Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties


Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

We zouden allemaal de schade moeten claimen bij de vakbonden. Zij zijn het tenslotte die hun frustraties steeds weer neerleggen bij mensen die helemaal geen invloed hebben op de situatie en die zelf al problemen genoeg hebben met alle crisissen die ze over zich heen krijgen. Als je NS wilt pakken, ga dan bijvoorbeeld een dag gratis rijden, of een week of zo. Of wees redelijk in de looneisen, er zijn zoveel mensen die al jaren geen cent erbij hebben gekregen. Wat verdient een machinist of conducteur eigenlijk? Dat hoor je nooit, alleen maar dat het te weinig is. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen.

 

Tussen de 1500 en 2300 euro bruto, meer dan minimuumloon dus.

 

De staking van 9 september à.s. En de ev volgende stakingen is voor NS pure winst: geld binnen van abonnementen, geen personeelskosten, geen energiekosten. 
alleen de reiziger is weer alweer de pineut. Wat een vervoersbedrijf en leden van FBV vervoer!!

Reputatie 7
Badge +3

Een incheck gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten annuleert de incheck en telt dan niet als (intentie tot) ‘reis’, maar is 100% zeker bekend als het bij NS was, of bij een andere vervoerder in geval van Flex.

Heel smerig dit 😥

De reden van afwijzing was niet dat er uitgecheckt was en daarmee geen intentie tot reizen was. maar dat er niet lang genoeg gewacht was op het station. Dat er weer uitgecheckt was en daarmee de incheck geannuleerd was volgens deze afwijzing dus geen probleem. 

Maar hoe lang verwacht NS dat iemand wacht op een dag dat er landelijk geen enkele NS trein zo rijden, iets wat de dag ervoor al aangekondigd was, wat iedereen op de dag zelf al kon lezen op de diverse websites en wat ook duidelijk werd als je op het station aankwam? Moesten reizigers hopen op kaboutertjes die toch nog een trein gingen rijden of zo? De informatie op de website over de stakingsregeling had bovendien heel duidelijk over een incheck, die incheck had egh gewoon. Nu komt er na een half jaar een afwijzing, daarop kun je dan reageren en misschien duurt het dan weer een half jaar voor er weer een antwoord komt want zoals we allemaal weten is het een ongelooflijke bende en de achterstand qua claims is enorm. Hoe langer het duurt hoe meer mensen zullen denken “laat maar”. 

Bij de staking van mei 2019 was er niet van tevoren gecommuniceerd dat je een incheck moest hebben en de meeste abonnementhouders met een vrij abonnement hadden die dan ook niet en claims werden massaal afgewezen. Nu werd dit wel gecommuniceerd en worden claims (of in iedere geval deze claim) weer afgewezen op iets wat niet gecommuniceerd was. Gaan we dan nu de komende tijd meer van dit soort meldingen van afwijzigen krijgen? 

Reputatie 7
Badge

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. 

 

Dat is dus al komende week (donderdag/vrijdag), direct na de regionale stakingen?

Nee, de eerste week die in september start volgens mij, dus vanaf maandag 5 september. 1 t/m 4 september verwacht ik persoonlijk geen problemen, ook omdat dit echt als aparte staking is aangekondigd die volgens mij nog georganiseerd moet worden en waarvoor men hopelijk ook eerst even het mogelijke effect van de huidige 'estafettestaking' afwacht.

Badge +3

Oh, mijn interpretatie was dat de NS er niets mee kon omdat ‘het systeem’ vindt dat er geen aantoonbare (intentie tot een) treinreis was.

Die is er dus wél, ook al is dat een passage geworden. Verwacht men nu echt (en waar staat dat dan inderdaad) dat je:

  • Meer dan een uur op een station (binnen poortjes) gaat wachten?
  • Onverrichter zake zonder uitcheck (paaltjes) het station verlaat?
Reputatie 7
Badge

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. Specifieker is dat voor zo ver ik weet nog niet bekend gemaakt. En ik vrees dat dat precies de bedoeling van de vakbonden is. Als reizigers hun reis ruim op tijd anders kunnen plannen hebben ze nauwelijks last van de staking en ondervindt alleen NS financiële consequenties. Alles om ook de reizigers te pesten...

Het is geen doel van de vakbonden om de reizigers te treffen dat is het gevolg van het werk neerleggen om de NS onder druk te zetten.

Er wordt gehoopt op een nieuw voorstel van de NS waardoor er weer om de tafel gezeten kan worden. De NS geeft in de media aan dat ze nog ruimte zagen om verder te praten echter was het de NS die een 2 opties op tafel lag om te accepteren en dat was het.  In de media laat de NS een ander gezicht zien dan richting de bonden in de onderhandelingen.

Grootste pijnpunt is ook vooral de onbetrouwbaarheid van het management en het ontbreken van het gevoel van waardering.

Mocht de NS niet besluiten tot het inbrengen van een nieuw aanbod dan zullen er landelijke stakingen gaan volgen. Wanneer die zijn dat zal dan ook aangekondigd gaan worden.

De vakbonden zou gewoon kunnen specificeren wanneer ze van plan zijn weer te gaan staken als NS dan nog geen (voor hen) acceptabel voorstel heeft gedaan, toch? Dan tref je NS alsnog en reizigers minder hard.

@Olav93  Je geeft zelf in je eerdere post al aan dat het slechts een aankondiging was en dat eerst afgewacht zal worden wat de nu aangekondigde stakingen gaan brengen.

Dus je geeft zelf ook al aan dat er nog geen data bekend is voor een vervolg op deze estafette stakingen en dat is waar ik ook vanuit ga. Eerst kijken of er wat bereikt is en zo niet dan landelijk plat, het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

Update 25 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking in regio West op vrijdag 26 augustus.

Reputatie 2

Praktisch vraagje; zijn er insiders of is door slimme mensen te beredeneren of en zo ja op welke stations de sprinter (al dan niet onregelmatig) tussen Utrecht en Den Bosch zal rijden dinsdag (staking midden) en woensdag (staking zuid)?

Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

En gezien jouw eerdere reactie, verwacht dan ook niet dat NS medewerkers waarde hechten aan jouw belang, het werkt wel twee kanten op.

Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

Als een machinist niet in staat is zijn werk goed te doen wanneer hij op hetzelfde traject rijdt, dan is hij per definitie ongeschikt voor zijn baan.

Maar het gaat vooral mis in het eerste gedeelte van je reactie.

Om de een of andere reden zijn bepaalde beroepsgroepen zoals boeren en NS-personeel gaan geloven in het idee dat ze dermate essentieel zijn dat ze zich deze middelvinger richting de maatschappij kunnen permitteren. Een houding die de daadwerkelijk essentiële beroepen zoals artsen en onderwijzers zich niet in hun hoofd zouden halen, want zij geven WEL om hun patiënten/leerlingen.

 

 

Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

Als een machinist niet in staat is zijn werk goed te doen wanneer hij op hetzelfde traject rijdt, dan is hij per definitie ongeschikt voor zijn baan.

Maar het gaat vooral mis in het eerste gedeelte van je reactie.

Om de een of andere reden zijn bepaalde beroepsgroepen zoals boeren en NS-personeel gaan geloven in het idee dat ze dermate essentieel zijn dat ze zich deze middelvinger richting de maatschappij kunnen permitteren. Een houding die de daadwerkelijk essentiële beroepen zoals artsen en onderwijzers zich niet in hun hoofd zouden halen, want zij geven WEL om hun patiënten/leerlingen.

 

 

Weet je waar het vooral mis is gegaan in de maatschappij, bij mensen zoals u die alleen aan zichzelf denken en geen oog hebben voor belangen van een ander.

 

Wat een bijzondere manier van denken. Omdat ik geen begrip heb voor NS-personeel dat enkel aan zichzelf denkt en geen oog heeft voor de belangen van een ander, nota bene de ander die hun salaris mogelijk maakt, zou ik degene zijn die enkel aan zichzelf denkt en geen oog heeft voor de belangen van een ander.

Reputatie 7
Badge

@Stijn NS daar wees ik al op in 

Dit lijkt gewoon misinterpretatie door de NOS. Het zou mooi zijn als NS de NOS benadert om dit te laten corrigeren.

Reputatie 7
Badge

Werkdruk wordt vreselijk hoog.

Werkdruk is vooral een gevoel dat je jezelf oplegt, toch? Jij doet gewoon binnen je werktijd een haalbare hoeveelheid werk en als je werkgever meer gedaan wil krijgen zal hij dat, vooral als het systematisch is, aan een ander moeten vragen of werk moeten zien te schrappen.

NS is van mening dat als we langer doorwerken de ouderenregeling ook wel opgeschoven kan worden

Tja, we worden met zijn allen ouder en krijgen te maken met een grote generatie die nu ouder wordt. Als we met zijn allen ons leven met de luxe die we gewend zijn willen blijven leven, zullen we wat langer door moeten, in vrijwel elke branche.

Diensten van 4 uurtjes is ook wel een goed idee. Vooral omdat je dan in twee diensten van de laatste dienst (2:30 thuiskomen) in één dag door kan schuiven naar de vroege dienst (3:00 wekker zetten).

Tegelijk zet dat de deur open naar gebroken diensten. Kun je 2x op een dag op het werk komen, met een paar uurtjes rust ertussen.

Volgens mij stelt de arbeidstijdenwet dat afwijkingen van de daarin vastgelegde standaarden bij CAO mogen als dat noodzakelijk is voor de werkzaamheden. Dat het eerder ook anders kon lijkt me een prima argument waarom daar hier geen sprake van is en bovendien wordt op enig moment jouw belang groter. Er kan van alles in een CAO staan, maar je kunt de rechter die gewoon aan de wet laten toetsen en onwettige en onredelijke bepalingen zijn dan gewoon nietig. Hoef je niet ten koste van reizigers voor te gaan staken, toch?

Te weinig personeel.

Tja, ook daar heeft iedereen last van. Maar NS recruit best fanatiek, toch? Meer inzet kun je m.i. moeilijk vragen op dat vlak. En een staking om iets wat de werkgever niet kan bereiken is onrechtmatig. Daarnaast maak je je beroep met een staking natuurlijk niet populairder en verergert dit deze situatie hooguit.

Zelfs een jaar van tevoren verlof aanvragen resulteert zelden in verstrekking daarvan, en eerder hoef je het al helemaal niet te proberen, ook niet later, want dan weet je vrijwel zeker dat er een nee op volgt. En dan heb je aan het eind van het jaar een gesprek waarin men klaagt dat je nog zoveel uren verlof hebt staan.

Hier geldt hetzelfde als met de arbeidstijden, toch? Een werkgever mag een verlofaanvraag alleen om zwaarwegende redenen weigeren en daarbij jouw belang niet onevenredig schaden. De rechter kan beoordelen of dat het geval is.

Dubbele onregelmatigheid die slopend werkt op het lichaam wordt niet als zwaar bestempeld.

Dat is overheidsbeleid en kan NS niets aan doen, toch? Dus dat is weer een onrechtmatige reden voor een staking.

NS vindt het ook leuk als we weer 40 uur gaan werken i.p.v. de 36 die we nu hebben.

Daarnaast wil de NS ook heel graag dat we die 40 uur dan gemiddeld halen op 13 weken. Dat betekent dus dat je heel fijn een aantal weken van 50+uren achter elkaar kan draaien en dan nog een weekje met kortere diensten. Rust? heb je dat nodig dan?
Nu staat deze teller op gemiddelde van 2 weken. Dus na een lange week volgt een korte (Op het rooster dan.... nu nog de praktijk)

Dat is toch helemaal niet raar of veel? In zat branches werken we op papier al jaren 40 uur per week en zeker in hogere functies in de praktijk zeer regelmatig (veel) meer, ook gemiddeld. Dit voelt voor mij toch wat als de Fransen die gingen staken toen de pensioenleeftijd daar naar 65(?) zou gaan. Jullie zijn op dit vlak blijkbaar al jaren luxe gewend en met een stijgend tekort aan personeel als gevolg van onder andere vergrijzing, moet daar in ieders belang toch echt eens een einde aan komen. We moeten allemaal ons steentje bijdragen.

@Olav93   Het komt echt niet bij je binnen zie ik aan je reacties, ik hoop dat er vakbonden voor jou en je collega's zijn om jullie te verenigen als jouw werkgever de streken van de NS gaat hanteren.

Laten we dan maar hopen dat veel van de NS medewerkers binnenkort welkom geheten worden bij een werkgever waar ze wel gewaardeerd worden en niet uitgeknepen worden zoals bij de NS steeds meer het geval is.  Dan maar geen OV meer in Nederland.

Ik ben blij dat ik een jaar geleden al de keuze heb gemaakt om dit bedrijf de rug toe te keren.

Reputatie 2

Praktisch vraagje; zijn er insiders of is door slimme mensen te beredeneren of en zo ja op welke stations de sprinter (al dan niet onregelmatig) tussen Utrecht en Den Bosch zal rijden dinsdag (staking midden) en woensdag (staking zuid)?

Weet iemand hier misschien een antwoord op?

Fijne zaterdag!

Reputatie 7

Praktisch vraagje; zijn er insiders of is door slimme mensen te beredeneren of en zo ja op welke stations de sprinter (al dan niet onregelmatig) tussen Utrecht en Den Bosch zal rijden dinsdag (staking midden) en woensdag (staking zuid)?

Weet iemand hier misschien een antwoord op?

Fijne zaterdag!

 

Hier kunnen we enkel over gokken, maar als het gaat over de mogelijkheden op tussenstations waar het meest praktische keermoment ligt dan denk ik dat de treinen zullen rijden tot Houten bij een staking van regio midden en tot Geldermalsen bij een staking vanuit regio zuid. Dit zijn bij werkzaamheden op dit traject namelijk ook de meest logische keerpunten. Maar gezien de grootte en het belang van deze twee regio's zou het ook zomaar kunnen dat er helemaal geen sprinter zal rijden... 

Reputatie 7

Ik lees hierboven een stukje over de werktijden, dienstjes van 4 uur, gebroken diensten etc. Hoeft NS zich niet te houden aan de Arbeidstijdenwet? Op mijn werk is bovenstaande ook aan de orde, maar gaat het toch vrijwel altijd in overleg met de werknemer. Ik krijg uit verhalen die ik zo lees en hoor van NS'ers de indruk dat je eigenlijk gepusht wordt. 

Gisteren sprak ik twee conducteurs onderweg. Het ging over geen of heel korte pauzes kunnen nemen, werkdruk etc. Beiden hadden andere ervaringen hiermee. De een werkte voornamelijk in het oosten en noorden, de ander standplaats in de Randstad. Volgens hem lagen de echte, zwaarste problemen natuurlijk ook daar. Continu, ook op vrije dagen, worden gevraagd om diensten op te lossen, ultraflexibel te zijn. De een vond staken een veel te zwaar middel en de ander vond het echt nodig. Ze respecteerden elkaar wel. Beiden waren open over hun visie en vonden het blijkbaar wel prettig dit ook even te uiten. "Je kan beter bij de Belastingdienst gaan werken: met dat salaris krijg je nog een hypotheek voor een fatsoenlijk huis". 

 

Reputatie 7
Badge

@Jeroen mijn eerdere reactie was specifiek m.b.t. tot de werktijden en vakantie misschien wat erg kort door de bocht, maar waarom slikken mensen dit of gaan ze er uiteindelijk om staken? Als dit onrechtmatig of onevenredig belastend is voor werknemers, kun je je gelijk toch gewoon bij de rechter halen? Lijkt me efficiënter, effectiever en zeker vriendelijker voor de reizigers. Een verlofaanvraag een jaar van tevoren afgewezen zien worden of een pauze die zelfs voor het absoluut noodzakelijke te kort is, zou ik ook niet slikken. Maar moet dat nou altijd worden opgelost via stakingen onder aansporing van die ellendige vakbonden?

Reputatie 7
Badge +3

Uit eerdere reacties van andere reizigers en antwoorden van NS bijkt dat je geen bevestiging ontvangt van een aanvraag voor vergoeding en NS kan nu nog geen indicatie geven van de termijn waarop je deze vergoeding zult ontvangen of goedkeuring ervan. Het enige wat je dus kunt doen is wachten. 

Reputatie 7
Badge +1

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

 

Ja klopt je krijgt geen bevestiging. Over de tijdsduur geen idee, maar NS wordt natuurlijk momenteel overstelpt door claims als daar ook nog enige controle op plaatsvindt kan dat wel enige maanden gaan duren. Er is ook een grote achterstand bijvoorbeeld in de GTBV-claims. 

Reputatie 7
Badge

Gelukkig maar dat staken, vechten voor meer loon en/of betere arbeidsvoorwaarden, is voorbehouden aan degenen die daadwerkelijk werkzaam zijn in de betreffende branche. Het is gewoon een RECHT als werknemer, dus of je het daar als buitenstaander nou mee eens bent of niet, het is simpelweg niet aan jou om het in de weg te staan.

Oh, zeker, ik kan, wil en zal hier uiteraard niets tegen doen. Ik uit slechts mijn mening. Overigens is die ook breder wel dat we in Nederland inmiddels veel te vaak en veel te snel staken. Ooit werd er gestaakt om te protesteren tegen werkweken van meer dan  zestig uur (op zes dagen) onder erbarmelijke, ongezonde omstandigheden waar mensen ziek van werden. Het stakingsrecht heeft toen zeker zijn nut bewezen. Maar om nou hetzelfde te gaan doen voor wat meer loon, minder werkdruk en het laten naleven van al bestaande wettelijke bepalingen... dat acht ik vrij snel enorm overdreven en in 'essentiële' branches onnodig schadelijk voor een aanzienlijk deel van onze samenleving.

Maar ja het is natuurlijk veel makkelijker om de werknemer die al jarenlang zijn best voor je doet gelijk weer af te zeiken vanachter het toetsenbord, omdat ze een keer een paar dagen met alternatief vervoer moeten reizen.

Ik kan je vertellen dat ik dat de eerste keer een paar dagen ook niet heb gedaan. Maar dit is de zoveelste staking in het OV in een paar jaar tijd zelfs alleen in Nederland al en een internationale treinreis in de zomer betrouwbaar plannen kun je überhaupt wel vergeten. Als NS een jaartje niet staakt doet DB ofzo het wel weer.

Haal anders nog een keer het argument aan van de conducteur die te weinig doet, waardoor de rest van het bedrijf met DUIZENDEN overige werknemers ook verder niks mag vragen.

Die conducteurs zouden een groot deel van het personeel moeten zijn, toch? De core business van NS is treinen laten rijden. Daar is naast een machinist - volgens NS haar eigen beleid - vaak meer dan één conducteur per trein voor nodig en met zo'n personeelsgebrek en financiële problemen, neem ik aan dat ondersteunende afdelingen niet overdreven groot zijn.

Ik vraag me altijd af wat voor werk de hardste klagers zelf doen. Volgens mij verdienen ze gouden bergen en kijken ze neer op personeel werkzaam in een branche waar men minder verdiend. Dat jij het goed hebt, wil niet zeggen dat ik het dan maar slecht moet hebben. Al is dat natuurlijk wel een beetje het VVD-gedachtegoed wat doorschemert. Een tweede optie is dat ze juist geen knoop verdienen maar tegelijkertijd ook totaal geen organisatie met een vakbond hebben waardoor het ook altijd zo zal blijven. Want een vakbond is natuurlijk 'niet van deze tijd’, of 'in mijn branche duperen we de gebruiker/consument/client niet’. Wat zullen de werkgevers uit jouw branche blij zijn met zulke werknemers, ze lachen zich kapot als ze jouw stuivers overmaken. Prima natuurlijk als dat voor jou acceptabel is op die manier, maar waarom moet dat ook voor anderen zo zijn? 

Hier had je in mijn geval toch niet veel verder van de waarheid kunnen zitten. Ik wil je best vertellen dat ik werkzaam ben in de ICT en daar - hoewel ik uit ideële overweging heb gekozen voor een subsector die de ICT voor een niet al te rijke sectoren levert en ik elders meer zou kunnen verdienen - niets te klagen heb qua salaris, hoewel dat ook bepaald weer geen ministersloon o.i.d. is. Dat ondanks dat ik niet lid ben van een vakbond, nog nooit heb gestaakt en ook niet van collega's weet waarvoor dat anders zit.

Daarbij ben ik zeker geen VVD'er. Integendeel, als de geschiedenis niet zou hebben bewezen dat mensen niet altruïstisch genoeg zijn om dit te laten werken zonder dat het fascisme wordt, zou ik het liefst communistisch stemmen. Daarvoor moet echter wel iedereen zich volledig inzetten en zo nodig een beetje extra doen, om bijvoorbeeld een samenleving die te kampen heeft met vergrijzing draaiend te houden door bijvoorbeeld wat langer door te werken.

En nee, dat betekent niet dat anderen dit ook zo moeten zien. Het betekent wel dat het mij irriteert als mensen mij het gevoel geven niet hun best te willen doen omdat de wereld - helaas - zo oneerlijk is en ze zichzelf zielig vinden.

De stakingen verlopen tot nog toe volgens mij niet al te beroerd voor de reiziger, de stations zijn redelijk rustig gebleven en voor degenen die toch op kwamen dagen zijn er tot nog toe op beide dagen veegtreinen geweest, met ongeveer elk uur nog wel een treintje in deze of gene richting.

De stations zijn volgens mij leeg gebleven omdat één vakbond nog net wel het fatsoen heeft gehad de staking vooraf aan te kondigen ondanks dat ander vakbonden zelfs dat al niet vonden kunnen en reizigers te veel ervaring hebben met het functioneren van NS tijdens een grote verstoring om nog hoop te hebben dat het dan zin heeft om naar het station te gaan. Dat is heel wat anders dan dat er niemand zou zijn die had willen reizen en gedupeerd wordt.

Reputatie 7
Badge

Even reagerend op de diverse opmerkingen over pauze: de arbeidstijdenwet stelt weliswaar dat bij CAO van de meeste pauzeregels mag worden afgeweken, maar stelt: "Daarbij wordt in acht genomen dat de werkgever de arbeid zodanig organiseert, dat indien de werknemer meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 15 minuten. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in dit lid is bepaald, wordt afgeweken van het tweede lid, is nietig."

Pauze is daarbij overigens gedefinieerd als "een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid". Dat is dus geen tijd om je trein nog af te sluiten of degene waarmee je weer weg moet te openen.

Ik begrijp heel goed dat mensen naleving van minstens deze bepaling willen afdwingen, maar met dat verhaal over zijn sabbatical laat @Jeroen zien dat onze rechterlijke macht in dit geval uitstekend kan helpen. Dus daar is, wat mij betreft, geen staking voor nodig. En als je aannemelijk kunt maken dat je werkgever je na een uitspraak van een rechter in jouw voordeel anders behandelt, dan heb ik wel eens gehoord van zaken waarin de rechter daar ook korte metten mee maakte. Schadevergoedingen moeten ook helpen om NS veranderingen collectief door te laten voeren, toch? En dat allemaal zonder dat dure vakbondsmensen daar elk jaar maanden voor moeten onderhandelen (op kosten van de werknemers terwijl je je de kosten van een rechtszaak in veel gevallen op de verliezer kunt verhalen) en je er voor moet weigeren lekker je werk te blijven doen en reizigers blij te maken.

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Wat Momo en Henkpeetersen schrijven klopt.

Reageer