Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Reputatie 2

(...); 4) als je een trol als Tamsin tot je beschikking hebt om het vuile werk op te knappen, heb je geen moderatoren meer nodig; (...)

 

Niet iedereen met een andere mening is een trol.

Nou, me dunkt, hier kan de NS het mee doen. Algemene conclusies: 1)  nogal een kloof tussen ``we maken het allemaal zoveel gemakkelijker voor jullie, lieve reizigers!' en de onoverzichtelijke hoop regels en uitzonderingen die over je heen wordt uitgestort;  2) een PR-blunder van de eerste orde, 3) die zo gemakkelijk te voorkomen was  geweest door in alle redelijkheid het (best lage) abbonnementsgeld te verhogen in plaats van verder te `verlagen', zoals velen al suggereren; 4) als je een trol als Tamsin tot je beschikking hebt om het vuile werk op te knappen, heb je geen moderatoren meer nodig;  5) als u me aanspreekt met `Geachte heer Van Ginkel', is het gek om me daarna met je en jij aan te spreken. Ik neem aan dat uw algoritme weet hoe oud ik ben. Hoe dan ook, bewaar `je' en `jij' voor millennials, of hou het bij twijfel liever bij `u', niemand waardeert het of vindt het tof als je gezellig doet met een verkeerde boodschap. Zo, dat is er maar weer uit, op naar 2021. 

  • Alternatief . Stop met de eerste klasse maak meer stille ruimtes !!

     

Alsjeblieft niet! Wij reizen op onze keuzedagen juist altijd eerste klas en dat is elke keer weer genieten. Stille ruimtes, met name tweede klasse, zijn een bron van ergernis: er zijn altijd wel mensen die zich daar al dan niet bewust niet aan houden...

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij veel reizen in de middagspits was het voordeel wel veel meer dan wat u meer betaalde.

Reputatie 7
Badge +4

Het was zeker niet gratis, maar de meerprijs was wel een hele gunstige investering.

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 


En daar ook meer voor betaald. Was niet gratis als ik het goed heb. !!

Reputatie 2

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.


Beste@Tamzin vootbwat jij bevoordeling noemt betaal ik wel elk jaar €15 meer dan iemand met dal v

En als wij de reactie uit dit topic mogen geloven is die 15 euro een schijntje wat betreft het voordeel om met 40% korting in de middagspits te reizen.

Reputatie 1

Waarom altijd berichten met “jij” en “jouw”. Ken u niet persoonlijk heb u zelfs nog nooit gezien. We hebben in het Nederlands een beleefdheidsvorm in de taal. Vreselijk ouderwets en achterhaald natuurlijk. Maar had toch liever dat deze gebruikt wordt. Vind het zeer storend om een bericht te ontvangen met al dat gejij en gejou. Dan over de wijziging van het abonnement.

De NS is gewoon druk bezig om iedereen in de auto te krijgen. Kaartjes zo duur mogelijk maken en voordelen afschaffen. Gelukkig denkt de NS met de ouderen mee. Ze nemen af door Natuurlijk verloop.

Met andere woorden we hebben toch niets aan die oude mensen laten ze lekker dood gaan zijn we daar ook weer vanaf. Bedankt NS. 

H.K. Elmendorp

Reputatie 7
Badge +3

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.


Beste@Tamzin vootbwat jij bevoordeling noemt betaal ik wel elk jaar €15 meer dan iemand met dal voordeel.

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden.

Ik zou wel eens een sluitende uitleg willen over deze beslissing. Hoezo 40% korting niet meer volhouden… En dan € 7,- korting pfff dat is een mooie compensatie voor de meerprijs die je moet gaan betalen omdat je regelmatig op die tijd in de trein zit. Het lijkt wel een pensioenfonds, daar krijg ik al jaren niets meer bij maar gaat er elk jaar wel vanaf; prijscompensatie, om maar eens wat te noemen. Die €7,- ben je met een ritje naar Amsterdam al kwijt...Volgens mij gaat het hier over lekker verdienen!

NS,

Wat een vreselijk ondoordachte actie van u door de 40% kortingskaart de das om te doen. Ik heb een weekend relatie wat inhoud dat ik donderdag na werktijd direct doorreis naar mijn partner. 
 

nu verplicht u mij om eerst naar huis te gaan, en pas om 18.30 pas op de trein te stappen. Waardoor ik pas tegen 21.30 op de bestemming aankom. 
 

betekend dat ik inplaats van 13,50 straks 27,00 euro kan betalen om een beetje normale tijd aan te komen. 
 

snap dat het druk is op het spoor, maar ik heb tot heden geen hinder ondervonden dat ik niet mee kan reizen op het spoor. Bied dan een upgrades aan via een zuil. Zodat de 40% alsnog geld.

 

en dan het abonnement verlagen met 7 euro wat niet in verhouding staat wat ik nu misloop en waardoor het reizen met trein niet meer mogelijk is. Dus allemaal weer de auto in en het probleem daar vergrote en het klimaat nog meer schaden.

 

De NS geeft duidelijk niks meer om zijn trouwe klanten!!

 

mr., mevr.,

 

Dit kan toch niet, is het niet wettelijk verboden om de bestaande abonnementen eenzijdig te veranderen?

nu dat is lekker handig, stikstof verlagen dus meer openbaar vervoer zou je zeggen. 

misschien iets meer treinstellen aanschaffen b.v. !!!

 

met niet zo een vriendelijke groet,

 

mevr. Sjaen

Reputatie 1

Dit is eigenlijk het einde dus van de VDU. De 700.000 tot 900.000 jarenlang trouwe klanten gaan meer betalen voor hun reizen (sommige zelfs honderden euro's meer per jaar) en kunnen de reistijden vaak maar moeilijk verplaatsen naar buiten de middagspits. 

Er was een ongelijkheid omdat het VDU al 8-9 jaar niet meer te koop is en de nieuwe abonnementen veel minder korting bieden. Nu wordt dat, onder andere door gebruiker Tamzin hier, de VDU-reizigers aangerekend maar je moet je verontwaardiging natuurlijk naar de NS richten. Reizen met de trein is duur en wordt steeds duurder. Je kunt het niet vergelijken met het kopen van een blik erwtensoep (“boos over de prijsverhoging? dan kies je maar een ander merk") want reizen met OV is een voorziening die landelijk geregeld dient te worden, waar velen van afhankelijk zijn: zonder rijbewijs, met kleine beurs, naar plaatsen waar je niet kunt parkeren, etc. Reizen per spoor is geen kapitalistische consumentenoverweging. Je kunt niet de NS afzweren en dan voortaan met de concurrent gaan. De enige concurrent is de auto, en dat is niet voor iedereen mogelijk. Feitelijk beperk je met een grote prijsverhoging de bewegingsvrijheid van veel reizigers en met name degenen met kleine inkomsten en zonder rijbewijs. Daarom vind ik dat je niet simpelweg kunt zeggen: “dikke pech je hebt lang genoeg extra voordeel gehad. “ NS zal zich niets aantrekken van boze klanten die dreigen op te stappen - alleen al omdat het in veel gevallen een loos dreigement is en anders omdat deze klanten toch al (in hun visie) te weinig betaalden. Het werkelijke onrecht is dat de NS is gestopt met het aanbieden van de VDU kaart, niet dat de oude gebruikers deze nog mogen verlengen. 

Eigenlijk moet je het omdraaien en zeggen: hoe kunnen we het OV voor iederéén betaalbaarder maken? Hoe faciliteren we de grote reisbehoefte in de spits (hint: het antwoord is niet: reizigers de trein uitjagen)? En hoe beschermen we reizigers die weinig andere opties hebben? Als de oplossing werkelijk alleen maar is dat je drukte wilt verminderen door prijsdifferentiatie en prijsverhoging dan pak je niet je werkelijke rol van reisfaciliteerder met besef dat mensen afhankelijk van je zijn. Met privatisering van zo'n bedrijf is dat gevaar substantieel. 

Mijn pleidooi is dus eigenlijk om niet de VDU kortingen te beperken zoals aangekondigd maar om de kortingen van de andere abonnementen uit te breiden zodat er minder verschil is. Tevens zou ik pleiten dat voor mensen met een kleine beurs of voor wie de auto en fiets écht geen optie is, een VDU kaart gesubsidieerd wordt. 

Ik was laatst mijn oude reishistorie aan het doorkijken, met nog papieren kaartjes, vanaf 1996 en werd me zo erg bewust van de prijsverhogingen van de losse reizen én de abonnementen door de jaren heen. Natuurlijk is er inflatie en stijging van de kosten maar toch voel je je keer op keer genaaid, zeker als je salaris niet meegroeit en je baas onvoldoende bijdraagt aan de reiskosten. Dit einde van het VDU tijdperk voelt als extra pijnlijk - maar ja, wat doe je er tegen? Als reiziger ben je toch vrijwel machteloos, precies zoals de NS wil. 

Reputatie 2

Hoe zit het met de bij-abonnementen? Blijven die in huidige vorm bestaan of wordt het mogelijk om flexibel te switchen tussen wie hoofd-abonnementhouder is en wie het bij-abonnement heeft?

Reputatie 7
Badge +3

Schandalig toch. 

Het is maar hoe je het bekijkt. U heeft dan wel 10 jaar lang kunnen genieten van een extra korting die anderen niet kregen. 

Wat is in de nieuwe situatie het verschil tussen mijn voordeeluren abonnement en een daluren abonnement?? Behalve dat ik 8 euro per maand meer betaal voor mijn voordeelurenabonnement?

Niks. Alleen de naam. De prijs is straks gelijk getrokken. Zie hier.

Schandalig toch. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Geen verschil, het Dal Voordeel abonnement gaat in 2021 ook €60 kosten. Dus ook de prijs wordt gelijk.

Wat is in de nieuwe situatie het verschil tussen mijn voordeeluren abonnement en een daluren abonnement?? Behalve dat ik 8 euro per maand meer betaal voor mijn voordeelurenabonnement?

Beste Stijn, 

ik ben niet zo snel met grof geschut in het verbale, om het zo maar te zeggen. Maar het is werkelijk bullshit dat het ten koste moet gaan van de senioren ivm het eventueel afschaffen (ik schrijf eventueel omdat ik hoop dat de NS tot zinnen komt en die maatregel niet doorvoert) van de 40% in de daluren. Het is te gemakkelijk om te zeggen , het wordt te druk etc etc etc en de NS kan daardoor de 40% niet meer handhaven. Het spijt mij, maar ik denk dat er op andere manieren veel geld gegenereerd kan worden ipv  het bij de senioren neer te leggen. Voor velen wordt het terug achter de geraniums,  zeker als je een trip wilt maken van Noord naar Zuid in Nederland. Beetje lastig tussen 09.00 en 16.00 uur,  als je leuke dingen wilt bezoeken, lunchje doen , het wordt snel achter je kiezen en op een holletje ( of achter een rollator, die gaan niet zo hard nl) weer naar de trein van een zeer klantonvriendelijkheid NS. 

Hopelijk gaat het management van NS nog eens goed nadenken over deze zeer onsympathieke maatregel. De trein is toch een beetje van ons allemaal en zeker ook gezien alle milieuperikelen van de laatste tijd (stikstof, pfas, klimaat etc.) is het geen goed idee om mensen de trein uit te jagen. Zoals ook al uit het overweldigend aantal reacties is gebleken worden de ouderen hierdoor extra geraakt dus het is én, én, én.

Het onsympathiek zit hem in het feit dat het zomaar wordt doorgevoerd. Je staat als het ware machteloos.

Onbegrijpelijk dat NS de voorwaarden verslechtert in een tijd dat we toch juist meer aan het milieu moeten denken!!!!

Een korting van € 7,- is maar een schijntje. Wij zullen onze abonnementen op deze wijze niet meer voortzetten. En helaas betekent dit ook dat we vaker de auto zullen pakken. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nergens gelezen dat de zomermaanden en kerstperiode niet meer zou gelden als kortingsperiode. Dat zou helemaal sneu zijn, maar ja, het is zoals het altijd gaat. Men wil de klant iets opdringen onder het mom van een verbetering die dat feitelijk alleen maar voor de aanbieder is.

 

De zomermaanden en de kerstperiode gelden dan inderdaad niet meer als kortingsperiode, zie:

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/voordeelurenabonnement.html?

 

Wat betekent dit voor jouw abonnement?

  • Vanaf 1 januari 2021 reis je met korting in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
  • Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Ze zijn in 2021 niet meer geldig in de middagspits en krijgen een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. 
  • We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60. 
Reputatie 1

Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord

Helaas, je mag dan wel in de trein zitten maar betaalt de volle mep…..

Nee, als je voor de spits aan je reis begint, dan krijg je gedurende de reis korting. 

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html
https://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis/

 

Dat is grappig. Dus je mag niet meer met korting in de spits gaan reizen, maar als je net voor het ingaan van de spitsuren incheckt, mag je wel met korting blijven reizen?

 

NS, snapt u niet dat het dan een kulargument is als klanten evengoed met korting in de spits kunnen blijven reizen? Ze hoeven alleen maar ervoor te zorgen dat ze voor het ingaan van de spitsuren ingecheckt hebben. Dan verandert er feitelijk niets. Het kost misschien even moeite, maar als je op die manier het probleem kunt omzeilen heb je er als klant geen last van en heeft NS er ook helemaal geen baat bij.

 

Daarnaast komt bij dat ik deze NS kaart ook nodig heb om te bussen en tegoed moet hebben.

Voor tram, bus en metro heb je ook geen saldo meer nodig met NS Flex. Dat gaat ook via factuur. 

Ik wil weten waar ik aan toe ben, en met weekend vrij reizen is het prettig dat het bedrag gelijk van mijn kaart wordt afgeschreven

Elke maand gaat er een vast bedrag af, en bij Dal uren 40 procent korting weet ik gelijk wat er is afgeschreven. Onder de  vijf Euro laat de kaart vanzelf op naar 20 Euro. Geen achteraf verassingen!!!!

In je Mijn NS account zie je precies wat je het bedrag wat je al verreisd hebt, in een meter. Zo kom je ook niet voor verrassingen te staan. 

Reageer