Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Hoi Marianne. Welkom bij de Community.

De stalling Smakkelaarsveld in Utrecht is nog steeds open. Info over de stallingen kan je vinden op https://www.ns.nl/fietsenstallingen. Bij stallingen die gesloten zijn verschijnt er een rode banner met de info dat de stalling tot nader bericht is gesloten.

Ik wik graag met de trein een dagje weg naar familie om eruit te kunnen zijn. Mag dit? Alleen mensen die echt moeten, mogen mee. Maar als je een tijdstip kiest na de spits, is het dan een probleem om voor een dagje weg de trein te nemen?

Beste Spoorwegen,

 

Afgelopen vrijdag (31 juli 2020) reden er van en naar Zandvoort 6 treinen per uur. Van de ANWB kreeg ik op Twitter te lezen dat de parkeerplaatsen in Zandvoort vol waren en dat er rond Zandvoort een complete file was. Ook de trein bood volgens de ANWB helemaal geen soelaas, omdat de treinen uit puilen van de mensen. Ik heb een SMS verstuurd naar de NS wanneer de situatie dus onveilig is. Het lijkt mij onverantwoord om tijdens COVID-19 meer treinen te gaan inzetten. Aankomende donderdag tot en met zondag is er weer een hittegolf voorspeld, maar ik ga zelf de drukte niet opzoeken. Ik ben namelijk best wel bang voor een mogelijke 2e lockdown. Volgens mij hebben de spoorwegen na het verhaal in Antwerpen, Barcelona en Indonesië verder geen kaas van gegeten wat beter te handelen rond de Covid-19. Ik raakte een beetje geëmotioneerd van op de manier waarop het was gegaan. 1,5 meter afstand was niet te garanderen ook was het niet te controleren of mensen wel of geen mondkapje droegen.

Ik wil woensdag naar mijn vriend, en dat mag gewoon van de overheid. Het staat hier expliciet:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/16/wat-betekent-afstand-houden-vanwege-het-coronavirus

Ook uitjes zijn gewoon toegestaan, mits je 1,5 meter afstand tot elkaar houdt.

Als de overheid iets toestaat, moet Rogier van Boxtel niet op Twitter gaan verkondigen dat iets niet mag, als hij in staat is om drukte in de treinen te voorkomen door langere treinen in te zetten. 

Reputatie 7
Badge +1

Geadviseerd wordt om reizen die niet-noodzakelijk zijn uit te stellen tot een later moment tot wanneer de situatie weer verbeterd is. Zo blijft er voldoende capaciteit over voor mensen die noodzakelijke reizen moeten maken. Het advies is dan ook om zo veel mogelijk thuis te blijven.

Er is op dit moment nog geen reisverbod, dus u mag in principe de reis nog maken. Maar u moet zelf beoordelen of uw reis ook daadwerkelijk noodzakelijk is en of het verstandig is om te gaan reizen. Hoewel eropuit reizen eigenlijk altijd niet-noodzakelijke reizen zijn.

Reputatie 5

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel


En als hij een doktersverklaring laat zien?

Het is tenslotte een noodzakelijke reis.

Stomme mondkapjes!

 

Binnenkort mijn abo toch maar naar flex zetten om de staatskas niet te spekken. :p

Reputatie 7
Badge +3

Ik wik graag met de trein een dagje weg naar familie om eruit te kunnen zijn. Mag dit? Alleen mensen die echt moeten, mogen mee. Maar als je een tijdstip kiest na de spits, is het dan een probleem om voor een dagje weg de trein te nemen?


U wilt een dagje weg om eruit te kunnen zijn. Als 48 staat voor uw geboortejaar dan moet u zich afvragen of u het risico wilt nemen om en met OV en naar familie te gaan. U maakt deel uit van een kwetsbare groep.

Reizen met OV is niet verboden. NS vraagt wel om het reizen met de trein te beperken tot noodzakelijke reizen.

Wilt u met de trein reizen omdat u het anders zonde vindt van uw keuzedag? NS geeft coupcodes voor een verlopende keuzedag als u contact opneemt met NS klantenservice.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel


En als hij een doktersverklaring laat zien?

Het is tenslotte een noodzakelijke reis.

Stomme mondkapjes!

 

Binnenkort mijn abo toch maar naar flex zetten om de staatskas niet te spekken. :p


Ik denk niet dat een arts iemand met zulke klachten een doktersverklaring zal geven om zonder mondkapje in het OV te reizen waar de 1,5 m vaak niet haalbaar is.

Een arts zal eerder adviseren om juist uit het OV weg te blijven.

@BrunoEstMisschien niet letterlijk het RIVM maar wel de oproep die gedaan wordt vanuit het kabinet en ook de NS gaat deze oproep nu expliciet communiceren en ook de media vragen om dit te doen.  Anders wordt het heel simpel op korte termijn een complete lockdown en dat heeft de bevolking dan te danken aan de groep die er op uit trekt alsof het vakantie is.

Ze zijn daardoor ook nog eens een extra risico voor het personeel van de NS wat door ons als niet wenselijk beschouwd wordt. We hebben al genoeg collega’s die ziek zijn en het is wel de bedoeling dat er nog voldoende mensen over blijven om deze dienstregeling in touw te houden.

Veel collega's en ik ook werken al extra diensten en vullen de gaten op die er nu ontstaan door uitvallende collega’s. Dat gebeurt met de motivatie dat we het doen voor de mensen in andere vitale beroepen maar op dit moment zou ik persoonlijk niet extra gaan werken om dagjesmensen te vervoeren. Dan kies ik toch echt voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen om mij heen en ga niet extra werken, dan maar een trein die niet rijdt.

Dat verschilt nu per fietsenstalling. Ik durf niet te zeggen wat er precies na 1 juni zal veranderen, maar tot nu toe zijn de regels als volgt:

 

  1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen.

@BrunoEstMisschien niet letterlijk het RIVM maar wel de oproep die gedaan wordt vanuit het kabinet en ook de NS gaat deze oproep nu expliciet communiceren en ook de media vragen om dit te doen.  Anders wordt het heel simpel op korte termijn een complete lockdown en dat heeft de bevolking dan te danken aan de groep die er op uit trekt alsof het vakantie is.

Ze zijn daardoor ook nog eens een extra risico voor het personeel van de NS wat door ons als niet wenselijk beschouwd wordt. We hebben al genoeg collega’s die ziek zijn en het is wel de bedoeling dat er nog voldoende mensen over blijven om deze dienstregeling in touw te houden.

Veel collega's en ik ook werken al extra diensten en vullen de gaten op die er nu ontstaan door uitvallende collega’s. Dat gebeurt met de motivatie dat we het doen voor de mensen in andere vitale beroepen maar op dit moment zou ik persoonlijk niet extra gaan werken om dagjesmensen te vervoeren. Dan kies ik toch echt voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen om mij heen en ga niet extra werken, dan maar een trein die niet rijdt.

De link die ik aangaf, is heel duidelijk. Maar het is volkomen begrijpelijk dat u niet extra gaat werken voor dagjesmensen. Valt dan werkelijk 75% van het personeel uit? Want 70% van de treinen rijdt niet, dus met 30% van de machinisten zou het moeten kunnen.

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Familie van 70 plus (op anderhalve meter afstand en als 2e persoon in het netwerk van de 70 plusser) bezoeken kan dus beter niet per trein als ik bovenstaande goed begrijp?

@bromvlieg12 ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Reputatie 6

Dat verschilt nu per fietsenstalling. Ik durf niet te zeggen wat er precies na 1 juni zal veranderen, maar tot nu toe zijn de regels als volgt:

 

  1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen.

En kunnen abonnementhouders nog worden gecompenseerd voor de periode dat de stalling gratis is? @Maxime NS was daar mee bezig dat na te gaan geloof ik :)

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Ik heb navraag gedaan aan Maxime of zij dit aan het uitzoeken is.

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 

Reputatie 6

Ik heb navraag gedaan aan Maxime of zij dit aan het uitzoeken is.

Ik zie nu in mijn privébericht staan dat het pas kan worden uitgezocht cq geregeld als de stallingen weer betaald zijn. Ik heb het verkeerd onthouden 

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Er is in de media en door o.a. Mark Rutte meerdere malen aangegeven dat men alleen noodzakelijke reizen moet maken. Blijkbaar moet ook nog alles letterlijk op websites worden gezet.

Dat geldt voor reizen naar het buitenland: https://nos.nl/artikel/2327442-reisadvies-alleen-naar-het-buitenland-als-het-nodig-is.html Ik verwacht in ieder geval een duidelijke link naar een betrouwbare bron.

Dat kan gebeuren en geeft niets.

Reputatie 7

@BrunoEstMisschien niet letterlijk het RIVM maar wel de oproep die gedaan wordt vanuit het kabinet en ook de NS gaat deze oproep nu expliciet communiceren en ook de media vragen om dit te doen.  Anders wordt het heel simpel op korte termijn een complete lockdown en dat heeft de bevolking dan te danken aan de groep die er op uit trekt alsof het vakantie is.

 

Een dergelijke oproep was prima maar die is er helaas niet geweest. Dit itt bijvoorbeeld in Belgie.

Over het algemeen wordt men niet graag op het eigen gedrag aangesproken en zeker niet als daarbij wordt gerefereerd naar niet bestaande regels. Dat wordt ervaren als misplaatste inmenging en werkt averechts.

Tot nu toe heeft NS een verzoek tot overweging gedaan, ben benieuwd naar de oproep.

Een (beperkte) lockdown zal, naar verwachting, hoe dan ook in elk land onvermijdelijk zijn.

Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.

Zoals hierboven al aangegeven door Momo is het geen coulanceregeling maar iets wat sowieso al mogelijk was. En zoals ik daarvoor al aangaf zijn wij als Klantenservice erg coulant. Heb je al contact gehad met onze Klantenservice en gevraagd naar de mogelijkheden? 

Reputatie 6

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Reageer