Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1105 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik volg het ook niet meer verder. Ik wil de strippenkaart terug (45 strippen voor een paar gulden/knaken) en dan lekker anoniem kunnen reizen.

Ja, doe mij ook maar de strippenkaart terug. Het laatste jaar dat die nog te gebruiken was en ik al wel een OV-chipkaart had, heb ik speciaal nog eens een strippenkaart gekocht omdat ik daarmee veel goedkoper reisde. Vanwege een behoorlijk pas sneeuw ben ik toen een dag of 10 met de bus naar werk gegaan ipv de fiets. Met strippenkaart was dat 2 zones/3 strippen was toen met een 15 strippenkaart iets van €1,50 per rit. Met de OV-Chipkaart kostte dezelfde rit €2,50. Serieus.  Dus 9 dagen heen en terug en per rit €1 extra (de eerste dag had ik nog heel naief gewoon de OV-chipkaart gebruikt omdat ik geen strippenkaart meer had, dus maar snel die eerste avond bij de AH weer een strippenkaart gekocht). En dan nog met droge ogen durven zeggen dat het reizen met de OV-chipkaart niet duurder zou worden.  Geloof je het zelf?

Badge +3

Nee @Bertus daar verandert niets aan!

En @Momo  over het verdwijnen van de strippenkaart houden sommige mensen het soms ook niet droog. Tot in Hoger Beroep toe (Johan Koelman of zoiets) wat nog dient.

Is een privacy ding dus.. Men weet wanneer je ergens op een bepaald punt en tijd incheckt en uitcheckt, en dat mag dus (geef je stilzwijgend toestemming voor bij Flex).

Maar zonder Flex niet! Bij op saldo reizen mag dat NIET.. 

Big Data… 99% van van de mensen zullen OK zeggen (kan mij het schelen, mogen ze gewoon weten)

 

Reputatie 7
Badge +3

De houders van een Altijd Voordeel abonnement betalen dan daar €23 voor (huidige prijs van het klassieke jaar abonnement, tenzij er voor die tijd nog een prijsverhoging komt).

Want men met de business card daarvoor betaalt weet ik niet, maar daar zal ook wel een prijs aan hangen.

En of dat ooit ook nog gaan verdwijnen? Geen idee, mijn glazen bol werkt even niet :laughing:

 

Mwah, die 1 op de 8 (ik ga voortaan wel in de daluren inchecken) had ik ook verkeerd gelezen blijkbaar.

En moest dus zijn dat 1 op de 8 mensen in de midddagspits op een (oud) VDU met korting reizen of zoiets? Nou, hoe dan ook terecht, want daar wilden de NS al vanaf 2011 al vanaf toch?

Ik volg het ook niet meer verder. Ik wil de strippenkaart terug (45 strippen voor een paar gulden/knaken) en dan lekker anoniem kunnen reizen.

Of de NS stamkaart (met foto) waarmee je altijd (geen spits en zo) met korting kaartjes kon kopen voor jezelf en eventuele medereizigers, bij een loket en later bij een automaat.

Die bestaan niet meer.. en het VDU binnenkort ook niet meer dus (alleen nog als naam).

En toen (nog niet eens zo lang geleden) was je al lang blij met een sneltrein/intercity die elk (half) uur reed, in plaats van elk kwartier of elke 10 minuten…

De bus (naar het station) ging om de 2 uur en 5 keer per dag.. Dan ging je dus wandelen of met de fiets. 

De VDU houders zijn altijd heel erg ‘verwend’ geweest, om hun voordeeltjes te kunnen houden voor €67 per jaar. Vele mensen waren jaloers omdat zij die NIET konden krijgen, geloof me...

 

Dat wil ik best geloven, maar je kunt de huidige VDU kaarthouders toch niet aanrekenen dat de NS die kaart niet meer wil aanbieden. Mijn buurman is ook jaloers op mijn veel lagere hypotheekrente, maar dat neemt hij mij toch niet kwalijk. Ik heb hem die hogere rente toch niet bezorgd.

Reputatie 7

Nee@Bertus daar verandert niets aan!

Vreemd. In de mail die ik ontving stond dat ze het niet vol konden houden om in de middagspits korting te blijven geven.

Reputatie 7
Badge +3

In het eerste bericht in dit sticky topic staat:”We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.”

Het gaat zo te lezen specifiek om de korting van 40%. Staat ook zo in de documenten die op de Locov site staan. Ik heb de mail niet gehad dus weet niet hoe het daarin staat. 

Reputatie 7

Soit...het kan dus wél mogelijk zijn, de korting voor het VDU in de middagspits te beperken tot 20 %. 

Iedereen blij: (zij die groen en geel zien van jalouzie of menen een groot nadeel te ondervinden van het VDU-plebs): de korting wordt gelijk aan het percentage voor ‘gewone’ reizigers en de meest trouwe klanten houden een voordeel. Die schoffering van € 7 kan dan wat mij betreft achterwege blijven.

Nu alleen de bussiness card nog. Het voordeel ten opzichte van abonnementen voor ‘gewone’ klanten kan oplopen tot wel 65 % en misschien nog wel meer. Die houden dus voor spotprijzen in de spits stoelen bezet. Die bussiness cards worden op basis van contracten verstrekt en die worden natuurlijk niet openbaar gemaakt...

Reputatie 7
Badge +3

Soit...het kan dus wél mogelijk zijn, de korting voor het VDU in de middagspits te beperken tot 20 %. 

Zou misschien best kunnen, maar dan wordt het een half Altijd Voordeel abonnement maar wel een heel groot verschil in abonnementsprijs. Altijd Voordeel met in allebei de spitsen 20% korting voor 12 x €23 = €276 per maar en VDU met alleen in de middagspits 20% korting voor €60 of €67 per jaar. 

Om het dan weer een beetje gelijk te trekken zou je de prijs van het VDU weer flink moeten verhogen, heb je weer dezelfde klachten als nu.

Ik ben gelukkig geen beleidsmaker bij NS. :laughing: 

Die mogen dit soort dingen lekker zelf uitzoeken en bedenken, en ook de stront over zich heen krijgen.

 

 

PS, draaien de deuren nog goed in Delft? En rookt de rook doofpaal nog?

 

Reputatie 7

Het nieuwe ‘Altijd Voordeel Light’ (voorheen VDU) kan wat duurder worden en het Altijd Voordeel goedkoper: wordt het voor meer mensen betaalbaar en daarmee kostenneutraal.

En ja… de deuren draaien nog en de doofpaal rookt nog steeds en ik verwacht dat die nog wel een tijdje blijft doen want roken heeft vooralsnog topprioriteit. Geheel off-topic: de nieuwe Sint Sebastiaansbrug vordert aardig: de beweegbare delen zijn vorig weekend ingehesen.

Reputatie 7
Badge +3

Toch schijnt roken terug te lopen

Ik zag inderdaad zaterdag even wat beelden op de webcam van het brugdek. 

En ik zie dat het ook nog steeds worstelen is om een plekje voor de fiets te vinden in de stalling in afwachting van gereed komen 3e stalling. 

En bij Delft Zuid zijn ze al bezig met wat werkzaamheden  voor het nieuwe station.

Best veel gebeurd in de ruim maanden dat ik er niet meer geweest ben.

Reputatie 5

Soit...het kan dus wél mogelijk zijn, de korting voor het VDU in de middagspits te beperken tot 20 %. 

Iedereen blij: (zij die groen en geel zien van jalouzie of menen een groot nadeel te ondervinden van het VDU-plebs): de korting wordt gelijk aan het percentage voor ‘gewone’ reizigers en de meest trouwe klanten houden een voordeel. Die schoffering van € 7 kan dan wat mij betreft achterwege blijven.

Nu alleen de bussiness card nog. Het voordeel ten opzichte van abonnementen voor ‘gewone’ klanten kan oplopen tot wel 65 % en misschien nog wel meer. Die houden dus voor spotprijzen in de spits stoelen bezet. Die bussiness cards worden op basis van contracten verstrekt en die worden natuurlijk niet openbaar gemaakt...

Haha. Hoe kun je zo’n enorm bord voor je kop hebben. Degenen die in dit topic groen en geel zien zijn degenen die vanaf 2021 hun korting in de middagspits kwijtraken. Zij hadden er blijkbaar geen rekening mee gehouden dat de abonnementsvoorwaarden van een abonnement dat sinds 2011 niet meer wordt verkocht en slechts wordt verlengd voor bestaande klanten na een coulanceperiode van 10 jaar worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeelabonnement zoals dat voor nieuwe klanten geldt. Dat getuigt niet van veel realiteitszin, zeker niet als je bedenkt dat NS in 2011 al voornemens was het VDU af te schaffen en daar op het laatste moment van heeft afgezien.

Vervolgens wordt er hier geschermd met termen als “onredelijkheid” en “discriminatie van ouderen.” Ik heb nooit een punt gemaakt van het voortbestaan van het VDU en zou er verder ook geen bezwaar tegen hebben als het VDU nog langer onder de oude voorwaarden voortbestaat, maar ik vind dat je NS niet kunt betichten van onredelijkheid en discriminatie als die alleen de voorwaarden van oude en nieuwe abonnementen gelijktrekken. Daar is echt niets onredelijks aan.

Badge +3

Maar wat heb je aan een keuzedag als je je terugreis moet onderbreken en ergens op een onguur station tweeënhalf uur op een smerig bankje moet zitten omdat je keuzedag ff niet geldig is.

Het tijdstip van inchecken bepaalt of uw Keuzedag geldig is. Als u vlak voor de middagspits incheckt, mag u zonder problemen in de middagspits reizen. U hoeft dus niet opeens de trein uit om 16.00 uur.

​ 

NS beweert dat zo’n 1 op de 14 reizigers met een VDU tegen korting inchecken in de middagspits.

Hoi iMark, waar kan ik deze bewering van de NS vinden ? Ik was zeer benieuwd, hoeveel VDU houders er daadwerkelijk gebruik van maken. (i/d middag spits te reizen), om een beter beeld te krijgen.

Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat er nog zoveel mensen zijn met het oude voordeelurenabonnement (dat ik zelf al bijna 25 jaar heb). Door eerdere ingrepen van de NS en door natuurlijk verloop, moet het inmiddels nog maar om een kleine groep mensen gaan

​ In de afgelopen acht jaar is het aantal reizigers met een Voordeelurenabonnement afgenomen van ruim 1,4 miljoen abonnementen in 2011 naar net iets meer dan 700 duizend in 2019. Ongeveer 1 op de 14 reizigers in de middagspits reist met een Voordeelurenabonnement en NS verwacht dat naar verwachting één op de acht reizigers uit die groep ervoor zal kiezen op een ander moment te reizen. NS verwacht dat dit een substantiële bijdrage levert aan de aanpak van de drukte in de middagspits.

Maar wat heb je aan een keuzedag als je je terugreis moet onderbreken en ergens op een onguur station tweeënhalf uur op een smerig bankje moet zitten omdat je keuzedag ff niet geldig is.

Het tijdstip van inchecken bepaalt of uw Keuzedag geldig is. Als u vlak voor de middagspits incheckt, mag u zonder problemen in de middagspits reizen. U hoeft dus niet opeens de trein uit om 16.00 uur.

 

Waarmee dus straks nog meer mensen met korting gaan reizen in de spits. Zal mij benieuwen hoe NS dit dan weer gaat oplossen. Ben benieuwd of ze zich gaan overtreffen qua klantonvriendelijkheid in vergelijking met deze maatregel, blijft de NS dus dat gaat vast helemaal goed komen.

Reputatie 6

@Stijn NS zou je in de FAQ de vragen en antwoorden kunnen opnemen over:

- Of er in de maanden juli/augustus en de andere dagen dat het nu mogelijk is (dag na Hemelvaart bv) wel of niet met korting gereisd kan worden.

Antwoord staat niet in de mail die iedereen heeft gehad en is niet duidelijk gecommuniceerd. Wel via de website maar mensen die in de mail of in de beginpost van dit topic kijken, zien dit niet.

 

- Of je helemaal niet mag reizen in de middagspits of dat het incheck moment leidend is. Deze vraag wordt veel gesteld in allerlei nieuwe topics. Vandaar dat het me slim lijkt om dit ook in FAQ op.te nemen

Ik heb nog niet alle informatie en berichten tot me genomen, toch wat me het meest verontrust is waarom de prijs van het dal voordeel abonnement in drie jaar tijd met €10,- euro verhoogd moet worden? Hoe kan dat jullie nu al weten dat het zo fors verhoogd moet gaan worden en waarom kon het de afgelopen zes jaar, sinds ik het gebruik althans, gewoon voor de stabiele prijs van 50 EUR?

 

Een verhoging van 2 EUR kon ik me eigenlijk nog een beetje indenken, (door die btw verhoging?) en zelfs als de abonnementskosten jaarlijks met 0.70 ct stijgen oid, maar een verhoging van 10 EUR in drie jaar tijd daar heb ik eerlijk gezegd geen begrip voor. En daar zal het neem ik aan ook niet bij blijven, als het in drie jaar tijd al met 10 EUR duurder wordt ga ik er vanuit dat het na 2021 in stappen van 5 EUR omhoog gaat.

 

Ik haal het voordeel er eigenlijk al nauwelijks uit en als ik nog weinig keuze krijg om op saldo te reizen dan komt het moment echt heel dicht in de buurt, dat ik alleen nog treinbiljetten voor buitenlandse reizen koop en verder met de bus ga of andere manier. Er is een reden dat ik op saldo reizen prettiger vind, wat nu als een onverlaat jouw abonnement in handen krijgt? Ik zie dezelfde situatie ook bij online bankieren gebeuren. Betaling via tan-codes dat al perfect werkte wordt ongevraagd afgeschaft en betalen middels een smartphone bleek allerminst veilig, op het moment dat ik zag dat de eerste dagen rekeningen helemaal werden leeggetrokken. Ik begreep dat de keus er nog is om op saldo te blijven reizen, maar het idee dat het allemaal verplicht op rekening moet worden zint me allerminst.

Ik begrijp niet dat in tijden dat er echt wat gedaan moet worden aan het klimaat, de NS besluit de prijzen omhoog te gooien. Ik heb een oud abonnement waarmee ik met korting in de spits kan rijden. Om het voor mij ‘flexibeler en minder ingewikkeld’ te maken wordt er besloten dat dat straks niet meer kan (?????). Kan een bestaande overeenkomst zomaar gebroken worden? Ik ben best bereid wat meer te betalen om het abonnement te behouden. Ik heb er straks niets meer aan wat reistijden betreft. Toch maar weer de auto in? En wat betreft oplossingen voor de NS om meer zitplaatsen te creëeren: gewoon wat minder geld willen verdienen, de eerste klas opheffen (is meestal leeg), frequenter treinen laten rijden, meer dubbeldekkers? De spits is er niet voor niks: omdat men dan gewoon moet werken en daar weinig keuze in tijden heeft. Je kunt jullie probleem wel lekker op de reiziger afschuiven en hen laten betalen, maar volgens mij is de NS er vooral om mensen in de spits van A naar B te brengen. Een bakker klaagt toch ook niet dat er te veel brood verkocht wordt aan de klanten en dat daarom de prijs flink omhoog moet omdat iedereen voornamelijk brood wil hebben? 

Voor gewone kaarthouders is dit een enorme prijsverhoging van meer dan 15% !!! 
In 2 jaar van 52 nu naar 60 euro in 2020. 

Ik reis niet veel een ook niet vaak met de trein en ik heb uitgerekend dat deze prijsverhoging, met mijn NS-kilometers, het aanhouden van de kaart voor mij onrendabel maakt. Dat was ie de afgelopen jaren vast en zeker ook al regelmatig niet maar NS gaf mij geen aanleiding om de boel eens na te rekenen... (Wie weet voor hoeveel mensen dat geldt?!)

Mijzelf kennende zal het opzeggen van de NS voordeelkaart er uiteindelijk toe leiden dat ik de volle prijs van een treinkaartje af zal zetten tegen de benzinekosten en dan buiten de spits toch maar voor de auto kies. Want niets menselijks is mij vreemd…. en ik zal vast de enige niet zijn.

 

Reputatie 7
Badge

Voor gewone kaarthouders is dit een enorme prijsverhoging van meer dan 15% !!! 
In 2 jaar van 52 nu naar 60 euro in 2020. 

Ik reis niet veel een ook niet vaak met de trein en ik heb uitgerekend dat deze prijsverhoging, met mijn NS-kilometers, het aanhouden van de kaart voor mij onrendabel maakt. Dat was ie de afgelopen jaren vast en zeker ook al regelmatig niet maar NS gaf mij geen aanleiding om de boel eens na te rekenen... (Wie weet voor hoeveel mensen dat geldt?!)

Mijzelf kennende zal het opzeggen van de NS voordeelkaart er uiteindelijk toe leiden dat ik de volle prijs van een treinkaartje af zal zetten tegen de benzinekosten en dan buiten de spits toch maar voor de auto kies. Want niets menselijks is mij vreemd…. en ik zal vast de enige niet zijn.

 

 

Ik denk dat het je - en meer mensen die hier sinds de aankondiging van deze wijzigingen stellen de auto wel te nemen - wel eens tegen kan vallen wat autorijden kost als je de prijs voor alleen in de auto stappen (brandstofkosten, slijtage aan het voertuig, parkeerkosten) afzet tegen de prijs van een (2e klasse, voltarief) treinreis.

Ik begrijp niet dat in tijden dat er echt wat gedaan moet worden aan het klimaat, de NS besluit de prijzen omhoog te gooien. Ik heb een oud abonnement waarmee ik met korting in de spits kan rijden. Om het voor mij ‘flexibeler en minder ingewikkeld’ te maken wordt er besloten dat dat straks niet meer kan (?????). Kan een bestaande overeenkomst zomaar gebroken worden? Ik ben best bereid wat meer te betalen om het abonnement te behouden. Ik heb er straks niets meer aan wat reistijden betreft. Toch maar weer de auto in? En wat betreft oplossingen voor de NS om meer zitplaatsen te creëeren: gewoon wat minder geld willen verdienen, de eerste klas opheffen (is meestal leeg), frequenter treinen laten rijden, meer dubbeldekkers? De spits is er niet voor niks: omdat men dan gewoon moet werken en daar weinig keuze in tijden heeft. Je kunt jullie probleem wel lekker op de reiziger afschuiven en hen laten betalen, maar volgens mij is de NS er vooral om mensen in de spits van A naar B te brengen. Een bakker klaagt toch ook niet dat er te veel brood verkocht wordt aan de klanten en dat daarom de prijs flink omhoog moet omdat iedereen voornamelijk brood wil hebben? 

Het is gewoon een ultracommercieel verdienmodel van de NS. Als de vraag het grootst is, is het aanbod het duurst. Dezelfde redenatie waarom een vakantiereis in het hoogseizoen meer kost dan in het laagseizoen. Eigenlijk zou het eerlijker zijn als het reizen in de spits juist goedkoper wordt. Het product wat NS in de spits levert is eigenlijk inferieur. Stampvolle treinen en meestal condities als bij veevervoer. Je moet met extreem veel mensen een trein delen. Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

Reputatie 7
Badge

Stel ik ga bijvoorbeeld (alleen) per auto naar mijn werk. Dan rijd ik twee keer 27km. Laten we zeggen dat ik dat in een zuinige, kleine auto doe maar niet elektrisch of hybride en ik zo'n 20km rijd op een liter brandstof. Op deze dag verbrand ik dan zo'n 2,7L benzine. Bij het plaatselijke tankstation zou ik daarvoor vandaag zo'n €4,32 betalen.

Als ik dan in de buurt van mijn werk 8,5 uur wil parkeren, komt daar nog 8,5uur*60minuten/uur*€0,19/3minuten=€32,30.

Als ik vervolgens per 20.000km nog een onderhoudsbeurt a €200 moet laten doen, kost dat me ook nog €0,54.

Totaal komt dit per auto neer op €37,16. Per trein, 2e klasse, vol tarief kost dezelfde reis me 2*€6,50=€13.

Ook vol tarief betaal ik dus nog €37,16-€13=€24,16 minder(!) voor deze dag dan per auto...

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het je - en meer mensen die hier sinds de aankondiging van deze wijzigingen stellen - wel eens tegen kan vallen wat autorijden kost als je de prijs voor alleen in de auto stappen (brandstofkosten, slijtage aan het voertuig, parkeerkosten) afzet tegen de prijs van een (2e klasse, voltarief) treinreis.

Daarnaast heb ik het idee dat niemand even de moeite neemt om eens uit te rekenen wat het zou kosten met een ander abonnement. Ik zie hier mensen die 4 keer per week reizen en 's morgen gewoon vol tarief in de spits betalen. Als dat op een vast traject is, dan ga je met Traject Vrij echt niet heel veel meer betalen. En met 3 keer per week is Altijd Voordeel een goede optie waarbij je ook niet €200 per maand meer gaat betalen, zoals sommigen hier beweren. Men ziet alleen het verdwijnen van de korting in de middagspits en staat zich daarop blind.  Bekijk je ook de andere opties dan zullen veel reizigers inderdaad de gemiddelde stijging van €7 per maand voor hun kiezen krijgen. Is nog steeds een stijging maar blijft dus wel beperkt. Neem dan ook mee dat ze sinds begin dit jaar al met in checken voor 6:30 al met korting kunnen reizen. Het verschil in de zomermaanden is dan wel wat meer omdat daarin nu nog de hele dag met korting kan worden gereisd.

De emotie overheerst, niet het verstand.

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 

Tuurlijk.. de 700.000 (veelal helemaal niet zo dagelijkse reizigers, want dat zijn er dus maar hooguit 210.000) VDU ‘bevoordeelden’ (wij krijgen lekker nog tot 2020 korting in de middagspits!) houden jouw mogelijke zitplaats bezet!?

De NS willen geen korting in de spits meer (want vinden ze niet meer te verantwoorden), maar met Altijd Voordeel nog steeds 20% mogelijk!

Wat doen we met de mensen met Altijd Voordeel dan? Die mogen ook gewoon met korting (weliswaar maar 20% i.p.v. 40%) diezelfde zitplaatsen inpikken! 

Da’s vreemd inderdaad, maar goed, en betaal je nogal wat voor.

Maar wat is er dan mis met iemand die helemaal zonder korting reist op ‘jouw’ zitplaats gaat zitten?

Een zitplaats op basis van welk abonnement ook is dus de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Sorry @Martin7182 

Hooguit mag je dan iemand met een 2e klas vervoerbewijs de 1e klas uit jagen. Een zitplaats claimen omdat je toevallig een duurder abonnement hebt (opzouten oude VDU 2011 parasiet!) gaat het natuurlijk niet worden.

Dus.. (even simpel samengevat) het VDU wordt gelijk aan Dal Voordeel en wat iemand voor een zitplaats betaalt doet er helemaal niet toe verder. Nu niet en nooit niet.

Het aantal mensen die nu met korting reizen in de spits (tijd van incheck telt) gaat niet veranderen (1 op de 😎 dus jouw ‘probleem’ (iemand die vrij reist of met korting of voltarief betaalt, maar op ‘jouw stoel zit’) blijft exact hetzelfde!

@Robert B, je trekt onjuiste conclusies, van een zitplaats claimen is geen enkele sprake. Iedereen die moet staan of niet mee kan vanwege drukte heeft in zekere zin “last” van anderen, die al dan niet met korting reizen. Ik denk dat de NS liever VDU reizigers laat afhaken dan vol betalende reizigers.

Voor gewone kaarthouders is dit een enorme prijsverhoging van meer dan 15% !!! 
In 2 jaar van 52 nu naar 60 euro in 2020. 

Ik reis niet veel een ook niet vaak met de trein en ik heb uitgerekend dat deze prijsverhoging, met mijn NS-kilometers, het aanhouden van de kaart voor mij onrendabel maakt. Dat was ie de afgelopen jaren vast en zeker ook al regelmatig niet maar NS gaf mij geen aanleiding om de boel eens na te rekenen... (Wie weet voor hoeveel mensen dat geldt?!)

Mijzelf kennende zal het opzeggen van de NS voordeelkaart er uiteindelijk toe leiden dat ik de volle prijs van een treinkaartje af zal zetten tegen de benzinekosten en dan buiten de spits toch maar voor de auto kies. Want niets menselijks is mij vreemd…. en ik zal vast de enige niet zijn.

 

 

Ik denk dat het je - en meer mensen die hier sinds de aankondiging van deze wijzigingen stellen - wel eens tegen kan vallen wat autorijden kost als je de prijs voor alleen in de auto stappen (brandstofkosten, slijtage aan het voertuig, parkeerkosten) afzet tegen de prijs van een (2e klasse, voltarief) treinreis.

Dat hangt er een beetje vanaf waar je heen moet. Een ritje van Harderwijk naar Amersfoort (54 km heen en terug) kost met de trein €11,60 vol tarief. Met de auto kost het drie liter diesel (€4.00). Dan heb ik het voor- en natransport (ik woon een half uur lopen van het station) nog niet eens meegerekend. Bij twee personen slaat de verhouding al helemaal door in het voordeel van de auto. Nu is dit een voorbeeld waarbij de reisafstand per trein en per auto ongeveer gelijk is. Maar als ik voor mijn werk van Harderwijk naar Arnhem reis, kost dat heen en terug met de trein €37,60 (vol tarief) en duurt zonder voor- en natransport 1uur en 40 minuten (snelste reismogelijkheid via Amersfoort - Utrecht). Met de auto is het 100 km heen- en terug. Binnendoor over de Veluwe doe ik er van huis naar werk een klein uurtje over over uitsluitend 80km wegen (nooit file). Het kost me dan maar 4,5 liter diesel, dus ongeveer €6,00. Nog een voordeel is natuurlijk dat je in de auto een gegarandeerde zitplaats hebt (een beetje comfort mag natuurlijk ook gewoon z'n prijs hebben). Parkeerkosten zijn in sommige steden natuurlijk wel een dingetje. In 020 (de meest autoonvriendelijke stad van Nederland) betaal je je natuurlijk wel helemaal de blafhik en kan je beter voor het laatste stukje de trein gebruiken, maar daar kom ik zo weinig mogelijk. Natuurlijk scheelt het ook of je de auto toch al hebt of dat je er vanwege het NS prijsbeleid één moet aanschaffen.

Reputatie 1
  • Op zich begrijp ik dat de korting tijdens de avondspits moet vervallen.
  • Maar de prijsverlaging staat niet in verhouding tot de verslechtering van de voorwaarden. Niet alleen de avondspits maar ook de dagen rond feestdagen vervallen als kortingsperiode, en de Keuzedagen.
  • Wel zuur: ik heb net twee jaar buiten Europa gewoond en mijn abonnement tijdens verlof hooguit 4x gebruikt. Ik hield het aan vanwege de korting tijdens de avondspits.
  • Dat het monopolie de NS klantonvriendelijk maakt klopt: twee voorbeelden. Zij dwingt tot een incassomachtiging maar weigert een factuur te sturen en weigert de BTW op die facturen te vermelden.
Reputatie 7

Ik ben heel tevreden met mijn klassieke dalvrij abonnement 1e klas en een overstap naar flex was voor mij niet nodig.

Nu dit toch gaat gebeuren in de toekomst hoop ik wel dat alle onregelmatigheden en fouten dan verwijdert zijn en ik net als nu ongestoord en zonder veel contacten met de klantenservice verder kan genieten met op mijn OV kaart het NS flex dalvrij + het RET ouderen abbo en reguliere ouderen korting op tram bus en metro elders.

Op dit moment lees ik hier nog teveel berichten dat een en ander mis gaat en daar zit ik niet op te wachten in een nu goed functionerende situatie.

Misschien ook handig om de algemene opmerkingen ten aanzien van de wijzigigingen in de diverse abonnementen zoals de mijne los te maken van  de onvrede levend bij een zeer selecte groep abonnees.

Reageer