Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Hoewel er voor jullie qua reizen niets veranderd, begrijp ik dat de aanpassing voor jullie medereizigers ook wordt ervaren als een verandering van jullie eigen abonnement.

Deze formulering wekt de indruk dat samenreiskorting geen onderdeel is van het abonnement. De productbeschrijvingen op de website van de NS tonen echter onomwonden dat dit wel degelijk het geval is.


De Samenreiskorting bij Dal Voordeel is altijd identiek geweest aan die bij een Voordeelurenabonnement. Voor beide soorten abonnementen wordt de Samenreiskorting ook op dezelfde manier versoberd in 2016.
Echter ik heb geen dalvoordeelkaart maar een oude voordeelurenkaart dus de voorwaarden van de dalvoordeelkaart dat die onlogisch waren heb ik vrij weinig mee te maken natuurlijk.

U gaf aan dat Samenreiskorting voor u een reden was om het Voordeelurenabonnement aan te houden en niet over te stappen. Was u echter overgestapt naar bijvoorbeeld Dal Voordeel, dan had dat voor de Samenreiskorting geen verschil gemaakt. De wijziging per 1 januari verandert daar ook niets aan.
Er staat: Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken met de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

Mijn oude daluren abonnement heeft alleen een beperking in de ochtend dat ik niet met korting mag reizen. In de avond mag ik (en dus ook mijn medereizigers, want de voorwaarden zijn gelijk zegt NS) gewoon met korting reizen volgens mij. Of snap ik het niet ?
Ik kwam zeer zeker ook reizigers tegen in de daluren, die ervan overtuigd waren dat de samenreiskorting ook gold in de daluren.
De grootste problemen gaan we denk ik krijgen met omchecken in de spits naar een andere vervoerder. Dit probleem is er nog steeds voor de nieuwe abonnementhouder.
Persoonlijk als HC ben ik blij dat het met de daluren gelijk wordt getrokken, helaas was er een kleine groep met nieuw abonnement die hier misbruik van maakten. Ik ben het met Sivan zeker eens dat een groep reizigers, die het correct gebruikte het als nadeel ervaren. Zeker in het begin.
Hoewel er voor jullie qua reizen niets veranderd, begrijp ik dat de aanpassing voor jullie medereizigers ook wordt ervaren als een verandering van jullie eigen abonnement.

Deze formulering wekt de indruk dat samenreiskorting geen onderdeel is van het abonnement. De productbeschrijvingen op de website van de NS tonen echter onomwonden dat dit wel degelijk het geval is.


Het staat stiekem niet in de abonnementsvoorwaarden, net als de gratis OV-chipkaart voor abonnementhouders...
Er staat: Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken met de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

Mijn oude daluren abonnement heeft alleen een beperking in de ochtend dat ik niet met korting mag reizen. In de avond mag ik (en dus ook mijn medereizigers, want de voorwaarden zijn gelijk zegt NS) gewoon met korting reizen volgens mij. Of snap ik het niet ?


U hebt een Voordeelurenabonnement, tot nu toe gold Samenreiskorting ook in de Voordeeluren, per 1 januari wordt dat in de Daluren en dat is gelijk aan de kortingsperiode van een Dal Voordeel-abonnement. Voor houders van een Dal Voordeelabonnement wordt Samenreiskorting dus gelijkgetrokken, Voor houders van een Voordeelurenabonnement zoals u ontstaat er juist een verschil.
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?

Iedereen bedankt voor de suggesties en feedback. Ook iedereen die zijn frustratie en/of zorgen heeft geuit wil ik bedanken voor jullie bericht.

Ik wil voorkomen dat we in dit topic de (persoonlijke) discussie met elkaar aangaan. Het is interessant om te zien dat er reizigers zijn die veel zullen merken van de aanpassing van de Samenreiskorting, en dat er reizigers zijn die dit anders ervaren. Dit is denk ik met vrijwel iedere wijziging het geval. Heb je een vraag over Samenreiskorting, dan mag je die hier uiteraard stellen. Ik, mijn collega's of een van de andere forumleden beantwoorden deze graag. Ook wanneer je een suggestie hebt (bijvoorbeeld over onze communicatie) mag je dit hier altijd doorgeven.

De reden dat we dit via het forum doen, is zodat alle content (informatie) op één plek verzameld is. Dat is voor ons als bedrijf makkelijk, maar ook voor reizigers die vragen hebben of hun mening willen geven: we zijn sneller te vinden. Daarnaast nemen we jullie feedback mee ter verbetering, bijvoorbeeld ten opzichte van de volgende mailing over dit onderwerp: blijkbaar hadden we sommige dingen duidelijker kunnen formuleren. Ik en mijn collega's zijn dan ook erg blij met jullie feedback, zelfs wanneer deze niet altijd positief is. Het gaat er immers om dat jullie als reiziger recht hebben op een mening wanneer het gaat om onze dienstverlening.

Ik kan me goed voorstellen dat er reizigers zijn die niet vrolijk worden van de wijziging van de Samenreiskorting. Dit zal denk ik vooral gaan om de Voordeelurenabonnementhouders, omdat dit de enige groep reizigers betreft die zelf nog kunnen reizen in de Voordeeluren. Hoewel er voor jullie qua reizen niets veranderd, begrijp ik dat de aanpassing voor jullie medereizigers ook wordt ervaren als een verandering van jullie eigen abonnement.
Ik kwam zeer zeker ook reizigers tegen in de daluren, die ervan overtuigd waren dat de samenreiskorting ook gold in de daluren.
De grootste problemen gaan we denk ik krijgen met omchecken in de spits naar een andere vervoerder. Dit probleem is er nog steeds voor de nieuwe abonnementhouder.
Persoonlijk als HC ben ik blij dat het met de daluren gelijk wordt getrokken, helaas was er een kleine groep met nieuw abonnement die hier misbruik van maakten. Ik ben het met Sivan zeker eens dat een groep reizigers, die het correct gebruikte het als nadeel ervaren. Zeker in het begin.


Hoe werd daar dan misbruik van gemaakt?
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?


Bent U dan van mening dat NS de voorwaarden niet MAG veranderen?
Hoewel er voor jullie qua reizen niets veranderd, begrijp ik dat de aanpassing voor jullie medereizigers ook wordt ervaren als een verandering van jullie eigen abonnement.

Deze formulering wekt de indruk dat samenreiskorting geen onderdeel is van het abonnement. De productbeschrijvingen op de website van de NS tonen echter onomwonden dat dit wel degelijk het geval is.
En dit is dan ook het stukje waar ik een beetje erg over struikel in de opmerkingen vanuit de forummedewerkers van NS.
Deze gewekte indruk die ze bij mij achterlaten alsof het samenreizen geen onderdeel is van mijn abonnement.
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?


Bent U dan van mening dat NS de voorwaarden niet MAG veranderen?


NS zegt dat er NIETS veranderd voor VDU houders, dat is in feite dus niet zo.
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?


Bent U dan van mening dat NS de voorwaarden niet MAG veranderen?

Inderdaad!
@Pe_pe

In de middagspits zette de abonnementhouder er samenreiskorting op zonder samen te reizen met een andere abonnementshouder. Of men reisde samen en op beide OV werd samenreiskorting geladen. Men pakte zo onterecht de korting mee en dat gebeurde geregeld.
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?


Bent U dan van mening dat NS de voorwaarden niet MAG veranderen?

Inderdaad!


Dan zult U meer problemen ondervinden in het leven.
@Pe_pe

In de spits zette de abonnementhouder er samenreiskorting op zonder samen te reizen met een andere abonnementshouder. Of men reisde samen en op beide OV werd samenreiskorting geladen. Men pakte zo onterecht de korting mee en dat gebeurde geregeld.


Edit, niet nagedacht.
Natuurlijk ervaar ik dit als aanpassing van mijn eigen abonnement. Jullie veranderen de voorwaarden toch?


Bent U dan van mening dat NS de voorwaarden niet MAG veranderen?


NS zegt dat er NIETS veranderd voor VDU houders, dat is in feite dus niet zo.


Er verandert iets voor de reizigers die gebruik maken van de samenreiskorting, niet voor de houders van de Voordeeluurkaart behalve dan dat er iets verandert voor de mensen met wie zij samenreizen.
@Pe_pe

In de spits zette de abonnementhouder er samenreiskorting op zonder samen te reizen met een andere abonnementshouder. Of men reisde samen en op beide OV werd samenreiskorting geladen. Men pakte zo onterecht de korting mee en dat gebeurde geregeld.
Dat klopt uiteraard niet als dat gedaan werd. Ik heb zelf geen dalvoordeel, maar als ik die zou hebben zou ik ook niet verwachten dan mijn medereizigers buiten mijn kortingsuren ook korting konden krijgen.

Ik snap dan ook erg goed dat de VDU-ers een uitzonderingsgroep zijn, waarbij het lastig is om de korting voor medereizigers in goede banen te leiden.
Maar de manier zoals NS hier spreekt dat het geen verandering is in het VDUabonnement dat klopt gewoon niet. En zoals ik hier boven al schreef. Dat is dus ook waar ik over struikel in deze discussie.
@macca

Tot eind dit jaar. Tijdens controle kijk ik altijd naar de inchecktijd en vraag altijd met wie men samen reist. Op basis daarvan kijk ik wat ik doe. Is de checkin waar de abonnementhouder ook korting had gekregen, dan houd ik het bij een duidelijke waarschuwing.
Volgend jaar zou in de ochtend de VDU reiziger dit kunnen doen. Vermoed dat dat ivm de tijd een stuk minder zal zijn.
Dus ik moet concluderen dat je gelijk hebt. Het kan nog steeds, alleen de groep verandert.
Ik heb de laatste zin van mijn bericht aangepast. Ik kan me voorstellen dat dit verkeerd overkomt, excuses.
@Pe_pe

In de spits zette de abonnementhouder er samenreiskorting op zonder samen te reizen met een andere abonnementshouder. Of men reisde samen en op beide OV werd samenreiskorting geladen. Men pakte zo onterecht de korting mee en dat gebeurde geregeld.
Dat klopt uiteraard niet als dat gedaan werd. Ik heb zelf geen dalvoordeel, maar als ik die zou hebben zou ik ook niet verwachten dan mijn medereizigers buiten mijn kortingsuren ook korting konden krijgen.

Ik snap dan ook erg goed dat de VDU-ers een uitzonderingsgroep zijn, waarbij het lastig is om de korting voor medereizigers in goede banen te leiden.
Maar de manier zoals NS hier spreekt dat het geen verandering is in het VDUabonnement dat klopt gewoon niet. En zoals ik hier boven al schreef. Dat is dus ook waar ik over struikel in deze discussie.


Er zit voor U niets anders op dan op te staan en verder te gaan. NS zal dit echt niet meer terugdraaien het maakt gewoon deel uit van een verdere uniformering van de kortingen en het terugdringen van mensen die met korting reizen in de spitsuren.
Krijg ik dan ook geld terug? Mijn voordeelurenabonnement is afgesloten onder bepaalde voorwaarden. Nu die voorwaarden veranderen en ik minder kan met mijn abonnement, hoef ik toch niet de volle mep te betalen voor minder? Lekker makkelijk om te zeggen dat er voor de abonnementhouder niets verandert! Er verandert wel degelijk iets: iemand meenemen met korting is tijdens een aantal uren per dag niet meer mogelijk.
In de middagspits zette de abonnementhouder er samenreiskorting op zonder samen te reizen met een andere abonnementshouder. Of men reisde samen en op beide OV werd samenreiskorting geladen. Men pakte zo onterecht de korting mee en dat gebeurde geregeld.

Ik was even bang dat je doelde op de situatie waarin bijvoorbeeld twee Dal Voordeel-abonnees samen op pad gingen waarbij één van beiden Samenreiskorting gebruikte in plaats van het eigen abonnement. :)
De vormen van misbruik die je noemt blijven in de Daluren mogelijk, naast allerlei andere mogelijkheden om de hele dag door minder te betalen dan de bedoeling is, behoudens menselijke controle. Ik begrijp dat het jullie minder werk oplevert als in ieder geval tijdens de middagspits op deze manier niet meer gefraudeerd kan worden, maar ik vind het een vorm van de kind met het badwater weggooien. I.e. Samenreiskorting helemaal afschaffen zou nog een effectievere mogelijkheid zijn om fraude tegen te gaan. (Disclaimer: Daar ben ik geen voorstander van, tenzij de abonnementsprijzen daarop zouden worden aangepast.)
Enny, je kunt je abonnement opzeggen. Dit kan maandelijks. Je krijgt de resterende maanden dan netjes terugbetaald. Let er wel op dat dit abonnement niet meer te koop is, en dat je dus voor jezelf dan ook de Voordeeluren kwijt bent.
das lekker lullig ik heb oude voorwaarden voordeel uren abonnement. nu moet ik om kwart over 4 met kind van 12 en 3 een paar uur op station wachten voor we verder kunnen reizen.
ik en die van drie mogen wel op die tijden gebruik maken van abonnement maar die van 12 met 40% samenreis korting niet. echt belachelijk. ga maar is paar uur op koud station staan met kids.
@hollyhobby

Mocht het lukken om het kind van 12 uiterlijk om 16:04:59 met Samenreiskorting in te checken, dan mag hij of zij wel in de avondspits doorreizen tegen daltarief, mits u samen binnen een half uur na het inchecken in de (eerste) trein stapt.

Reageer