Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor uw reactie. En als ik in het weekend zou gaan.?

Ja, hoe belangrijk is een bezoek, ik ga geen rondje door Amsterdam lopen.Of staan de treinen leeg in de weekends, zijn er geen mensen...de wat oudere of gelijk gestemde die misschien ook wel een keer naar familie willen of anders. Er gaan vast weer mensen dagtripjes maken naar strand of dergelijke. In het weekend zijn er weinig of geen werkende mensen. Ik ben niet in het bezit van een auto. Maar u hebt gelijk het is aan mezelf hoe belangrijk ik het vind. 

Toch blijf ik het vreemd vinden dat over mijn “probleem” nergens iets vermeld wordt. Buiten de genomen maatregelen die ik al wist. 


Wat bedoelt u met probleem? Het is een feit dat de trein nu voornamelijk rijdt om forensen van/naar het werk te brengen. Ook in het weekend zijn er mensen die werken. De capaciteit van treinen is kleiner dan normaal. U moet zelf bedenken of u de reis noodzakelijk vindt. De afgelopen weekenden bleek de trein op bepaalde trajecten drukker dan doordeweeks, juist door mensen die er even op uit wilden. Als het alleen gaat om uw dochter te zien, kunt ook kijken of uw dochter naar u toe zou kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas @dirk-ns Aanspreken heeft amper tot geen resultaat. De conducteur is nog niet weg of de reizigers welke de mondkapjes niet (willen) dragen doen hem toch weer af. Gelukkig is 95 procent van de reizigers wel doordrongen van de noodzaak een mondneuskapje op de juiste wijze te dragen.


Tijd van aanspreken lijkt mij al lang voorbij. De reiziger heeft inmiddels 2,5 maand de tijd gehad om het mondkapje correct te gaan dragen.

Reputatie 7
Badge +1

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Voor MBO studenten gaan de examens de komende periode door. Sommige examens kunnen op een andere locatie gegeven worden, maar sommige moeten toch op school worden afgenomen en niet iedereen woont naast de school. Ik neem aan dat, deze situatie wel valt onder een noodzakelijke reis? Of mogen deze ook niet meer mee om ruimte te maken voor mensen in vitale beroepen? 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.


Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Tijd van aanspreken lijkt mij al lang voorbij. De reiziger heeft inmiddels 2,5 maand de tijd gehad om het mondkapje correct te gaan dragen.

Mee eens @MoDe, maar meer keuze heeft het treinpersoneel (lees de conducteur) niet.

Reputatie 7
Badge +3

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Iedereen die vandaag in een drukke trein is gestapt heeft zich niet aan de 1,5 meter afstand kunnen houden. Als er wel 1,5 meter afstand bij het in- en uitstappen was geweest dan waren de treinen niet zo druk geweest.

 

Reputatie 6

Ik kan me niet voorstellen dat conducteurs, anders dan in uitzonderlijke situaties, een UVB gaan uitschrijven voor mondkapjes. Het doen van controle rondes lijkt mij belangrijker. Het niet zichtbaar zijn en het oneigenlijke gebruik van de eerste klas is een grotere ergernis dan het niet altijd op de juiste manier gebruiken van het mondkapje. Het nuttigen van een hotdog speciaal met een mondkapje op je kin is geen succes kan ik je vertellen….

 

Reputatie 7
Badge +3

Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?


SPR kan 1x per jaar omgezet worden, blijkbaar hebben studenten dat gedaan?

Het SRP kan 2 maal per kalenderjaar gewisseld worden. Er mag alleen niet gewisseld worden in de zomer en/of als al een wisseling in de afgelopen 2 maanden heeft plaatsgevonden. 

Bedankt voor de correctie! In mijn (studie)tijd was er geen SRP en mijn kinderen hebben nooit gewisseld.

Badge +3

Ik heb nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden met betrekking tot het gebruik van OV-fietsen.

In het overzicht met beschikbare fietsen staat bij een aantal locaties (i.i.g. bij Amsterdam centraal) dat daar tijdelijk geen fietsen worden verhuurd. Bij een hele hoop andere locaties stond dat niet. Kan ik ervanuit gaan dat dit bij die locaties dan nog wel mogelijk is?

Ik kan me goed voorstellen dat het bij onbemande stallingen wellicht lastiger is i.v.m. schoonmaken, maar verder leek het me wel een handig alternatief om op mijn bestemming te komen zonder verder met het ov te hoeven.

Als een fietsenstalling gesloten is dan staat dat erbij op https://www.ns.nl/fietsenstallingen en ook welke er dan open is als alternatief. Voor Amsterdam C is dat de stalling aan de westzijde.

Op zich is ontsmetten je eigen verantwoordelijkheid, maar een OV-fiets is niet iets dat snel van hand tot hand gaat zoals het eerste winkelwagentje uit de rij, of het bovenste mandje op de stapel (voor zover mensen die dingen bij de uitgang inleveren en niet bij de kassa laten staan). Een fiets is dus geen echt gevaar om aan te raken.

 het oneigenlijke gebruik van de eerste klas is een grotere ergernis 

Zo ver ik weet mag personeel, indien er vrije plaatsen zijn, gewoon passagieren in de eerste klasse @Philned 

Reputatie 6

Ik weet dat ik vaak nogal kritisch ben over dingen, maar dit moet ook gezegd worden: vooruitstrevend dat de dienstregeling iets steviger wordt, tof! Niet dat ik er veel gebruik van ga maken, maar toch tof!

Reputatie 6

Hoe zit het eigenlijk met de ventilatie in de treinen? Raampjes open doen zit er niet meer in. Zijn de systemen die er zijn verbonden met de buitenlucht, of wordt het gerecirculeerd?

Reputatie 6

 het oneigenlijke gebruik van de eerste klas is een grotere ergernis 

Zo ver ik weet mag personeel, indien er vrije plaatsen zijn, gewoon passagieren in de eerste klasse @Philned 

misschien niet helemaal juist verwoord, ik bedoelde het gebruik zonder het juiste kaartje. wat het personeel betreft er zijn een paar posts voorbij gekomen over het oneigenlijk gebruik (volledig in beslag nemen)van een 1ste klasse coupe

 

Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

Reputatie 3

Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Badge +3

Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

Welkom bij de NS Community!

Dat wordt al geregeld, er zijn of komen alternatieven voor ongebruikte Keuzedagen, dus vooral géén zorgen of noodzaak om ze ‘op te maken want € 3,50 voor betaald!’

Laat ze dus vooral lekker verlopen en wacht de communicatie af.

Met ingang van 2021 komen die langlopende Keuzedagen, mét middagspits beperkingen (inchecken vóór 16:05 of na 18:30 op werkdagen). Om nu aan de huidige (voordeeluren) te gaan sleutelen heeft geen prioriteit natuurlijk.

Hoe zit het eigenlijk met de ventilatie in de treinen? Raampjes open doen zit er niet meer in. Zijn de systemen die er zijn verbonden met de buitenlucht, of wordt het gerecirculeerd?


Deels circulatie deels lucht van buiten, maar uiteraard gaat het door filters.

En houden die filters virussen tegen?

Reputatie 7

Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

 

NS heeft al enige tijd geleden bovenaan dit topic het een en ander m.b.t. de keuzedagen gecommuniceerd. Indien u de verlopende keuzedag niet gaat gebruiken kunt u bij voorkeur via chat, Twitter of Facebook contact opnemen met de klantenservice. U krijgt dan een vervangend kaartje met een verlengde geldigheid.

Het nieuwe systeem dat per 2021 wordt ingevoerd schijnt niet per direct in te kunnen gaan.

Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Je leest op onze website dat de reisplanner vanaf vrijdag 24 april is bijgewerkt met de wijzigingen.  

Jouke NS schreef: M.c.a.machielse snoeijers schreef:

Ik vin het niet kunnen dat BETAALDE vrije reidagen zomaar verlopen in een tijd dat we niet MOGEN reizen

Ik snap dat er nu Keuzedagen verlopen doordat je niet kunt reizen. Helaas kunnen we dit product niet aanpassen zodat ze langer geldig zijn. Ik zou je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice als je Keuzedag bijna verloopt om te kijken naar een goede oplossing. Vanuit NS kunnen we dit helaas niet pro-actief doen. 

 

Waarom kan NS dit niet pro-actief doen vraag ik mij af. Jullie hebben de gevolgen vandaag, zaterdag,  gezien => mensen stappen massaal in de trein. Waarom wordt er niet op de homepage van NS aangegeven dat vrij reizen verlengd kunnen worden. Ik wil de reiziger maar ook NS hierbij oproepen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.

We willen 15 Juni op vakantie. Maar hebben geen auto. Kunnen we dan met koffers en al de trein in???

Vraagje: Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats:

Ik moet binnenkort op reis.

Zijn de Sanifair WC's op de stations nog open?

Reputatie 7
Badge +3

We willen 15 Juni op vakantie. Maar hebben geen auto. Kunnen we dan met koffers en al de trein in???


Ja dat kan gewoon. Zolang u maar geen fiets mee neemt en mondkapjes draagt.

Reputatie 7
Badge +3

Jouke NS schreef:

M.c.a.machielse snoeijers schreef:

Ik vin het niet kunnen dat BETAALDE vrije reidagen zomaar verlopen in een tijd dat we niet MOGEN reizen

Ik snap dat er nu Keuzedagen verlopen doordat je niet kunt reizen. Helaas kunnen we dit product niet aanpassen zodat ze langer geldig zijn. Ik zou je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice als je Keuzedag bijna verloopt om te kijken naar een goede oplossing. Vanuit NS kunnen we dit helaas niet pro-actief doen. 

 

Waarom kan NS dit niet pro-actief doen vraag ik mij af. Jullie hebben de gevolgen vandaag, zaterdag,  gezien => mensen stappen massaal in de trein. Waarom wordt er niet op de homepage van NS aangegeven dat vrij reizen verlengd kunnen worden. Ik wil de reiziger maar ook NS hierbij oproepen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.

De keuzedagen zijn 7 dagen per week geldig, lijkt mij niet dat nu toevallig iedereen met tussen 21maart en 6 april aflopende Keuzedagen vandaag de trein in gestapt is.

Hoi Pieter53, welkom op de NS Community. 

Alle Sanifair toiletten en toiletten met contactloos betalen zijn open.

Reageer