Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Maar even naar het praktische deel, het aanvragen van een vergoeding voor alternatief vervoer daarbij wordt verwezen naar de automatische chat echter wordt er geruime tijd niet gereageerd op de chat.

Waarom is er geen formulier welke ingevuld kan worden en daarna door de NS wordt bekeken en beoordeeld, dit werkt toch gewoon totaal niet?  Klantenservice is zo en zo al overbelast en dan bedenkt een manager die thuis achter zijn/haar bureau zit ook nog om dit bij de klantenservice neer te leggen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen  de chat is aangepast, is nu Jens, de virtuele assistent van NS (ook nieuw voor mij). Als je als vraag “Staking” in typt kom je via een aantal vragen uit bij een formulier wat je kunt invullen.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Probeer net zelf het vergoedingsformulier in te vullen. Op de pc kan ik alleen geen komma of punt invullen in het veld ‘Welk bedrag wil je terugvragen?’ en op mijn mobiel kan ik maximaal drie tekens invoeren. Wat moet ik nu invoeren om bijvoorbeeld €2,34 te claimen? €3 op de pc en €2,4 op mijn mobiel? Met dan weer het mogelijke gevolg dat ik over een paar maanden een mail krijg dat de claim afgekeurd is omdat het bedrag niet klopt.

 

Sidenote: Ik herinner me nog de oude assistent ‘Eva’. Waarbij je vaak in een loop terecht kwam omdat die weer eens niet begreep wat de vraag was.

Reputatie 7
Badge +3

Wel,weer bijzonder inderdaad. Volg de Belastingdienst waarbij je de bedragen afrond naar hele euro's. Eventueel het daadwerkelijke bedrag in het tekstveld van je reisplan zetten met mededeling dat je geen bedrag achter de komma kan invullen. 

Reputatie 7


@Jeroen heeft al meerdere keren uitgelegd dat het onwil/onmacht/onkunde van de leiding van NS is om regionaal niet te rijden. Het is te bezopen voor woorden dat er vrijdag geen regionale pendeldiensten gereden worden tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Vlissingen, Eindhoven en Heerlen/Maastricht, Zwolle en Groningen/Leeuwarden en Amersfoort en Enschede. Om maar een paar dwarsstraten te noemen.

Een deel van diensten in die gebieden wordt gereden door machinisten en conducteurs uit stakende gebieden en de vakbonden noemen overnemen van die diensten door andere niet-stakende werknemers besmet werk. Het treinverkeer als pendeldiensten rijden kan daardoor niet. Je blijft dus door het hele land zitten met massale uitval van treinen en dat is nu de vakanties voorbij zijn niet verantwoord omdat dan overal een flink deel van de treincapaciteit wegvalt en je onverantwoord volle treinen krijgt.  

Dat idee van onverantwoord snap ik niet. In de logica “dan worden de treinen die wel rijden te druk” zou je telkens als er ergens een storing is het hele land plat moeten leggen. Er is natuurlijk nogal wat veiligheidsradicalisme op het spoor, maar met de werkelijkheid heeft het lang niet altijd iets te maken.

Overigens blijkt door het blunderwerk bij Geldermalsen deze zomer ook wel dat een negatief reisadvies “prima” kan helpen.

Wel,weer bijzonder inderdaad. Volg de Belastingdienst waarbij je de bedragen afrond naar hele euro's. 

De Belastingdienst geeft expliciet aan dat je in je voordeel af mag ronden. Ik ben benieuwd of NS dat ook zal accepteren 🤨 Het zou me eigenlijk verbazen. Heel bijzonder inderdaad en lijkt me gewoon een bug, vooral omdat mobiel en pc nog verschilt ook

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Oh, je wilde zelf een vergoeding voor alternatief vervoer indienen (één van de kids die naar school moest?). Ik dacht dat je het in het algemene zin bedoelde. Ik ben ook benieuwd hoe lang dat gaat duren. 

Reputatie 7
Badge

Is er 'al' informatie over morgen? Deze keer heeft NS toch een weekend de tijd gehad maar ik kom nu - 11 uur voor het begin van de staking - nog niet verder dan de tekst dat de reisplanner vanavond bij wordt gewerkt.

Update zondag 28 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking in regio Noord-West op maandag 29 augustus.

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Omdat de rechter dat heeft bevolen, dit heeft te maken met dat het anders volloopt op Schiphol en om die reden moesten er bij de pensioen staking treinen blijven rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol en nu heeft de NS ervoor gekozen vanwege dat de staking imede n de regio van Amsterdam is om dus personeel uit Utrecht de trein te laten rijden vanaf Utrecht naar Schiphol.

Heeft dus alleen te maken met een uitspraak van de rechter een aantal jaar geleden.

 

En betreft je laatste post, die is wel erg triest.  Het gaat er helemaal niet om dat mensen de hele dag pauze kunnen hebben, het gaat om fatsoenlijke pauzes zodat toilet bezoek en eten mogelijk is.  Als een machinist flauw wordt omdat deze niet heeft kunnen eten dat is dat ook jouw veiligheid welke in het geding is.

Het gaat voornamelijk om hele andere dingen, misschien moet je je eens verdiepen in de problemen waarom er gestaakt wordt in plaats van zomaar wat te roepen.

Wel bijzonder dat hier steeds wordt benadrukt dat de staking met name gericht was op betere arbeidsomstandigheden vooral waar het werkdruk en verlof betreft maar dat de fnv in haar lijstje met hoogtepunten van wat is bereikt enkel over meer geld rept...

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

Hoe zit dat nu met volgend weekend..hopelijk gaan ze niet 2 t/m 3 september staken..ze dreigen eerste week  september ...is dat gelijk  1 Donderdag September  of is dat pas Maandag 5 september..fnv is snel beledigd als je niet achter hun staat

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft op haar website het onderhandelingsresultaat staan met alle punten waarover afgelopen tijd is onderhandeld. Daarin staan ook afspraken m.b.t. werkdruk en verlof etc. 

Werkdruk: nog minder zichtbaar in de toekomst?

Morgen dus een uitje naar Enschede, jammer dat de vergoeding stopt bij Euro 25,- maar die kun je dan wel weer claimen voor zowel de heen als de terug reis natuurlijk.

De NS had beter al eerder kunnen besluiten om snel met de bonden verder te gaan praten om zo de stakingen (voorlopig) te stoppen. Maar dit laat wel weer zien wat voor management er zit bij de NS, die laten alles maar gebeuren en reageren pas op dingen als het eigenlijk al veel te laat is.

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Uitje naar Zwolle of Kampen is morgen toch wel genoeg? Kun je daar je kroost droppen voor de Blauwnet trein naar Enschede, dan zou je het toch wel moeten redden met €25? 

Update maandag 29 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Midden-Nederland op dinsdag 30 augustus.

Reputatie 7

Had erop gerekend morgen nog naar mijn afspraak te kunnen. Blijkt Midden-Nederland zo ingewikkeld dat er landelijk maar geen NS-treinen rijden. En dan woensdag staking in Zuid en Oost, dus twee dagen achter elkaar hier geen treinen....... En vooralsnog geen akkoord dus wordt dat volgende week landelijk staken ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +3

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Omdat wij ons organiseren, aansluiten bij een vakbond, we niet blijven schuilen achter de 'usual suspects' o.a. dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn, je tevreden moet zijn met wat je hebt, je gebruikers dupeert door te staken etc. Het klinkt haast als werkgevers propaganda...

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. Wij doen dat en ik zou elke werknemer willen aanraden hetzelfde te doen. Wie daar jaloers op is of het onterecht vind heeft maar gewoon pech. Jij of je beroepsgroep willen zich niet organiseren? Dan is het je eigen schuld dat je word uitgeknepen... 

Welke vakbond komt op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden?

Reputatie 7

Welk deel van staken is een recht begrijpen jullie niet? Ik heb niks met beroepsgroepen die het 'niet kunnen' of niet willen te maken. Wat jij doet moet je zelf maar weten. Staak je wel, dan is dat je goed recht. Kom je niet voor jezelf op, dan heb je pech gehad.

Maar dan moet je ook niet op een internetforum gaan lopen miepen hoe slecht jij het wel niet hebt omdat jij geen loonsverhoging krijgt en een paar dagen niet met de trein kan en hoe erg het is dat anderen wel voor zichzelf opkomen.

 

Reputatie 7
Badge

Ontslaan maar dit graaiende NS-personeel. Zat werklozen die het willen overnemen. En uiteraard vakbonden verbieden binnen NS.

Reputatie 5

Hoe vreemd het ook lijkt, dit topic is wel degelijk nog altijd actueel. Ik wacht nog altijd op een nieuwe reactie van NS nadat ik op 26 maart (zoals @Erryt NS destijds adviseerde) had geantwoord op de afwijzing van mijn verzoek om stakingscompensatie. Het tempo van de klantenservice kennende, zullen er vast nog meer lotgenoten zijn van wie claims van vorig jaar september nog niet zijn afgehandeld.

Reputatie 7

Kom je niet voor jezelf op, dan heb je pech gehad.

 

Als iedereen thans op dergelijke wijze voor zichzelf opkomt, zal het op een debacle uitdraaien. Vette pech voor allen.

Reputatie 7
Badge +3

Welk deel van staken is een recht begrijpen jullie niet? Ik heb niks met beroepsgroepen die het 'niet kunnen' of niet willen te maken. Wat jij doet moet je zelf maar weten. Staak je wel, dan is dat je goed recht. Kom je niet voor jezelf op, dan heb je pech gehad.

Maar dan moet je ook niet op een internetforum gaan lopen miepen hoe slecht jij het wel niet hebt omdat jij geen loonsverhoging krijgt en een paar dagen niet met de trein kan en hoe erg het is dat anderen wel voor zichzelf opkomen.

 

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

Een paar dagen niet met de trein kunnen, terwijl dat de enige mogelijkheid is om op jouw werk te komen betekent inkomensverlies en/of verlof inleveren. Heb jij @West daar over nagedacht toen je besloot het werk neer te leggen voor meer inkomen en betere verlofvoorwaarden? Of is jouw motto de een zijn brood de ander de dood?

 

Reageer