste quatsch. Tot voor kort had ik een jaartrajectkaart. Vorig jaar moest ik noodgedwongen overstappen naar het op alle fronten verslechterde abonnement Traject Vrij, maar moest ik voor dit uitgeklede product desondanks meer gaan betalen (als gevolg van het verdwijnen van de korting bij betaling ineens). Een van de verslechteringen was het vervangen van korting in de voordeeluren door korting in de daluren.
Volgend jaar maken jullie de abonnementsvoorwaarden nog ongunstiger door nu ook de samenreiskorting bij dit abonnement aan te pakken, een verslechtering die wederom gepaard gaat met een prijsverhoging. Ga dan alsjeblieft de abonnementhouders niet nog verder schofferen door te doen alsof deze wijziging juist in hun voordeel is omdat deze zou zorgen voor meer duidelijkheid. Die onduidelijkheid is er enkel omdat jullie deze weloverwogen hebben gecreëerd.

Bovendien zouden jullie er sowieso verstandig aan doen te zwijgen over duidelijkheid zolang jullie de vragen om meer duidelijkheid over de abonnementsvoorwaarden van Traject Vrij (die al worden gesteld sinds de introductie van dit abonnement en nog steeds grotendeels onbeantwoord zijn) pertinent blijven negeren.
Het zou me niets verbazen als de kaart in januari ook weer duurder wordt.

Dat is al bekend, zie hier (pdf). Het Voordeelurenabonnement wordt €62,60 per jaar.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.


Meer voordeel als houder van een Voordeelurenabonnement ja, maar daar betaal je dan ook meer voor.
Er is geen plicht om met korting te reizen. U kunt gewoon voor de volle prijs reizen op elk moment dat het u schikt. Ook 'lekker' in de spits.
Wie koopt er een kortingkaart om vervolgens de volle prijs te betalen?


De samenreiskorting gaat natuurlijk op de OV-chipkaart waarop GEEN Dalvoordeel staat.

Reageer