Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Badge +3

Een greep uit de tweets van het laatste kwartier:

@NS_online zijn mondkapjes in de trein nu verplicht of eigen keuze? Vandaag voor het eerst met de trein en er zitten een hoop reizigers zonder namelijk (en conducteur is net gepasseerd)… 

En nog veel erger (andere reiziger):

@NS_online Een knul hier in de eerste klas treinstel 8645 van Rotterdam naar Leiden die weigert een mondkapje op te zetten. #behoortotderisicogroep #handhavensvp

Webcare zegt: “Weigert hij zelfs nadat je hem hebt aangesproken? Heb je de conducteur van de trein toevallig al gezien? Hij/zij kan jou hiermee helpen.”

Ja, heb hem erop aan gesproken. Kreeg alleen een grote bek. Heb de hele reis (Goes-Leiden) geen conducteur gezien. Op station Leiden hem wel aangesproken. Ireen een enorm grote bek van die conducteur terug. Vond z’n sigaret belangrijker. Aanspreken begon hij niet aan. Niet fijn.

Het lijkt er dus op dat de nodige conducteurs het allemaal niet zo interessant (meer) vinden dat kat-en-muis spelletje, of zelfs weigeren om (op verzoek van bezorgde reizigers) mensen aan te spreken of instructies te komen geven, laat staan te handhaven?

Misschien dat KLM/TUI/ArkeFly/Transavia/Corendon nog cabinepersoneel over heeft om het ‘mondkapjes’ ritueel in woord en beeld uit te leggen, zoals ze aan het begin van elke vlucht altijd al deden? :joy:

Heb zelf ook NS’ers in de familie (gehad) en merk zelf ook dat ik door hen nog steeds dat soort termen gebruik. Maar er werken allerlei soorten mensen voor de spoorwegen en volgens mij zijn ze er lang niet allemaal hetzelfde in, zo heb ik een familielid die jarenlang op de trein heeft gewerkt en niet het onderscheid weet tussen bepaalde materieelsoorten :smile:

En dan heb je inderdaad ook nog een clubje dat naast frequent reiziger ook echt treinliefhebber zijn en echt alles weten. Zo ver gaat het dan weer niet voor mij…..

Badge +3

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

Heb toevallig een paar regelmatige passagiers in mijn taxi die (door hun autisme?) nogal veel weten van treinen en het hele spoorboekje uit hun hoofd lijken te kennen.

Die lui (jongeren ca. 15 jaar) hebben het onafhankelijk van elkaar ook gewoon over ‘2 stellen virm met 6+4 bakken’ en andere termen.

@Jeroen

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?


Oooh voelde je je aangesproken.

O sorry @Jeroen 

Zag over het hoofd dat je op Loes reageerde. Haar bericht, als reactie op mijn vraagje, welke er inderdaad boven stond over het hoofd gezien.

@Jeroen

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?


Oooh voelde je je aangesproken.

@Jeroen 

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?

Wel weer erg jammer dat sommige mensen met een nieuwe alias weer zo vervallen in hun oude gewoontes en als ‘collega’ zo lopen te vissen naar uitspraken van andere collega’s.  Met welk doel ben je hier dan actief ??? 

Sorry Deventer, dat zijn interne processen, die ik niet openbaar mag maken.

 

Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

En wat doet je teammanager met deze info. Krijg je daar een terugkoppeling van @Loes ? Er moeten immers dus landelijk duizenden meldingen binnenkomen per dag via de dienstdoende HCs, wat zeer interresante data kan opleveten per treinserie of regio.

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

@Robert B 

Slechte ontwikkeling, want de losgelaten 1,5 meter wordt hier aangehaald, die in de trein niet meer geldt en juist ons weer in een zwakke positie brengt. Juist als HC wil ik dit soort zaken weten. Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

We blijven hier nog wel ff mee zitten iig, dat vrees ik ook ja 😔

Badge +3

Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen.

Dank voor de rest van je verhaal maar dat zal wel even zo blijven (totdat de acceptatie/noodzaak hoger wordt)

Dat de RVD een theedoek of kussensloop oke vindt als niet-medisch mondkapje (met naaipatroon erbij zelfs, doe maar wat) zegt genoeg. De meeste HC’s zeggen er ook niets van of zijn er wel klaar mee.

Het station kleuterjuf zijn we dus gepasseerd.. Zoek het maar uit verder met zijn allen  (alleen samen krijgen we het onder controle) en dat is ook het advies van webcare en de veiligheidscentrale min of meer…

Een melding sturen doen we niets mee, is geen acute melding van iets onveiligs, dus verwacht vooral niet dat er een HC langs komt om te kijken. Ik zei al (geintje) steek een sigaar op want dan zijn ze er wel ineens!

Spreek je medereizigers er op aan (ja doei, grote bek terug geen zin in) is het enige dat je kunt doen, of zoek de HC steeds weer? Waarom zouden reizigers dat als taak moeten gaan doen?

Willekeurig voorbeeldje (dus niet van mij) van een appje of sms aan die mensen van 06 1318 1318

 

Spreek de HC aan of ga maar ergens anders zitten? Wie heeft dat (automatisch) antwoord bedacht in hemeltjesnaam?

Een HC is vaak bijna net zo lastig te vinden als een WC op straat, als je er eentje nodig hebt!

Dat kan beter dus… 

Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken

Ik zou er niet aan moeten denken @Loes ! Dat lijkt me niet echt prettig voor de werksfeer. En dan even later weer samen keuvelen over de vakantie of kids.......

Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken, net als jij, dus dat doe ik ook. Algemene signalen geef ik altijd door.

ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb.

Maak je daar dan pro actief een melding van aan je leidinggevende ?

@mrfreeze 

Dank even voor het screenshot. Het was een theedoek, niet in de vorm gemaakt van een mondkapje, dus pak nu een theedoek en daar 2 elastieken aan naaien en klaar. Het sloot iig niet goed de mond en neus af. Voor de juiste beeldvorming, ik heb de reiziger aangesproken en een noodoplossing bedacht.  

Reputatie 7
Badge +3

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik weet natuurlijk niet precies wat-ie ermee gedaan had, maar onze Rijksoverheid zegt zelf:

 

Zelf mondkapjes maken

Welk materiaal is geschikt om een niet-medisch mondkapje te maken? 

Kies textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. U kunt gebruikt textiel (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding) of nieuw textiel nemen.

Waar kan ik dit materiaal verkrijgen?

U kunt dit op diverse plaatsen kopen. U kunt ook een theedoek, t-shirt of kussensloop gebruiken.

Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen. Het is voor mij elke dienst weer aan de orde. Het is eigenlijk de orde van de dag. 

Elke keer dat ik naar mijn trein loop, kijk ik in de trein of men hun mondkapjes goed gebruiken. Ik merk op dat als ik een gebaar maak om duidelijk te maken als het niet goed zit, de meesten daarop reageren en hem goed opzetten.

In de discussies op dit forum gaat het vaak over feiten en schijnveiligheid. Dat we makke schaapjes zijn die netjes volgen. Ik heb respect voor iedereen zijn mening erover, maar als puntje bij paaltje komt, zal men zich aan de regels moeten houden. Het gaat nu over de mondkapjes. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat een zelfde soort discussie, wel op een ander vlak gevoerd is toen de treinen rookvrij werden. Iedereen heeft zijn of haar mening daarover.

Ik vraag reizigers wel eens als ze een regel overtreden en mij voor het blok zetten, hoe zij in mijn situatie zouden reageren. Dat geeft soms hele mooie inzichten. Degenen die dat doen, krijg je een mooi en respectvol gesprek. Degenen die dat niet doen, hebben er al eerder over nagedacht en men zal proberen ten koste van alles om hun gelijk te behalen.

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik heb laatst ook een reiziger aangesproken, die een slaapmasker, die voor over de ogen gebruikte als mondkapje.

Een ander dacht dat een aangeboden kapje van een hele aardige reiziger niet op te hoeven zetten. Tuurlijk joh. Je wordt "gered" door een medereiziger en dit is je dank. Echt, geef dit soort reizigers geen mondkapje, want ze zijn respectloos naar iedereen toe. Een reiziger met een probleem die vooraf het probeert op te lossen, das echt een ander verhaal.

Gebruiken al mijn collega's hun beschermingsmiddelen correct? Ik zou willen dat ik ja kon zeggen, maar ik heb zoveel collega's en ik zie er maar een heel klein deel van tijdens mijn diensten. Wat ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb. Een oordeel geven is niet aan mij.

De controlerondes. Geen problemen mee. Ik neem geen enkele kaart aan en zet mijn scanner ertegenaan. Op een tafeltje (klapbaar) leggen om te laten scannen werkt vaak niet. Kies dan voor een stoel of leuning. 

Pak ik dan nooit meer kaarten aan? Soms wel, maar dan is er iets aan de hand. Voordeel van de nieuwe manier van scannen dat de reiziger vaak al mee kan kijken op mijn scanner. Maar nu als je iets registreert, dan meld je dat de reiziger ook direct. Het heeft zo zijn voordelen. 

De discussies zullen altijd blijven, daar zijn we Nederlanders voor, altijd polderen, maar het heeft weinig zin om elke keer dezelfde feiten in discussies te gooien over wel of niet. Ik zeg tegen reizigers dat ik de regels niet maak, maar wel geacht word er iets mee te doen. Wat valt mij op dat Duitsers bij aanspreken verkeerd mondmapje (col, bandana) bijna altijd een goed mondkapje bij zich hebben. Deze houding is prettig. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Je hoeft niet overal mee eens te zijn en ik geloof ook dat we daarom in een democratie leven. Ik blijf dat koesteren. 

In de hoop op betere tijden, geef mijn taak mondkapjespolitie graag terug en ga terug naar de basis voor Corona. Mag weer even genieten van mijn weekend.

Badge +3

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Joh @Deventer, die discussie wil ik best aan gaan maar dan wordt het welles/nietes en daar juist geen zin in! Ga je gang als je dat privé wilt doen. Ik stelde min of meer een vraag aan een collega van je dus? Goed zo, dan mag ik los!

Mijzelf zal je nog niet snel in een trein zien (heb alternatieven) maar voor wie er op aangewezen is (mét mondkapje in een lege coupé) wat meer empathie.

Maar ja, met iemand die tussen Zwolle en Roosendaal één appel denkt te kunnen eten en na de 2e waarschuwing geen zichtbaar mondkapje heeft wat minder moeite om te lezen/interpreteren. Go @Loes !

Als diegene de trein uit gezet wordt, of die €95 betaalt en alsnog niet verder mee mag toch prima?

Dat is provoceren dus (zijn er veel, onzin die kapjes die bewezen niets doen voor jezelf!), maar de regels zijn redelijk bekend en duidelijk. Zullen we het daarbij laten voor nu?

Iemand die zich druk maakt over het aanraken van een ov-chipkaart door een conducteur moet zich,,, eigenlijk niet zo druk maken dus. Als dat een risico is zouden ze het niet doen immers (voor hun eigen veiligheid) maar dat is totaal niet aan de orde, want van het aanraken van een ov-chipkaart (of een WC bril) krijg je géén corona dus!

Als jij je kaart zelf vast wilt houden mag dat ook, hooguit dat een HC om de foto vraagt als de kaart in een hoesje of in je portemonnee zit, en men twijfels heeft of dat jij het wel bent. En dan volgt er meestal een heel ander gesprek.

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Badge +3

Ernstiger vond ik een tweet van iemand die al 10 conducteurs zonder mondkapje of andere bescherming voorbij zag komen in de trein, alsof zij dat niet hoeven en ‘wij’ wel?

Uiteraard geen berispingen maar toch… Neem niet aan dat het om een contoleronde ging, dan zou ik ze keihard uitlachen (anders horen/zien ze dat niet wegens mijn kapje!)

Hoe dan ook, mensen die hun ov-chipkaart ter controle geven aan een HC maken zich ernstig zorgen, terwijl de kans op besmetting via oppervlakken zo goed als nihil is (niet je chipkaart in je mond steken na controle!)

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

En de knopjes voor deuren openen dan (waarom niet automatisch?) die ook super vies/besmettelijk zijn?

Nee, een trein is geen tram of bus! Gebruik dan je verstand dus een voorwerp zoals een pen of sleutel of je elleboog om dat ene knopje te bedienen… :joy:

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Denk dat het misschien ook met de trajecten te maken heeft. In de metro zelf wordt vrijwel nooit gecontroleerd en in de trein tussen Utrecht en Amsterdam al helemaal niet. Ook niet voor corona.

Badge +3

Oh roest ik zag de tweet voorbij komen bij NS maar niet eens opgemerkt dat hij van Rikus was.. Mijn excuses haha :sweat_smile:

Nou ja, webcare heeft hem al gevraagd om welke treinen het precies ging. Die ‘zetten dan een melding door’ (wat natuurlijk bijzonder weinig zin heeft achteraf). 

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Rikus :laughing: , tja ik denk dat we daar maar niet op gaan reageren.

 

Maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden, zo ook vandaag in een trein welke ik reed.  Alleen die kon toch echt zijn tas pakken en uitstappen toen ik hem zag zitten.  Deze vond het allemaal je reinste onzin. Nou ik was het met hem eens dat het onzin was dat hij de trein nam (zonder mondkapje).

Reputatie 6

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 

Terugweg was ook rustig (trein van 14.51 vanaf Hoorn) en conducteur kwam langs voor serviceronde.

Reageer