Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 1

@iMark Scherp! Nu zie ik dat ook bij 26 en 29 augustus. Ik neem even aan dat dit alleen voor NS International personeel met een standplaats in betreffende regio van toepassing is.

Reputatie 7
Badge +3

Naar de rechter stappen is wel een zwaar middel, dat doe je over het algemeen alleen als je er op andere manieren niet meer uitkomt. 

Reputatie 7
Badge

Staken is een zwaarder middel want daar hebben derden last van. Vele derden in het geval van de OV branche.

Reputatie 7
Badge

De NS wilde dingen uit de CAO aanpassen (lees verslechteren) voor het personeel en daar zijn de bonden tegen in opstand gekomen, naast uiteraard een redelijke loonsverhoging en het nakomen vanuti de NS van toezeggingen.

Als die "dingen" niet ook in de wet geregeld waren en schrappen uit de CAO dus ook serieus effect zou kunnen hebben, zou ik daar best begrip voor hebben.

Staken voor de CAO is nu eenmaal een recht in Nederland, ik blijf me verbazen dat mensen zich daar tegen blijven verzetten.  Die mensen moeten zich maar eens verdiepen in het tot stand komen van dit alles aangezien elke huidige werknemer er flink baat bij heeft wat de vakbonden in de vele jaren dat ze bestaan voor elkaar hebben gekregen samen met de toenmalige werknemers.

Overigens hebben vakbonden een enorme invloed gehad op de wetgeving in Nederland wat betreft arbeidsomstandigheden.

Ik heb niets tegen het stakingsrecht en zeker niet tegen de manier waarop het ooit gebruikt is om uitbuiting van werknemers tegen te gaan. Zoals je hier zelf stelt zijn belangrijke bepalingen die toen tot stand zijn gekomen echter vastgelegd in wetten, die nu in CAO onderhandelingen helemaal niet ter discussie staan. Het gaat nu alleen nog maar om wat mensen méér willen dan toen al is afgedwongen en nu in de wet staat, of om mensen die denken te moeten staken om hun werkgever zich te laten houden aan wat al wettelijk bepaald is.

Reputatie 5

Wanneer wordt eigenlijk bekend welke treinen wel en niet rijden? Als ik de reisplanner voor morgen (regio noord) invul, dan staat er nog gewoon dat alle treinen rijden.

Reputatie 7
Badge

Overigens heb ik ook iets tegen de manier van staken die hier gehanteerd wordt, die bijna specifiek gekozen lijkt te zijn om het zo veel mogelijk mensen (klanten van NS, die niet eens naar een concurrent kunnen door de marktpositie van NS) zo vervelend mogelijk te maken. Staken moet niet gaan om het creëren van overlast bij klanten, maar bij de werkgever(s). Klanten irriteren kán daar een middel voor zijn, maar is er echt geen alternatief dat vriendelijker is voor de maatschappij en NS toch raakt? Controleer minder ofzo, of ga je pauzes gewoon houden zodat NS ziet welke vertragingen dat oplevert en daar meteen oplossingen voor kunnen worden gezocht in bijvoorbeeld de, toch al uitgedunde, dienstregeling. Wees eens wat creatiever dan gewoon een paar dagen te gaan niksen.

@Olav93   De meest interessante (secundaire) arbeidsvoorwaarden staan gewoon in de CAO, als je echt de CAO afspraken laat vallen dan wordt het wel heel karig en slecht geregeld.

 

Verder wat betreft het staken, dit is de enige maneir van staken voor de NS medewerkers omdat de opties zoals mensen gratis laten reizen simpelweg door de rechter verboden zijn.

De andere opties zoals stiptheidsacties zetten weinig zoden aan de dijk in een compleet uit de hand gelopen situaties zoals het bij de NS nu is. En daarbij raak je dan nog steeds reizigers daar ontkom je simpelweg niet aan als je in het OV werkt. Er is een enorme stapeling van punten bij het NS personeel dat ze ook een duidelijk statement wilde maken onder regie van de bonden.

 

Ook op Schiphol is het niet mogelijk om als personeel van KLM te staken zonder behoorlijke hinder te veroorzaken voor reizigers. Om even een andere branche te nemen.

 

Overigens zou je als reiziger ook eens naar het management van de NS kunnen wijzen, daar is immers een hoop misgegaan met de focus wat je zelf ook al aangeeft met vooruitkijken naar de periode na corona.  Overigens werd dit ook al aangegeven door medewerkers en bonden ten tijde van de grote ontslagronde in coronatijd maar ook daar werd geen gehoor gevonden bij het management.

  • woensdag 24 augustus (regio Noord)
  • vrijdag 26 augustus (regio West)
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West)
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden)
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid)

Is dit overzicht nog actueel? Er wordt donderdag niet gestaakt? (Is daar een speciale reden voor of komt het gewoon zo uit?)

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Reputatie 7
Badge +3

Voor gratis reizen snap ik dat, maar er zijn toch veel meer opties? Niet controleren bijvoorbeeld, zoals ik net opperde. Of de pauzes houden waar je recht op hebt. Als je dat onder stptheidsacties schaalde: daar hebben reizigers inderdaad ook last van, maar wel (veel) minder.

Niet controleren maakt nu al nauwelijks iets uit.

Ik vind het verbazingwekkend dat het treinpersoneel zich niet laat zien op de dagen dat er wel gereden wordt. Dat zou een hoop goodwill opleveren bij de reizigers.

 

Reputatie 2

@Treinreiziger97101017 ik denk niet dst het zin heeft om hier passief op een antwoord te wachten.
zelf zou ik ns info bellen met z on vraag 
tel: 0307515155

Reputatie 7
Badge

@Olav93  Welk statement maak je dan als personeel met de jouw voorgestelde acties, niet controleren daar maakt niemand bij de NS directie zich druk om en verder zijn het speldenprikjes die niet in de verhouding staan tot het grote geschil wat er speelt. 

Het is echt veel meer wat er speelt dan alleen de loonsverhoging, het wringt op veel meer dingen.  Om er dan nog 1 te noemen, kantoorpersoneel mag 5 jaar eerder gebruik maken van ouderen regelingen dan rijdend personeel. Ik denk dat de belasting met dubbel onregelnatig en het gewiebel van de treinen een grotere aanslag is dan het zitten op kantoor achter een PC.

 

Helaas voor de reizigers heeft de erste bond, FNV, het aanbod van de NS al verworpen en gaat vrijdag door met staken.

Aannemend dat controles in de ogen van de directie nog worden uitgevoerd en zin hebben, waar ze immers een heel leger conducteurs voor betalen, zou ze het toch vervelend moeten vinden als dit niet meer gebeurt.

Tja, dat eerdere pensioen voor kantoorpersoneel zal NS niet hebben verzonnen. Dat is vast een product van eerdere 'onderhandelingen' met vakbonden. M.i. moeten we allemaal gewoon doorwerken tot de leeftijd die recht geeft op AOW zodat de overheid voor iedereen gelijk vast kan stellen tot hoe oud we nou eenmaal moeten werken om met onze levensstijl en mate van automatisering een voldoende grote beroepsbevolking te hebben t.o.v. het totale aantal inwoners. Met vergrijzing die de automatisering niet bijhoudt, betekent dat helaas steeds iets langer. Gelukkig leven we ook steeds iets langer en kunnen we gemiddeld nog steeds een jaar of vijftien van een pensioen genieten.

Ik kan me toch niet voorstellen dat FNV leden in zo korte tijd over het voorstel gestemd hebben. Triest om te lezen dat een groepje activisten dat claimt al het personeel te vertegenwoordigen haar besluit alweer klaar had liggen. Het is nooit genoeg...

Er is blijkbaar nieuws:

https://nos.nl/artikel/2441765-morgen-in-noord-nederland-vrijwel-geen-treinverkeer-door-staking-ns-personeel

NS doet zijn best om in ieder geval een aantal treinen van en naar Groningen en Leeuwarden te laten reizen, maar weet niet of dit gaat lukken. Reizigers wordt geadviseerd om kort voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen.

Het bedrijf verwacht in de rest van het land zo veel mogelijk de normale dienstregeling te kunnen rijden. Dat kan door treinen naar het noorden te laten stoppen op de stations Almere Oostvaarders, 't Harde en Olst. Ondanks deze voorzorgsmaatregel sluit NS niet uit dat ook elders in het land treinen vertraging oplopen of uitvallen.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou dan misschien kunnen proberen om een GtbV claim in te dienen als je via die andere route meer dan 30 of 60 minuten langer onderweg bent vergeleken met je normale route. 

Reputatie 7
Badge

Ik lees inmiddels dat deze keer netjes zonder check in (als je aannemelijk kunt maken dat je een reis had willen maken) zelfs ook zonder abonnement vergoeding voor alternatief vervoer mogelijk moet zijn.

Nog jammer dat NS dit coulance blijft noemen terwijl daar m.i. richting abonnementhouders en mensen die al een ticket hadden geen sprake van is, maar dat is muggenziften. Er lijkt echt netjes betaald te gaan worden. Ik moet bekennen dat ik dat niet meer verwacht had.

De vage term dat een reis met NS "in het geheel niet mogelijk" moet zijn, staat er trouwens nog wel. Ik ben benieuwd hoe dat uitgelegd gaat worden.

Reputatie 6

Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.

Via het nieuws communiceert de NS meer details dan via de site?

Gaat dit om het stukje informatie in je eerdere comment? Ik heb dit intern al aangekaart en de pagina kan nog aangepast worden.

Reputatie 7
Badge

Voor mensen die op saldo reizen en nu via een andere route moeten reizen en extra kosten maken is weer eens niets geregeld. 

Jawel! Het staat er echt: "OV-chipkaart: vol tarief of Voordeel-abonnement (https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html)

NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​

Verstandig, de bonden proberen weer op een koopje het treinverkeer in heel Nederland te verstoren. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor mijn woon-werkverkeer maakt het gelukkig niets uit, afgezien van extra reistijd. Bovendien kan ik declareren op basis van werkelijk gemaakte kosten. Ik kan als alternatief met een streekbus reizen en in overleg mijn werktijden laten aansluiten op de dienstregeling van de bus. Maar niet iedereen heeft een dergelijk voordeel.

Ik ga dan ook geen extra kosten declareren terwijl dat misschien wel zou kunnen.

Ik vraag me af of iemand weet hoe dit met internationale reizen zal gaan? Als je trein terug in het buitenland bijv wel reist maar het NL'se deel niet? 

Vraag: kan ik maandagmiddag 29 augustus van den haag naast Groningen komen?

Reputatie 7
Badge

Ik vraag me af of iemand weet hoe dit met internationale reizen zal gaan? Als je trein terug in het buitenland bijv wel reist maar het NL'se deel niet? 

Als het goed is rijden die. U kunt ook de reisplanner controleren. Die zou inmiddels bijgewerkt moeten zijn met waar NS nu op rekent.

Badge +3

Zojuist twee zomaar pushmeldingen (vanuit de NS en NS Beta app)! Volgens mij had ik die niet eens aan staan 🤣 Zoek de verschillen (Laatste update, Laatst gewijzigd…)

 

Reputatie 7
Badge

Vraag: kan ik maandagmiddag 29 augustus van den haag naast Groningen komen?

Er is dan een staking in het noordwesten, de regio Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder. Ik verwacht daarom dat een reis van Den Haag naar Groningen, niet via Amsterdam maar via Utrecht, mogelijk zou moeten zijn als NS dezelfde aanpak hanteert als vandaag. Wel is dit natuurlijk een regio met normaal heel veel treinverkeer dus zou ik denken dat er ook elders flink verstoringen zullen zijn. T.z.t. zou ik dus wel goed de reisplanner in de gaten houden en sowieso extra tijd rekenen.

Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

 

Ben benieuwd of dit weer voor de rechter gaat komen, overigens mag de rechter dan ook uitspraak doen over het buiten de stakingsregio's stilleggen van het treinverkeer.

De NS kiest er voor de reizigers net zo te behandelen als dat ze met het personeel afgelopen jaren zijn gaan doen.

Reageer