Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Hebben de consumentenorganisaties zich hier al over uitgesproken? Bij de introductie van de nieuwe abonnementen zijn ze een jaar of acht geleden in staat geweest het VDU te behouden, al was NS daar niet gelukkig mee. 

https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/1619-rover-drukt-stempel-op-invoering-ns-flex-abonnementen

Is er ook n reactie van Rover op het eenzijdig wijzigen van de abbonnementsregels door de NS? Dat kan toch niet zomaar, alle kaarthouders worden hierdoor gedupeerd, woon-werkverkeer reizen is hiermee niet interessant meer want de voordeelkaart biedt helemaal geen voordeel meer!

Reputatie 7
Badge +3

Niet het hele land, want wanneer je met een klassiek abonnement tijdens de spits van vervoerder wisselt gelden andere regels. Dan gaat een nieuwe reis in. Wanneer je dan met een Keuzedag reist kun je niet inchecken in de spits bij die andere vervoerder, bij reizen met 40% korting ga je na de incheck bij de andere vervoerder vol tarief betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwsbrief die ik vandaag ontvangen heb is van het NS panel en bevat een terugkoppeling over enkele uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken van de afgelopen tijd. Dat is dus geen nieuwsbrief waar nieuws over abonnementswijzigingen in moet staan. Maar misschien heb jij een andere nieuwsbrief ontvangen, dat het verzenden aan iedereen niet gelijktijdig gebeurt.  Verder neem ik aan dat het dan wel in een volgende nieuwsbrief komt. Ik meen me ook nog te herinneren dat Flex voor jongeren beschikbaar was en dat dat ook niet gelijk bekend werd gemaakt en dat zelfs de moderators hier daar nog niets van wisten. In ieder geval een goede ontwikkeling dat Flex Traject Vrij nu beschikbaar is, laat zien dat men bezig is met de wijzigingen. Volgende stap, 65+ korting voor de abonnementen waarvoor dat van toepassing is.

Reputatie 4

Op https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/traject-vrij.html staat het volgende:

De grootste wijziging van het Traject Vrij abonnement is dat dit eind 2020 wijzigt in een NS Flex abonnement. Hiermee voegen we een aantal extra's toe aan je huidige Traject Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo reis je op rekening en hoef je geen saldo meer te laden, én kun je zelf maandelijks de korting waarmee je reist aanpassen.

 

Deze tekst klopt helemaal niet, want Traject Vrij is altijd al een “reizen op rekening” abonnement geweest, waar je geen saldo voor op de kaart laad.

De verandering naar flex zal dus alleen maar als voordeel meebrengen dat je makkelijker wijzigingen kan aanbrengen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt.

Ik heb 5 jaar met een Traject Vrij in de spits gereisd en bij uitchecken bij de CiCo op mijn bestemmingsstation zag ik dat een groot deel van mijn medereizigers ook met Traject Vrij reisden, wel regelmatig VDU maar ook studenten. Ook best veel met een business card. Voor 18:25 zijn het echt niet vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement. 

 

Ik was de studenten inderdaad vergeten. Traject Vrij-reizigers zie ik zelden rond 18:15; die gaan rond 17:00 op pad. Als ze pas om 18:15 op pad gaan kunnen ze waarschijnlijk beter overstappen op Dal Vrij.

Waarom specifiek de tijd van 18:15?  VDU reizigers kunnen nu ook rond 17:00 of eerder op pad gaan.

Reputatie 3

Veel stads/streekvervoerders bieden veel goedkopere ster/zone/regio abonnementen aan dan die ca. €60 per maand die OV-Vrij kost.

De meesten werken prima met Flex, gewoon proberen en anders een tweede ov-chipkaart gebruiken daarvoor.

Als je echt zo veel met BTM reist (overal in NL dus) is die €60 misschien nog te verdedigen maar als het in één regio is kan dat dus ook goedkoper via de streekvervoerder(s).

Hoe zit dit nou? Kan dit nu inmiddels met 1 OV-Chipkaart? Ik wil graag een (1-ster) abonnement van Q-Buzz bij mijn NS Flex Altijd Vrij abonnement gaan zetten voor mijn woon-werk verkeer (Altijd Vrij gebruik is vaak naast woon-werk ook voor woon-fun verkeer :sunglasses: ).
Of moet ik nog steeds 2 losse kaarten gebruiken wil ik beide abo's ten volste kunnen benutten?
(Inderdaad, dat helemaal niet praktische idee… :clown: *kuch*:cowboy:)

Het liefst zou ik overigens óók een BTM Altijd Vrij Abonnement erbij willen hebben (á €55 p/m), zoals het met de oude abo's was, maar dan uuh, Flex….maar daar zullen de andere OV-bedrijven niet aan willen, lijkt me!?!
Die willen liever hun eigen abonnementjes verkopen, Ik zie dat Q-Buzz/Arriva/Breng/Connexxion/etc. een netabonnement (voor alle bus/tram en metro in NL dus...) voor €303,55 p/m aanbiedt! :thinking::wink: 
Da's allemaal nogal een verschil met het NS BTM-Altijd Vrij abonnement!!

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

Als in dit dus...hoelang gaat dit nog duren? Ik kan me namelijk voorstellen dat veel mensen hierop wachten met overschakelen. Als ik zo om me heen kijk, reizen er maar weinig mensen op rekening, volgens mij!?

Badge +3

Het werkt.. sort of.

Je moet dan weer op kies klikken en kan dan zelfs voor €62 IC Direct per maand erbij kopen.. 

 

Hi 

I cancelled my monthly subscription on 2 July. But it seems that I still need to pay the original monthly subscription fee from 1 July. Could you please tell me how to deal with that?

Thanks!

@ElisabethB

NS krijgt geen subsidie en zou korting in de spits voor scholieren dus uit eigen zak moeten betalen. Daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

De politiek wil voor deze groep ook geen subsidie geven omdat de ouders ook al kinderbijslag krijgen.


dat begrijp ik dat moet ook in samenwerking met de politiek. MBO’ers van 16 tot 18 krijgen ook kinderbijslag en kinderen tot 12 ook… die mogen allemaal wel vrij reizen. Dus een beetje krom is het wel. 

Voor mbo'ers is er een uitzondering omdat die over grotere afstanden moeten reizen (soms 30-40 kilometer), veel opleidingen zijn zeker buiten de Randstad dun gezaaid. 

Een middelbare school is er overal in Nederland binnen een afstand van maximaal 12 kilometer, die scholieren worden daarom geacht met de fiets te gaan.

Reputatie 5

Ben echt wel  benieuwd hoeveel mensen met VDU zitten er daadwerkelijk structureel op eenzelfde moment in de spits? Als het doel is deze groep te weren dan zou je denken dat de spits overbevolkt is met VDU mensen... dat betwijfel ik.

Neem eens rond 18:15 een kijkje op een druk station in de Randstad. Het staat dan vol met dalwachters voor de poortjes die tot 18:25 vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement door de poortjes zien gaan.

Spitsreizen duurder maken werkt echt.

Ik heb 5 jaar met een Traject Vrij in de spits gereisd en bij uitchecken bij de CiCo op mijn bestemmingsstation zag ik dat een groot deel van mijn medereizigers ook met Traject Vrij reisden, wel regelmatig VDU maar ook studenten. Ook best veel met een business card. Voor 18:25 zijn het echt niet vrijwel alleen VDU’ers en reizigers zonder abonnement. 

Ik heb het over inchecken om 18:15. In mijn ervaring zijn de meeste Traject Vrij-reizigers ruim voor 18:00 door de poortjes.

Reputatie 7

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Volgens mij staat het al in mijn quote. Niemand reist voor zijn/haar lol in de spits. Als haringen in een ton opeengepakt staan tussen naar knoflook, zweet en walgelijke parfums riekende medereizigers is echt geen pretje, dat doe je omdat het niet anders kan. Dat je in de spits reist heeft te maken met je werktijden. Als je het duurder maakt, stappen misschien mensen over op de auto dat maakt de trein iets leger maar over all maakt dat de spits niet minder druk en het milieu is er al helemaal niet bij gebaat. De overheid zal daar niet blij zijn en tot voor kort dacht ik dat de NS daar ook niet blij mee was, maar daar twijfel ik nu aan. Als je wat aan de drukte in de spits wil doen moet je de reden waarom men in de spits moet reizen wegnemen (werktijden en schooltijden aanpassen),. Daar zullen de meeste mensen en werkgevers ook niet blij mee zijn, maar alleen dan kunnen mensen op andere tijden reizen. Nu brengt het NS alleen een beetje extra geld in het laatje en mensen die de mogelijkheid hebben in de auto te stappen zullen wat meer wegverkeer gaan genereren. Zelf heb ik twee van die koekblikken voor de deur staan, dus altijd één beschikbaar. Dan is de keus toch snel gemaakt, ondanks dat ik ook graag mijn steentje had bijgedragen aan een beter milieu, maar als de treinprijs bijna verdubbelt word ik gedwongen om voor mijn dieseltje te kiezen.

 

Als je enkel al kijkt naar de ophef die alleen al de aankondiging van een prijswijziging teweeg brengt, mag je zeker wel verwachten dat de maatregel effect gaat sorteren. In welke mate weet ik niet. Hetgeen ik wel meen te weten is, dat indien het huidige beleid ongewijzigd wordt voortgezet de problemen alleen maar groter zullen worden.


Het reisgedrag alsmede de werk- en schooltijden worden niet aangepast om NS een plezier te doen. Dit gebeurt pas als er voor de reiziger en/of de instelling/werkgever concrete  (financiële) belangen op het spel staan.


Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.


 

Op de site van Qbuzz staat ook dat hun abonnementen niet te combineren zijn met NS Flex. Als je bij een automaat niet van NS saldo laadt, dan wordt het abonnement dat je naast NS Flex hebt wel gepakt bij het inchecken met de bus. Omdat dit niet altijd goed gaat wil ik het op het moment nog wel afraden en is het dan nog inderdaad tijdelijk met twee kaarten als je NS Flex wilt. Ik weet niet precies wanneer dit wel goed zal werken, maar dat moet natuurlijk gewijzigd zijn voordat alles naar Flex gaat.

Badge +3

Here we go… en komen de vragen!

Bij een Flex abonnement met vrij reizen reis je op de klasse waar je voor betaalt (logisch) maar buiten die periode standaard 2e klas (tenzij je bij wilt betalen en dat instelt in Mijn NS of de NS app).

Dat kan per reis/rit en werkt zelfs bij een overstap na een klassewissel bij Flex, dank @Sander-VH voor de test! Je moet dan wel even ‘overstappen’ dus uit- en weer inchecken voor een deel op 1e klas en andere deel op 2e klas (of andersom), en dat mag binnen 35 minuten, no problem! Overstap OK en het backend zoekt achteraf wel uit wat je op dat moment ingesteld had bij Flex.

Hoe gaat dat met Traject Vrij en buiten traject reizen? Buiten je afgekochte periode is 2e klas standaard, maar geldt dat ook voor buiten Traject dus?

Haha dit staat wel leuk.. gratis 1e klas op de Merwedelingelijn, maar goed die hebben ze niet dus de bestelpagina klopt (bijna) helemaal!

:joy:

Hi Jing, is this about NS Flex? You do need to pay the invoice as is, but you'll receive another invoice later with the refund. 

Reputatie 6

@Lies87 Ik ben wel benieuwd hoeveel VDU gebruikers dagelijks of meerdere keren per week in de middagspits reizen en hoeveel er slechts incidenteel gebruik van maakt, bv voor een dagje uit.

NS claimt dat dat zij verwachten dat van de huidige reizen die nu in de middagspits worden gemaakt met een VDU 1 op de 8 reizen verschuift naar de daluren of een start in de daluren. Dit zou dan al een substantiele bijdrage leveren aan de aanpak van de drukte in de middagspits.

Daarnaast meent NS dat voor de meeste reizigers (70%) de overstap naar bv Dal Voordeel voordeliger zal zijn omdat zij nu al weinig reizen in de middagspits.Voor de overige 30% verwacht NS dat deze klanten gemiddeld €6 per maand meer kwijt zijn en voor reizigers die vaak in de spits reizen zijn dan andere abonnementen als Altijd Voordeel.

 

Ik vind deze percentages en de verwachte gemiddelde extra kosten wel erg rooskleurig ingeschat. Aan de andere kant, bedragen als €200 per maand extra kosten gaat er mij bij ook niet echt in, met een ander abonnement dan VDU zal dat denk ik minder zijn, maar hoeveel minder hangt helemaal af het reisgedrag van de individuele reiziger.

 

Dat laatste is natuurlijk zeker zo, maar op basis van reisgedrag vanuit nu kun je mooie analyses erop los laten en prognoses geven. 1 op de 8 reizen in de middagspits is natuurlijk weer een deel van de reizen die die 700.000 VDU houders maken. Volgens mij kun je best veel tegenwoordig met data en alleen al inzichtelijk maken hoe het gemiddelde reisgedrag is van een VDU houder zorgt misschien ook voor wat meer inzicht bij de klant in waarom keuzes worden gemaakt. Al blijft natuurlijk emotie en het gevoel van niet meetellen als trouwe klant ook een rol spelen.

Zoals eerder al hier geschreven; in mijn situatie is het VDU heel erg prettig. Omdat er eigenlijk voor mij geen andere voordelige oplossing was en ik geluk had zo trouw te zijn aan de NS en daarmee een extraatje heb/had. Met deze wijziging ga ik ook kritischer nadenken wat ik in 2021 ga doen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.

Het probleem voor de vervoerscapaciteit zijn niet de Voordeelurenabonnementhouders.

De capaciteitsproblemen worden vooral veroorzaakt door het contract dat het ministerie van OCW heeft met de vervoerders voor het vervoeren van de studenten met een Studentenreisproduct. De vervoerders zijn er als de kippen bij om dat contract met een vaste stroom aan inkomsten te tekenen. Maar het lijkt er wel op dat eerst een contract is getekend voor bijvoorbeeld alle MBO-studenten voordat de extra vervoerscapaciteit was geregeld. Of pas nadat er flankerende afspraken waren gemaakt tussen de vervoerders en de onderwijsinstellingen voor het beter spreiden van de lestijden. Op deze manier creëren we in Nederland onze eigen vervoerschaos. 

Reputatie 3

Ja, precies...die work-around dus! Beetje idioot is het natuurlijk wel dat het allemaal zo omslachtig moet. Het voordeel van de OV-chipkaart is wederom nihil… :wink:

Ik ben heel benieuwd wanneer hier meer bekend over gaat worden allemaal.
Ik kan me voorstellen dat een groot deel van de reizigers als aansluitend vervoer een andere OV-maatschappij heeft..

Reputatie 7
Badge +3

De wijzigingen in het voordeelurenabonnement m.i.v. 01-01-2021 houden dus in dat het eigenlijk een dalurenabonnement wordt? Met € 7,00 compensatie terug naar € 60,-- wat dan nog altijd 8 euro meer is dan het dalurenabonnement? De logica daarachter laat ik me graag uitleggen.

Het Dal Voordeel abonnement gaat in 2020 € 56 en vanaf 2021 ook € 60 per jaar kosten.

Reputatie 5

 

Ik was de studenten inderdaad vergeten. Traject Vrij-reizigers zie ik zelden rond 18:15; die gaan rond 17:00 op pad. Als ze pas om 18:15 op pad gaan kunnen ze waarschijnlijk beter overstappen op Dal Vrij.

Waarom specifiek de tijd van 18:15?  VDU reizigers kunnen nu ook rond 17:00 of eerder op pad gaan.

Omdat reizigers die om 6 uur op de trein stappen gemakkelijk verleid kunnen worden nog een halfuurtje te wachten. Voor werknemers die de trein om 5 uur willen nemen is dat een stuk lastiger (en voor hen zijn er dus ook speciale duurdere abonnementen). VDU-houders vullen spitstreinen, terwijl veel van hun verleid kunnen worden nog eventjes op de daluren te wachten.

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Volgens mij staat het al in mijn quote. Niemand reist voor zijn/haar lol in de spits. Als haringen in een ton opeengepakt staan tussen naar knoflook, zweet en walgelijke parfums riekende medereizigers is echt geen pretje, dat doe je omdat het niet anders kan. Dat je in de spits reist heeft te maken met je werktijden. Als je het duurder maakt, stappen misschien mensen over op de auto dat maakt de trein iets leger maar over all maakt dat de spits niet minder druk en het milieu is er al helemaal niet bij gebaat. De overheid zal daar niet blij zijn en tot voor kort dacht ik dat de NS daar ook niet blij mee was, maar daar twijfel ik nu aan. Als je wat aan de drukte in de spits wil doen moet je de reden waarom men in de spits moet reizen wegnemen (werktijden en schooltijden aanpassen),. Daar zullen de meeste mensen en werkgevers ook niet blij mee zijn, maar alleen dan kunnen mensen op andere tijden reizen. Nu brengt het NS alleen een beetje extra geld in het laatje en mensen die de mogelijkheid hebben in de auto te stappen zullen wat meer wegverkeer gaan genereren. Zelf heb ik twee van die koekblikken voor de deur staan, dus altijd één beschikbaar. Dan is de keus toch snel gemaakt, ondanks dat ik ook graag mijn steentje had bijgedragen aan een beter milieu, maar als de treinprijs bijna verdubbelt word ik gedwongen om voor mijn dieseltje te kiezen.

 

Als je enkel al kijkt naar de ophef die alleen al de aankondiging van een prijswijziging teweeg brengt, mag je zeker wel verwachten dat de maatregel effect gaat sorteren. In welke mate weet ik niet. Hetgeen ik wel meen te weten is, dat indien het huidige beleid ongewijzigd wordt voortgezet de problemen alleen maar groter zullen worden.


Het reisgedrag alsmede de werk- en schooltijden worden niet aangepast om NS een plezier te doen. Dit gebeurt pas als er voor de reiziger en/of de instelling/werkgever concrete  (financiële) belangen op het spel staan.


Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.


 

Kortom: de reiziger is de lul en de spitsdrukte blijft bestaan want de instelling/werkgever interesseert het echt geen ene ruk als de medewerker zijn reiskosten de pan uit reizen. Discussie is wat mij betreft nou echt gestopt, want het is slecht voor mijn bloeddruk. Ik heb mijn bijdrage aan de oplossing van het probleem geleverd. Mijn VDU ligt inmiddels in twee stukken ergens op de vuilstort, dit scheelt wel zes ritten per jaar in de avondspits. Wees er blij mee, zou ik zeggen.

Badge +3

.

Op https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/traject-vrij.html staat het volgende:

De grootste wijziging van het Traject Vrij abonnement is dat dit eind 2020 wijzigt in een NS Flex abonnement. Hiermee voegen we een aantal extra's toe aan je huidige Traject Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo reis je op rekening en hoef je geen saldo meer te laden, én kun je zelf maandelijks de korting waarmee je reist aanpassen.

 

Deze tekst klopt helemaal niet, want Traject Vrij is altijd al een “reizen op rekening” abonnement geweest, waar je geen saldo voor op de kaart laad.

De verandering naar flex zal dus alleen maar als voordeel meebrengen dat je makkelijker wijzigingen kan aanbrengen.

 

Er is wel een verschil in dat je geen saldo meer hoeft te laden voor reizen bij bus, tram en metro. Dat was bij een regulier Traject Vrij abonnement nog wel het geval. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het over inchecken om 18:15. In mijn ervaring zijn de meeste Traject Vrij-reizigers ruim voor 18:00 door de poortjes.

Tja, als zij in de daluren konden reizen hadden ze wel een Dal Vrij abonnement genomen. Maar het gaat hier niet om mensen een Traject Vrij maar om die met een VDU, die reizen nu tussen 16:00 en 18:30 met korting. Vraag is hoeveel daarvan hun abbo opzeggen, abbo houden maar niet meer in de spits gaan reizen of wel in de spits maar extra betalen.

Even een vraag: voor visueel beperkten zijn er diverse abonnementen in het OV (OV Chip Plus, NS Business Card voor Blinden en Slechtzienden en Sentire). Als dat met een verplicht flexabonnement wordt gecombineerd, zorgt NS dan dat dit ook goed gaat werken?

Ik heb zelf NS OV Chip Plus in combinatie met Weekend Vrij. Gelet op het geblunder met OV Chip Plus de afgelopen jaren, ben ik er niet gerust op dat dit goed komt.

Er is mij verzekerd dat de functionaliteit van OV Chip Plus hetzelfde zal blijven, ook in combinatie met NS Flex.

Badge +3

De abonnementen overzicht pagina wijst voor Traject Vrij nog door naar de oude variant, waarbij er voor andere abonnementen wordt doorgelinkt naar een pagina waar je voor dat abonnement kan kiezen tussen Flex of op saldo. Uitzondering is Altijd Voordeel, daar lijkt alleen de Flex variant nog mogelijk, ook als je onderaan de abonnementen pagina kiest voor abonnementen op saldo.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop daar staat Traject Vrij gewoon tussen.

Reageer