Skip to main content
Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.



We hebben te maken met overvolle treinen in de spits. NS probeert deze drukte te verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.



Ahoewel het geen leuke maatregel is voor iedereen, is het wel noodzakelijk.



Voordelig meereizen in de daluren

Als NS-abonnementhouder mag je in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Jouw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.



Samen uit en thuis

Reis je dezelfde dag ook samen terug? Jouw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.







Ik heb een e-mail van NS ontvangen over wanneer Samenreiskorting geldig is. Waarom?

NS wil je graag informeren over hoe je gebruik kunt maken van Samenreiskorting en over de wijziging in de geldigheid van Samenreiskorting. Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Om gebruik te kunnen maken van Samenreiskorting, dient jouw medereiziger op werkdagen voortaan vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur in te checken met zijn eigen OV-chipkaart. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen



Hoe kan ik iemand met korting met mij mee laten reizen (Samenreiskorting)?

Als houder van een NS-jaarabonnement kun je maximaal drie personen met 40% korting in de daluren (vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur) laten meereizen. Medereizigers dienen hiervoor een eigen OV-chipkaart te hebben. Dit kan ook een OV-chipkaart van een andere vervoerder dan NS zijn. Jouw medereiziger zet bij de NS-kaartautomaat Samenreiskorting op zijn of haar eigen OV-chipkaart.



De medereiziger:

1. Houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-Kaartautomaat, rechts onder het scherm.

2. Kiest ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.

3. Kiest ‘Akkoord’ en houdt de kaart opnieuw voor de lezer.

Samenreiskorting staat nu op de OV-chipkaart van je medereiziger en deze reist met 40% korting als er ingecheckt wordt in de daluren.



Overige belangrijke informatie over Samenreiskorting:

  • Voor het kunnen reizen op Samenreiskorting is een minimaal saldo van 10 euro op de kaart nodig.
  • 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Reist u samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart laden. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.
  • Samenreiskorting is ook geldig bij de andere treinvervoerders en op de binnenlandse trajecten van NS International m.u.v. Thalys (voor sommige treinen is een toeslag nodig).
  • Kijk voor meer informatie op ns.nl/Samenreiskorting.

Hoe kan ik in de 1e klas reizen met Samenreiskorting?

Als je met iemand met een NS-abonnement wil meereizen en Samenreiskorting op uw OV-chipkaart zet, krijg je ook de mogelijkheid om de gewenste klasse te kiezen. Wanneer er minimaal € 10,- saldo op je OV-chipkaart staat en je checkt in tijdens de daluren, reis je met 40% korting in de klasse die je gekozen hebt.



Kunnen NS-reizigers met een Business Card ook mensen met korting met hun mee laten reizen?

Zakelijke reizigers met een NS-Business Card mét abonnement kunnen 3 mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting. Deze abonnementen zijn: Dal abonnement, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij abonnement. Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement kunnen geen mensen gebruik laten maken van Samenreiskorting.



Kunnen Zakelijke reizigers met een NS-Business Card zónder abonnement (NS-Business Card Basis) zelf met korting meereizen met iemand met een NS-abonnement?

Dat kan, alleen dienen zij hiervoor een andere OV-chipkaart te gebruiken, dan hun Business Card. Het product ‘Samenreiskorting’ kan namelijk niet op een Business Card gezet worden.



Kunnen studenten met een Studentenreisproduct ook mensen met korting met hun mee laten reizen?

Ja, studenten met een Studentenreisproduct kunnen ook 3 mensen tijdens de daluren met 40% korting met hun mee laten reizen.



Wat moet ik doen als ik moet overstappen, moet ik dan in- en uitchecken? Kan ik met mijn OV-chipkaart ook in treinen van andere treinvervoerders reizen?

Bij andere treinvervoerders kun je ook met je OV-chipkaart reizen. Zolang je reist met NS, en je jouw reis niet onderbreekt, hoef je alleen op je vertrekpunt in te checken en op de eindbestemming uit te checken. Stap je over op een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij een NS-kaartlezer en daarna inchecken bij de andere vervoerder. Eenmaal ingecheckt bij een andere vervoerder, is het niet mogelijk nog uit te checken bij NS. Aan het einde van de reis check je uit bij de andere vervoerder. Als de medereiziger reist met Samenreiskorting en hij of zij checkt bij overstappen op een andere treinvervoerder binnen 35 minuten na uitchecken weer in, dan kan gewoon verder gereisd worden met de Samenreiskorting.



In het algemeen geldt dat als de klant van tariefperiode verandert, van spits naar dal of omgekeerd, dat er dan een nieuwe reis begint. Per 1 januari geldt er inderdaad dat de Samenreiskorting niet meer geldt in de avondspits en krijgen Samenreiskorting-klanten hier op dezelfde manier mee te maken als Dal Voordeel, Weekend Vrij, Traject Vrij, Dal Vrij klanten. Dus inderdaad, wanneer de klant in de avondspits incheckt bij de tweede vervoerder, ontvangt hij geen Samenreiskorting meer. Hiermee is de situatie gelijk getrokken met een Dal Voordeel klant.



Meer informatie

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!
Sivan, je schrijft hier het volgende:

Het betreft ook geen wezenlijke wijziging van de voorwaarden of gebruiksmogelijkheden van het abonnement, maar van een extra voordeel van het abonnement. En als het wél als een wijziging van het abonnement gezien wordt, dan betreft het geen wezenlijke wijziging.




Daar lijkt jullie marketingafdeling toch echt heel anders over te denken, aangezien de samenreiskorting in de voordeeluren op de productpagina als een van de drie belangrijkste voordelen van dit abonnement wordt genoemd.




Het betreft uiteraard ook een wezenlijke wijziging. Eerst kreeg je voor die prijs in feite 3 Voordeelurenabonnementen naast je eigen abonnement, met samenreisbeperking maar niet op naam. Die drie abonnementen worden nu versoberd van een Voordeelurenabonnement naar een Dal Voordeel abonnement en kijkend naar de abonnementsprijzen die NS rekent is een Voordeelurenabonnement minstens 25% meer waard dan een Dal Voordeel abonnement.
Mijn collega's zien dat anders, maar ik kan me voorstellen dat men hierover valt. Ik zal de tekst iets aanpassen.
Meest bizarre is dat de NS naast het uitkleden van het abonnement ook nog de prijs durft te verhogen.



De heren in pak die dit hebben bedacht hebben zeker niet stilgestaan bij de impact van deze wijziging. Tuurlijk. Voor reizigers die af en toe samen reizen valt het allemaal wel mee. Echter, grote groepen reizen altijd samen. Echtparen, vrienden, familie. Voor hun is de impact groot en is de hele samenreiskorting in 1 keer waardeloos geworden. Hiermee vervalt een belangrijk fundament van dit abonnement.



De wijze mensen in de directie hebben weer niet verder gekeken dan hun neus lang is en laten de trouwe reiziger in de kou staan. Na alle ellende rondom de NS in het afgelopen jaar sluiten ze het jaar in ieder geval in stijl af. Dat moet ik de NS nageven.
NS wil van de VDU houders af, daarom is deze wijziging er gekomen.



Men weet ook donders goed dat dit een flinke verslechtering inhoudt van het VDU abonnement.
Macca, wat is je bron? Of trek je deze conclusie zelf?
Eh. De NS heeft dit zelf meermaals gezegd in diverse uitlatingen op TV en in kranten. Men wil iederee in het Dal abonnement.



Overigens is deze wijziging niet gesteund door de reizigersorganisaties. Die gaven een negatief advies. Maar ja, NS......
Oeps een teer punt geraakt.



NS heeft dit zelf gecommuniceerd Sivan, je eigen directie een aantal jaar geleden.



Die is inderdaad tegengehouden door consumentenorganisaties en sindsdien probeert NS op allerlei manieren de voorwaarden minder aantrekkelijk te maken om het positief te zeggen.



Gelukkig ben ik niet de enige die dit nog weet.
Nee hoor. Ik ben gewoon benieuwd of je deze informatie echt ergens hebt gevonden, of dat je zelf conclusies trekt en deze uit als waarheid.



Het klopt dat de Voordeelurenkaart wordt uitgefaseerd (op den duur), maar het besluit om de Samenreiskorting te wijzigen, heeft te maken de overvolle treinen in de spits. We willen deze drukte verlichten door maatregelen te nemen die drukke treinen tot het minimum beperken. In de nieuwe abonnementenstructuur wordt dit al meegenomen (middagspits bij Dal Voordeel), vandaar dat nu de Samenreiskortingstijden daaraan gelijk worden getrokken. Deze maatregel is onderdeel van het toekomst-proof maken van de spitsbezetting.
Een jaar geleden hebben ze het zelfs nog gezegd. Ook dat ze onder druk van reizigersorganisaties de voorwaarden maar laten zoals het is. Een belofte die ze nu dus breken.



NS tracht met deze wijziging problemen op te lossen die volgens de reizigersorganisaties helemaal niet op deze manier worden opgelost.Sterker nog: zij waarschuwden NS dat het zal resulteren in een grote stroom klachten en dat de NS de mensen de auto in jaagt.
Ik zal je feedback doorgeven aan mijn collega's die over dit product en deze wijziging gaan, Brandon. Bedankt voor je mening.
Sivan, de drukte in de spits is niet door NS als argument aangedragen naar de reizigersorganisaties. Reden was vooral klachten onder eigen personeel vanwege onduidelijkheid. Iets wat alleen maar erger zal worden nu.
NS wil van de VDU houders af, daarom is deze wijziging er gekomen.



Dat eerste is aannemelijk, maar ik mis het oorzakelijke verband met de aanpassing van Samenreiskorting. Voor 'nieuwe' abonnementen wordt precies dezelfde wijziging doorgevoerd. Inmiddels is een aantal keer genoemd dat VDU-abonnees die vaak samen reizen met hun partner worden beperkt in de tijd waarin ze beiden met korting reizen, maar die mensen zijn in principe nog ongunstiger uit als ze hun eigen VDU ook inruilen voor Dal Voordeel, tenzij ze tegelijk hun reisgedrag heel specifiek aanpassen, namelijk door aanzienlijk gebruik te gaan maken van de mogelijkheid om vóór 6:30 in te checken en beiden met korting te reizen.
Dat is zo Pe_pe maar het is niet de keuze die mensen gaan maken, VDU of Dal Voordeel.



Veel mensen gebruiken inderdaad de kaart om met hun partner of iemand anders samen te reizen. Ik ook.



Veel duidelijker wordt het ook niet naar mijn mening, want nu kan ik wel met korting reizen en mijn reisgenoot niet, hiervoor was het precies andersom voor Dal Voordeel abonnementhouders, die konden zelf niet met korting reizen en hun reisgenoot wel (in de middagspits)



Duidelijk was geweest als voor VDU houders de voordeeluren tellen (altijd) en voor Dal Uren houders de daluren. Ook voor de Samenreiskorting. Dat zou logischer zijn en dus duidelijker.
In een OV-chipkaartvrije wereld was dat zeker de beste optie geweest, macca728. Misschien was er mét OV-chipkaart ook wel iets mogelijk geweest, bijvoorbeeld dat je voor het laden van Samenreiskorting eerst de kaart van de abonnementhouder voor de lezer moet houden, dan kiest voor Samenreiskorting en daarna de kaarten van de samenreiziger(s). Dat levert het juiste soort Samenreiskorting op en had meteen een aantal fraudemogelijkheden weggenomen. Maar als de keuze is tussen investeren in zo'n software-aanpassing (met bijbehorende voorlichting e.d.) of het spitsmijden een extra zetje in de rug te geven, kiezen ze natuurlijk het laatste. Niet om VDU-abonnees weg te jagen, wel om Samenreizigers de avondspits uit te jagen.
Dat ben ik met je eens, maar dan moet NS dat laatste gewoon als argument geven (wat Sivan nu ook doet hierboven) en niet dat het nu duidelijker is voor reizigers.



Maar er hoeft toch geen software worden aangepast ? Je kan nu ook Samenreiskorting op je kaart zetten en dan krijg je korting ongeacht of je er recht op hebt.



.
NS jaagt n juist de VDU reizigers de trein uit. Ken inmiddels al 8 huishoudens die het abonnement per direct hebben opgezegd.



Ik ben er van overtuigd dat deze groep klanten voornamelijk de trouwe klanten betroffen. Deze klanten wegjagen zal door bedrijfseconoom als dom worden bestempeld.



Voor ons in ieder geval geen trein meer. Lang leve de auto. Nu stukken goedkoper.
Maar er hoeft toch geen software worden aangepast ? Je kan nu ook Samenreiskorting op je kaart zetten en dan krijg je korting ongeacht of je er recht op hebt.

Je zou dan twee soorten Samenreiskorting hebben in de kaartautomaat: Samenreiskorting Voordeeluren en Samenreiskorting Daluren. Dat levert gegarandeerd veel vergissingen op, zowel opzettelijke als onopzettelijke.
Of mogelijlheid bieden om 1 van de 4 samenreizigers een speciale OV kaart te geven waarmee ze kunnen meereizen met abo houder. Zou partner probleem oplossen.
Of mogelijlheid bieden om 1 van de 4 samenreizigers een speciale OV kaart te geven waarmee ze kunnen meereizen met abo houder. Zou partner probleem oplossen.

Dan blijven gezinnen met één of twee kinderen vanaf 12 jaar ermee zitten. Dat Samenreiskorting voor 3 mensen geldt is niet toevallig het aantal mensen dat behalve de bestuurder comfortabel in een goedkoop autootje kan zitten. Alleen slaagt Samenreiskorting er niet echt in om de reiskosten per trein voor een gezelschap van 4 reizigers aantrekkelijk te houden ten opzichte van eigen vervoer. Ook soortgelijke pogingen als Bij-abonnementen en Groepsretour zijn wat dat betreft geen voltreffers.
Wij hebben ons abonnement opgezegd. Mijn ouders en schoonouders hebben hetzelfde gedaan. Is NS eindelijk van al die oude Voordeelurenabonnementenaf. Want dat is waar dit om draait. De oude abonnementen zijn NS een doorn in het oog en ze doen alles om ze onaantrekkelijk te maken. Slechte voorwaarden. Prijsverhogingen.



Volledig mee eens, ik zeg goed bezig NS…..



NS is het spoor bijster als het om klantvriendelijkheid gaat en jaagt iedereen, waaronder ons, de auto weer in.
De NS kan mij gestolen worden, ik reis nu niet meer met de trein!

Ik ben vreselijk teleurgesteld door deze verandering. Ga vooral zo door!
De NS kan mij gestolen worden, ik reis nu niet meer met de trein!

Ik ben vreselijk teleurgesteld door deze verandering. Ga vooral zo door!




Je bent niet de enige.

NS wil gewoon minder reizigers, dat is inmiddels wel duidelijk.
Ook ik vind dit een ernstige verslechtering van de voorwaarden.

Ik heb het al eerder opgemerkt: de samenreiziger moet onder dezelfde voorwaarden reizen als de abonnementhouder. Dat geldt voor VDU abonnementhouders (dus dan korting in de middagspits) als voor DalVoordeel abonnementen (dus geen korting in de middagspits) Wat is hier nu zo onlogisch aan? Wie kan me dat uitleggen? Als ik als medepassagier in de auto zit, dan heb ik me toch ook te schikken aan de route die de chauffeur aflegt en op welk tijdstip hij rijdt.?

Ik krijg maar geen antwoord op mijn vraag.
@Fr-Arn

Volgens NS-logica hoort Samenreiskorting niet bij een abonnement, maar is het een losstaand product. Uw voorstel zou betekenen dat er twee verschillende soorten Samenreiskorting in de kaartautomaat zouden moeten zitten. Dan gaan samenreizigers zich vergissen, onopzettelijk (onduidelijkheid) of opzettelijk (doen alsof je het niet snapt om de gunstigste Samenreiskorting te kunnen kiezen).
Het is in mijn optiek het beste om de discussie in dit forum maar te staken. NS heeft besloten haar abonnement uit te kleden en om te vormen tot een waardeloos product voor grote groepen reizigers en daar gaat niks veranderen.



Reden van de wijziging? Niemand weet het. In dit forum, in de pers en tegen reizigersorganisaties spreken NS woordvoerders elkaar tegen. We kunnen alleen maar gissen.



Gaat de NS iets doen met feedback? Nope. De wijziging wordt doorgevoerd terwijl de NS vanuit alle reizigers- en consumentenorganisaties een negatief advies hierover heeft. Om redenen die ook in dit forum zijn aangedragen. Op Twitter krijgt NS er flink van langs. NS hult zich in stilzwijgen en reageert nauwelijks. Op dit forum worden wel wat vragen beantwoord maar lees ik ook tegenstrijdige antwoorden en blijkt er veel onduidelijkheid te zijn.



NS doet een beetje alsof ze er zijn voor de reiziger en ze naar de reizigers luisteren. Niets is minder waar. Ze laten de reziger in de kou staan en trekken een groot rookgordijn op over het hoe of wat. Ze negeren adviesorganen. Reageren niet op twitter. Sturen pers het bos in. Geven tegenstrijdige antwoorden op fora. NS is simpelweg niet bereid haar klant serieus te nemen.



Zoals gezegd. Laten we discussie over dit onderwerp daarom hier maar staken. Heeft geen enkele zin. Stel voor NS maar gewoon te negeren op dezelfde wijze als ze haar klanten negeert. Ik hoop verder dat mensen massaal doorgaan met het opzeggen van hun abonnement en allemaal de auto weer in gaan. Heeft NS weer genoeg ruimte in de trein.

Reageer