Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Goede vraag. Daarmee bedoel ik één persoon per zitgedeelte en geen kluitjes met mensen op elkaar in het gangpad of balkon. Verdelen over de trein heeft dan geen zin omdat hij zo kort is.

Goedemiddag Cako. Ik heb je reactie verplaatst naar ons hoofdtopic voor alle Corona gerelateerde vragen, om alles gecentreerd te houden.

Ik snap je suggestie, maar het is niet aan ons om reizigers te verbieden om met de trein te reizen. We zullen dan ook geen bepaalde vervoerbewijzen ongeldig gaan maken, omdat de trein nog steeds beschikbaar is voor hen met een vitale functie. Het blijft echter de verantwoordelijkheid van iedere Nederlander om zelf uit de buurt van andere te blijven om Corona zo min mogelijk te verspreiden.Als reizigers hierdoor bepaalde Keuzedagen mis lopen, kan er contact gezocht worden met onze Klantenservice en kan een Keuzedag vaak gecompenseerd worden.

Overigens is dit een reizigers-helpt-reizigers platform, geen postadres van de NS.

vanavond gewoon in zowel de 9292 als ook de NS app de ic van 18.57 uit Den Haag naar Utrecht.

Hele hordes mensen stonden er die die trein uit de app wilde nemen en hard gewerkt hadden.

Ik kwam inmiddels naar Den Haag met de stoptrein uit Dordrecht !

 

Maar neen de NS heeft na een maand Corona de app nog NIET op orde ! Een schande voor de hardwerkende mens die al gestraft wordt na een dag hard werken door met stoptreinen naar huis t moeten dan ook nog 2 apps die niet werken !

 

Toen ik de conducteur (in de stoptrein die daarna volgde) erop aan sprak zei hij me de app RIJDEN DE TREINEN te gebruiken ! Hoe moeilijk is het om de bekende app gewoon goed op de rit te hebben ?

En pardoes zei hij me nog dat ik maar een taxi moest nemen als ik het er niet mee eens ben. Zo wordt de hardwerkende mens beloond !

En fin  het kostte me 3 uur en 10 min om van Dordrecht in Amersfoort te geraken !

Echt schandalig dat na een maand de app nog niet op orde is.

En dan heb ik het e nog niet eens over dat het in het handjevol treinen zo druk is met werkende mensen dat de 1.50 niet gehaald kan worden.

 

NS SCHAAM JE !

 

marcel bakker

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Ik neem aan dat je Haarlem Carré bedoelt? Het is vooralsnog niet bekend wanneer die stalling weer volledig toegankelijk is. Als je je meldt bij Fiets Point in de Fiets-in zullen zij je echter toegang verlenen tot de stalling.

Reputatie 7
Badge +3

Één persoon per zitgedeelte gaat niet gebeuren, zeker niet in de spits. Dat kun je NS ook moeilijk verwijten, dat wordt gewoon onmogelijk met de huidige en toekomstige reizigersaantallen, zelfs met langere treinen.

Ik vind wel dat ze zich zouden moeten inzetten om staanplaatsen te vermijden.

Reputatie 7
Badge +4

In principe is er al een regeling voor keuzedagen die nu niet kunnen worden gebruikt. U moet daarvoor contact opnemen met Klantenservice en u krijgt in de praktijk een e-ticket met een verre einddatum.

 

De data voor de keuzedagen worden niet opgeschoven, dat is al gecommuniceerd, maar uw keuzedagen komen verder niet in gevaar.

 

Iedere burger heeft een eigen verantwoordelijkheid. Je kunt als dagjesmens nu in de trein gaan zitten, maar dan ben je niet zo verantwoord bezig. Alle keuzedagen dan maar afschaffen is wel erg drastisch en geeft meer problemen dat het oplost. Reizen is niet verboden en uitsluiting van een groep kan niet.

 

Verstandige senioren reizen nu natuurlijk niet met de trein, zolang het niet heel strikt noodzakelijk is. En zelfs dat zou ik vermijden in het belang van iedereen. De kwetsbaarheid neemt toe met de leeftijd.

 

Edit: In aanvulling op Stijn dan maar. ;-)

de ic 18.57 uit Den Haag naar Utrecht stond zowel in de NS app alsook in de 9292 app.

 

NS Pas de reisplanner aan op de werkelijke situatie voor de hardwerkende mens !

 

Reputatie 6

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Ik neem aan dat je Haarlem Carré bedoelt? Het is vooralsnog niet bekend wanneer die stalling weer volledig toegankelijk is. Als je je meldt bij Fiets Point in de Fiets-in zullen zij je echter toegang verlenen tot de stalling.


Ik zit met het probleem dat mijn werkgever mij waarschijnlijk tot 1 september thuis wil houden of ik moet met eigen vervoer naar het werk. En ik wel wil weten als er weer gehandhaafd gaat worden 🙂 Ik zal dus apart naar station Haarlem moeten maar dit valt ook weer niet in de categorie niet-essentiële reizen dus ja of ik daarvoor met de trein moet gaan? Beetje gekke situatie. En stel dat ik de fiets eruit heb gehaald voor stukje woon-werkverkeer , dan moet die ook weer terug. Sowieso vind ik het prettig te weten of die er nog staat 😉 Wellicht combineer ik het met een wandeling vanaf mijn kantoor naar station om even polshoogte te nemen als ik de komende weken keer naar kantoor moet.

Reputatie 7
Badge +1

De data uit de NS app komt nog steeds van 9292.nl waardoor de informatie op beide apps hetzelfde zijn. Als de info op 9292 verkeerd is, wordt deze door de NS app overgenomen. Zo'n 2 weken geleden werden storingen geconstateerd in de NS app waardoor er verkeerde informatie weergeven werd. 9292 gaf toen betrouwbaardere informatie, hoewel uiteindelijk bleek dat ook daar nog verkeerde informatie tussen zat. En dat zo te zien nu nog steeds het geval is.

Hoewel de app inderdaad aangeeft dat de IC Den Haag Centraal - Enschede om 18:57 wel rijdt, rijdt deze trein tijdens de basisdienstregeling niet op het traject Den Haag Centraal - Utrecht Centraal. Op de rit info in de NS app wordt eveneens weergeven dat het traject Den Haag Centraal - Utrecht Centraal grijs gekleurd is.

U kunt in het vervolg beter overstappen op Rotterdam Centraal op de SPR richting Uitgeest, vervolgens in Woerden overstappen op de SPR richting 's-Hertogenbosch om daarna in Utrecht Centraal over te stappen op de IC richting Enschede. Als u om 17:57 vertrekt vanuit Dordrecht komt u om 19:50 aan op Amersfoort Centraal. Reistijd: 1 uur 53 min.

Snap ik! Vooralsnog is het enige advies wat ik heb om het zo nu en dan aan de dienstdoende moderator te vragen.

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

Helaas moeten we hier toch ook maar naar een echte lockdown toe omdat de mensen in Nederland blijkbaar het idee hebben dat het een vakantie is.

Laat de trein echt zijn voor de mensen die naar hun werk toe moeten in de vitale beroepen en degene die niet thuis kunnen werken, blijf voor de rest thuis en reis zeker niet met de trein.  Er zijn opeens heel veel mensen die er met de trein op uit trekken dit weekend, veel meer reizigers dan afgelopen week in de treinen zaten.

Waar is het gezonde verstand van de Nederlanders ???

Het treinpersoneel wil graag ook onbesmet blijven, als er dan erg veel mensen maar op uit gaan trekken met de trein terwijl het niet noodzakelijke reizen zijn lopen ook wij extra risico.

En wat betreft de treininzet, IC materieel haalt de dienstregeling van de sprinters niet qua tijd planning.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad een slechte zaak. En nu wordt op de NS site ook niet verwezen naar een andere planner die wel klopt.

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel

@bromvlieg12

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.

Dan VIRM inderdaad maar niet inzetten. Misschien zijn de oude DDM-treinen nog inzetbaar? Ik wil de NS echt oproepen: Zet langere treinen in waar dat kan. 

Reputatie 7
Badge

Doe gewoon de treinen langer klaar. Probleem opgelost.

Reputatie 1

Er rijden alleen maar sprinters heb ik begrepen. Misschien op sommige trajecten ook IC's. Denk dat de spoorwegen ook het spoor bijster zijn en dat niet alles rijdt ook al gaat maar 1 boemel per uur, de trein is ook geen uitje. Maar van dat uitje weet ook niet of er ook een eitje toepast…...straks ook zeker geen oranjedienstregeling omdat we in de coronacrisis zitten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 


Als hartpatiënt val je onder de kwetsbare groep. Voor kwetsbare personen is het advies om zoveel mogelijk binnen te blijven. Ik zou als kwetsbaar persoon sowieso het OV mijden.

 

Badge +3

Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?

Reputatie 7
Badge +1

Zou de begin post in dit topic geüpdate kunnen worden met de nieuwe maatregelen die sinds 12 mei gelden (fiets en samenreiskorting)? 

Zo te zien is het e.e.a aangepast, fijn dat het zo snel opgepakt wordt, maar er ontbreekt nog een wijziging.

Onder 1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits staat nog steeds dit:

  • Fietsen (m.u.v. vouwfietsen) mogen nog steeds enkel meegenomen worden in de daluren en enkel met een Fietskaart Dal.

Edit: Pijlsnel zijn jullie met de aanpassing, merci! 

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

Helaas moeten we hier toch ook maar naar een echte lockdown toe omdat de mensen in Nederland blijkbaar het idee hebben dat het een vakantie is.

Laat de trein echt zijn voor de mensen die naar hun werk toe moeten in de vitale beroepen en degene die niet thuis kunnen werken, blijf voor de rest thuis en reis zeker niet met de trein.  Er zijn opeens heel veel mensen die er met de trein op uit trekken dit weekend, veel meer reizigers dan afgelopen week in de treinen zaten.

Waar is het gezonde verstand van de Nederlanders ???

Het treinpersoneel wil graag ook onbesmet blijven, als er dan erg veel mensen maar op uit gaan trekken met de trein terwijl het niet noodzakelijke reizen zijn lopen ook wij extra risico.

En wat betreft de treininzet, IC materieel haalt de dienstregeling van de sprinters niet qua tijd planning.

Hier op het forum wordt aangegeven dat de vrij reizendagen kunnen worden omgeruild naar een later tijdstip. Op www.ns.nl staat dit niet vermeld. Slechts een zeer klein gedeelte van de reizigers komt op dit forum. Op www.ns.nl kijken de meeste mensen echter wel. (al was het maar om de reis te plannen).  Het had m.i. dan ook beter geweest als een omruilactie voor de vrij reizen tickets pontificaal op de start pagina van www.nr.nl was geplaatst. Dan waren er vandaag en morgen denk ik veel minder mensen met de trein op pad gegaan. Een dagje vrij reizen laten verlopen kan de gemiddelde Nederlander blijkbaar niet dus zorg er dan actief voor dat ze die keuzedag omwisselen.  

Ik heb mijn fiets op 12-03-2020 in de fietsenstalling Smakkelaarsveld in Utrecht gezet. Ik kan voorlopig niet naar Utrecht reizen. Is deze stalling open, zodat ik hem kan laten ophalen? En zo nee, hoe lang kan de fiets daar blijven staan?

Doe gewoon de treinen langer klaar. Probleem opgelost.


Dan moedig je dit gedrag alleen maar verder aan, ik zou eerder nog korter gaan rijden tot deze dagjesmensen zelf gaan nadenken en verantwoordelijk gedrag gaan laten zien. Je helpt immers wel mee met de verdere verspreiding van het virus.

Het zorgpersoneel welke met de trein reist omdat ze naar hun werk moeten heeft zo en zo al een verhoogde kans op het virus doordat ze mensen die het virus hebben behandelen, wil jij daar dan gezellig naast zitten om het mogelijk ook te krijgen ????

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn fiets op 12-03-2020 in de fietsenstalling Smakkelaarsveld in Utrecht gezet. Ik kan voorlopig niet naar Utrecht reizen. Is deze stalling open, zodat ik hem kan laten ophalen? En zo nee, hoe lang kan de fiets daar blijven staan?


Jouw fiets kan zolang de huidige maatregelen duren daar blijven staan zonder extra kosten en zonder dat hij weggehaald wordt. Wil je de fiets laten ophalen dan moet dat met de OV-chipkaart waarmee hij gestald is.

In het vastgezette bericht aan het begin van dit topic kun je lezen of de stalling open is.

 

 

 

 

Reputatie 7

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven van het RIVM toch vandaan ?

Reageer