Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Ik ben "voordeelurenabonnementhouder" en vind het inderdaad een wijziging waar ik niet vrolijk van wordt.
Ik denk er over na om mijn abonnement op te zeggen.


Zojuist is mijn abonnement opgezegd om deze reden, voelt goed moet ik u zeggen………..
Reputatie 4
Badge
Mijn vrouw heeft een dalurenkaart en ik heb een voordeelurenkaart.

Begrijp ik het dan goed dat ik vanaf 1 januari 2016 ook voor 6.30uur met haar kan meereizen met korting, want dat kon nu namelijk niet (was pas vanaf 9uur. Zij kon wel alleen reizen voor 6.30uur).
Kan ik dan "samenreiskorting" op mijn OV-chipkaart activeren ondanks dat ik een voordeelurenkaart op deze OV-chipkaart heb staan?

Nu kon mijn vrouw wel nog tussen 16.00uur en 18.30uur met mijn "samenreiskorting" reizen, maar dat gaat dan voor haar vervallen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor de reactie.


Zoals ik het begrijp gaat de samenreiskorting net als de daluren op een dal voordeel werken. Je kan dan dus voor 6:30 inchecken met samenreiskorting en de reis voortzetten met korting totdat moet worden uitgecheckt
(Al dan niet verplicht omdat je van vervoerder of perron moet wisselen).

Ik weet alleen niet zeker of het verstandig is om samenreiskorting op een kaart met een voordeelurenabonnement te zetten. Misschien zijn daar al eerder posts van geweest op het forum, daar zou ik eerst op gaan zoeken. Het hangt b.v. af van de prioriteit die de verschillende producten hebben. Als je toevallig al over een anonieme kaart beschikt zou ik die gebruiken.
Ik weet alleen niet zeker of het verstandig is om samenreiskorting op een kaart met een voordeelurenabonnement te zetten. Misschien zijn daar al eerder posts van geweest op het forum, daar zou ik eerst op gaan zoeken. Het hangt b.v. af van de prioriteit die de verschillende producten hebben. Als je toevallig al over een anonieme kaart beschikt zou ik die gebruiken.

Voorheen was Samenreiskorting op een OV-chipkaart waar een Voordeelurenabonnement op staat zinloos. Of die combinatie na 1 januari werkt zal dan uitgeprobeerd moeten worden, denk ik.
Reputatie 4
Badge
Voorheen was Samenreiskorting op een OV-chipkaart waar een Voordeelurenabonnement op staat zinloos. Of die combinatie na 1 januari werkt zal dan uitgeprobeerd moeten worden, denk ik.

Dat denk ik ook, ben benieuwd.

Ik hoorde laatst van iemand dat als je regelmatig samenreizen op je ov chip zet op een gegeven moment je 'normale' abonnement kan verdwijnen. Dit omdat er maximaal 12 producten op een chip kunnen staan en de oudste er als eerste af wordt gehaald. Als alle posities vol zijn kan dus een geldig abonnement worden overschreven. Of dit verhaal klopt weet ik niet, ik heb het alleen uit tweede hand. Maar het klinkt niet als onmogelijk. Ik wil maar zeggen, dat ik dit niet met mijn voordeelurenkaart ga uitproberen.
Kamcon, helemaal met je eens. Ik ga morgen bespreken hoe we dit duidelijk kunnen communiceren. Ook die laatste vraag zet ik even uit.
Als alle posities vol zijn kan dus een geldig abonnement worden overschreven. Of dit verhaal klopt weet ik niet, ik heb het alleen uit tweede hand. Maar het klinkt niet als onmogelijk. Ik wil maar zeggen, dat ik dit niet met mijn voordeelurenkaart ga uitproberen.

Je kunt bij ov-chipkaart.nl zien wat er nog aan verlopen reisproducten op je ov-chipkaart staat. Bij mij staat er bijvoorbeeld nog een fietskaartje van anderhalf jaar geleden. Ik zou denken dat het wel zo geprogrammeerd was dat verlopen reisproducten als eerste worden overschreven, maar het valt inderdaad niet uit te sluiten dat het anders werkt. Dat we nog niets hebben gelezen op het forum over een abonnement dat permanent zou zijn overschreven door Samenreiskorting of een Dagkaart Fiets/Hond doet vermoeden dat het niet gebeurt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen abonnementhouders zouden zijn die in 5 jaar tijd meer dan 10 keer een Dagkaart Hond laden. In ieder geval ben je veilig zolang je nog niet aan het maximum aantal reisproducten bent.
NS doet met deze maatregel af aan het oudere én tevens duurdere voordeel-abonnement, want hiermee wordt ik als abonnement-houder i.p.v. reizen met korting ná 9.00 uur eveneens beperkt tot dezelfde reistijden als het goedkopere (en nadelige) daluren-kortings abonnement wanneer ik met mijn partner samenreis! Géén stijl van de NS om ten koste van uw jarenlange trouwe klanten, de problematiek van drukte in de spits door o.a. gebrek aan materieel op deze wijze op te willen lossen! Door deze maatregel wordt ik als abonnementhouder benadeeld in mijn samenreizen!
Ik krijg vandaag per mail de mededeling dat de meereiskorting in de avondspits niet meer geldt. Daarme wordt mijn kortingskaart gereduceerd tot dalurenkaart omdat ik in het algemeen samen met mijn echtgenote reis. Is dit een poging om de avondspits te verlichten, die nu erg druk is als gevolg van het te laat bestellen van nieuwe treinstellen? Schande!
Reputatie 4
Badge
Dat we nog niets hebben gelezen op het forum over een abonnement dat permanent zou zijn overschreven door Samenreiskorting of een Dagkaart Fiets/Hond doet vermoeden dat het niet gebeurt.
Daar heb je gelijk in. Misschien ooit een systeem fout die al lang is opgelost.
En zo worden de ouderen, die toch al vaak in de trein moeten staan, de trein uitgejaagd........
Mijn man en ik hebben ieder een voordeelurenabonnement. Omdat de mail die ik heb gekregen erg onduidelijk was heb ik met NS gebeld met de vraag of de tijden dat ik kan reizen en ook de tijden van mijn eventuele medereizigers veranderen. Hier werd mij verzekerd dat ik van maandag t/m vrijdag de hele dag kan reizen vanaf 09:00 uur. Mijn medereizigers reizen dan gewoon met mij mee gedurende dezelfde tijd. Op dit forum lees ik echter iets anders. De prijs van een voordeelurenabonnement is nu € 61,30 plus de keuzedagen € 24,50.
Als wij maar kunnen reizen tot 16:00 uur of weer na 18:30 uur hoeft het voor mij niet meer. Dit abonnement is dan hetzelfde als het abonnement van € 50,00.:@
Wie heeft nu gelijk?
[quote=triavium][quote=Bettyboop]Door de aangekondigde wijziging van het samen reizen per 1 januari vindt er een verslechtering van je abonnement plaats.
Er staat dat er voor jou als abonnementhouder niets verandert, maar dit is wel het geval. De keuze om een dag weg te gaan samen met iemand anders wordt beperkter door de tijdsbeperking die de ns nu oplegt. Er is toegezegd dat er aan de voorwaarden voor "oude" abonnementhouders niet gesleuteld zou worden, en dat gebeurt nu wel. Daarom graag snel terugdraaien die maatregel, want ns houdt zich hierbij niet aan de toezeggingen die gedaan zijn.




Ik had ook al het idee dat er aan de basis iets niet klopt, zie hier.
@Gergith

Niemand heeft gelijk, uw medereizigers kunnen niet mee van 16.00 t/m 18.30 maar u en uw man kunnen wel gewoon met korting reizen tijdens die tijden, Daluren abonnementhouders echter niet !!
Mijn man en ik hebben ieder een voordeelurenabonnement. Omdat de mail die ik heb gekregen erg onduidelijk was heb ik met NS gebeld met de vraag of de tijden dat ik kan reizen en ook de tijden van mijn eventuele medereizigers veranderen. Hier werd mij verzekerd dat ik van maandag t/m vrijdag de hele dag kan reizen vanaf 09:00 uur. Mijn medereizigers reizen dan gewoon met mij mee gedurende dezelfde tijd. Op dit forum lees ik echter iets anders. De prijs van een voordeelurenabonnement is nu € 61,30 plus de keuzedagen € 24,50.
Als wij maar kunnen reizen tot 16:00 uur of weer na 18:30 uur hoeft het voor mij niet meer. Dit abonnement is dan hetzelfde als het abonnement van € 50,00.:@
Wie heeft nu gelijk?


U en uw man blijven ook in de avondspits met korting reizen. Wanneer andere mensen zonder abonnement met korting met u willen meereizen dan kan dit niet langer wanneer zij tussen 16:05 en 18:25 inchecken.
Ik begrijp dat je ervan baalt dat de Samenreiskorting is aangepast naar de daluren, Pietertje G. Je mag zelf dus inderdaad nog wel gebruik blijven maken van de voordeeluren. We hebben op tijd aangegeven dat deze verandering zal plaatsvinden. Om deze reden begrijp ik niet helemaal waarom je de manier van invoeren als onfatsoenlijk ervaart.

Ik kreeg vandaag, 21 december, hierover een mail. Ik had nog niet eerder gehoord van deze versobering van de voorwaarden. Vervolgens ben ik eens wat gaan rondzoeken en kom ik hier op het forum terecht. Misschien is het al wel eerder bekend gemaakt, maar niet expliciet aan de betreffende klanten zoals ik (en mijn vriendin trouwens ook) dus hoezo is 10 dagen van te voren 'op tijd aangegeven'?
@Macca728 & theofiel
bedankt voor jullie reactie. Dat is dan wel heel erg vervelend.
Dit wordt dan het laatste jaar dat ik een abonnement neem.
Wij hebben ons abonnement opgezegd. Mijn ouders en schoonouders hebben hetzelfde gedaan. Is NS eindelijk van al die oude Voordeelurenabonnementenaf. Want dat is waar dit om draait. De oude abonnementen zijn NS een doorn in het oog en ze doen alles om ze onaantrekkelijk te maken. Slechte voorwaarden. Prijsverhogingen.

NS is het spoor bijster als het om klantvriendelijkheid gaat en jaagt iedereen, waaronder ons, de auto weer in.
Is dit dan de oplossing voor de te volle treinen?
Goedemorgen iedereen.

Wat betreft Samenreiskorting en internationale reizen: Samenreiskorting is een binnenlands aanbod. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van Samenreiskorting op een internationale reis, tenzij je de reis echt opknipt.

Voorbeeld: Je koopt een Superdagretour of 40% met je abonnement op Nederlands traject van jouw internationale reis Utrecht-Antwerpen. In de avondspits mag je inderdaad reizen met korting, ook met een van de nieuwe abonnementen (Dal Voordeel bijvoorbeeld). Je reist dan op een eenmalige chipkaart of een e-ticket en niet op je OV-chipkaart. Dit is gelijk aan de huidige situatie. Stel dat je iemand meeneemt met Samenreiskorting tot Roosendaal, dan krijgt jouw medereiziger korting buiten de beide spitsen. Deze medereiziger moet dan wel uitchecken op Roosendaal en verder reizen met een ander vervoerbewijs. Dit is ook hetzelfde als in de huidige situatie.
Goedemorgen iedereen.

Wat betreft Samenreiskorting en internationale reizen: Samenreiskorting is een binnenlands aanbod. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van Samenreiskorting op een internationale reis, tenzij je de reis echt opknipt.

Voorbeeld: Je koopt een Superdagretour of 40% met je abonnement op Nederlands traject van jouw internationale reis Utrecht-Antwerpen. In de avondspits mag je inderdaad reizen met korting, ook met een van de nieuwe abonnementen (Dal Voordeel bijvoorbeeld). Je reist dan op een eenmalige chipkaart of een e-ticket en niet op je OV-chipkaart. Dit is gelijk aan de huidige situatie. Stel dat je iemand meeneemt met Samenreiskorting tot Roosendaal, dan krijgt jouw medereiziger korting buiten de beide spitsen. Deze medereiziger moet dan wel uitchecken op Roosendaal en verder reizen met een ander vervoerbewijs. Dit is ook hetzelfde als in de huidige situatie.


Bedankt voor het navragen, maar op de site van NS-international lees ik (in ieder geval over de huidige situatie) toch iets anders over Samenreiskorting:

Kan ik met Samenreiskorting ook naar het buitenland reizen?


Ja, dat kan. Bij aankoop van uw internationale vervoerbewijs via nsinternational.nl of bij de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie 'Samenreiskorting'. De korting wordt dan voor het binnenlandse deel van uw reis verrekend. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers. (bron)


Samenreiskorting


U kiest voor samenreiskorting als één van de overige reizigers een NS-abonnement heeft waarbij Samenreiskorting is toegestaan. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers.


Daaruit blijkt op geen enkele manier dat een reis opgeknipt moet worden om Samenreiskorting te kunnen gebruiken tijdens een internationale reis. Bovendien zou in de reisplanner/ticketshop de optie Samenreiskorting zinloos zijn, omdat je met die module alleen grensoverschrijdende vervoerbewijzen kunt aanschaffen.
Mijn man en ik hebben ons abonnement nu ook opgezegd om reden van de veranderde voorwaarden.
Goed bezig NS!
Gisteren werd mij nog telefonisch verzekerd dat er voor een voordeelurenabonnement niets gaat veranderen. Iemand die met mij meereist zou ook dezelfde tijden als ik kunnen reizen, dus na 09:00 uur en dan de hele dag.
N.a.v. reacties op het forum heb ik vandaag toch nog een keer gebeld en kreeg te horen wat ik al vreesde, mijn medereiziger heeft de dal-uren tijden.
Daarom hebben wij opgezegd.
Ik krijg vandaag per mail de mededeling dat de meereiskorting in de avondspits niet meer geldt. Daarmee wordt mijn kortingskaart gereduceerd tot dalurenkaart omdat ik in het algemeen samen met mijn echtgenote reis. Is dit een poging om de avondspits te verlichten, die nu erg druk is als gevolg van het te laat bestellen van nieuwe treinstellen? Schande, gewoon op tijd materieel bestellen, zelf het probleem voorzijn in plaats van afschuiven op de reiziger. Regeren is immers vooruitzien.
Pe_pe, ik heb dit meteen teruggekoppeld. Even kijken wat er niet goed gaat en bij wie (de website of mijn bron). Ik laat het je weten.

Gergith, vervelend om te horen dat jullie door deze wijziging het abonnement hebben beëindigd. Let er wel op dat dit abonnement niet meer te koop is, en dat je zelf nog wel na 9 uur de hele dag kunt reizen. Ik kan me echter voorstellen dat je de wijziging voor je medereizigers erg vervelend vind.
Sivan, je schrijft hier het volgende:
Het betreft ook geen wezenlijke wijziging van de voorwaarden of gebruiksmogelijkheden van het abonnement, maar van een extra voordeel van het abonnement. En als het wél als een wijziging van het abonnement gezien wordt, dan betreft het geen wezenlijke wijziging.


Daar lijkt jullie marketingafdeling toch echt heel anders over te denken, aangezien de samenreiskorting in de voordeeluren op de productpagina als een van de drie belangrijkste voordelen van dit abonnement wordt genoemd.

Reageer