Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Welkom bij de Community, oblaat.

Het antwoord op jouw vraag kan je vinden in het topic onder 'Keuzedagen’. Kort samengevat komt het er op neer dat je even contact op dient te nemen met onze Klantenservice :smiley:

Ook mijn keuzedag van maart-april heb ik door Corona niet kunnen opnemen. Hoe kan ik regelen dat die ook bewaard blijft?

@maz1 Ik heb ook geen cijfers of conducteurs of machinisten vaker Corona hebben opgelopen. Wat ik wel weet is dat collega's met deze verschijnselen niet mogen werken.

In de trein zitten filters, @Jeroen Heeft dat in een ander topic beschreven en de luchtcirculatie zorgt niet voor extra risico's zoals ik dat begrepen heb.

@Vince0809 ik heb nog geen voorschriften ontvangen of er een eet en drinkverbod komt. Kan ik nog niet beantwoorden helaas.

Ik wil graag weten of het na 1 juni toegestaan is om nog te eten en te drinken in de trein, gezien de verplichting tot het dragen van een mondkapje.

Ik zit een beetje met de term ‘noodzakelijke reis’. Mijn situatie: op 4 juni moet ik mijn bibliotheekboeken ingeleverd hebben als ik geen boete wil krijgen. Fietsen is te ver (meer dan 10 km) en ik heb geen auto. Ik wil met reizen wachten to minstens 2 juni en dan met mondkapje en buiten de spits. Kan dit gezien worden als een noodzakelijke reis of moet ik maar wachten tot een vaccin beschikbaar is (en ondertussen de boeken maar van de bib kopen)?

Ik durf deze vragen niet zo te beantwoorden, maz1. Volgens mij is het ook nog niet bekend of extra ventileren bevorderlijk is om deze aerosolen minder te laten verspreiden. 

Wordt er in de treinen nu ook extra geventileerd (nu er ook aanwijzingen zijn dat aerosols een potentiële boosdoener zijn)? Ik weet niet hoe het doorgaans gaat (een vliegtuig recyclet deels de lucht). En zijn er aanwijzingen dat machinisten/conducteurs veel vaker corona oplopen (anders twijfel ik of de trein binnenkort zal nemen)?

Reputatie 7
Badge +3

Bericht gehad van nieuwe Keuzedag, maar ik heb de oude Keuzedag niet kunnen gebruiken en ik vrees dat hetzelfde zal gelden voor de nieuwe Keuzedag. Ik vraag mij ook af of mijn kortingsabonnement nog wel zin heeft? Graag een reactie van NS.

 

NS kan niet voor u bepalen of uw abonnement nog zin heeft. U zult zelf uw toekomstige reisgedrag moeten inschatten. Het advies om niet te reizen als het niet noodzakelijk is kan nog wel enkele jaren blijven.

Bericht gehad van nieuwe Keuzedag, maar ik heb de oude Keuzedag niet kunnen gebruiken en ik vrees dat hetzelfde zal gelden voor de nieuwe Keuzedag. Ik vraag mij ook af of mijn kortingsabonnement nog wel zin heeft? Graag een reactie van NS.

Met vriendelijke groet,

Henk

Goedemiddag Henk Bartelds. Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met onze Klantenservice. Voor Keuzedagen kunnen we een vervangende voucher verstrekken wanneer hij ongebruikt is komen te verlopen. Wat betreft de zin van je abonnement kunnen mijn collega’s met je mee kijken.

We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Ik vrees wel voor nare discussies als een conducteur een reiziger die geen toegestane plaats heeft aan gaat spreken en die met het argument komt dat hij dat pas kon vaststellen dat er geen plaats was toen de trein al reed. Ik zou niet graag in de schoenen van die conducteur staan zo lang dit soort vragen onbeantwoord zijn.

 

Dat gaat denk ik wel meevallen, de laatste weken heb ik nog geen conducteur gezien die door de coupe's is gelopen, wat volgens mij de huidige richtlijn vanuit NS is en voorlopig ook blijft. 2 weken geleden op Schiphol moest ik zelfs zoeken naar een conducteur van een trein waarvan een (onbemande) cabinedeur open stond, 

Bericht gehad van nieuwe Keuzedag, maar ik heb de oude Keuzedag niet kunnen gebruiken en ik vrees dat hetzelfde zal gelden voor de nieuwe Keuzedag. Ik vraag mij ook af of mijn kortingsabonnement nog wel zin heeft? Graag een reactie van NS.

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk

Reputatie 7

Dat is ook een antwoord, @Stijn NS, dank. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken dan.

Ik vrees wel voor nare discussies als een conducteur een reiziger die geen toegestane plaats heeft aan gaat spreken en die met het argument komt dat hij dat pas kon vaststellen dat er geen plaats was toen de trein al reed. Ik zou niet graag in de schoenen van die conducteur staan zo lang dit soort vragen onbeantwoord zijn.

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

Ik ben bang dat we hier simpelweg nog geen reactie op hebben, Olav93. Er zijn wel al tests uitgevoerd met de stickers, waaruit is gebleken dat zo’n 95% van de reizigers de groene stickers opvolgden. Na 1 juni zal het waarschijnlijk drukker worden in de trein, dus hoe het er dan precies uit zal gaan zien is simpelweg nog onbekend. Ook is er nog geen besluit genomen over hoe dit eventueel gehandhaaft zou moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

We willen 15 Juni op vakantie. Maar hebben geen auto. Kunnen we dan met koffers en al de trein in???


Ja dat kan gewoon. Zolang u maar geen fiets mee neemt en mondkapjes draagt.

Reputatie 7

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

We willen 15 Juni op vakantie. Maar hebben geen auto. Kunnen we dan met koffers en al de trein in???

Reputatie 6

Ongetwijfeld helpen alle beetjes. Bedankt voor de info Jeroen!

Hoe zit het eigenlijk met de ventilatie in de treinen? Raampjes open doen zit er niet meer in. Zijn de systemen die er zijn verbonden met de buitenlucht, of wordt het gerecirculeerd?


Deels circulatie deels lucht van buiten, maar uiteraard gaat het door filters.

En houden die filters virussen tegen?

Hoe zit het eigenlijk met de ventilatie in de treinen? Raampjes open doen zit er niet meer in. Zijn de systemen die er zijn verbonden met de buitenlucht, of wordt het gerecirculeerd?


Deels circulatie deels lucht van buiten, maar uiteraard gaat het door filters.

Reputatie 6

Hoe zit het eigenlijk met de ventilatie in de treinen? Raampjes open doen zit er niet meer in. Zijn de systemen die er zijn verbonden met de buitenlucht, of wordt het gerecirculeerd?

Badge +3

Ik heb nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden met betrekking tot het gebruik van OV-fietsen.

In het overzicht met beschikbare fietsen staat bij een aantal locaties (i.i.g. bij Amsterdam centraal) dat daar tijdelijk geen fietsen worden verhuurd. Bij een hele hoop andere locaties stond dat niet. Kan ik ervanuit gaan dat dit bij die locaties dan nog wel mogelijk is?

Ik kan me goed voorstellen dat het bij onbemande stallingen wellicht lastiger is i.v.m. schoonmaken, maar verder leek het me wel een handig alternatief om op mijn bestemming te komen zonder verder met het ov te hoeven.

Als een fietsenstalling gesloten is dan staat dat erbij op https://www.ns.nl/fietsenstallingen en ook welke er dan open is als alternatief. Voor Amsterdam C is dat de stalling aan de westzijde.

Op zich is ontsmetten je eigen verantwoordelijkheid, maar een OV-fiets is niet iets dat snel van hand tot hand gaat zoals het eerste winkelwagentje uit de rij, of het bovenste mandje op de stapel (voor zover mensen die dingen bij de uitgang inleveren en niet bij de kassa laten staan). Een fiets is dus geen echt gevaar om aan te raken.

Goede morgen,

 

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een moeder van middelbare leeftijd en wil graag mijn kind van 36 bezoeken in Amsterdam. Er wordt steeds gezegd als je niet “hoeft” ga niet reizen. Als ik nu, in het WEEKEND dit toch een keer wil ondernemen, wordt mij dan de trein geweigerd? En hoe doen andere mensen dat in het weekend, die misschien met gezin of kinderen ergens heen willen? Ik heb mij al een mondkapje aangeschaft. En hoe gaat het met bus of tram, reeds in Amsterdam aangekomen?

Onze categorie mensen zie ik niet voorbij komen in de verhalen. 

 

Ik zit met een zelfde soort 'probleem’ Ik wil mijn moeder van 76 graag bezoeken (en moet haar helpen met wat administratieve taken), maar heb geen auto en te lang niet gereden om veilig ergens heen te rijden met een deelauto. Tijdstip/dag maakt in dit geval niet uit. Op de fiets is het voor mij zo'n 40 km enkele reis. Het zou mooi zijn als mensen zoals u en ik kunnen reizen op een rustig tijdstip (NS kunnen jullie hierin advies geven/een plan maken?) dat er geen diensten beginnen voor mensen die naar hun werk moeten (met mondkapje, hygienemaatregelen, etc). 

Natuurlijk moet je gewoon je moeder gaan bezoeken met de trein. Ik denk dat als je ‘s-ochtends om een uur of elf op een doordeweeks dag vertrekt je zeer weinig reizigers tegenkomt Je zou dan na 7 uur ‘s-avonds kunnen terugreizen. Ook dan denk ik dat je zeer weinig mensen tegenkomt in de trein. In het weekend is het momenteel nog het drukst in de trein denk ik.    

Ik heb nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden met betrekking tot het gebruik van OV-fietsen.

In het overzicht met beschikbare fietsen staat bij een aantal locaties (i.i.g. bij Amsterdam centraal) dat daar tijdelijk geen fietsen worden verhuurd. Bij een hele hoop andere locaties stond dat niet. Kan ik ervanuit gaan dat dit bij die locaties dan nog wel mogelijk is?

Ik kan me goed voorstellen dat het bij onbemande stallingen wellicht lastiger is i.v.m. schoonmaken, maar verder leek het me wel een handig alternatief om op mijn bestemming te komen zonder verder met het ov te hoeven.

Ja, dat had ik zelf ook wel bedacht.  Heel hartelijk dank voor uw tips.

Ik ben wel degelijk op de hoogte van alle maatregelen. Maar wat mag wel en wat niet. Het wordt als maar drukker op straat. Om mij heen zie ik mensen al heel veel meer doen, wat niet de bedoeling is.

Zo was ik gisteren bij een viskraam, daar staan ze met zijn zessen in de kraam, maar ze mogen niet samen in de auto reizen. En het gekochte visje mag je niet voor de kraam eten , maar ergens anders op de markt? In de supermarkt, wil je niet weten hoe druk het daar is, maar als je schoenen wilt kopen mag je maar met vier in de winkel. Het heeft allemaal niets met het reizen met de trein te maken, maar wil het toch even kwijt.  

 

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor uw reactie. En als ik in het weekend zou gaan.?

Ja, hoe belangrijk is een bezoek, ik ga geen rondje door Amsterdam lopen.Of staan de treinen leeg in de weekends, zijn er geen mensen...de wat oudere of gelijk gestemde die misschien ook wel een keer naar familie willen of anders. Er gaan vast weer mensen dagtripjes maken naar strand of dergelijke. In het weekend zijn er weinig of geen werkende mensen. Ik ben niet in het bezit van een auto. Maar u hebt gelijk het is aan mezelf hoe belangrijk ik het vind. 

Toch blijf ik het vreemd vinden dat over mijn “probleem” nergens iets vermeld wordt. Buiten de genomen maatregelen die ik al wist. 


Wat bedoelt u met probleem? Het is een feit dat de trein nu voornamelijk rijdt om forensen van/naar het werk te brengen. Ook in het weekend zijn er mensen die werken. De capaciteit van treinen is kleiner dan normaal. U moet zelf bedenken of u de reis noodzakelijk vindt. De afgelopen weekenden bleek de trein op bepaalde trajecten drukker dan doordeweeks, juist door mensen die er even op uit wilden. Als het alleen gaat om uw dochter te zien, kunt ook kijken of uw dochter naar u toe zou kunnen komen.

Reageer