Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Badge +3

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Reputatie 6

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Reputatie 6

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Ik ben vandaag voor het eerst sinds drie weken weer met de trein. Het traject Alkmaar - Hoorn. De trein van 9.13 is heel erg rustig. Het is de eerste keer dat ik een uitje doe sinds begin maart. Het is mijn derde reisdag met de trein sinds 12 maart. 

Ik heb voor de trein gekozen omdat dat qua reistijd niet heel veel scheelt én ik direct naast het station van Hoorn moet zijn want ik ga voor het eerst in mijn leven met de stoomtram Hoorn-Medemblik :) 

Ik ben benieuwd hoe dat gaat en hoe het einde middag is qua drukte in de trein. Zeker gelet op jouw observaties @Loes

 

In september mogen wij - als het virus niet weer om zich heen grijpt- één dag per week naar kantoor. Ik ga dan weer vaker met de trein. Ik vind het allemaal wel spannend qua hoe druk dat dan zal zijn. Ik ben vorige week met de auto naar kantoor geweest en vond het erg druk op de weg. 

 

Badge +3

Een paar uur geleden… https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5172671/ns-medewerker-aangevallen-met-schaar-door-man-die-mondkap-weigert

Reputatie 7

Ik heb een grenzeloze bewondering voor Loes en al die handhavers die dit circus toch weer in goede banen moeten leiden. Ik heb daar zelf niet het goede temperament voor.

De Antwerpse politie heeft op markten wervingskraampjes met indrukwekkende posters staan. Eentje die mij bijbleef: een man met een bebloede kop.

De vraag erbij Deze dronken man heeft net een 5-jarig meisje doodgereden. Welke medische verzorging zou gij hem geven ?

Ik flapte er onmiddellijk uit: zes kogels uit mijn dienstpistool !

De recruiter schoot prompt in de lach en ried mij aan dat niet op het entree-examen te schrijven.

 

Om maar te zeggen: het is een speciaal talent !

Ik ben er altijd weer van onder de indruk hoe een goede HC orde en netheid in de trein kan behouden zonder dat de stoottroepen erbij moeten worden geroepen. Toen die solliciteerden, hadden die ook niet vermoed, dat ze ooit er voor moesten zorgen dat iedereen een lapje draagt.

 

Zeker als je een weddenschap afsluit en wint.

 

Ik zie het al helemaal voor me, @Loes en collega komen aanlopen bij hun trein, collega zegt, er zitten in deze trein 5 reizigers zonder mondneuskapje, @Loes zegt het zijn er 7. Blijken er 12 reizigers zonder mondneuskapje aanwezig te zijn. 

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


Tja die goede oude tijd met de Citypendel.  Maar dan kun je je ook nog wel herinneren dat er veel zwartrijders waren en er flink overlast was op die lijn en vandalisme.  Reden genoeg om niet weer terug te gaan naar die tijd als we nog het belangrijk vinden dat reizigers zich prettig voelen in de trein. Ook zou het ons dan ontbreken aan iemand die opgeleid is om eerste hulp te verlenen indien nodig.

Het is niet voor niet geweest dat we toen controle ploegen op die lijn kregen.

 

Maar goed, het ging in dit topic om Corona en ervaringen sinds de maatregelen en niet over de toekomst van de HC.  Als je daar over wilt uitweiden dan kun je daar een ander topic over starten en kun je helemaal los gaan.

Voorlopig hebben we nog een Hc op de trein en tegen de tijd dat dat niet meer zo is dan geniet ik al van het leven in een land met een warmer klimaat.

Reputatie 7

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen

 

Niet alleen de rol van de HC zal compleet veranderen maar zo te zien ook die van de machinist !

Reputatie 7

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen.

Reputatie 7

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

 

De trein kan zelfs veilig rijden zonder machinist. Mogelijk zelfs veiliger. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ontwikkelingen bij de SNCF.

Vreemd gedrag is amper te voorkomen. Als er 2 of 3 NS treinstellen samen rijden is er ook (vaak) maar 1 conducteur, waarbij de kans groot is dat deze in een ander treinstel zit.

De huidige poortjes in NL hebben geen enkel nut, dat weet iedereen. Ga eens kijken hoe dit bv in Londen is aangepakt.

Reputatie 7
Badge +3

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.

Reputatie 7

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

 

Het bekende “How low can you go ?”

Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.

En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.

Ach jij verkondigde eerder ook dat de smartwatch er niet zou komen, nu loopt nagenoeg elke Hc met een smartwatch.

Voorlopig zie ik het nog niet gaan gebeuren treinen van de NS gepland zonder Hc.

 

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.


Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Reputatie 7

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.

@Deventer fijn om te weten dat jij volledig weet wat er speelt binnen de NS.

 


En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

Jou glazen bol werkt een stuk minder. Met de komst van de NS Airport Sprinter gaat er een nieuw tijdperk beginnen. De rol van de HC zal compleet veranderen.

Alle SLT krijgen deurschakelaars in de cabine, waar zou dat nou voor zijn..  

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.


Ooh ben je de pensioen staking vergeten, die was toch erg recent.  Of had je die dag geen dienst.

 

En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.

Badge +3

Goed zo, en dat voorkomt ook zaken als https://twitter.com/ThSchoenmakers/status/1283524475296849924

De eerste klas in de trein zit (buiten de spits) deze weken stukken voller dan de tweede. Groepen jongeren bij oorbeeld, die samenkluiten om selfies te maken van de zelfverkozen (betrekkelijke) luxe.

Dus @iMark Bij “als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder HC rijden” gaat het al mis. :cry:

Nou ja, afgezien van de voorstanders dat iedereen gewoon 1e klas mag gaan zitten ‘om de drukte te spreiden’, of ‘omdat ‘er in de 2e klas blijkbaar geen stopcontacten zitten (die ik toch echt wel nodig heb)’. :joy:

Reageer