Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016


Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.

Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.



Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?
NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen

Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?
Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.

De medereiziger:
1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.
2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.
Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.

Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:
  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.
Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?
Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.

Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.

Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?
Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.

Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?
Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.

Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?
Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Meer informatie
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

292 reacties

dat gaat me niet lukken op onze lange reizen is meestal rond 17:00 . nu moet ik op familie bezoek uren eerder weg,terwijl heen reis al 3,5 uur lang was. als ik na 19:00 uur moet reizen ben ik pas half elf thuis met 2 koters. zo heb je geen ruk aan je samenreis korting.
@Sivan NS
Bij internationale vervoerbewijzen gelden ook voor 'nieuwe' abonnementen (en Samenreiskorting) de tijden van de Voordeeluren. Blijft dat ook voor Samenreiskorting ongewijzigd?
Krijg ik dan ook geld terug? Mijn voordeelurenabonnement is afgesloten onder bepaalde voorwaarden. Nu die voorwaarden veranderen en ik minder kan met mijn abonnement, hoef ik toch niet de volle mep te betalen voor minder? Lekker makkelijk om te zeggen dat er voor de abonnementhouder niets verandert! Er verandert wel degelijk iets: iemand meenemen met korting is tijdens een aantal uren per dag niet meer mogelijk.
NS heeft het recht de voorwaarden te veranderen, U heeft het recht het abonnement eventueel beeindigen.
Goede vraag, Pe_pe. Ik ga het voor je uitzetten!
Even voor de duidelijkheid: ik check met samenreiskorting om 15:00 uur in en vertrek 15:03 uit Leeuwarden en kom om 17:56 aan in Den Haag. Mag dat na 1 januari 2016?
Even voor de duidelijkheid: ik check met samenreiskorting om 15:00 uur in en vertrek 15:03 uit Leeuwarden en kom om 17:56 aan in Den Haag. Mag dat na 1 januari 2016?

Ja, dat mag. Sinds de invoering van de ov-chipkaart is niet meer het tijdstip van reizen van belang, maar het tijdstip van in- of omchecken.
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?


Bent U dan van mening dat NS de voorwaarden niet MAG veranderen?

Inderdaad!

NS heeft het volste recht om de voorwaarden te veranderen. Extraatjes als samenreiskorting of keuzedagen voor senioren zijn geen onderdeel van de tariefafspraken van NS met de overheid en daarom mag NS die wijzigen of eventueel helemaal opdoeken.
Even voor de duidelijkheid: ik check met samenreiskorting om 15:00 uur in en vertrek 15:03 uit Leeuwarden en kom om 17:56 aan in Den Haag. Mag dat na 1 januari 2016?

Het mag sowieso, maar u bedoelt waarschijnlijk te vragen of u korting krijgt. Het antwoord daarop is ook ja, want het incheckmoment is bepalend. Andersom: Checkt u om 18:15 in en reist u grotendeels na de avondspits, dan betaalt u toch vol tarief.
Het enige wat ik nog kan vragen is: "Wanneer draait de overheid de privatisering weer terug, want is dit experiment heeft duidelijk gefaald".
Dat is nieuw voor mij. Sinds wanneer is de NS geprivatiseerd?
Reputatie 4
Badge
dat gaat me niet lukken op onze lange reizen is meestal rond 17:00 . nu moet ik op familie bezoek uren eerder weg,terwijl heen reis al 3,5 uur lang was. als ik na 19:00 uur moet reizen ben ik pas half elf thuis met 2 koters. zo heb je geen ruk aan je samenreis korting.

Misschien is dan een groupsretour voor jezelf en kind van 12 wel voordeliger.
Deze aanpassing van voorwaarden gaat ons huishouden ruim 100,- Euro per maand kosten. Bedankt voor dit kerstcadeau NS.

NS heeft altijd beloofd de voorwaarden van het oude voordeelurenabonnement niet aan te passen. Betalen we jaarlijks ook meer voor. Met deze actie verliest NS elke geloofwaardigheid en bewijst het een onbetrouwbare organisatie te zijn. Hopelijk dat over vele jaren een andere partij het vervoer over neemt. Tot die tijd zullen wij weer met de auto gaan reizen.
Reputatie 4
Badge
Hopelijk dat over vele jaren een andere partij het vervoer over neemt. Tot die tijd zullen wij weer met de auto gaan reizen.

Ik denk dat welke andere partij dan ook als eerste zal vragen om op één of andere manier meer yield mangement te mogen toepassen. In de praktijk zullen dan de kosten in de spits relatief nog meer stijgen. Ik verwacht dan ook dat het 'oude' voordeeluren abonnement met de voordeeluren als eerste geschrapt zal worden als een andere partij het HRN zou overnemen.
dat gaat me niet lukken op onze lange reizen is meestal rond 17:00 . nu moet ik op familie bezoek uren eerder weg,terwijl heen reis al 3,5 uur lang was. als ik na 19:00 uur moet reizen ben ik pas half elf thuis met 2 koters. zo heb je geen ruk aan je samenreis korting.

Misschien is dan een groupsretour voor jezelf en kind van 12 wel voordeliger.


dat is in mijn geval veel duurder , en dan betalen we voor 4 terwijl we met 2 zijn . ook zijn er kinderen van 12 die zelfstandig reizen naar school ea. als die een lange dag hebben kun je ze toch ook niet in het donker tot 7 uur op het station houden. voor veel minima zijn er geen andere opties qua abonnementen.
Deze aanpassing van voorwaarden gaat ons huishouden ruim 100,- Euro per maand kosten. Bedankt voor dit kerstcadeau NS.

NS heeft altijd beloofd de voorwaarden van het oude voordeelurenabonnement niet aan te passen. Betalen we jaarlijks ook meer voor. Met deze actie verliest NS elke geloofwaardigheid en bewijst het een onbetrouwbare organisatie te zijn. Hopelijk dat over vele jaren een andere partij het vervoer over neemt. Tot die tijd zullen wij weer met de auto gaan reizen.

ik kreeg ooit netjes een brief bij mijn voordeel uren abonnement dat ns de voorwaarden niet mocht wijzigen en men met dit abonnment dus ook kon reizen tussen 4 en 7 .. als ik die brief mee neem naar de rechtbank dan win ik het zeker.
Kamcon, om antwoord te geven op jouw vragen:

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Bij het overstappen op stations met gesloten poortjes, vervalt de Samenreiskorting ook, vanwege dezelfde reden als hierboven. Dit is het probleem van de gedwongen overstap en speelt bij vele abonnementen en inderdaad nu ook voor Samenreiskorting. Dit speelt vooral bij station Hilversum en hier is een tijdelijke maatregel van kracht middels de ‘ Tweede Paasdag oplossing’. Voor klanten betekent dat NS het verschil berekent en terugstort op de kaart. We gaan nu uitzoeken of dit ook geldt voor de Samenreiskorting.
das helemaal belachelijk dit terwijl je tijdig je reis begint.
dan zitten die poortjes dicht en mag je 3 uur wachten tot samenreis korting weer in gaat en hopen dat het dan wel werkt???? dus ook verplicht om nu alle stations met poortjes te mijden. jullie verplichten eigenlijk hierdoor om per persoon een dal abonnement aan te schaffen.schandalig
******************************************************************************************* Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken met de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement. Voordelig meereizen in de daluren Als NS-abonnementhouder mag u in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Uw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen. Samen uit en thuis Reist u dezelfde dag ook samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart zetten. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’. Meer informatie Bij vragen helpen we u graag verder. Stel uw vraag op het NS Serviceforum of via Twitter @NS_online. We staan dag en nacht voor u klaar. U kunt ook hier kijken voor meer informatie. Met vriendelijke groet, Ron Schneider Directeur Consumentenmarkt *******************************************************************************************

Beste mensen, Bovenstaande bericht was vandaag in mijn e-mail box binnengekomen. Voor mij een beperking met betrekking tot het samenreizen, maar dit behoort niet tot de algemene voorwaarden dus we mogen dit gewoon wijzigen, is mij zojuist door een overigens wel correcte NS-medewerkster verteld. Mooi verhaal. We gaan het maar niet hebben over het feit dat vanaf 1 januari het aantal treinen en mede daarmee het aantal zitplaatsen afneemt. Staan is dadelijk heel gewoon in een trein. Veevervoer is er niets bij. Chapeau NS. Al met al toch nog een extra leuke verassing zo voor de Kerst. Voor mij de reden het abonnement per direct op te zeggen. Ik zou zeggen goed bezig NS
@hollyhobby
Het is mogelijk om binnen de poortjes te wachten, mits u steeds binnen een uur even uitcheckt en weer incheckt. Dat is kosteloos, behalve dat minimaal het instaptarief afgeschreven (en weer teruggeschreven) moet kunnen worden.
Op welk traject reist u meestal?
@Maurice Schiedam
Namens uw ex-medereizigers hartelijk dank voor het opzeggen van uw abonnement. Gezien het door u aangehaalde materieeltekort ben ik blij dat u bereid bent gevonden uw plaats in de trein af te staan en daarmee ons verblijf in de trein te veraangenamen (of zelfs mogelijk te maken).
@Maurice Schiedam
Namens uw ex-medereizigers hartelijk dank voor het opzeggen van uw abonnement. Gezien het door u aangehaalde materieeltekort ben ik blij dat u bereid bent gevonden uw plaats in de trein af te staan en daarmee ons verblijf in de trein te veraangenamen (of zelfs mogelijk te maken).

Het niveau wordt nu toch wel bedenkelijk.....
@Maurice Schiedam
Namens uw ex-medereizigers hartelijk dank voor het opzeggen van uw abonnement. Gezien het door u aangehaalde materieeltekort ben ik blij dat u bereid bent gevonden uw plaats in de trein af te staan en daarmee ons verblijf in de trein te veraangenamen (of zelfs mogelijk te maken).

Het niveau wordt nu toch wel bedenkelijk.....


graag gedaan.
Ben er zo klaar mee, heb medelijden met de mensen die afhankelijk zijn van de trein maar het klopt elke opzegging geeft weer meer ruimte in de trein.
Mijn vrouw heeft een dalurenkaart en ik heb een voordeelurenkaart.

Begrijp ik het dan goed dat ik vanaf 1 januari 2016 ook voor 6.30uur met haar kan meereizen met korting, want dat kon nu namelijk niet (was pas vanaf 9uur. Zij kon wel alleen reizen voor 6.30uur).
Kan ik dan "samenreiskorting" op mijn OV-chipkaart activeren ondanks dat ik een voordeelurenkaart op deze OV-chipkaart heb staan?

Nu kon mijn vrouw wel nog tussen 16.00uur en 18.30uur met mijn "samenreiskorting" reizen, maar dat gaat dan voor haar vervallen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor de reactie.
Reputatie 4
Badge
Kamcon, om antwoord te geven op jouw vragen:

In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.

Bij het overstappen op stations met gesloten poortjes, vervalt de Samenreiskorting ook, vanwege dezelfde reden als hierboven. Dit is het probleem van de gedwongen overstap en speelt bij vele abonnementen en inderdaad nu ook voor Samenreiskorting. Dit speelt vooral bij station Hilversum en hier is een tijdelijke maatregel van kracht middels de ‘ Tweede Paasdag oplossing’. Voor klanten betekent dat NS het verschil berekent en terugstort op de kaart. We gaan nu uitzoeken of dit ook geldt voor de Samenreiskorting.


Bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Ik wil wel verzoeken dit ook op één of andere manier in de communicatie op te nemen. Zeker mensen die met samenreiskorting reizen, zullen vaak niet de kennis hebben van dit soort details, terwijl dat achteraf bij een conducteur of klantenservice veel disscussie kan geven. In sommige gevallen kan het zelfs duurder zijn om het eerste deel van de reis met samenreiskorting te reizen omdat door de breuk in de reis ook de langeafstandskorting vervalt.
Volledig mee eens, dit moet gewoon op de website staan bij Samenreiskorting.
Ik ben "voordeelurenabonnementhouder" en vind het inderdaad een wijziging waar ik niet vrolijk van wordt.
Ik denk er over na om mijn abonnement op te zeggen.

Reageer