Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Ik begrijp uit uw mail dat ik vanaf 2021 niet meer in de daluren met 40% korting kan reizen, iedereen heeft het recht te reizen op tijden dat het diegene uitkomt en dat de daluren niet alleen voor de abonnement houders voor woon/werk weggelegd is.

U vindt zeker ook dat Center Parcs zijn vakantiehuisjes in juli met 40% korting moet verhuren en dat Jumbo de biefstuk in de week voor Kerstmis met 40% korting moet verkopen.

Waar dat "recht hebben" van u op gebaseerd is is mij trouwens onduidelijk. Ik ken geen enkele wet die bepaalt dat u het recht zou hebben op ieder willekeurig moment met grote kortingen te reizen.

@Maxime: zou je kunnen navragen of er voor de OV Chip Plus-abonnementhouders nog nadere informatie komt? Ik heb in de jaren dat ik OV Chip Plus heb de nodige rariteiten meegemaakt, en ondervonden dat de functionaliteiten nog niet (goed genoeg) waren doorontwikkeld. Als ik lees dat er voor NS Flex nog veel fout gaat en het e.e.a. nog moet worden uitgewerkt, ben ik er niet gerust op.

Zo moet je bij Weekend Vrij Flex inchecken, terwijl dat bij OV Chip Plus niet hoeft. Wie gaat harder bijten, Flex of Plus?
 

Wanneer de wijziging plaatsvindt zal NS Flex wel met OV-chip Plus te combineren zijn. De mail die je nu hebt gekregen is enkel een vooraankondiging, voor de wijziging echt komt zal je nog meer informatie krijgen. Ik neem ook aan vanuit OV-chip Plus. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij wie en op welke manier kan ik een klacht indienen over de versobering van

Ik begrijp uit uw mail dat ik vanaf 2021 niet meer in de daluren met 40% korting kan reizen, iedereen heeft het recht te reizen op tijden dat het diegene uitkomt en dat de daluren niet alleen voor de abonnement houders voor woon/werk weggelegd is.

U vindt zeker ook dat Center Parcs zijn vakantiehuisjes in juli met 40% korting moet verhuren en dat Jumbo de biefstuk in de week voor Kerstmis met 40% korting moet verkopen.

Waar dat "recht hebben" van u op gebaseerd is is mij trouwens onduidelijk. Ik ken geen enkele wet die bepaalt dat u het recht zou hebben op ieder willekeurig moment met grote kortingen te reizen.

Volgens mij leest u niet goed wat cluster schrijft. Die heeft een mail gehad dat hij/zij/het ook in de daluren niet meer met korting mag reizen.

Reputatie 5

Omdat reizigers die om 6 uur op de trein stappen gemakkelijk verleid kunnen worden nog een halfuurtje te wachten. Voor werknemers die de trein om 5 uur willen nemen is dat een stuk lastiger (en voor hen zijn er dus ook speciale duurdere abonnementen). VDU-houders vullen spitstreinen, terwijl veel van hun verleid kunnen worden nog eventjes op de daluren te wachten.

Misschien vallen die onder 1 van de 8 (goh, waarom moet ik opeens aan Mies Bouwman denken :laughing: ). Ik nam meestal een trein iets voor half 6 en checkte dan om 6 uur uit. Ook dan zag dan ik regelmatig dat medereizigers met VDU reisden, naast Traject Vrij, business card, studentenreisprodcuct.

Die vroegere DU reizigers zijn dan minder makkelijk te verleiden om pas na 18:30 te gaan  reizen en de vraag is wat zij gaan doen, ander (duurder) abonnement, VDU houden en zonder korting reizen, of toch de auto pakken?

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Ik zou graag willen weten hoe ik per 2021 kan voorkomen dat ik er ruim €550,- per jaar op achteruit ga. Ik heb al jaren een voordeelurenabonnement waarbij ik dus, zoals bekend, na 09:00u met 40% korting reis. Met deze korting heb ik al reiskosten van bijna €200,- per maand, waarvan ik er maar €50 vergoed krijg van mijn werkgever. Als deze korting vervalt ben ik bijna €250,- per maand kwijt. Ik reis in ieder geval 3 dagen per week met de trein naar en van mijn werk. Ik reis vaak meer met de trein, maar ik werk drie dagen. Daar is geen abonnement voor. Het betekend dat ik per 2021 altijd de volle mep moet betalen aangezien ik niet reis in de uren die NS wél heeft aangewezen voor korting. Zo ver ik weet is er geen enkele andere manier om goedkoper te reizen. Terwijl ik redelijk op vaste tijden reis en ook op vaste dagen. Ik begrijp niet dat daar niet iets voor te bedenken valt. 

 

Het argument voor de NS is dat ze de reizigers meer over de dag willen verspreiden. Wat natuurlijk kolder is, aangezien het grootste gedeelte van de reizigers op de niet kortingsuren forensen zijn en die kunnen niet zo makkelijk op andere tijdstippen reizen. Volgens mij wil de NS gewoon wederom, meer geld zien, Simpel. Elk jaar heb ik mijn treinkaartje duurder zien worden. Maar deze prijsstijging is natuurlijk wel kolossaal. 

 

Ik reis graag zo emissievrij mogelijk. Ik bezit dan ook geen auto. En de trein bevalt mij eigenlijk prima. Alleen een prijsstijging van €550,- per jaar vind ik absurd. Op deze manier krijgt de NS idd rustigere treinen, maar niet doordat mensen op andere tijdstippen gaan reizen. Maar omdat nóg meer mensen in die verdomde auto stappen. Ook ik ben nu serieus aan het overwegen om tóch een autootje aan te schaffen. Dat kost ook ongeveer €250/€275 per maand en biedt meer vrijheid. (Op de files na, want die nemen natuurlijk alleen nog maar meer toe). 

 

Volgens mij is dit een slechte zaak. Als we met zijn allen willen zorgen voor een minder emissie dan is het niet wenselijk dat één van de weinige goede alternatieven voor schoon, snel en effectief vervoer voor de Nederlanders steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt. 

Teleurstellend. 

 

Ben gelukkig niet de enige die zich ergert aan de verandering van het VDU-abonnement in 2021. En die €7,- korting is een klap in je gezicht. 

Ik heb een Voordeelurenabonnement. Omdat ik 60+ ben krijg ik er een RailPlus kaart gratis bij. Blijft dit zo bij de voorgenomen wijzigingen in 2021?

Reputatie 7
Badge +3

Lees je wel wat ik schrijf? Volgens mij is mijn punt echt niet zo ingewikkeld. Traject Vrij-reizigers zijn ruim voor 18:00 door de poortjes. Die hebben dus een goede reden om in de spits te reizen en betalen daar ook de juiste prijs voor. Veel VDU-reizigers checken nog tussen 18:00 en 18:25 in. Die kunnen best nog wel een halfuurtje wachten, maar doen dat niet omdat ze in de middagspits met korting reizen. 

Ik lees zeker wat jij schrijft, ik ga gewoon niet mee in je gedachte dat middagspits VDU reizigers voornamelijk pas na 18:00 / 18:15 reizen. Een deel zal dat inderdaad doen, maar een deel ook voor 18:00. Dat is voor hen nu juist het mooie van de hele dag na 9:00  40% korting, en hoe laat ze reizen maakt niet uit.  Lees jij wel de vele klaagreacties? Als al die klagers allemaal pas rond 18:15 zouden reizen dan zouden ze echt niet zo boos zijn geweest.

Ik begrijp ze best, alleen vind ik dat NS in hun recht staat om dit nu aan te passen zodat voor iedereen gelijke kortingstijden gelden.

En ik vraag me af hoeveel er echt niet meer in de middagspits gaan reizen. Want de werkende met een VDU die nu net als de Traject Vrij reiziger nu al rond 17:00 gaat reizen wil vast niet anderhalf uur later van werk gaan. Want de reden die NS geeft voor de versobering is dat het te druk is in de middagspits en dat geen korting meer in de middagspits voor reiziger met een VDU er voor moet zorgen dat het minder druk is.  

Badge +3

Ik zou graag willen weten hoe ik per 2021 kan voorkomen dat ik er ruim €550,- per jaar op achteruit ga.

Als u aangeeft op welke dagen u reist en op welk traject u reist, kunnen we met u meedenken.

Reputatie 4

Ik val van mijn stoel.. https://twitter.com/afgestaan/status/1288557949758124038

Goed nieuws! #TrajectVrij abonnement is ook op #NSFlex verkrijgbaar! #Treinleven

 


Ook fijn dat abonnement houders deze wijziging in het abonnementen aanbod niet in de vandaag gemailde nieuwsbrief mochten lezen.

Benieuwd hoe abonnement houders dan wel op de hoogte gesteld worden.

 

Maar wat is het het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex /

De trajecten buiten het traject worden al op rekening afgeschreven ?  De bus/tram wellicht ? Die gaan nu via de autoincasso van Translink.

 

Reputatie 7
Badge +3

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Maar dan blijven ze alsnog in de spits reizen. Het is rechtvaardiger en NS verdient er dan meer aan, maar een belangrijk aspect van het afschaffen van die korting is juist dat deze groep minder in de spits gaat reizen.

Maar wat is het het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex /

De trajecten buiten het traject worden al op rekening afgeschreven ?  De bus/tram wellicht ? Die gaan nu via de autoincasso van Translink.

De maandprijs van het gekozen NS Flex Traject Vrij staat gelijk aan die van het Traject Vrij jaarabonnement, maar je hebt de optie om na een maand van abonnementsvorm te wijzigen.

Niet leuk, natuurlijk. Maar hoe zit het nu met mensen die in een ‘uithoek’ van het land wonen? Stel ik reis nu van 15:00-18:00 van Maastricht naar Amsterdam, stel in 2021 check ik om 15:00 in in Maastricht en ik check om 18:00 uit in Amsterdam. Wat zijn dan de kosten? Gaat dat gat van 16:00-18:30 een enorme deuk slaan in langere reizen?

Reputatie 5

Lees je wel wat ik schrijf? Volgens mij is mijn punt echt niet zo ingewikkeld. Traject Vrij-reizigers zijn ruim voor 18:00 door de poortjes. Die hebben dus een goede reden om in de spits te reizen en betalen daar ook de juiste prijs voor. Veel VDU-reizigers checken nog tussen 18:00 en 18:25 in. Die kunnen best nog wel een halfuurtje wachten, maar doen dat niet omdat ze in de middagspits met korting reizen. 

Ik lees zeker wat jij schrijft, ik ga gewoon niet mee in je gedachte dat middagspits VDU reizigers voornamelijk pas na 18:00 / 18:15 reizen. Een deel zal dat inderdaad doen, maar een deel ook voor 18:00. Dat is voor hen nu juist het mooie van de hele dag na 9:00  40% korting, en hoe laat ze reizen maakt niet uit.  Lees jij wel de vele klaagreacties? Als al die klagers allemaal pas rond 18:15 zouden reizen dan zouden ze echt niet zo boos zijn geweest.

Ik begrijp ze best, alleen vind ik dat NS in hun recht staat om dit nu aan te passen zodat voor iedereen gelijke kortingstijden gelden. En ik vraag me af hoeveel er echt niet meer in de middagspits gaan reizen. Want de werkende met een VDU die nu net als de Traject Vrij reiziger al rond 17:00 gaat reizen wil vast niet anderhalf uur later van werk gaan.

Dat is dan ook niet mijn gedachte. Mijn gedachte (of eigenlijk eerder eerstehandservaring) is dat er na 18:00 weinig Traject Vrijhouders inchecken. Dat is ook niet gek, want dat zou goed kunnen betekenen (als ze dat vaak doen) dat ze het verkeerde abonnement hebben gekozen. Je ziet tussen 18:00 en 18:25 nog wel veel VDU-houders (en studenten inderdaad). Die kunnen gemakkelijk verleid worden om pas na de spits in te checken. Daarmee is uiteraard niet gezegd dat er tussen 16:00 en 18:00 geen VDU’ers inchecken (in tegendeel). Het enige punt dat ik maakte is dat er een significante groep VDU’ers is die tussen 18:00 en 18:25 incheckt.

Badge +3

Wat ook nauwelijks aan de orde komt is het feit dat NS de gelegenheid te baat neemt om ook nog even alle Dal Voordeelabonnementhouders een fikse prijsverhoging in de maag te splitsen. 

Dat is inderdaad wel een dingetje.

Op saldo blijft mogelijk bij Dal Voordeel, maar dan wel €8 per jaar meer betalen (gelijk trekken aan het Flex tarief van €5 per maand).

Maar ho eens even? Dat Flex tarief was toch ca. €1 duurder dan klassiek wegens de ‘servicekosten’ voor het achteraf kunnen betalen en een maandelijkse BTW factuur/incasso (plus die eerst zo onmogelijke aankondiging per e-mail)?

En juist die €1 moet/gaat ook vervallen (want Flex is bijna geen keuze meer), dus is het gewoon allemaal een verkapte prijsverhoging, terwijl je nu nog de keuze hebt om €8 minder te betalen (geen Flex), of €15 meer voor de Voordeeluren.

Mijn oprechte deelneming en medeleven met alle Dal Voordeel én Voordeeluren abonnementshouders :rolling_eyes:

Meet me in the middle… or halfway there...https://www.youtube.com/watch?v=GAXX3p57gTk €7 voor jou eraf, €8 voor jou erbij.. CD van jou CD van mij… Lekker simpel toch?

Reputatie 7
Badge +3

Vooral bij (ouders van) schoolgaande kinderen was er sinds Flex vraag naar Flex Traject Vrij omdat hiermee makkelijk tijdens de zomervakantie naar Flex zonder of een ander abonnement gewisseld zou kunnen worden.

En vanaf 2021 moet sowieso iedereen met een jaarabonnement over naar Flex, dus als je nu Traject Vrij wilt afsluiten dan kun je gelijk Flex nemen zonder dat je straks weer moet wijzigen. 

 

Badge +3

@Maarten86  schetst het té leuk (half uurtje later naar huis, who cares want met de auto ook in precies dezelfde file, die er na 18:30 niet meer staat inderdaad)!

Maar ja, die 40% korting hè, om in die trein of file te mogen staan? Door de ‘maatregelen’ van de NS gaat daar dus niets aan veranderen.

Hooguit 700.000 mensen die hun VDU opzeggen (en dat is iedereen dus, want er is geen enkel voordeel meer aan te behalen t.o.v. van nieuwe dingen).

En grrr Flex en zo waar je bus/tram/metro reizen ook gewoon gedeeld worden met de NS, want anders kan het niet (nou ja, je mag met een abonnment alleen nog reizen op saldo met Dal Voordeel, en dan worden ritten/reizen met andere vervoerders niet gedeed met anderen).

 

Ik werk in Helmond en woon in Breda. In de ochtend betaal ik nu ook het volle tarief, maar in de middag kan ik tenminste gebruik maken van de korting. Ik ga niet wachten tot na 19.00 om met de trein te reizen. Eindconclusie: in een tijd waarin er focus op het milieu is, wordt het reizen met de trein alleen maar nog duurder gemaakt. Ik zal dan ook mijn abonnement tegen die tijd op zeggen en gaan file rijden: dit scheelt mij zo’n 32 euro per week. De 7 euro korting die wordt gegeven io het abonnement, is naar mijn mening een lachertje. Hoe jaag je de treinreizigers die voor werk reizen de trein uit? Juist, door deze maatregel. 

 

Is traject vrij geen oplossing voor u als u steeds, in de spits, over hetzelfde traject reist?

Dat was het niet omdat ik in het onderwijs werk en dus een behoorlijk aantal weken vakantie heb, maar ik ben dit wel aan het overwegen. 

Reputatie 7
Badge +3

 

En vanaf 2021 moet sowieso iedereen met een jaarabonnement over naar Flex, 

 

Dal voordeel en VDU blijven als reizen op saldo abonnementen bestaan in 2021

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet leuk, natuurlijk. Maar hoe zit het nu met mensen die in een ‘uithoek’ van het land wonen? Stel ik reis nu van 15:00-18:00 van Maastricht naar Amsterdam, stel in 2021 check ik om 15:00 in in Maastricht en ik check om 18:00 uit in Amsterdam. Wat zijn dan de kosten? Gaat dat gat van 16:00-18:30 een enorme deuk slaan in langere reizen?

Het moment van inchecken bepaalt de korting voor de hele reis. Als je om 15.00 uur incheckt, reis je dus nog gewoon met korting naar Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga deze maand €3,30 meer betalen voor mijn VDU dan bij mijn verlenging vorig jaar. En krijg over 13 maanden maar liefst €7 terug voor een grote versobering van de voorwaarden?????

 

Reputatie 7
Badge +3

En juist die €1 moet/gaat ook vervallen (want Flex is bijna geen keuze meer), dus is het gewoon allemaal een verkapte prijsverhoging, terwijl je nu nog de keuze hebt om €8 minder te betalen (geen Flex), of €15 meer voor de Voordeeluren.

Het is niet eens een verkapte prijsverhoging. Het is een echte prijsverhoging.:sweat:

Reputatie 7
Badge +3

De vraag ging over wat het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex is, dus daar is mijn antwoord op gebaseerd. Dat blijkt dacht ik ook uit de rest van wat ik schrijf. 

Reputatie 5

Die VDU’ers gaan er inderdaad op achteruit. Maar voor hun is er al een tijdlang een Altijd Voordeel-abonnement, waarmee ze ook in de ochtendspits 20% korting krijgen. Dat levert per werkdag dus evenveel korting op als met het VDU-abonnement (2x20% korting, i.p.v. 0% ‘s ochtends en 40% ‘s avonds). Het abonnement is een stuk duurder, maar ook een stuk rechtvaardiger.

Maar dan blijven ze alsnog in de spits reizen. Het is rechtvaardiger en NS verdient er dan meer aan, maar een belangrijk aspect van het afschaffen van die korting is juist dat deze groep minder in de spits gaat reizen.

Maar die groep kán dus niet anders! Die mensen kiezen er bewust voor om een duurder abonnement te nemen (Altijd Voordeel / Traject Vrij / Altijd Vrij) zodat ze voor minder maandelijkse lasten in de spits kunnen reizen. Het gelijktrekken van VDU met Dal Voordeel heeft tot doel de groep VDU’ers die met weinig moeite de spits kan mijden te verleiden dat ook te doen. VDU’ers die per se in de spits moeten reizen zijn waarschijnlijk het beste af met Altijd Voordeel (zoals eerder al gezegd).

Reageer