Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben.

 

@Loes altijd welkom bij V&S :)

Carola heeft geen standplaats Eindhoven inderdaad.

Die reiziger wist de weg naar de klantenservice, ik werd er namelijk over gebeld, anders had ik nooit kunnen weten dat ie nog ff snel de toeslag was gaan laden 🤔. Ik vermoed dat bagage en reiziger spoedig herenigd zijn. Dat was iig de inzet, maar bellen op de hsl, wat een drama is dat zeg pfffff. 

Badge +3

Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

Oei dan hoop ik dat die reiziger de weg wist naar personeel of klantenservice, want wat was de bestemming anders?

Zojuist nog even “hey HC werk ze” geroepen vanaf de fiets naar een collega die in Eindhoven op de bus naar het station stond te wachten. Blonde krullen, leek wel een beetje op Carola van de posters/reclame maar die woont hier niet en draagt geen bril, toch?

We zijn weer ruim een week verder. Ik heb een aantal vroege diensten achter de rug. Het verschil tussen doordeweekse dagen en weekenddagen is groot. Ook tussen de vroege en de late dienst. Maakt het wel dat je wat afwisseling hebt als HC.

De afgelopen diensten viel me op, dat vaak Duitsers sjaals, bandana's, spatschermen etc dragen. Opvallend is dat deze reizigers na aanspreken direct een mondkapje opdoen. Heerlijk, geen lange discussies, maar een dank je wel voor de info. 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben. 

De ICD ook weer mogen bedienen. In het weekend valt op dat er toch veel reizigers geen toeslag hebben. Is het onwetendheid of gokt men het erop? Moest wel lachen met 2 reizigers. Eentje gaf aan geen toeslag te hebben geladen. Ik lees de kaart uit en ik ga glimlachen. De reiziger kijkt me aan, ik mis zijn mimiek door het mondkapje, maar zijn ogen spraken boekdelen. Hij had een abonnement voor de ICD. Tja, dan hoeft het niet nee.

De andere gaf aan ook geen toeslag te hebben. Ik vraag het kaartje, is het een internationale naar Belgie met inclusief de ICD toeslag. Zoiets maakt mijn dag echt goed.

Ook een minder handige actie gehad. Na mijn omroep in de ICD over toeslag, heb ik blijkbaar voor vertrek een reiziger over het hoofd gezien, die zich spoedde naar de toeslagpaal. Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

De treinen worden drukker, daar ben ik echt blij om, maar hoe Corona zich verder gaat ontwikkelen is echt de vraag. 

Ik ben allang blij dat ik weer geregeld leuke ontmoetingen heb met reizigers. Morgen nog een vroege en komende week weer laat, daarna mag ik mijn accu gaan bijladen 😁.

Reputatie 6

Ik vind het mijden van de spits soms lastig omdat het voor- en natransport nog steeds spitstijden hanteert. Dat kan ik oplossen door deels met de auto of ebike te gaan maar hoe later op de dag, hoe groter de kans dat de p+r voller staat. Plus dat het kantoor nu nog vroeg sluit. Allemaal overwegingen.. maar ja Rutte was erg duidelijk. Thuiswerken blijft de norm. Benieuwd hoe dat komende maanden gaat zijn in de trein als dagjesmensen minder vaak gaan. Zelf ben ik dus sinds maart 4x met de trein geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar wie zegt dat ze de reis zijn begonnen in Haarlem? Ze kunnen ook voor 4 uur de reis ergens anders zijn begonnen om op Haarlem over te stappen. Nou ja, die met de strandmatjes misschien niet. Of ze hebben nog een VDU. En met de trein van 17.31 vanaf Haarlem zijn ze dan wel lekker rond etenstijd thuis.


VDU was ik vergeten in mijn rijtje. En ja de mensen met dalkaarten horen niet in die trein. Maar zonder controle…..laatst las ik op twitter dat iemand met een kruidvatkaartje midden in de spits van een conducteur mocht instappen.

Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Dit is een opvallende en ernstige constatering @Jeroen , zeker in beroepen met een veiligheidsfunctie. Heb je van deze constateringen al melding gemaakt bij het management ?

Reputatie 7
Badge +3

Maar wie zegt dat ze de reis zijn begonnen in Haarlem? Ze kunnen ook voor 4 uur de reis ergens anders zijn begonnen om op Haarlem over te stappen. Nou ja, die met de strandmatjes misschien niet. Of ze hebben nog een VDU. En met de trein van 17.31 vanaf Haarlem zijn ze dan wel lekker rond etenstijd thuis.

Reputatie 7
Badge +3

Ik was gisteren met de trein naar kantoor. Op de heenweg had ik de sprinter vanaf Alkmaar Noord naar Haarlem om 7.11. Deze was echt heel erg rustig. Pas bij beverwijk werd het drukker maar je hoefde niet naast een vreemde te zitten. Op de terugweg was het helaas minder prettig. Om 17.31 de sprinter genomen vanaf Haarlem en deze zat echt lekker vol. Ik zag vooral dagjesmensen. Heel veel tassen van allerlei winkelketens en strandmatjes. De kantoorforens werkt volgens mij nog steeds thuis. Vraag me trouwens af of al die dagjesmensen met korting aan het reizen waren? Vond het best een gek tijdstip voor vooral dagjesmensen.

Dagjesmensen die om 17.31 uur in een trein vanaf Haarlem zitten, kunnen op dat tijdstip alleen korting hebben met altijd voordeel. SPR, daldagkaarten, daldagretour, vol tarief of gewoon geen kaartje. Was er controle? Dacht overigens dat er opgeroepen was om zoveel mogelijk in de daluren te reizen of is dat ook van de baan?

In totaal dus 5 uur in de trein gezeten en alleen bij Keolis 1 keer controle. Sluit helaas naadloos aan bij mijn ervaringen met NS. Slidestops en Loes komen niet in mijn regio blijkbaar. Een enkele keer is er controle maar helaas al te vaak niet. 

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren voor het eerst weer in 3 maanden in de trein gezeten.

Op de heenreis zo'n 2 1/2 uur in 5 treinen gezeten met in totaal 1 keer controle door de controleurs van Keolis. Op de ICD liep de conducteur heel snel door de coupé met een simpele goeiemorgen. Voor zover ik kon zien droeg iedereen het mondkapje en ook op de juiste manier. De treinen waren best rustig en afstand houden was voor het grootste deel van de reis goed te doen. IC 1839 kon misschien wel ietsjes langer, maar staan was niet nodig. 

Op de terugreis 2 1/2 uur in 4 treinen gezeten. Op de gehele reis was er geen controle. Hier en daar een enkeling die het mondkapje verkeerd droeg, maar veel waren het er zeker niet op de avond. Drukte viel ook wel mee. Wel op de SPR 5195 nog een incident meegemaakt op Rotterdam Zuid waarbij een reiziger geen mondkapje op had en ook geen bij haar had. Zij mocht niet mee met de trein en bleef eenzaam achter op het station. Hoe zij verder op haar bestemming is gekomen is mij niet bekend, want het was de laatste sprinter van de dag. Regels zijn regels en ik ben blij dat er door deze vrouwelijke HC en enkele collega's van haar goed opgetreden wordt tegen deze personen, zeker complimenten aan hen. 

Reputatie 6

Ik was gisteren met de trein naar kantoor. Op de heenweg had ik de sprinter vanaf Alkmaar Noord naar Haarlem om 7.11. Deze was echt heel erg rustig. Pas bij beverwijk werd het drukker maar je hoefde niet naast een vreemde te zitten. Op de terugweg was het helaas minder prettig. Om 17.31 de sprinter genomen vanaf Haarlem en deze zat echt lekker vol. Ik zag vooral dagjesmensen. Heel veel tassen van allerlei winkelketens en strandmatjes. De kantoorforens werkt volgens mij nog steeds thuis. Vraag me trouwens af of al die dagjesmensen met korting aan het reizen waren? Vond het best een gek tijdstip voor vooral dagjesmensen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien denken mensen wel dat als er een Flirt voor komt rijden dat die ook als sprinter dienst doet en dus overal stopt. Dan zou je er wel langer over doen.

Nog even 1 avondje en dan mag je het weekend even uitrusten. Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Wel grappig altijd dat mensen verwachten dat een sprinter langzamer is dan een IC, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Zeker de Flirt is een fijne en rappe trein al is de aanpassing in het remsysteem nog wel een dingetje zodra het glad is. En dan is de Flirt ook nog eens begrensd qua acceleratie tot 70% omdat het anders veel te rap ging.

Fijne dienst vanavond en geniet van je weekend @Loes, dan ga ik dat ook lekker doen.

Nog 1 dag en ik heb weer weekend. Dan zitten er weer 4 aflopers voor me op. Merk wel dat ik toe ben aan vakantie en die komt er binnenkort ook aan.

De bekende welles/nietes discussie mondkapjes, die is onderhand wel bekend. Ik heb in de afgelopen 3 diensten weer genoeg andere discussiestof gekregen.

Op de ICD heb ik met een groep een fikse discussie gehad over de toeslag. Je merkt als men als groep fungeert, dat men zich sterker voelt. Zodra je ze alleen spreekt en ikzelf me ook houd aan hetgeen ik beslis, merk ik toch wel dat er dan een goed gesprek uit komt. Zeker als je uitlegd wat de consequenties kunnen worden als ik er zo klaar mee ben en het ga doorpakken. Uiteindelijk niet hoeven doen gelukkig, maar soms krijg ik daar geen keuze in.

Een ander probleem wat naar voren kwam, was een inklemming in een buitendeur. De betreffende reiziger kon zich zelf bevrijden en ik zag het weer gebeuren. Dat soort acties zijn levensgevaarlijk en ik ben naar het tweetal toegegaan en heb daar een interessant gesprek gehad. Hoe je iets anders kan beleven. Mijn getuigeverslag zag er heel anders uit dan wat de reiziger dacht dat hij had meegemaakt. Hoe je met oogkleppen situaties zo verkeerd kan inschatten. Ik stond volledig in mijn recht hier een bekeuring voor te schrijven, maar ik heb het afgedaan met het waarschuwende gesprek. Ik zag hoe het binnenkwam en vaak is dat beter dan er direct op bekeuren.

Later op de dag nog een groep jongens tegengekomen, waarvan er 1 een kater had. Ze waren komen vliegen en hij was helemaal gecheckt op Coronagerelateerde klachten. Natuurlijk ben ik niet blij met een reiziger, die overgeeft, maar hun reisorganisatie had hem voorzien van goede kotszakken. Ook hier zag je de dankbaarheid waarmee de groep werd geholpen. Het werd niet als normaal beschouwd.

De warmte zorgt ervoor dat ik me moe voel. Toch blijf ik door me treinen gaan en ik heb zelden een saai moment. Gisteren nog getuige mogen zijn van een echtelijke ruzie. Dat soort ruzies heb ik weinig mee van doen, behalve dat men het veilig houdt, maar als de een je trein ingaat, zonder mondkapje, dan krijg ik er een flink probleem bij. Uiteindelijk heb ik geen problemen gehad en ik hoop dat ze eruit zijn gekomen. Aangezien ze allebei niet meegegaan zijn, ken ik de uitkomst niet.

En gisteren weer eens een primeur gehad, een Flirt werd als Intercity ingezet. Hoeveel reizigers bij ons hebben nagevraagd of het een IC was, de twijfel sloeg enorm toe. De vraag van de dag was: "Haal ik straks mijn aansluiting wel, nu er een sprinter rijd?" Men dacht dat de Flirt niet zo hard kan rijden als IC materieel en in het bijzonder de VIRM.

Vanavond weer op pad in de hoop weer meer normalere zaken te regelen.

Reputatie 7
Badge

Ik las kort geleden een bericht over een conducteur in Polen. Die sprak een reiziger aan op het niet dragen van een mondkapje. De reiziger weigerde waarna de conducteur de tas van die reizigers op het perron smeet. De reiziger moest wel uitstappen en de trein reed zonder hem weg.

Ik merkte vandaag op, dat ik een kortere lont had. Ik heb veel discussies over het mondkapje ingedrukt. Ook als ik gewoon informeer, wat de regels zijn, blijft men er verweer tegen voeren. Alsof het iets speciaals is. Nou nee, in bijna elk rijtuig is er wel iets.

Misschien een goede tip, zag een collega het heel anders doen. Gewoon buitenlangs lopen, sleutel in de hand en even tegen de ruiten tikken. Het mondneuskapjes gebaar en je moest eens zien hoe snel ze keurig op gingen. Geen discussie en zo klaar !

Reputatie 6

Ik mag donderdag weer een dagje naar kantoor. Dit keer reis ik met de trein. De soepelere regels rondom mogen parkeren en reiskostenvergoeding krijgen, worden weer teruggedraaid. We gaan langzamerhand  naar het nieuwe  normaal. Het wordt één keer per week naar kantoor. De andere vier dagen thuis werken. Per wanneer is nog niet bekend. Dat hangt af van vele ontwikkelingen. 

ben benieuwd hoe de controle gaat. Ik denk dat de conducteur wel zal merken dat ik amper met de trein heb gereisd... Ik kijk er gek genoeg wel naar uit. Wat ik heb gemist? Dat ik in de reistijd ook iets anders kan doen dan op moeten letten op de steeds drukker wordende snelweg. Autorijden na een vermoeiende werkdag zal niet mijn hobby worden.

 

Terug naar de realiteit helaas. Ik merk dat ik moe aan het worden ben, door oa de hitte. Van de 8 dagen heb ik er na morgen 7 van gewerkt en 1 vrij. Na morgen heb ik wel ff een lang weekend. Fijn vooruitzicht.

Ik merkte vandaag op, dat ik een kortere lont had. Ik heb veel discussies over het mondkapje ingedrukt. Ook als ik gewoon informeer, wat de regels zijn, blijft men er verweer tegen voeren. Alsof het iets speciaals is. Nou nee, in bijna elk rijtuig is er wel iets.

Ofwel de regels zijn niet duidelijk dat er een verplichting is een mondkapje in het ov te dragen. Ook al zit je alleen, ruim op afstand etc. Ik kom minimaal 5 reizigers per dag tegen waar ik dat tegen mag vertellen.

Bandana's mogen nu eenmaal ook niet. Leg je dat netjes uit, ja maar....…

Nee, het mag niet. Regel de volgende keer een mondkapje. Ja maar...…

Nee, het mag niet punt.

En zo gaan we nog 3 Ja maren verder.

Dan hebben we het nog niet over de "zwartrijders". 

Vandaag wel een goed gesprek gehad met 3 jongens in de 1e klas. Ze zagen er niet uit als 1e klassers, maar waren het wel. We hebben het gehad over de vooroordelen en aannames die we toch doen. Ik heb er weer veel van geleerd. 

Morgen weer een dagdienst, hopelijk heb ik na vannacht weer een langer lontje 😅.

 

Reputatie 7
Badge +3

De banken maken een groot onderscheid tussen het (terug)vinden van je eigen pas en het vinden van de pas van iemand anders. Zie bijvoorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/gevonden.html

In zoverre is het dus vergelijkbaar met de situatie dat wanneer je de OV-chipkaart van iemand anders vindt die vernietigd wordt. Ik zie op Nextdoor wel eens gevonden kaarten voorbijkomen. Je hebt dan geluk dat iemand je kaart gevonden heeft en nog nergens heeft ingeleverd. Zeker wanneer je zelf nog niet doorhad dat je de kaart verloren had.

Maar we zijn wel een beetje aan het afdwalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf een keer een ING bankpas gevonden en contact opgenomen met ING met de vraag of ik hem bij een kantoor kon inleveren. Die hebben de pas geblokkeerd waarna ik de pas moest doorknippen en weggooien.

Bij pinpassen kan dat tegenwoordig inderdaad, idem voor deblokkeren bij 3x verkeerde code. Het voornaamste verschil met pinpassen is dat er veel meer gewerkt wordt met verificatie bij een centrale administratie, terwijl dat bij de OV-chipkaart hooguit achteraf gebeurt. Eventuele fraude is dus veel lastiger te detecteren, laat staan tijdig blokkeren.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet zo vreemd. Wanneer je een bankpas of creditcard kwijt bent hebben de banken ons ingepeperd om kaarten direct te laten blokkeren om misbruik te voorkomen. Bovendien ben je als klant zelf verantwoordelijk om zo snel mogelijk verlies of diefstal van een kaart te melden. Het is dan ook een heel begrijpelijke reactie.

Opvallend is wel dat ik bij ING mijn pas kan laten blokkeren maar ook weer kan deblokkeren wanneer ik mijn kaart terugvind. https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html Ik zie niet direct waarom dit bij een OV-chipkaart niet zou kunnen.

 

Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Veiligheidsdingetje, ik zou de kaart kunnen vinden, kopie/dump maken en daarna inleveren/teruggeven.

Aanvulling op @Jeroen, reizigers kwamen vaak die kaarten niet ophalen, omdat ze deze meestal direct blokkeerden na ontdekking dat ze hem kwijt waren. Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Reageer