Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Wat uitgebreider in het andere topic beschreven. 

Badge +3

Van HC Cato al een tipje van de sluier:

https://twitter.com/CBacola/status/1333433267899535362

Maar een verklaring geldt niet in het OV. Een gelaatscherm dat mag dan nu wel voor deze mensen die aannemelijk kunnen maken dat ze geen mondkapje op kunnen.

En van een andere NS’er (Joop):

Gelaatsscherm mag idd, las ik bij het in dienst melden.

Veel spannender zal het niet worden. Bij helemaal niets zal je een hele goede verklaring moeten hebben waarom je met het ov reist dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje heeft er inderdaad gestaan. Kort nadat het weggehaald was, was het nog wel te vinden via Google cache maar ook dat was kort erna weg. In ieder geval stond het 11 november nog wel online.

De link ernaar en het kaartje zelf werd in ieder geval al veelvuldig gedeeld door allerlei complot wappies en anti-Corona maatregelen gekkies op sommige websites en Facebook groepen. Misschien kun je wel zeggen dat het hun schuld is dat het kaartje weggehaald is en waardoor de goeden (degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen om een medische reden) nu moeten leiden onder de slechten. 

Het kaartje is via een omweg nu weer wel te vinden. Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte staat een link naar https://www.vilans.nl/leven-in-coronatijd-als-je-risico-loopt#item1 waar weer onder punt 1 “Hoe kan ik laten zien dat ik een uitzondering ben?” een link staat naar de PDF die eerder op de site van Rijksoverheid stond.

Vreemd dat het kaartje niet meer op de site van de Rijkoverheid staat maar dat ze er wel naar linken op een andere website. 

Er wordt wel gezegd dat het kaartje een extra ondersteuning is naast andere dingen waarmee je kunt aantonen dat je uitzondering bent, zoals: 

  • Jouw hulpmiddel of medicijnen te tonen
  • Een briefje van jouw arts, zorgverlener of zorgorganisatie te laten zien
  • Het laten zien van een bewijs van een recente afspraak met het ziekenhuis
  • Iets anders laten zien waardoor duidelijk wordt dat jij een uitzondering bent

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit. Heb nu nog dienst en kom hier later vanavond op terug.

Badge +3

Ik heb de laatste dagen de indruk dat juist minder mensen een mondkapje dragen op de plaatsen met dringend advies dan toen het net gegeven was.

Tja, die indruk is terecht. Twee woorden.. Black Friday :disappointed_relieved:

Winkels in diverse steden (Rotterdam, Eindhoven, Dordrecht) eerder dicht, en oproepen vanuit gemeentes om niet te komen. Amsterdam eenrichtingsverkeer voor voetgangers in het centrum…

Dringend advies wordt gewoon in de wind geslagen, en dan zet men per 1 dec een mondkapje op en gaat de gekte alsnog vrolijk door (vermoed ik).

Ik verlang eigenlijk wel terug naar maart, toen iedereen nog doodsbang was voor handjes schudden of de knopjes van een lift of pinapparaat, en gewoon strak/braaf thuis bleef als dat enigszins kon.

Nog eentje dan https://twitter.com/WendelaWaller/status/1332755068458840064 te zot voor woorden.

Groepje asociale bejaarde corona-ontkenners, zonder mondkapje op uiteraard, en met grote verhalen over dictatuur en andere onzin, in een vol treinstel 8721 van Utrecht naar Amsterdam.

Dus…

Conducteur gehaald, die kwam, mondkapje ging toen op (onder het mom van de vermoorde onschuld "moet dat echt? Ik heb een longziekte!") maar daarna direct weer af.

Bij het uitstappen liet mevrouw een pamflet achter op het tafeltje. "Longziekte". My ass. De trut.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Er zijn ook mensen die tot nu wel een mondkapje gedragen hebben, maar zich vanaf 1 december gaan beroepen op de medische uitzonderingen.

Ik verwacht dat die plicht straks weinig effect zal hebben, omdat meer mensen zich zullen gaan beroepen op die uitzondering dan degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen. Daardoor zal een andere groep min of meer gedwongen thuis moeten blijven. Ik heb de laatste dagen de indruk dat juist minder mensen een mondkapje dragen op de plaatsen met dringend advies dan toen het net gegeven was.

 

Badge +3

Mee eens. Ik zit op Twitter al in een paar draadjes met ‘de goeden’ die zich behoorlijk zorgen maken of de NS (en andere vervoerders) wel goed om zullen gaan met de noodwet per 1 december, en een keurige medische verklaring (per post, ook al staat daar niets zinnigs in want medische gegevens mogen niet gedeeld worden en ov-personeel is geen deskundige) hebben gekregen van een arts/behandelaar. Zie het VPRO artikel dat @Momo aanhaalde.

Heb ze verwezen naar dit topic, en ze zijn nu min of meer gerustgesteld dat het wel goed komt.

Willekeurig voorbeeldje: https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1333074319652622342

Reputatie 7
Badge +3

Aha, dan had ik het toch goed gezien en was dit toch geen fake nieuws:

Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken. 


Er werd onlangs iemand die bekend is in de wereld van tegenstanders coronamaatregelen uit de trein gehaald die zich beriep op dat kaartje. Hij kreeg een boete. Rond 1 juni werd fake-verklaringen uitgeschreven gepromoot door Viruswaanzin/Viruswaarheid. Deze groepen zullen alles op alles zetten om geen mondkapje te dragen, waardoor uiteindelijk mensen die echt geen mondkapje kunnen dragen de dupe zullen worden. 

Ik zou wat betreft OV er voor zijn geen uitzonderingen toe te passen. Men zit in OV veelal langer dan 15 minuten binnen 1,5 m bij elkaar. Voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen en afhankelijk zijn van OV zou via de (huis)arts betaalbaar alternatief vervoer geregeld moeten kunnen worden door bijvoorbeeld versoepeling van regels voor Regiotaxi/speciaal vervoer voor deze groep.

En wat betreft toegankelijkheid van OV? OV is al sinds half maart niet meer toegankelijk voor iedereen. Niet voor ouderen en kwetsbaren, niet voor mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen. En niet voor hen die niet meer durven te reizen vanwege gebrek aan handhaving.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje heeft er inderdaad gestaan. Kort nadat het weggehaald was, was het nog wel te vinden via Google cache maar ook dat was kort erna weg. In ieder geval stond het 11 november nog wel online.

De link ernaar en het kaartje zelf werd in ieder geval al veelvuldig gedeeld door allerlei complot wappies en anti-Corona maatregelen gekkies op sommige websites en Facebook groepen. Misschien kun je wel zeggen dat het hun schuld is dat het kaartje weggehaald is en waardoor de goeden (degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen om een medische reden) nu moeten leiden onder de slechten. 

Badge +3

Aha, dan had ik het toch goed gezien en was dit toch geen fake nieuws:

Op de website van het ministerie van VWS stond een kaartje dat mensen konden printen om bij zich te dragen. Meike heeft altijd een geplastificeerd exemplaar op zak. Het kaartje werd echter binnen een week weer van de website gehaald. Verschillende bronnen stellen dat het Ministerie van Justitie ingreep uit angst dat aanhangers van Viruswaanzin, en andere tegenstanders van mondkapjes, er misbruik van zouden maken. 

Reputatie 7
Badge +3

In dit opzicht misschien een interessant artikel:

https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuws/2020/straatvrees-door-mondkapjesplicht.html

Badge +3

Ook interessant is dat artsen niet zomaar verklaringen willen/mogen schrijven.

KNMG-richtlijn ‘Omgaan met medische gegevens’

Het beroepsgeheim van de arts verhindert dat de arts medische gegevens aan derden verstrekt.

Dus zo’n verklaring kan hooguit zijn ‘Ik (arts) verklaar dat Persoon X, geboortedatum Y wegens een (onzichtbare) aandoening geen mondkapje kan dragen’.

Reputatie 6

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Dat is een vraag die @Loes en collega's zouden kunnen stellen als ze mensen tegenkomen zonder mondkapje die zich beroepen op de medische uitzondering. Droegen ze voorheen wel een mondkapje, dan na 1december dus ook.

Er zijn veel meer mensen dan je denkt die soms extreem hoge bedragen hebben moeten uitgeven voor “alternatief” vervoer. Mensen die familie of bekenden hebben moeten vragen om een dag vrij te nemen om ze naar een bestemming te rijden en die hier geen vergoeding voor krijgen. Dan is “alternatief” iets heel anders dan “een andere optie tegen ongeveer gelijke kosten”.
Hoewel ik tegen de corona-wet ben zijn de uitzonderingen van de mondkapjesplicht een lichtpuntje.
En wat betreft die mondkapjes plicht in de huisregels…. dat heeft de NS toch niet zelf verzonnen maar jullie toch opgelegd door de overheid, tenminste zo heb ik het begrepen…. En dan wint het geld het al snel…. kennelijk. Ik zou voor een andere manier van geld weggeven gekozen hebben als ik er wat over te zeggen had.

 

Badge +3

Off topic (ik dacht Loes pak je bonnenboekje maar...)

https://twitter.com/TwitJordy/status/1332771986280488962

Jack Russel Guus is gek op treinreizen, maar vermoeiend is dat soms wel

Webcare: Wat een leukerd is Guus! Ik heb er ook eentje 🙂 ^DZ

Bij nader inzien… 

Haha Guus zit hier keurig op schoot, anders zou die niet eens met zijn koppie boven het raam uitkomen

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Dat is een vraag die @Loes en collega's zouden kunnen stellen als ze mensen tegenkomen zonder mondkapje die zich beroepen op de medische uitzondering. Droegen ze voorheen wel een mondkapje, dan na 1december dus ook.

Ik ben ook benieuwd naar de spatschermen idd. Ik gebruik hem al een tijdje niet meer, maar ook daar ben ik zeker benieuwd naar. Kortom, wordt vervolgd.

Voor de eenduidige informatie heeft de rijksoverheid (eindelijk) gezorgd, zoals MoDe al aangaf. Per 1 december gaat de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in, met de daarin genoemde uitzondering voor de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. 

De NS hoeft zich dus alleen maar aan de wet te houden. Dat doen ze normaal toch ook vol overtuiging?

Spatschermen zijn overigens geen mondkapjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen moet er vanuit NS duidelijke en eenduidige informatie komen, ook van uit de Rijksoverheid. Ik zie constant verwijzigingen en screenprints van de website en documenten van de Rijksoverheid. Dan kan er vanuit NS wel het één gezegd worden maar als de Rijksoverheid mbt het OV iets anders zegt blijf je discussies houden. 

@MoDe 

Op een intern forum wordt daar ook om gevraagd en ik heb daar ook duidelijk aangegeven dat het werkbaar moet blijven. Ik verwacht een update van ons handelingsperspectief op 1 december, want dan moeten wij ook op het station een mondkapje dragen, net als reizigers en dit zal men moeten gaan aanpassen. Ik kijk direct dan naar alle wijzigingen en laat het hier weten.

Reputatie 7
Badge +3

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.


Via de NS-klantenservice op Twitter wordt gewezen op de medische uitzonderingen op de pagina van Rijksoverheid. Daarin staat dat je het niet dragen vanwege medische redenen moet melden aan oa conducteur. Er wordt door de klantenservice niet gewezen op de huisregels van NS. Als ik nu in de NSapp kijk bij veelgestelde vragen onder longziekte (persoonlijk zou ik dan niet in OV stappen!) wordt er gezegd dat er geen uitzonderingen zijn. Toch circuleren op twitter linken of screenshots van NS pagina's waarop staat dat er wel uitzonderingen zijn. 

Het lijkt mij goed dat er vanuit NS duidelijke en eenduidige informatie komt, waarbij gewezen wordt op huisregels. Nu schermen mensen met de (nood)wet artikel 6.6 dat er medische uitzonderingen zijn voor het dragen van een mondkapje.

Reputatie 7
Badge +1

Dat bericht op Twitter bevatte gegevens en stempel/handtekening van een arts of behandelaar? Maar goed, het gaat eigenlijk nergens over want:

Het is voor iedereen mogelijk om zo'n verklaring te maken en ongetwijfeld zullen er vast wel wat sjablonen online staan. Beetje creatief zijn, leuke naam voor een arts en kliniek verzinnen, mooi krabbeltje eronder et voilà! Ik denk dat een boa/HC echt niet de tijd heeft om uitgebreid de brief te controleren op echtheid, waardoor dit zo fraudegevoelig als wat is. 

Probleem is als ik een boete geef, de overtreding moet stoppen, dus dan gaat betreffende reiziger alsnog in the middle of nowhere uit. Dat vergeet iedereen. Geen mondkapje kan zijn boete, maar altijd trein verlaten of mondkapje opzetten. Meer keuzes heb ik niet en ik geef niet altijd de optie meer in een rijdende trein dat men het volgende station eruit kan om een kapje te kopen. Ligt aan de situatie, dus men schiet er niets mee op.

Badge +3

Dat bericht op Twitter bevatte gegevens en stempel/handtekening van een arts of behandelaar? Maar goed, het gaat eigenlijk nergens over want:

Overigens zou ik liever hebben dat ze een boete uitschrijven dan me in de middle of nowhere uit de trein gooien, aangezien ik A) daar niet weg kom en 😎 een boete aan te vechten is. (Traject wat ik eens per 5 weken rijdt is Utrecht cs - h’sum sportpark retour)

En Astrid en Laura zijn het eens met Loes: 

Die heb ik, gaat ook gewoon mee. Spreekt voor zich. Ik doe wat ik kan, ik kan alleen maar vragen of zij aan de andere kant ook meehelpen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor wat betreft de mondkapjes, bereid je maar voor… want op Twitter/Facebook e.d. is men ervan overtuigd dat een verklaring van een arts ‘helemaal goed’ is om zonder mondkapje in ruimtes te komen waar het vanaf 1 dec verplicht is.

https://twitter.com/LauraVervaart/status/1332728458737225740

AH en Jumbo geven aan dat ze zelf niet gaan handhaven, en dat een schriftelijke verklaring dus helemaal niet nodig is. Mondeling (zelf aangeven) is voldoende.


Verklaring van arts? Ik heb sterk de indruk dat de in de tweet getoonde verklaring zelf gemaakt is.

Maar blijkbaar vinden mensen een mogelijke besmetting krijgen of overdragen minder erg dan een mondkapje dragen.

Het advies voor mensen uit risicogroepen is om het OV te mijden. Als zij dat doen, dan zal het maar om een beperkte groep gaan die in OV niet met een mondkapje kan reizen. Die groep die geen mondkapje zou hoeven dragen in OV is redelijk omschreven in de noodwet. En van die groep zal weer een deel gebruik maken van speciaal vervoer.

Ik denk dat het goed zal zijn als OV geen uitzonderingen kent. In het OV zit men langer en dichter bij elkaar dan in de publiek ruimtes waarvoor de plicht vanaf 1 december gaat gelden.

En daar wordt vanuit NS aan ons meegegeven dat we daar om privacyredenen niet om gaan vragen en wij geen medisch expert zijn. 

Ik wil best nog meedenken in ms een ander beschermingsmiddel wat officieel niet mag, maar helemaal geen bescherming is voor mij echt geen optie. Voorleggen en vragen mag altijd, maar uitzonderingen eisen, nee, dan moet men maar toestemming vragen aan de vervoerder, die dat dan zwart op wit zet op papier vanuit de afdeling die dat ook mag. 

Ik zit pas na ingang mondkapjesplicht pas weer in het weekend op de trein. Dan weet ik meer.

Mocht er bij ons iets veranderen, laat ik dat zeker weten.

Reageer