Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

Echt duidelijk zijn dat soort dingen ook niet. Natuurlijk zal de NS je vertellen dat dat gewoon bij ze op de site staat, maar dan moet je dus voor alles eerst de site gaan checken voordat je het doet. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die denken “Nederland fietsland” en er vanuit gaan dat zoiets gewoon kan.

Badge +3

Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein

Kom je inderdaad wel vaak mee weg (toch nooit controle)..

Maar niet de bedoeling natuurlijk.

Badge +3

8 juno voor een fiets zie ik ook!

Reputatie 7
Badge +3

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.


Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou ook hierover en over de Samenreiskorting weer een nieuwsbrief update kunnen sturen. Vlak voor de mei vakantie en Koningsdag werd dat ook al gedaan met de oproep om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

En zo snel mogelijk de mogelijkheid om nog wel fietskaartjes en Samenreiskorting kaartjes online te kopen voor een datum na 12 mei er uit slopen. Want die kun je nog steeds online bestellen. 

Wat gaat NS doen met een (misschien al eerder) besteld e-ticket Fietsdalkaart of Samenreiskorting voor een datum waarop fietsen niet meer mee mogen? 

 

Oh, en ik zie iets vreemd, een Samenreis Dagretour kan ik nu t/m datum 8 juli bestellen, maar een Enkele reis maar t/m 8 juni (Fietskaart ook 8 juni). 

 

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...


Hoeveel fietsen er toch nog mee gaan hangt ook van de communicatie af. In mijn directe omgeving weet niemand hier nog iets van.

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...

Ik ben weer een aantal vroege diensten verder en ik merk echt wel verschil op welke tijden ik werk. Deze vroege diensten zijn bv de fietsers in de spits opvallend. Zouden die er anders ook geweest zijn? Ik durf het niet te zeggen, want de massa is er niet, dus valt alles sneller op.

Ik merk ook op dat steeds meer reizigers ruimte maken bij de deur om in en uit te laten stappen, behalve dat groepje middelbare scholieren (geen idee wat hun noodzaak was en er was sprake van groepsvorming) dat hier echt niet mee bezig was. 

Ik zie ook veel reizigers op de gele vertrekstaten kijken. Das best lastig nu we zo aangepast rijden, want veel treinen rijden niet. Best lastig als je het nu via die vertrekstaten uit probeert te vogelen.

Ik ben erg benieuwd hoe nu verder met het OV en Corona. Genoeg topics gaan hierover, dus het is meer een nieuwsgierigheid en hoe het zich verder gaat ontwikkelen. 

Ik heb nog geen trein laten staan ivm drukte. Tot zover ik kan inschatten is alles goed binnen de afstanden gegaan en dat is positief. Als het drukker gaat worden, dat gaat een interessante uitdaging worden. Eind van de week weer de late diensten in. Benieuwd naar het verschil weer.

Badge +3

Ter info, voor de VIRM’s las ik 8657 en 8644 aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nu natuurlijk de eerste dag dat er weer wat meer IC's rijden en er dus meer capaciteit is. Met hetzelfde aantal reizigers als vorige week is het dan per trein rustiger. De vraag is alleen hoe het zal gaan als er weer meer mensen naar werk zullen gaan en wanneer ook dagjesmensen weer wat meer gaan reizen omdat er toch weer meer treinen rijden.

Reputatie 3

Nu is er met weer wat IC's erbij meer ruimte om die 1,5 meter afstand te houden, maar dat gaat natuurlijk niet genoeg zijn wanneer weer meer mensen naar werk gaan. Of wanneer dagjesmensen dat nu er weer IC's rijden er ook weer ruimte voor hen is. 

Is het mijn indruk dat het vandaag wat rustiger was (Traject Roosendaal-Zwolle)? Mijn vrouw, die thuis werkt en ‘s morgens een uurtje had gefietst was het ook opgevallen dat het heel rustig was. Allebei hadden we daarnaast echter ook de indruk dat het autoverkeer wel aanzwelt.Toen we het hierover hadden konden we alleen maar het wat minder zonnige weer verzinnen, eigenlijk een geijkt effect.

Weinig mensen kunnen deze zomer niet echt weg met vakantie. Iedereen is daarom een beetje zon echt gegund. Voor het OV zou minder zonnig weer wel de druk wat kunnen doen afnemen en wat lucht geven om veranderingen te implementeren. Tegengestelde belangen.... 

 

Reputatie 7
Badge +3

Mag je zo ver niet komen? 

Op de NS site is een artikele over de testtreinen.

https://nos.nl/artikel/2332192-ns-test-anderhalvemetertrein-zo-ziet-hij-eruit.html

Ik heb het vermoeden dat ik de testtreinen niet ga zien, ben nog nooit in Groningen geweest als NS-er 😔. Er zijn ook VIRM aangepast. Dacht dat er 6 treinen rondrijden. Zeer benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik hoor en zie hier vandaag ook weer regelmatig IC's langs rijden met zeker in de spit met 2 stellen. 

Ik zag op Twitter ook foto's voorbij komen van een IC waarbij bij een groot deel van de stoelen was aangegeven dat je daar niet mocht zitten en ook voorzien van plastic tussen de stoelen.

https://twitter.com/melkuiper/status/1255123761222877184

https://twitter.com/ed_de_groot/status/1255161787986649091

Nu is er met weer wat IC's erbij meer ruimte om die 1,5 meter afstand te houden, maar dat gaat natuurlijk niet genoeg zijn wanneer weer meer mensen naar werk gaan. Of wanneer dagjesmensen dat nu er weer IC's rijden er ook weer ruimte voor hen is. 

Ik heb vandaag een vroege dienst gedraaid en heb ook weer wat op Intercities gezeten. Gelukkig startte ik met een Flirt met onze lieftallige nieuwe stem Tessa om het Wifi probleem te testen. Fijn dat dat ook weer deels is opgelost. 

Op de stations en in mijn treinen was het rustig en werd er goed rekening met elkaar gehouden. Reed in de spits op volle oorlogssterkte, met 10 bakken VIRM. Genoeg ruimte voor alle noodzakelijke reizen. 

Ik heb nog zeker 2 diensten deze week en deze lijn hoop ik door te trekken. 

Ik merk in mijn late dienst ook op dat het drukker is. Nog geen problemen gehad met de 1,5 meter afstand, maar kom toch redelijk wat fietsen tegen, reizigers waar ik me twijfels voor de noodzaak van zie (volle shoptassen) of anders talig zijn. 

De sfeer was iig beter dan tijdens mijn laatste diensten en ik ga zo alleen nog als stopper van Weert terug naar Eindhoven. Ik verwacht een rustige trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..

Dat geldt niet alleen voor treinen, overal op straat wordt het ook weer drukker.

Het wordt volgens boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) steeds lastiger om de coronamaatregelen te handhaven. "Hoe positiever de coronacijfers uitvallen, des te gemakzuchtiger mensen worden", zegt de Nederlandse Boa Bond (NBB) tegen de NOS.

De combinatie van zonnig weer en het dalende aantal ziekenhuisopnames leidt tot drukte op straat. "Het wordt steeds erger met de drukte in winkelstraten en parken. In sommige wijken lijkt het wel een vakantiepark", vertelt NBB-voorzitter Ruud Kuin.

https://nos.nl/artikel/2331844-boa-s-bezorgd-over-toenemende-drukte-het-lijkt-wel-een-vakantiepark.html

en ook 

https://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-druk-op-verschillende-plekken-in-het-land-alsjeblieft-mensen-blijf-thuis~ad762a42/

Een zelfde beeld in mijn woonplaats Leiden https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200426_60379268/lekker-winkelen-in-de-leidse-binnenstad  maar wel een foto van de Donkersteeg die normaal op een zaterdag al het drukst is omdat die erg smal is en een verbinding is tussen 2 winkelstaten. 

 

Vrijdagmiddag was ik zelf even naar de supermarkt. In de winkel zelf viel het nog wel mee al was het wel wat drukker dan andere keren, maar buiten het kleine winkelcentrumpje hier stonden wel weer flink meer fietsen dat de afgelopen weken, was bijna nog zoeken naar een vrij rek. Misschien waren de meeste mensen nou net naar de andere supermarkt dan ik ging (er zitten er 2 tegenover elkaar) waardoor ik de supermarkt niet al te veel van merkte in de winkel. Mogelijk toch veel mensen op vrijdag even de weekendboodschappen doen en dan het weekend ergens heen of “funshoppen”.

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat het toch nog op deze mooie en indrukwekkende manier gedaan kon worden.

Dat klopt, we gaan deze collega enorm missen. Dit afscheid heeft deze collega verdiend, ondanks alle beperkingen met Corona en ik ben blij dat het allemaal geregeld kon worden. 

Ik heb zeer goede herinneringen aan deze machinist.

Badge +3

Triest (en niet corona-gerelateerd), maar toch mooi dit… Daarom deel ik het even (via Marcel Houtman, mcn Eindhoven):

https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/een-bijzondere-crematie-vandaag/

Zo’n 400 collega’s gaven zich daarvoor op, vanwege de corona werd dat aantal stevig teruggebracht.

Auto was speciaal aangevraagd. Normaal komen ze niet per auto aan als ze daar al opgebaard liggen.

Reputatie 3

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..


Ik stel dit ook vast. Probeer mijn woon-werk reizen tot een minimum te beperken, kan veel remote werken. Gevolg van het vele remote werken is dat de dagen op het werk volgepakt en hectisch zijn. Ik zie mijzelf desondanks niet in de positie zijn om over het begrip “misbruik” een oordeel te hebben, dat is aan onze overheid en niemand anders, heb ik al eerder uitgesproken.

Reis ik ‘s morgens af naar mijn werk, dan zit ik met misschien 20-30 personen in een hele trein. Dat slaat terug tot 2-3 mensen per coupe/gedeelte tussen balkons. ‘s middags is een totaal ander verhaal. Mensen die voor het werk verplaatsen zijn dan volgens mij in de minderheid (inschatting van iemand die al heel lang met de trein reist en afgaande op wat er ‘s morgens in die trein zat).

Moest gisteren op het werk zijn voor een paar afspraken. Reis liever niet meer op vrijdag, want ik heb gemerkt dat de trein die mij tegen vijf uur terug moet brengen structureel te kort is. Dit in combinatie met de door jou beschreven toenemende drukte levert dit een vervelende cocktail op. Ben nu wat langer gebleven, dit leverde nog wel dezelfde drukte op, maar wel met een wat langere trein.

Het enige wat ik voor mijzelf kan vaststellen is dat ik er best gefrustreerd over ben over het feit dat ik binnen mijn kaders

consciëntieus tracht te zijn met wat ik echt moet doen. We hebben een auto, maar privé verplaatsen we nauwelijks, niet met auto, niet met OV. Tegelijkertijd leggen andere mensen blijkbaar andere normen voor zichzelf aan en leggen de drempel voor zichzelf lager.

De impliciete richtlijnen van ons kabinet geven die ruimte, die hierbij weer leidt tot een universele verdeling tussen gevers en nemers. Pragmatisch resultaat: niet teveel frustratie bij zowel gevers als nemers, althans dat moeten we maar hopen.

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..

Ik hoop dat deze mail naar alle klanten van NS is gegaan.

Hier geen enkel bericht. Zowel NS als NS Zakelijk heb ik alle mailings overigens uit (op papieren Spoor na), enkel de verplichte berichten ontvang ik.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo de meivakantie is voor de meesten vandaag al begonnen….

Reageer