Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Badge +3

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

Ik hoop het ook! Maar ik zou het vergelijken met:

In het vliegtuig zijn mondkapjes verplicht. Kunt u om medische redenen geen mondkapje dragen? Vliegtuigmaatschappijen kunnen dan wel vragen om een verklaring van een arts.

@Robert B 

Intern zijn er ook al vragen gesteld om 1 lijn te trekken. Ik hoop dat dat snel gebeurd, want ff heel kort door de bocht, het controlerend en toezichthoudende personeel gaat boven social media wat daar gezegd wordt als het gaat om huisregels en handelingsperspectieven.

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

Badge +3

Er wordt nu gezegd:

Dat klopt niet, met de aankomende tijdelijke wet. Zie Rijksoverheid site.

en

Gaat nu om handreiking vervoer in Corona en de tekst in de wet. OV had een uitzonderingspositie, die is per dinsdag ten einde.

Webcare zegt:

De BOA's werkzaam bij de NS mogen vragen om de medische verklaring omdat zij hiertoe bevoegd zijn. Als je gaat reizen met de trein, neem deze verklaring dan ook met je mee. Op de site van de rijksoverheid kun je er ook meer informatie over vinden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte

Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf kunnen u vragen om dat aannemelijk te maken. U kunt het op verschillende manieren aantonen. U kunt bijvoorbeeld uw hulpmiddel of medicatie tonen. Of een briefje van uw arts, zorgverlener of zorgorganisatie. Of een bewijs van een recente afspraak met arts. Als u maar aannemelijk maakt dat u niet aan de verplichting kunt voldoen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, zie op Twitter bv ook https://twitter.com/VikingonRails/status/1331696095169220611

Badge +3

Voor wat betreft de mondkapjes, bereid je maar voor… want op Twitter/Facebook e.d. is men ervan overtuigd dat een verklaring van een arts ‘helemaal goed’ is om zonder mondkapje in ruimtes te komen waar het vanaf 1 dec verplicht is.

https://twitter.com/LauraVervaart/status/1332728458737225740

AH en Jumbo geven aan dat ze zelf niet gaan handhaven, en dat een schriftelijke verklaring dus helemaal niet nodig is. Mondeling (zelf aangeven) is voldoende.

Na twee late diensten, ik werk wat minder door opgenomen verlof, merk ik veel verschil in mentaliteit bij reizigers. Ik heb wat reizigers gevraagd over de Treinwijzer, maar ik had blijkbaar niet de goede reizigers, want degenen die ik wat gevraagd heb, deden er niets mee of kenden het niet. Ik zie iig in de Flirt er genoeg reclame over. Hoe de reiziger het gebruikt is mij dus nog even onduidelijk.

De dienst van donderdag heb ik me weer blauw aan uvb mogen schrijven. Het viel me op dat dit voornamelijk op de intercity speelde. Ik zag ergens nog een topic met de vraag of er nog conducteurs zijn in Limburg, ja hoor, donderdag nog in Maastricht geweest en me trein gecontroleerd. Vandaag had ik vrijaf, dus kon weinig betekenen.

Was weer meer kleuterjuf aan het spelen, want je ziet toch echt dat de sommige treinen best druk is. Druk in Coronatijd, redelijk gevuld voor de Coronatijd. 

Vrijdag was ik nog meer bezig met reizigers te vragen waar hun mondkapje was. Geen idee of men het probeerde of echt ff vergeten was. Hoe dan ook heeft het niet tot bekeuringen geleid, want wie niets had, mocht de trein verlaten. Dat is ook een paar keer gebeurd en nee, een sjaal mag nog steeds niet. 

Wel komt de vraag over eventuele coulance medische beperkingen terug als vraag bij collega's. De huisregel kent geen uitzonderingen en ik las al ergens dat de andere vervoerders hetzelfde standpunt innemen. Geen mondkapje is geen OV. Vervelend, maar toch noodzakelijk vrees ik in deze vervelende tijd. 

Andere zaken vielen me wel weer op. Honden op de bank, voeten op de bank, roken op het station. Op dat gebied blijf ik wel bezig, maar kreeg nostalgische gedachten erover. Hoe gaat het straks als we weer meer ouderwets reizen... 

Wel valt op dat ik weinig zieke mensen tegenkom, daar houdt men zich wel aan. Ben ik blij mee iig. Ben wel benieuwd als 1 december de mondkapverplichting wordt uitgebreid. Hoe gaan we daar mee om, doelend op de reizigers en het personeel. Ik ga het meemaken.

In het weekend 2 late diensten gedraaid, helaas geen rustig moment gevonden waar er wel wat reizigers waren om eens na te gaan of de Treinwijzer gebruikt wordt, wordt vervolgd @mrfreeze.

Het waren 2 diensten waar ik genoeg weer om handen had. Van zwartrijders met bijbehorende intimidaties en eens ouderwets een defecte trein (echt gesloopt) en wat gevonden goed.

Ik probeer me treinen niet altijd op het zelfde moment te controleren en ik merk dat reizigers dat erg prettig vinden. Ook degenen die mij liever niet willen zien. 

De discussies die gevoerd worden, leiden vaak tot niets. Het kan elke reiziger overkomen dat men een e-ticket koopt en geen mail ontvangt. Niet ok natuurlijk, maar het kan voorkomen. Toch zie je dat reizigers verschillende keuzes maken om dan toch te gaan reizen. Zelf zou ik alles op alles zetten om een geldig e-ticket te verkrijgen. Zonder is zo lastig en ik zou anders vooraf hulp inroepen, zeker op stations met poortjes. Even ongeacht of een reiziger nu pech heeft dat ie in een storing zit of bewust een poging waagt. Als wij er als HC gewoonweg niet uitkomen, dus wij kunnen niet nagaan of het een valide verhaal is, is onze laatste optie een UVB uitschrijven en het op te laten lossen tussen reiziger en klantenservice. Dan verwacht je dat een goedwillende reiziger gewoon meewerkt, luistert naar het advies en zo weet wat te doen. Een reiziger die vervolgens enorm moeilijk gaat doen, dan weet je al dat er iets niet klopt. Blijkbaar heeft men ook niet door dat een HC gewoon BOA bevoegd is en het recht heeft om bv een identiteitsbewijs ter inzage te vorderen en bij het niet voldoen hieraan, een bekeuring kan krijgen. De collega's van VenS hoeven vaak maar te vragen en alles komt boven water. Dan wil een reiziger, die dus niet meer mee wilde werken ineens de vermoorde onschuld spelen en dan boos worden als ik er een extra bekeuring bovenop doe. Ik doel dan op het UVB en de extra bekeuring is dan voor het ID bewijs. Aangezien ik iedereen op zijn of haar rechten moet wijzen, loopt dat vaak ook niet soepel, want je breekt in in een verhaal. Tja, ik moet als HC toch ook door.

Soms heb je de pech net voor binnenkomst zwartrijders tegen te komen. Ik doel hier niet op een aanname, maar toegegeven door de zwartrijder zelf. Bepaalde groepen zijn ook slordig met hun mondkapje en dan als ik direct de aanwijzing geef dat het mondkapje op moet, hoor ik soms dat ze me boos vinden. Door het korte moment, waar ik weinig meer kon doen op dat moment, vroeg er eentje waarom ik zo graag Corona wil oplopen als ik me werk doe. Dan haal ik vaak me schouders op en denk, ben ik ff blij dat ik niet in jouw schoenen hoef te staan.

Zijn best leerzame ervaringen, zeker als je rustig blijft reageren.

Had dus ook nog een trein die echt niet wilde. Tja, als er luchtdrukproblemen zijn, dan houdt het snel op. Dan is het helemaal zuur als je als reiziger de trein uitgaat en wat persoonlijke spullen verliest. Dan is het best mooi dat een reiziger je erop attandeerd, ik doordenk dat die reiziger de volgende trein zal nemen en door portocontact met mijn collega's van die trein de spullen kan teruggeven. Zeker als je een naam hebt. Zoiets maakt mijn hele dag goed.

 

Badge +3

Overigens was het ook geen [goed] idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

[Off-topic]

Haha same here bijna, ik was ook 10 of 11 en mijn broer had bij hem thuis (in Dronten) een glazen schuifpui naar de tuin. Het was hartje zomer dus die stond de hele dag wel open, ‘dacht’ ik…

Loopt hij naar buiten en ik ren er 5 seconden later achteraan… dwars door het dubbel glas! Snee bij mijn oor dus een enkeltje ziekenhuis Lelystad om te hechten, verder alleen materiële schade (wat kleerscheuren en de schuifpui dus) gelukkig.

Litteken bij oor nog zichtbaar inderdaad, maar die heb ik wel meer door onbesuisd jeugdgedrag, inclusief een paar ‘plastic’ voortanden (hoekopbouw).

Voor fratsen met (draai/schuif)deuren van liften en treinen en poortjes en zo nu wat te oud en te deftig (en stuk minder lenig om er overheen te springen, als ik dat zou willen) :sweat_smile:

 

Reputatie 7
Badge +3

Lees dit maar eens https://www.rtlnieuws.nl/node/552116 

of https://nieuwsredactie.fhj.nl/index.php/2016/06/10/14857/  waar het nog net goed ging. 

 

Het is vaak een eerste impuls om bij een deur die dicht gaat je hand of misschien je voet in de deuropening te doen om hem zo open te houden. Uit bovenstaande verhalen blijkt dat dat bij treindeuren absoluut niet verstandig is.

 

Overigens was het ook geen idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

Reputatie 7

Bedankt voor de uitleg. Ik ben wel verbaasd, in een sector waar alles wijkt voor veiligheid, dat het zo kan werken. Maar ik zal voorzichtig zijn ;)

@mrfreeze 

In mijn laatste 3 diensten geen reiziger over gesproken. Ik heb het weekend weer dienst, mijn diensten zijn gewijzigd, zal eens wat reizigers vragen of ze het gebruiken. Ik kom er op terug.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Heb je al 's gesprekken met reizigers gehad over het aanmelden van de treinreis? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat een beetje aanslaat en zin heeft.

@Tonny.s 

MoDe geeft het grotendeels al aan. We hebben twee soorten deursystemen, degene die op lucht werken en degene die electrisch werken. De electrische deuren zijn vergelijkbaar met een liftdeur en kan door opentrekken in een vervelende storing vallen en het is geen veilige actie als we willen vertrekken. Relatief valt de ellende met de electrische deuren mee. Je vindt ze in de sprinters, alleen de oude SGM heeft deuren op lucht.

De deuren op lucht zijn het gevaarlijkst. Daar kan je daadwerkelijk met je arm, been, voet vast komen te zitten en dat de deur gewoon in de vergrendeling valt. Als wij het niet goed zien, dan kan dat een nare afloop als gevolg hebben. De kans dat men door het opentrekken tussen trein en perron valt is ook aanwezig. Ook dat kan heel naar aflopen. Al ons huidige intercity materieel werken de deuren op lucht.

Er zit geen klembeveiliging op

Huh? Je kunt tobben over de werking van (vooral de oudere) klembeveiliging, maar het is er in praktisch al het materieel wel degelijk. TS heeft daar ook eerder een opsomming van gemaakt: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/conducteur-laat-me-de-trein-niet-in-waarom-10889?postid=69307#post69307

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Wanneer de trein deuren dichtgaan en iets of iemand zit er tussen dan gaan ze niet vanzelf open. Er zit geen klembeveiliging op. Het komt er op neer dat als iemand tussen de deuren komt te zitten en dit niet opgemerkt wordt, de trein gaat rijden en de persoon meegesleurd wordt.

 

Reputatie 7

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Reputatie 7

Hopelijk nog een reiziger blij kunnen maken, iemand had een fototoestel laten liggen, het oude soort met het ouderwetse filmpje erin, dus foto schieten en afwachten na ontwikkeling of ie gelukt is. Kreeg nostalgische herinneringen hieraan, want dat was vroeger wel anders.

 

Jups. Vooral als je vergeten was de film door te draaien. Dan kwam je er 2 weken later bij de HEMA achter, dat je twee foto's over elkaar had genomen. Is wel kunst…

 

En als je een nieuwe magnesiumlamp in je flitser stak, dan moest je niet vergeten, dat de oude lamp gloeiend heet was. Niet in de hand uitwerpen !

 

Badge +3

Geweldige reden om mensen je trein uit te jagen (kwartier tijdwinst voor de 'gedupeerden’ van die actie)! :joy:

Het is weer ff geleden, drie diensten verder in de vroege dienst en het valt me best mee wat ik zie. Bepaalde trajecten zijn best druk, sommigen helemaal niet. Ligt ook aan het moment van de dag.

Weer genoeg reizigers gezien, gelukkig voel ik me steeds minder kleuterjuf anno Corona crisis, dus ik moet zeggen dat steeds meer reizigers zich netjes aan de mondkapplicht houden. Iedereen zal niet lukken, maar het worden er steeds meer. Dat maakt mij een blije HC iig. 

Krijg vaak terug van reizigers dat ze blij zijn met de controle en tja, das mijn werk toch? Gezellig onder de reizigers zijn en ze lekker lastigvallen voor controle. 

Een ander hot item dat weer de kop opsteekt, is het instappen na het fluitsignaal en tijdens het sluiten van de deuren. Ik zie steeds meer reizigers onnodige risico's nemen door een sluitende deur open te trekken om toch de trein maar te halen. Ik heb het dus niet over direct na het fluitsignaal, echt dat ik al aan het kijken ben of de deuren veilig gesloten kunnen worden. Veel reizigers die dat doen, denken dat het liftdeuren zijn. Als het goed afloopt, ben je er wel blij om, maar ik hoop echt dat ik alles zie gebeuren. Als je met deze reizigers in gesprek gaat, dan is vaak het besef van gevaar achteraf en niet op het moment zelf.

Zelf maak ik elke keer beslissingen om juist iets wel te doen of juist niet. Denk wat stappen vooruit en dat pakt tot op heden goed uit. 

Als ik dan tijdens mijn dienst op een perron sta van een normaal druk station, dan blijft een leeg perron overdag mij wel heel erg bij. Overigens was ik vandaag ook erg goed reizigers uit me trein te "jagen". Met de werkzaamheden op de hsl heeft de intercity Eindhoven - Den Haag cs een ander tijdpad en via Dordrecht. Als ik dan ruim 20 minuten in Breda sta te koekeloeren, vind ik het fijn dat de reizigers naar Tilburg dan nog mee kunnen met de Intercity Zwolle. Kleine moeite lijkt me dat. 

Het waren drie goede diensten waar ik vrolijk door kon, ik hoop dit vast te houden voor in het weekend. 

Drie diensten gedraaid, heb vanaf vandaag weer ff vrijaf, kleine anderhalve week. Was het zelf ff vergeten 😅, dat ik verlof aangevraagd had.…

Ik heb een late dienst gedraaid, waar ik genoeg te doen had. Ik heb ms maar een kwart treinen gecontroleerd, maar heb genoeg mogen schrijven voor vervoersbewijzen en weer een bekeuring voor het niet dragen van een mondkapje. Het maffe van die zaak is, waarom zou je naar mij als HC luisteren, als VenS erbij komt dat er ineens een mondkapje boven water komt? Ik vraag het me nog steeds af welke gedachte hier achter zit. Gewoon mijn nieuwsgierigheid.

De tweede dienst was een tussendienst. Daar weer veel mogen corrigeren op gebruik mondkapje, kwam weer higimasks tegen en ook weer faceshields. Daar wel wat discussie over gehad, maar ben er met alle reizigers rustig uitgekomen. Iedereen had nl ook gewoon een mondkapje bij zich.

Had ook ruzie met een buitendeur van het type SLT. Die bleef openstaan en de sluitknop had verlof gok ik. Gelukkig sloot de deur wel mee met de centrale vergrendeling, want anders had ik echt een uitdaging gehad. Ik ben niet de langste en de machinist die ik bij me had, was ook niet van het formaat, simpel deur afsluiten. Dan ben ik soms wel dolblij met lange reizigers 😁.

Vandaag waren veel reizigers blij met controle, blijkbaar al tijden geen controlerende HC getroffen. De gezelligste gesprekken gehad. Het leek weer een beetje als voor Corona. Merk wel dat ik een trein makkelijker tussen twee stops gecontroleerd krijg. Moet wel alles kloppen natuurlijk. 

Hopelijk nog een reiziger blij kunnen maken, iemand had een fototoestel laten liggen, het oude soort met het ouderwetse filmpje erin, dus foto schieten en afwachten na ontwikkeling of ie gelukt is. Kreeg nostalgische herinneringen hieraan, want dat was vroeger wel anders. 

Even weer anderhalve week vrijaf, dus geen updates hier, maar na mijn verlof blijf ik het topic vullen. Nooit verwacht dat dit zo lang zou gaan duren.

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoieverschil tussen de gratis dagen en Keuzedagen is dat er voor keuzedagen betaald moet worden. Ik ben omdat ik sinds maart niet meer gereisd heb uiteindelijk €92,50 kwijt voor 1 keuzedag. Keuzedag gebruikt voor een retour dat anders met korting ca. €30 kostte. 6 dagen over die ik omdat ik mijn gezondheid vooropstel niet zal gaan gebruiken. Voor VDU en Keuzedagen was tot voor kort advies om deze niet op te zeggen omdat Keuzedagenabonnementen eind van het jaar (ergens tussen oktober en eind december) niet meer te verkrijgen waren en VDU niet meer te koop is.

Opzeggen is nog steeds geen optie, want NS kan nog steeds niet zeggen tot wanneer een Keuzedagenabonnement besteld kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.

En dan hebben Hollanders de naam gierig te zijn.:laughing:

Zelf heb ik al meer dan een jaar geen trein van binnen gezien. Afgezien van naar werk te gaan met de trein reisde ik maar hooguit 1 of 2 keer per jaar “voor de lol” met de trein. Aangezien mijn werk is weggevallen en ik nu geen zin heb voor de lol te reizen ga ik dus niet met de trein.

Voor mijn verjaardag had ik een korting voor de Spoordeelwinkel gekozen, die kon ik tot 1 maand na mijn verjaardag inwisselen. Ik was er nog niet uit of die wel zou gebruiken (kaartjes voor dagje uit in Spoordeelwinkel op dat moment van bestellen geldig tot eind mei meen ik en ik zou liever ergens in juni/juli gaan), maar een paar dagen voor de korting zou verlopen werden de eerste maatregelen afgekondigd en waren er geen Spoordeelwinkel aanbiedingen meer te koop. Bij navraag zou die korting wellicht langer geldig zijn vanwege de Corona maatregelen, moest dan tezijnertijd informeren bij de klantenservice. Die korting heb ik nooit gebruikt dus en zal dat nu ook niet doen. Ach, over 3½ maand ben ik weer jarig, maar mogelijk gebruik ik hem dan ook niet. Ik hou er niet van lang van tevoren een treinkaartje te kopen zonder echt te weten of ik hem wel ga gebruiken. Dan maar kort te voren een kaartje kopen of een Flex abonnement voor een maandje aanzetten, al ben ik dan wel iets meer kwijt. Met Flex ben ik dan ook niet gebonden aan begin/eindbestemming maar kan ik ook van een ander station weer terug reizen (omdat ik daar heen ben gefietst).

Reputatie 7

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

 

Wij hebben hier allemaal (alle 11 miljoen) twaalf gratis keuzedagen van de SNCB gekregen. Gratis en voor niets (enfin… tot de volgende belastingbrief). Maar we hebben er helemaal niets aan. Want vanaf middernacht gaat de lockdown in.

Hoewel…

De lockdown was vrijdagavond aangekondigd, maar hij gaat zondag middernacht pas in. Tot dan is de Zoo (naast Antwerpen Centraal) open. En holadiejee… het is vandaag koopzondag in Antwerpen !

Vandaag, dames en heren, kon je dus de aapjes niet alleen aan het Astridplein bekijken (de Zoo), maar ook aan de Meir (de shopping boulevard). Die laatsten liepen op twee poten, veroorzaakten een wachtrij van 250 meter bij de Primark en moesten de Action door de politie laten ontruimen.

Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.

De Absolute Winnaars waren op ATV te zien: een vader en zoon uit West-Vlaanderen. Die waren op de laatste openingsdag van de Zoo gekomen. Nu is West-Vlaanderen heel erg ver. Verder dan dat kan je niet komen (dan eindig je in de Noordzee). Dus hoe waren die twee in de Metropool gearriveerd ? Met hun gratis keuzedag van de SNCB natuurlijk !

Als het gratis is, moet je het ook gebruiken !

De vader merkte nuchter op: “En de rest zal voor de vuilbak zijn !”

Er zijn op dit moment nog 116 plaatsen vrij op de IC’s van Belgie (Intensive Care niet InterCity). Iedereen die nu op de Meir, in de trein naar West-Vlaanderen of in de Zoo een besmetting oploopt zal over 2 weken ziek zijn. Dan zijn er 800 plaatsen tekort.

 

Lange post. Om maar te zeggen: een keuzedag missen is niet het ergste in dit leven. 😛

 

 

Badge +3

1e klas zal (zonder handhaving) altijd een probleem blijven, met name voor mensen die zich (50% vol dus?) in de 2e klasse moeten ‘proppen’… of mogelijk heel lang naast een onbekende moeten zitten?

En dus (snap het wel) denken dat het vrijgeven van de 1e klas met 3 mensen een of ander virusprobleem oplost, of reizigers meer kan spreiden?

Praktijk is dat iedereen dan 1e klas kiest (handig, telefoon opladen en zo) en het net zo druk of juist drukker wordt dan 2e klas.

En controleren op leeftijd (risicogroep) in 1e klas doet NS niet aan. Zou op zich wel iets zijn, oma 'super veilig’ 1e klas en kleinkind met Kids Vrij ergens in 2e klas.

Reageer