Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.


715 reacties

Reputatie 3

Dit was op Zondag 12 April de Sprinter Vertrek Utrecht Centraal Spoor 20 om 10:51 met Aankomst in Houten ca 10:59…...Was geen fijne ervaring ….Groet

Reputatie 2

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 


Schandalig en onbegrijpelijk dat het management niets doet.  Ik lees al op Twitter dat reizigers niet over zich heen laten lopen. Niet alleen vanuit reizigersoogpunt heb je dan een probleem, maar ook als werkgever heb je te zorgen voor een veilige werkomgeving. Ook als de medewerker deze onveilige situatie in feite zelf creëert.  Ik ben weggelopen en ook de andere melders hebben dat gedaan, maar het is wachten op een incident. Dan kan Henri Janssen (FNV) zijn moment weer lekker pakken, dat het absurd is hoe reizigers zich misdragen. De schade voor iedereen is dan al geleden.

@Momo 

Denk dat je daar een valide punt hebt. Het is ondertussen bekend hoe ik werk, binnen de getroffen maatregelen. 

Bij alle materieel betekent correct de vertrekprocedure buitenom sleutelen, moet je klauteren. Ik heb nu pas 1 trein gehad, waar reizigers voor mij te dichtbij waren. Voor hun en mijn veiligheid toen buitenom gesleuteld.

Normaal sleutelen en als men op goede afstand zit, kan je inderdaad gewoon via de 1e klas naar de cabine toe. In discussie gaan om weg te sturen is mijn inziens ook meer kans om te dicht op elkaar te staan. 

Als je aan mij vraagt in de sprinters om iets te "claimen", dan claim ik wel een balkon 😉. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.

Badge +3

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Hilversum - Utrecht was ook al een zorgenkindje. NS reed (weekend) géén 2 beloofde treinen per uur. En doordeweeks zijn ze te kort en overvol. Met name Sportpark met personeel van Nike en Sony en zo, ook al zijn dat natuurlijk geen vitale beroepen.

Productiemedewerkers e.d. (voor zover daar fabrieken staan) kunnen natuurlijk geen gratis lease autootje krijgen via ZorgHelden en zo. Moet je ook wel een rijbewijs hebben eerst… 

Reputatie 2

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Hilversum - Utrecht was ook al een zorgenkindje. NS reed (weekend) géén 2 treinen per uur. En doordeweeks zijn ze te kort en overvol. Met name Sportpark met personeel van Nike en Sony en zo, ook al zijn dat natuurlijk geen vitale beroepen.

Productiemedewerkers e.d. (voor zover daar fabrieken staan) kunnen natuurlijk geen gratis lease autootje krijgen via ZorgHelden en zo. Moet je ook wel een rijbewijs hebben eerst… 


We gaan een hele diepe recessie in. Dat zorgt uiteindelijk ook voor doden. Laten we wat nog kan draaien, als het het verantwoord is, draaien. De NS kan hierin een onnodige bottleneck vormen met het huidig gevoerde beleid. Ik hoop dat de uitbreiding op de huidige  dienstregeling niet minimaal is en dat de treinen voldoende lengte hebben. Als je echt alleen voor mensen in een vitaal beroep wil rijden zoals de vakbonden voorstellen vraag ik mij af of je het mobiliteitsvraagstuk niet op een andere, veel goedkopere manier kan oplossen. Noem het in ieder geval geen openbaar vervoer meer. Maatschappelijk gezien levert dit ook veel problemen op, bijvoorbeeld mantelzorgers, ziekenhuisafspraken, kinderen die een ouder niet meer kunnen zien en zo zijn er nog veel schrijnende gevallen voorstelbaar. Het mooie van het regeringsbeleid en wat Minister Grapperhaus heel mooi zei: er zijn gewoon omstandigheden die je vooraf niet kan definiëren. Dit doet een beroep op de verantwoordelijkheid van burgers ,maar ook de NS door de inzet van voldoende materieel. Ik hoop dat wij samen die balans kunnen vinden.

Badge +3

Over de inzet van voldoende materieel/materiaal…

Marijnissen die Rutte even helemaal totaal in de hoek zette gisteren (woensdag)

Je kunt in deze tijden beter een smartphone zijn op zoek naar een of andere app.. dan een zorgmedewerker op zoek naar voldoende beschermingsmiddelen! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.

Ik hoor af en toe een trein nu er minder verkeer is. Geen idee of het druk is op het station. De school vlakbij is dicht...

Reputatie 7
Badge +3

Hier stopt er nog gewoon 4 keer per uur een sprinter in allebei de richtingen ('s avond na 8 uur en in het weekend 2 keer per uur), verder komt er meestal 1 keer dag een vrachttrein langs en weer terug. En zeker deze week hoor en zie ik vaker leeg mat voorbij komen, meestal IC stellen. Er zal het één en ander naar en van werkplaatsen moeten en conditieritten worden gereden voor de stellen die lang stil hebben gestaan vanaf woensdag weer de dienst in gaan. Het sprinterstation ziet er ook iedere keer leeg uit, maar ik fiets er over het algemeen nu onderdoor op tijden dat het normaal ook rustig is. Ik denk dat het verschil het beste te zien is op de grote stations.

NS vraagt om alleen met de trein te reizen als het echt noodzakelijk is. Ik heb een abonnement met keuzedagen. Deze keuzedagen gebruik ik voor uitjes, dus niet noodzakelijk. Kunnen deze dagen nu worden uitgesteld, bijvoorbeeld door het verstrekken van een coupon?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html  waar staat:

Indien je Keuzedag verlopen is, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. 

 

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.

Badge +3

Het gaat (als het goed is) he-le-maal niet om geld en en reisrecht of zo!

Als de 1e klas puur voor zorgpersoneel wordt (en de rest braaf 2e klas) dan is het ook goed! Volgens mij past dat prima (met name als er intercity's zijn).

Ja maar dan moet ik wel gecompenseerd worden voor mijn dure abonnement.

Ga je gang en verwacht de nodige kritiek daarop!

Ik vind het een enorm goed plan, 1e klas als je een vitaal beroep hebt en per se met het ov moet!

De rest van de reizigers eerbiedwaardig 2e klas en zo. Bliijf toch ook na 6 weken gewoon thuis of vertel je werkgever of stageplaats dat je NIET welkom bent in het ov…

En nee, ook niet op maandag Koningsdag (maar ja mijn stage en zo gaat gewoon door maandag en op 5 mei) Yeah right!

Stap maar in, controle is er toch niet.  Vergeet vooral niet om NIET in te checken en zo.

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Omdat ik vrijdag contact had met de klantenservice omdat ik al sinds begin maart wacht op de uitbetaling van een in januari ingediend restitutie verzoek (elke maand is er nieuwe reden waarom het niet kan), ook hier eens over gevraagd. Het blijkt dat wij als abonnementhouders al vanaf het begin onze abonnementen hadden mogen opzeggen van de stalling.... Want je staat er toch gratis. Wat gek dat dat dan niet in dit topic staat al suggestie?

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.


Helaas zet het “vakmanschap” van sommige conducteurs door. Door middel van afzettingen en wegsturen. Ook vind NS online het inmiddels best, lees ik:

  https://twitter.com/roytjeKevintje/status/1254336035758247936.    https://twitter.com/Catonsand/status/1254149532511809536   https://twitter.com/veerman_piet/status/1254074914216312833

 

 

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Reputatie 2

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.


Jij hebt meer dan je best gedaan! Jammer dat ze online nu ook gaan roepen dat het mag.

Reputatie 3

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Vind dit supersneu voor jou, je doet zo goed je best hier! :pensive:

Ik heb een Voordeelurenabonnement Keuzedagen. Kan ik dit abonnement op pauze zetten zonder dat het abonnement keuzedagen wijzig als ik het weer wil activeren? Zo niet, wat raad u mij aan?

Hallo Isabella1, welkom op de NS Community.

 

Je abonnement kan niet op pauze. Voor Keuzedagen die vanwege de huidige situatie ongebruikt verlopen kan je via de klantenservice een couponcode krijgen om op een later moment alsnog de dag te gebruiken. Als je je Voordeelurenabonnement wijzigt en de Keuzedagen tijdelijk stopt, dan kan je die (zolang ze nog te krijgen zijn, want vanaf het einde van het jaar zijn ze niet meer beschikbaar) later wel weer toevoegen. Je abonnement opzeggen of wijzigen naar Flex kan ook, maar als je nog tot 2021 je Voordeelurenabonnement wilt houden dan zou ik dat niet doen.  

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het viel me laatst trouwens wel op dat er in de treinen, in elk geval in de Flirt, op de schermen nog informatie getoond wordt in de trant van:

Het spoor wordt voor u vernieuwd.

Dagje shoppen? / Dagje eropuit? / etc.
Plan uw reis kort voor vertrek.
Goede reis!

En ik snap natuurlijk dat dat allemaal automatisch geregeld wordt, maar 't kwam wel een beetje vreemd over in deze tijd :slight_smile:

Sommige Flirts heb ik dat idee ook, maar ik zit nu al ruim 8 minuten tegen hetzelfde scherm aan te kijken over de speciale dienstregeling. Ik heb ook Tessa bij me ipv Jasmijn. Heeft ms met de update te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je wordt zo te ook in de gaten gehouden door camera's. Zwaai je wel even naar het vogeltje? :laughing:

Reputatie 3

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Ik zou gewoon bijna zo naar het station lopen (HT) om heel even in jouw trein te komen zitten… :sunglasses:
Goed bezig en fijne dienst! :thumbsup:

Edit: nevermind, je zit niet in een trein die door 's-Hertogenbosch komt! Haha! :joy:

Reageer