Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Hoewel ik inhoudelijk waarschijnlijk niets toevoeg aan alle terechte reacties hiervoor, wil ik me toch laten horen, om te benadrukken dat deze beslissing veel abonnement houders treft en het gevoel geeft dat de NS je liever kwijt is dan rijk. Hun logistieke problemen die zijn ontstaan door voortvarend overheids beleid om ons uit de auto te krijgen en een duurzame samenleving te realiseren, worden nu over de rug van trouwe klanten “opgelost”.  Als pleister op de wond krijgen we 7 euro korting, daar kun je ongeveer een keer tegen normaal tarief mee compenseren.

Terug naar de auto dus maar, of misschien ruimte voor een ondernemer die juist wel blij is met veel en trouwe klanten en kan “omdenken” in het oplossen van logistieke problemen…. 

Ach. De oudere mens wordt ook op deze wijze weer eens gepakt. Ik hoop dat al die beleidsmakers het later iets beter hebben.

Reputatie 2

Ook na drie keer lezen begrijp ik niets van uw argumenten om het voordeelurenabonnement te versoberen als die meegaat in uw nieuwe ‘NS-Flex’-opzet. 

  • U schrijft: ‘Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken.’  U wilt daarmee waarschijnlijk zeggen dat u zelf af wilt van abonnementen oude stijl? Flexibeler voor de reiziger gaat het in ieder geval niet worden, nu alle reizigers straks in datzelfde NS-Flex-stramien zitten. Dat ‘Flex’ is dus een misleidende term.
  • U schrijft: ‘Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag.’ Dus u stelt hier, dat u er met uw nieuwe voorwaarden voor kunt zorgen dat werknemers een paar uur eerder of later van hun werk naar huis gaan? Om zo dagelijks een handvol euro’s reiskosten te besparen? Dat kan slechts een kleine minderheid zich permitteren op de zaak en thuis. De overgrote meerderheid heeft geen keus om straks meer te betalen. Dat weet u.
  • En dan uw zelf getrokken conclusie: ‘Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.’ Nou fijn dat u dat begrijpt. Maar de goede lezer begrijpt ook dat u meer gaat verdienen aan reizigers die geen keus hebben. Terwijl u toch jaarlijks een aardige winst maakt. Het zou u sieren als u die winst geheel zou besteden aan extra materieel om die extra reizigers comfortabel te vervoeren. Waardoor de daluren gewoon daluren kunnen blijven. De NS is er voor de reizigers en niet andersom.
  • Tenslotte geeft u een cadeautje: ‘Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.’  Dat moet u niet doen. Dat is een loos gebaar naar iedere reiziger die straks honderden euro’s per jaar meer kwijt zal zijn. Zeg dan gewoon: we gaan meer aan u verdienen.
  • Het stoort mij - en vast vele anderen - dat u uw streven naar winstverhoging verpakt als een noodzakelijke ingreep in het belang van de reiziger. Dat gelooft toch niemand.
Reputatie 1

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

Waarom zou u als VDU houder oneindig lang kortingen moeten krijgen die andere reizigers ook niet krijgen? 

Omdat ik jaren geleden een contract ben aan gegaan met de NS voor een dienst die ze nu plotseling geheel om gooien. Maar los hiervan jij reageerd op iedereen z'n bericht. Laat de NS lekker reageren op mijn bericht.

Houders van een voordeelurenkaart zijn een “uitstervend ras”...het gaat om MAAR 700.000 kaarthouders .Volgens mij gaat het om over het algemeen over ouderen en zal er een natuurlijke afvloeiing zijn. Dus NS,  laat het gewoon bij het oude.  Zeker de keuze dagen, laat die in ieder geval ook in de middag spits gewoon geldig zijn. Is de hierop volgende bezuinigingsstap soms de afschaffing van deze keuzedagen?

Bezuinigen is een begrijpelijk iets, maar laat die voordeelurenkaart voor die 700.000 mensen gewoon zoals die is en ga hier niet aan sleutelen.De regeling gaat pas  in 2021 in, maar ik ben nu al boos:triumph::confounded:

Reputatie 1

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Trouwe klanten belonen?  OF bespeur ik hier een lichte vorm van jaloezie?

“Reis je een maand niet? Dan zet je je abonnement eenvoudig een maandje uit.”

Dus als ik dat vergeet wordt er gewoon geïncasseerd? Dat is de omgekeerde wereld.

Dit is alleen flexibel voor de NS

Dat kan wel per elk gewenst moment. Als je het een dag later doet, dan gaat het een dag later in, het schuift dan niet een maand op. 

 

Er is jaren geleden beloofd dat het Voordeelurenabonnement niet zou veranderen voor bestaande gebruikers. Een loze belofte dus. Het aantal gebruikers van dit abonnement wordt gestaag minder zoals al eerder werd gezegd. Dit is een groep mensen die al vele jaren met de trein reist; het is vreemd dat deze groep nu ‘gestraft’ wordt door deze verandering in voorwaarden. De compensatie van 7 euro op jaarbasis is natuurlijk een lachertje. 

De auto wordt nu helaas weer een serieuze optie. :-(

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Traject Vrij is op dit moment nog niet als Flex abonnement beschikbaar, dus kan ook nooit 28 euro duurder zijn. U bedoelt misschien het Traject Vrij maand abonnement (was geen Flex is). 

Traject Vrij zal straks ook een Flex abonnement worden, de prijzen ervan zullen tegen die tijd wel bekend gemaakt worden. Of dat duurder zal zijn dan de huidige prijzen (+ de normale jaarlijkse verhoging) is nu nog niet te zeggen.

 

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Waarom voelen mensen van buiten de Randstad zich toch altijd extra benadeeld? Degene die in de Randstad wonen en een retour naar Groningen of Maastricht willen doen zitten met exact hetzelfde. 

“Reis je een maand niet? Dan zet je je abonnement eenvoudig een maandje uit.”

Dus als ik dat vergeet wordt er gewoon geïncasseerd? Dat is de omgekeerde wereld.

Dit is alleen flexibel voor de NS

 

 

 

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

Mits dat minstens 3 maanden van te voren wordt aangekondigd, mag dat wel weer veranderen. Bij het Voordeelurenabonnement hebben abonnementhouders het uiteindelijk nog 10 jaar kunnen houden. Ik verwacht niet dat de Keuzedagen snel verdwijnen, zoals ook in de mail staat. Maar het loopt vast ook niet eeuwig door.  

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

Nee, NS mag altijd wijzigingen in productformules maken of ze zelfs helemaal afschaffen. Dat geldt voor alle bedrijven, Unox kan ook altijd besluiten te stoppen met liter blikken erwtensoep.

Reputatie 2

Ben ik de enige die het vervelend vindt dat ik in de mail over deze kostenverhoging van Tjalling Smit, Directeur Commercie en Ontwikkeling, met je en jij aangesproken word?

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

Waarom zou u als VDU houder oneindig lang kortingen moeten krijgen die andere reizigers ook niet krijgen? 

De NS haalt 7 euro van de prijs af, kan je dan niet beter een dal-uren abonnement kopen die is “maar" 52 euro per jaar ipv de 60 euro voor het voordeelurenabonnement die nu geboden word?

De prijs van de daluren kaart wordt in twee stappen verhoogd tot €60 en per 2021 is de prijs dan precies gelijk.

Reputatie 1

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

De NS haalt 7 euro van de prijs af, kan je dan niet beter een dal-uren abonnement kopen die is “maar" 52 euro per jaar ipv de 60 euro voor het voordeelurenabonnement die nu geboden word?

Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.

Het ministerie van onderwijs betaalt daar een kleine 900 miljoen euro per jaar voor, voor NS is dat dus niet gratis. LBO'ers moeten overigens vol tarief betalen.

@Philned

Op drukke trajecten in Japan zijn sprinters inderdaad vrijwel even snel als intercity's doordat intercity's daar met lagere maximale snelheid rijden dan sprinters wat de extra stops qua tijd compenseert. Daar wordt hier voorlopig nog niet voor gekozen.

Overigens zijn de VDU houders nu een kleine groep die zwaar bevoordeeld wordt boven alle andere reizigers.Het is logisch dat daar ooit een keer een eind aan komt want dit is niet blijvend te verkopen naar die andere reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

De volgende stap wordt dat een groot aantal automaten wordt weggehaald. Die zijn veel minder nodig wanneer bijna iedereen NS Flex door de strot geduwd krijgt en geen saldo meer hoeft te laden. 

Dat is niet waar want er komen sraks Flexdagen voor mensen onder de 60 en die geven de automaat weer een hoop extra werk.

 

Er is niet gezegd dat je die Flexdagen via de automaat moet aanschaffen. Rover zegt er dit over:

“Voor de NS Flex abonnementen worden de duurdere (digitale) Flexdagen geïntroduceerd die in tegenstelling tot de Keuzedagen ook zonder abonnement verkrijgbaar zijn.NS zal op aanraden van Rover deze Flexdagen aan reizigers van alle leeftijden gaan aanbieden.

De toevoeging digitaal lijkt te suggereren dat je die alleen digitaal kunt aanschaffen en niet meer via de automaat. 

Die Flex dagen kun je dan ook aanschaffen zonder abonnement. Iemand die nu een VDU of Dal Voordeel heeft en eigenlijk alleen de keuzedagen gebruikt zou dan het abonnement kunnen opzeggen en alleen de Flex dagen gebruiken. Compenseert toch weer een beetje de kosten (geen €60 per jaar meer). Alleen de vraag hoeveel duurder die Flex dagen zullen tov keuzedagen.

Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.

Reageer