Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Ik mag zo nog een late dienst draaien, maar wat waren deze diensten met pieken en dalen.

De dalen waren groot, zelfs tot vervelende interne kwesties aan toe, waar ik weinig over kwijt kan, het enige wat ik erover kan zeggen is dat het om Corona gaat. 

In een dienst heb ik ff ruzie gehad met een gecombineerde Flirt. Mijn machinist ontgrendelde, maar het achterste stel wilde bijzonder zijn. Ik stond bij een deur, hoorde de ontgrendelingsgeluiden en zag mijn knop niet groen gaan oplichten. Mijn eerste reactie is om direct naar de andere deur te kijken. Ook deze bleef gesloten. Vraag mijn machinist of ie storing heeft, bleek de helft eruit te liggen. Euvel was snel opgelost door opnieuw te ontgrendelen, maar ik stond wel ff te kijken. Dan mis je door die mondkapjes wel de gezichtsuitdrukkingen, die boekdelen vertellen.

Opvallend is ook de rust vanaf bepaalde tijden. Soms vervoer je met je laatste trein maar 2 reizigers. Nooit gedacht dat dat kon. 

In een eerdere dienst kreeg ik van reizigers te horen dat ze blij waren een HC gezien te hebben. Ze voelden zich soms niet veilig, wat ook op die bewuste rit gebeurde. Mijn collega had daar goed werk geleverd. Heb toch het nummer van de meldkamer van ons doorgegeven. Waren ze erg blij mee moet ik zeggen.

Toch ondanks veel negatieve energie heb ik veel positieve gesprekken gehad met reizigers. Leerzaam en leuk, daar doen we het voor, pas dan komt het gevoel van voor Corona terug. Kreeg ook nog de vraag of men op de trap mocht zitten. Men had een verkeerd balkon zonder zitplaatsen uitgekozen.

Na vandaag mag ik weer ff genieten van mijn rust, merk dat het echt veel meer energie kost dan voorheen, een hyperspits bijvoorbeeld. 

Fijn weekend voor iedereen die weekend heeft straks.

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Vanuit je werkgever is er een instructie uitgegaan ten aanzien van het dragen van gelaatsschermen en / of mondmaskers. 

Het niet opvolgen van door de werkgever gegeven veiligheidsinstructies wordt bij normale bedrijven niet erg gewaardeerd en rechters zijn het daar doorgaans mee eens. 

Ik zou dus wel benieuwd zijn naar de uitslag. 


Voordat een rechter over gaat tot ontslag moet daar meer aan vooraf gegaan zijn dan 1x zonder mondkapje gezien te zijn.  Daarbij is het door de NS verstrekte mondkapje geen PBM maar een bescherming voor anderen wat ook nog wel eens een rol zou kunnen spelen.

Er zal een dossier opbouw moeten zijn die aantoont dat jij meermalen regels niet naleeft en aangezien het geen PBM is verwacht ik dat er zelfs nog meer nodig is.  Bewijslast ligt volledig bij de werkgever en ontslag is een fors middel waarbij echt wel wat aan de hand moet zijn.

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Vanuit je werkgever is er een instructie uitgegaan ten aanzien van het dragen van gelaatsschermen en / of mondmaskers. 

Het niet opvolgen van door de werkgever gegeven veiligheidsinstructies wordt bij normale bedrijven niet erg gewaardeerd en rechters zijn het daar doorgaans mee eens. 

Ik zou dus wel benieuwd zijn naar de uitslag. 

Reputatie 6

Misschien moet je inderdaad wel een beetje uitkijken met vereenvoudigde berekeningen zoals die van @mrfreeze maar toch…. Er wordt ons door de regering vertelt dat 1,5 m afstand voldoende is. Waar dit niet kan zorgt een mondkapje voor de noodzakelijke bescherming. Dan is het op zijn minst opvallend dat mensen die zich aan de regeltjes houden besmet raken (positief getest worden). Als thuiswerkers, die alleen boodschappen halen, op afstand een praatje met de buren of bekenden maken en daar waar verplicht een mondkapje dragen dan toch besmet raken, wat is er dan aan de hand? Houden ze zich niet aan de regels of zijn de regeltjes zoals voorgeschreven toch minder juist (om niet te zeggen komplete waanzin) Ik denk dat die mensen zich wel aan de regels houden, anders zou deze regering iedereen die corona oploopt wel een bon geven…. Net zoals ik laatst las dat iemand een week later een bon kreeg voor het, een week eerder, niet juist dragen van een mondkapje….. Misschien moeten we niet zo in de stress schieten over een virus dat niet veel dodelijker is dan sommige griepvirussen. Men zegt "stress is slecht voor het immuuns systeem”. We accepteren de 100duizenden oorlogsslachtoffers die wij mede op ons geweten hebben zonder stress, alsof dat normaal was. 

 

 

Florida voor een noodzakelijke reis? Kan ik met zo'n opmerking ook terecht bij @Slidestops en @Loes als ik in de trein zit?

 

 

@Tijdvoor  Ja, inderdaad een noodzakelijke reis. Naast mijn werk bij de NS ben ik met iets heel anders bezig voor de nabije toekomst van mij en mijn gezin en dat was de reden dat het een noodzakelijk reis betrof.. Als het geen noodzakelijk reis was geweest dan was ik zo en zo niet gaan reizen.

En dan had ik voor deze reis ook geen toestemming gekregen van de Amerikaanse Ambassade om deze reis te maken en die heb ik na overleggen van diverse bewijsstukken wel gekregen. Sommige dingen zijn nml. niet te regelen op afstand met een internet verbinding of een telefoon verbinding maar daar moet je verplicht in persoon bij aanwezig zijn.

@mrfreeze  inderdaad zijn er genoeg delen van Amerika waar de mondkapjes niet zo netjes gebruikt worden, mijn ervaring is op de luchthavens van Newark, Tampa, Orlando en in en rondom Orlando, Clermont, Davenport, Kissimmee in Florida en daar kunnen we hier echt een voorbeeld aan nemen.

Reputatie 7

Volgens het RIVM zijn er 172.028 besmettelijke mensen in Nederland. Dat is dus zo'n 1 procent, uitgaande van ruim 17 miljoen inwoners. Stel dat ze allemaal - ook degenen met klachten - naar buiten zouden gaan, dan is dus 1 op de 100 mensen die je tegenkomt besmettelijk. Dan moet toevallig net diegene z'n mondkapje niet (goed) dragen, moet je vlak bij 'm staan, en moet diegene op dat moment hoesten en/of niezen. En dan nog is het maar de vraag of je zelf besmet raakt. Dat noem ik persoonlijk een minimale kans.

 

Toch een beetje uitkijken met dat soort redeneringen.

 

1 Chinees in Wuhan heeft een halfdoorbakken vleermuis gegeten.

Wat is de kans, dat dat griepje uiteindelijk in Europa belandt ? Nihil.

 

Ow… wacht...

Voor de goede orde, ik kan alleen voor mijn eigen reacties spreken, maar ik vermeld het hier enkel omdat ik het opmerkelijk vind. Ik maak me er niet druk om verders, dat zou hypocriet zijn, ik leg als risicogroep ook een behoorlijke afstand af immers.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens het RIVM zijn er 172.028 besmettelijke mensen in Nederland. Dat is dus zo'n 1 procent, uitgaande van ruim 17 miljoen inwoners. Stel dat ze allemaal - ook degenen met klachten - naar buiten zouden gaan, dan is dus 1 op de 100 mensen die je tegenkomt besmettelijk. Dan moet toevallig net diegene z'n mondkapje niet (goed) dragen, moet je vlak bij 'm staan, en moet diegene op dat moment hoesten en/of niezen. En dan nog is het maar de vraag of je zelf besmet raakt. Dat noem ik persoonlijk een minimale kans.

Reputatie 7
Badge +3

:wink:

Overigens moeten we er naar mijn mening ook niet al te moeilijk over doen. De kans dat je besmet raakt doordat iemand een kapje niet goed draagt, is echt minimaal.

Graag gegevens over hoe groot/klein de kans is dat je besmet kunt dragen door iemand die kapje niet (goed) draagt. In mijn omgeving hebben meerdere mensen Corona opgelopen, ondanks dat zich aan alle maatregelen hielden. Onder hen een winkeleigenaar en buschauffeur.

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

 

Dat telprobleem is niet zo heel lastig hoor @Slidestops. (Peano) Maar die ruim 50 boetes heb je uitgeschreven op één dag? Of is dat over een langere periode? Maakt statistisch namelijk nogal een groot verschil. 

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.

Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct.  Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt.  Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.

Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.

 

Florida voor een noodzakelijke reis? Kan ik met zo'n opmerking ook terecht bij @Slidestops en @Loes als ik in de trein zit?

 

Even terug naar Nederland, waar we wat mij betreft alle NS Boa's in meerdere domeinen inzetbaar zijn. Kunnen ze mooi vanuit een ander domein OV personeel een boete opleggen voor het overtreden van de eigen regels. Dat is dan wel weer een geluk bij een ongeluk? :sunglasses:

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij vooral opvalt, is dat sinds de mondkapjesplicht is uitgebreid naar winkels e.d., de discipline om ze goed te dragen enorm gedaald is. In winkels e.d. wordt er amper tot niet op gecontroleerd. En dat zie je nu ook terug in het OV.

Ook op beelden uit de USA zie je trouwens heel veel mensen die geen kapje dragen of 'm onder de neus hebben. En nee, niet alleen bij de bestorming van het Capitool :wink:

Overigens moeten we er naar mijn mening ook niet al te moeilijk over doen. De kans dat je besmet raakt doordat iemand een kapje niet goed draagt, is echt minimaal.

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.

Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct.  Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt.  Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.

Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Ik respecteer je werk heel erg en wil dit absoluut niet onder uit trappen. Ik wil enkel het belang van controle / beboeting aanstippen. 
 

de constatering dat het “dweilen met de kraan open” is, is een gevolg van slechte communicatie / controle en beboeting. Het vrijblijvende moet er eens vanaf, we moeten de volksgezondheid op 1 zetten. 
 

dat jij besluit om te beboeten, maar jouw collega niet helpt niet mee, er moet 1 blok gevormd worden van politiek en handhaving. De wisselende en niet consistente uitvoering van het beleid veroorzaakt verwarring en vrijblijvendheid. Het gepolder waar Loes het over heeft sijpelt door in alle lagen van de uitvoerende macht 

Het was mij niet eerder zo opgevallen, maar toen ik deze week weer eens Zwolle-Limburg deed viel het mij vooral bij de langere overstap op Utrecht CS op hoeveel personeel in uniform het mondkapje verkeerd droeg. Voornamelijk de neus onbedekt.

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 

@wsm 

Hoe men wordt aangepakt vanuit NS, geen idee, wat ik wel weet is dat de politie geen onderscheidt maakt tussen reiziger en NS-er en er gewoon bekeurd wordt.

Eens met bosschebol. Ook de aso's onder de hc's en service 'medewerkers’ die zich zonder mondkapje (en zonder spatscherm), met kinkapje, met niet-op-de neus kapje of whatevernietkapje in de (publiek toegankelijke gedeelten van) trein of de stationshal bevinden maar eens kei- en kei- en keihard aanpakkken. 

 

Enkele reis de NS uit, zonder ontslagvergoeding. 


In Delft hebben ze de servicemedewerkers vervangen door protestaffiches op de kaartautomaten en de servicebalie. De stationshal is er een stuk corona-veiliger door geworden. 

Reputatie 6

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Als we gewoon de mening van een ander respecteren zouden we al ver komen. Het zijn meestal de mensen die “pro” zijn die zich jammer genoeg druk maken en hun wil willen doordrijven. Mensen die meedenken worden vaak als complotdenkers of idioten weggezet. Soms lopen die meedenkers zo ver vooruit dat niemand het op dat moment snapt (of wil snappen) Die meedenkers zijn niet egoistisch, degenen die het niet eens willen aanhoren of er onderzoek naar willen doen zijn de echte egoisten.

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Inderdaad Loes je hebt groot gelijk

 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

 

bovendien moeten we eens gaan begrijpen dat het aanpassen van gedrag bij de reizigers gewoon niet werkt zonder structurele handhaving en beboeting. 
 

kijk maar naar die eindeloze discussies mbt 1e klas zwartrijders die we hadden voor de Corona toesloeg. 
 

Het is niet wat we willen horen maar mensen zijn gewoon aso, hebben “schijt” tot iemand ze gewoon op hun plek zet met een boete. 
 

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Het nieuwe jaar, veel voornemens en nog steeds de realiteit uit het vorige jaar. 

Ik kan nog steeds niet wennen aan die rustige treinen, die mondkapjes, waar ik telkens de lach of de traan mis van reizigers. De korte lontjes, het stukje egoisme (algemeen bedoeld), het elkaar nu niet lief hebben en die knuffel of die arm over de schouder. Nooit had ik aan het begin van 2020 dit allemaal kunnen bedenken.

Wat ik wel merk, is dat het kat en muis spel.met mondkapjes geraffineerder gespeeld wordt. Jammer dat we niet gewoon ons aan de regels kunnen houden.

Vervelend dat reizigers die medisch zijn en vinden dat ze geen mondlkapje kunnen dragen, niet begrijpen dat ze de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoren en niet willen begrijpen dat als ze moeten reizen, ze een mondkapje op moeten zetten of meedenken. Nee, wat doen we, we gaan doodleuk tussen andere reizigers zitten, flinke discussies aangaan en dan nog vinden dat er discriminatie plaatsvindt. Ik hoop echt dat de echte medische uitzonderingen meer hun best doen, want ik ben onderhand klaar om elke dienst minimaal 1x deze discussie te moeten voeren. Als je echt een longaandoening hebt, zou ik niet graag met het ov reizen, dus als men al niet bang is, weet ik zat. 

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossingen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

Had ik maar een glazen bol en wat zou ik graag weer bezig zijn met drukke treinen, plaatsen onnodig bezet houden en dat soort simpele dingen. Ik weet 1 ding zeker, deze huidige periode zal ik nooit meer vergeten. Het gehalte wist je nog? is hoog. Zoals er over vroeger wordt gesproken, halen wij geregeld herinneringen boven van, wist je nog dat moment van dat overvolle perron en trein? Hoe kwamen we daar uiteindelijk veilig weg. Het lijkt ozo lang geleden en das niet fijn. 

Het is dat het kalenderjaar gedraaid is, ik heb daar zelf weinig gevoel mee, want veel is er niet veranderd, maar da's de conclusie van elke jaarwisseling. Zelfs met het millenium, toen het 2000 werd en de wereld zijn hart vasthield of alles goed zou blijven gaan. Dat was pas een aparte jaarwisseling.

Maak er een mooi jaar van.

Reputatie 7
Badge +3

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   


Die ouderen, was dat voor 1-1-21? Heel veel ouderen zaten met ongebruikte keuzedagen die 31-12-20 vervielen en zijn mogelijk toch maar gaan reizen. Ik moest 23-12 een lange reis maken en zag overwegend jongeren en nauwelijks 50+. Relatief veel koffertjes voor de maandagmiddag.

Reputatie 5

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   

Was vandaag voor een afspraak in Groningen, en vanwege medereiziger tweede klas gezeten. Veel meer jongelui met reiskoffers en -tassen in de trein dan ik verwacht had. Gezellig druk, niet hinderlijk verders.

Reageer