Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Als de NS meer ruimte wil hebben in de spits,  waarom hebben ze dan indertijd het avondretour afgeschaft?

Dat ging toch ook gewoon om geld?


Ik ben een VDU abonnementhouder en net als veel anderen reis ik nu nog slechts een paar keer per jaar met de trein voor een dagje uit. Ik ben dus niet degene die uw plekje bezet houd, dat is eerder het gevolg van het decenia-lange probleem van gebrekkige en onvoldoende materieel bij de NS t.a.v. het aantal reizigers in de spits (zoals ook het geval was toen ik begin van dit millennium nog wel voor mijn werk in de spits met de trein reisde).

Als u in de spits met een VDU abonnement reist (en nu terecht teleurgesteld bent dat dat straks niet meer kan) dan bent u dus wel degelijk degene die een plek bezet houdt die de NS liever reserveert voor klanten die het volle tarief betalen. Persoonlijk heb ik overigens nooit last van andere reizigers. Af en toe staan is zo erg niet en meestal zoek ik een rustige trein(gedeelte) en/of reis ik buiten de spits. Dat laatste is eigenlijk wel de omgekeerde wereld; dat je als vol tarief betalende de spits probeert te ontwijken.

 

Dat materieeltekort zie ik niet hoor. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als er meer treinstellen komen, dan komen er meer reizigers, of de prijs van vervoersbewijzen moet omhoog (waarna sommige reizigers afvallen). Je krijgt dus altijd een bepaald evenwicht.

 

De verhouding van VDU abonnementshouders die straks niet meer in de spits mogen reizen, lost het probleem van het materieel tekort dat u blijkbaar niet ziet maar wel ervaart in een gebrek aan een zitplaats niet op. Dat probleem van een overvolle spits door het ontbreken van voldoende treinen bestaat namelijk al decenia zo weet ik uit eigen ervaring. Ofwel er is ál jaren géén sprake van een bepaald evenwicht in vraag en aanbod in de spits bij de NS!  Deze plannen lijken meer te maken te hebben met annuleren van bepaalde en oude abonnementsvormen die onvoordelig uitpakken voor de winst van de NS dan ‘winst’ in de spits of daarbuiten voor alle reizigers.  Dus gezamelijk reageren op de NS zelf (en overheid) over het blijvend ontbreken van voldoende treinen en treinstellen is wellicht veel effectiever voor iedere NS reiziger.

Onzin, er komt gewoon een nieuw evenwicht. U zegt het zelf al; decennia lang, terwijl er nu veel meer treinen rijden dan vroeger. De drukte zal echt niet veel variëren met meer of minder treinen. Andere zaken zoals uitstoot/bereikbaarheid uiteraard wel.

https://www.kimnet.nl/binaries/kimnet/documenten/rapporten/2007/11/19/marktontwikkelingen-in-het-personenvervoer-per-spoor-1991-2020/marktontwikkelingen-in-het-personenvervoer-per-spoor-1991-2020.pdf

Ik heb een VDU en koop keuzedagen. Gisteren ontving ik een e-mail van de NS. Het begon veelbelovend genoeg:

Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken.

Nou, uitstekend, daar ben ik helemaal voor. Maar dan gaat het verder:

Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. 

Eh? Waar ging dat over "minder gecompliceerd en flexibeler"? De introductie van een periode waarin de 40% korting niet van toepassing is, maakt de zaken toch gecompliceerder en minder flexibel?

Niet alleen dat, maar het keuzedag reizen zal tijdens de middagspits op magische wijze ongeldig worden. Wat als ik midden in mijn reis zit als de klok vier uur slaat? Duikt de ticketinspecteur op me af en geeft hij een boete?

De uiteindelijke bloei in de e-mail is de aankondiging dat keuzedagen niet langer beschikbaar zal zijn voor mensen die 60 worden na 2021. Ik kan ze blijven ontvangen als onderdeel van mijn jaarabonnement, maar ik zal deel uitmaken van een slinkende groep zoals wij allemaal afsterven - tot grote opluchting van de NS, verwacht ik.

Ik kan alleen nadenken over de uitvlucht van de NS (en Tjalling Smit, directeur handel en ontwikkeling, die deze e-mail heeft verzonden) en het als een goed voorbeeld van Newspeak beschouwen.

Badge +3

het keuzedag reizen zal tijdens de middagspits op magische wijze ongeldig worden. Wat als ik midden in mijn reis zit als de klok vier uur slaat? Duikt de ticketinspecteur op me af en geeft hij een boete?

Het tijdstip van inchecken bepaalt of de Keuzedag geldig is voor uw reis. Inchecken in de daluren is dus gratis reizen, ook als u (deels) in de spitsuren reist.

Reputatie 1

Andere vraag:

Zolang u bij NS blijft reizen checkt u niet tussendoor uit en weer in, tenzij u overstapt op een station waarbij u gedwongen door poortjes moet om het andere perron te bereiken. U blijft dan reizen volgens hetzelfde tarief.

Er is wel verschil bij overstappen naar een andere vervoerder, bv van NS naar Arriva. Bij een klassiek abonnement begint u dan een nieuwe reis en reist u tegen het bij die tijd behorende tarief. Bij Flex behoudt u de korting (of geen korting) van de eerste check-in. 

Ongeacht welk abonnement gaat een nieuwe reis in als er tussen de uitcheck en incheck meer dan 35 minuten zit.

Concreet mbt uw vraag:

  • Stel ik pak de trein om bv 15.00 uur voor een reis die duurt tot in de spitstijd -  u  blijft tegen 40% reizen zolang u bij dezelfde vervoerder blijft reizen of Flex heeft.
  • En ook andersom als ik start in de spitstijd tot daarna - u blijft zonder korting reizen tenzij u met een klassiek abonnement overstap naar een andere vervoerder.


Nog even hierop doorgaan: Geldt dit ook als ik met een keuzedag reis? Dit is geen gefingeerd idee. Ik woon in Eindhoven en als ik een dagje op stap ga (vrijwel altijd richting kust of daar in de omgeving) wil ik meestal eind middag weer thuis zijn. Betekent dus inderdaad vertrekken rond 3 uur daaromtrent, dan ben ik zo rond half 5, 5 uur (afhankelijk van de afstand) terug in Eindhoven.

Reputatie 7
Badge +3

Als de NS meer ruimte wil hebben in de spits,  waarom hebben ze dan indertijd het avondretour afgeschaft?

Dat ging toch ook gewoon om geld?

NS is een commercieel bedrijf en in een commercieel bedrijf gaat het nu eenmaal om geld. Als er bij NS niet genoeg geld binnen komt kunnen er bv geen nieuwe treinen besteld worden,  en kan (om maar wat te noemen) het personeel niet fatsoenlijk betaald worden en wie rijdt er dan je trein als er niet genoeg machinisten zijn? 

Het zou goed zijn wanneer er wel een behoorlijke som subsidiegeld van de overheid richting NS gaat om de klimaat doelen te halen en mensen de auto uit te krijgen. Maar dan moeten wel alle treinreizigers daarvan profiteren, niet alleen voor een kleine groep VDU houders de huidige voordelen laten bestaan zoals iedereen hier wil.

 

Reputatie 7
Badge +3

Andere vraag:

Zolang u bij NS blijft reizen checkt u niet tussendoor uit en weer in, tenzij u overstapt op een station waarbij u gedwongen door poortjes moet om het andere perron te bereiken. U blijft dan reizen volgens hetzelfde tarief.

Er is wel verschil bij overstappen naar een andere vervoerder, bv van NS naar Arriva. Bij een klassiek abonnement begint u dan een nieuwe reis en reist u tegen het bij die tijd behorende tarief. Bij Flex behoudt u de korting (of geen korting) van de eerste check-in. 

Ongeacht welk abonnement gaat een nieuwe reis in als er tussen de uitcheck en incheck meer dan 35 minuten zit.

Concreet mbt uw vraag:

  • Stel ik pak de trein om bv 15.00 uur voor een reis die duurt tot in de spitstijd -  u  blijft tegen 40% reizen zolang u bij dezelfde vervoerder blijft reizen of Flex heeft.
  • En ook andersom als ik start in de spitstijd tot daarna - u blijft zonder korting reizen tenzij u met een klassiek abonnement overstap naar een andere vervoerder.


Nog even hierop doorgaan: Geldt dit ook als ik met een keuzedag reis? Dit is geen gefingeerd idee. Ik woon in Eindhoven en als ik een dagje op stap ga (vrijwel altijd richting kust of daar in de omgeving) wil ik meestal eind middag weer thuis zijn. Betekent dus inderdaad vertrekken rond 3 uur daaromtrent, dan ben ik zo rond half 5, 5 uur (afhankelijk van de afstand) terug in Eindhoven.

Ja, de incheck tijd is bepalend. U kunt dan nog tot 16:04:59 (er is een marge van 5 minuten) inchecken en de de reis afmaken. 

Reputatie 1

Andere vraag:

Zolang u bij NS blijft reizen checkt u niet tussendoor uit en weer in, tenzij u overstapt op een station waarbij u gedwongen door poortjes moet om het andere perron te bereiken. U blijft dan reizen volgens hetzelfde tarief.

Er is wel verschil bij overstappen naar een andere vervoerder, bv van NS naar Arriva. Bij een klassiek abonnement begint u dan een nieuwe reis en reist u tegen het bij die tijd behorende tarief. Bij Flex behoudt u de korting (of geen korting) van de eerste check-in. 

Ongeacht welk abonnement gaat een nieuwe reis in als er tussen de uitcheck en incheck meer dan 35 minuten zit.

Concreet mbt uw vraag:

  • Stel ik pak de trein om bv 15.00 uur voor een reis die duurt tot in de spitstijd -  u  blijft tegen 40% reizen zolang u bij dezelfde vervoerder blijft reizen of Flex heeft.
  • En ook andersom als ik start in de spitstijd tot daarna - u blijft zonder korting reizen tenzij u met een klassiek abonnement overstap naar een andere vervoerder.


Nog even hierop doorgaan: Geldt dit ook als ik met een keuzedag reis? Dit is geen gefingeerd idee. Ik woon in Eindhoven en als ik een dagje op stap ga (vrijwel altijd richting kust of daar in de omgeving) wil ik meestal eind middag weer thuis zijn. Betekent dus inderdaad vertrekken rond 3 uur daaromtrent, dan ben ik zo rond half 5, 5 uur (afhankelijk van de afstand) terug in Eindhoven.

Ja, de incheck tijd is bepalend. U kunt dan nog tot 16:04:59 (er is een marge van 5 minuten) inchecken en de de reis afmaken. 


Eindelijk een positief berichtje dan. Althans voor mij persoonlijk. Dat betekent dat ik in de meeste gevallen gewoon mijn keuzedagen kan blijven gebruiken zoals ik dat al deed.

Nico Harmsen,

ik zou er geen bezwaar tegen hebben als ik alleen tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet met korting in mag checken, dan kan ik voor 16.00 uur nog terug voor een lange reis.

Ik ben als oudere afhankelijk van het openbaar vervoer, na 18.30 uur terug is mij te laat.

Zo zijn de ouderen weer de klos, dan heeft dit abonnement voor mij geen zin meer.

Dat was toch al bedoeling van NS om dit mooie abonnement af te schaffen.

Dank u wel !

Het probleem van te kort aan zitplaatsen is minder dan voorgesteld wordt.

Heel veel mensen hebben hun bagage, laptop etc. naast hun op de bank en niet in het bagagerek.

Het zou NS sieren om daar eens maatregelen tegen te treffen.

Moet ik als reiziger vragen of iemand zijn tas wilt opbergen zodat ik mag zitten ?

Het probleem van te kort aan zitplaatsen is minder dan voorgesteld wordt.

Heel veel mensen hebben hun bagage, laptop etc. naast hun op de bank en niet in het bagagerek.

Het zou NS sieren om daar eens maatregelen tegen te treffen.

Moet ik als reiziger vragen of iemand zijn tas wilt opbergen zodat ik mag zitten ?

Dit komt ook, omdat in verschillende nieuwe treinen de bagage niet in het bovenrek past en ook niet tussen de stoelen gezet kan worden. In ieder geval ontbreekt de gelegenheid om grote bagage apart te zetten

Reputatie 7
Badge +3

Dat is maar deels het probleem. Je wil het aantal mensen dat een kleiner formaat tas of hun jas op de stoel naast hen neerzet niet de kost geven. Dat kan wel makkelijk in het bagagerek of onder de stoel. Ik had mijn laptoptas altijd onder mijn stoel staan en mijn gewone schoudertas op schoot. 

Maar zelfs met alle tassen van de stoelen zijn er nog tal van spitstreinen vol. De maatregelen mbt het VDU zal dat ook niet volledig oplossen, misschien alleen deels verlichten. Daarnaast verwacht de NS de komende jaren nog groei, als de groei grofweg evenveel is de vermindering van het aantal middagspits reizigers dan zul je geen verbetering zien, maar zou men deze maatregel niet nemen dan wordt het qua drukte alleen maar erger.

Het probleem van te kort aan zitplaatsen is minder dan voorgesteld wordt.

Heel veel mensen hebben hun bagage, laptop etc. naast hun op de bank en niet in het bagagerek.

Het zou NS sieren om daar eens maatregelen tegen te treffen.

Moet ik als reiziger vragen of iemand zijn tas wilt opbergen zodat ik mag zitten ?

Dit komt ook, omdat in verschillende nieuwe treinen de bagage niet in het bovenrek past en ook niet tussen de stoelen gezet kan worden. In ieder geval ontbreekt de gelegenheid om grote bagage apart te zetten


Maar ook de enorme lange treinen (cynisme aan) zijn van belang. Moest van de week naar Weert vanaf Schiphol en dan komt er in de spits een klein treintje. (geen idee hoe dat heet maar zo'n mini trein) Zelfde Schiphol naar Nijmegen altijd een mini trein. Altijd enorm vol zelfs om 07:00 uur. Ik wacht soms 15 minuten tot er een "echte" trein komt waar je zelfs om deze tijd kunt zitten. 

Hoeveel reizigersdruk denkt de NS met deze maatregel weg te nemen? Het is eerder een prijsmaatregel.

Zelf mijd ik de spits als het effe kan, logisch toch? Of ik reis eerste klas, wat de meeste mensen in de spits zonder bijbetaling doen!

Niet goed over nagedacht NS!!!!!!!!!!!!!!!!

Bovendien: Ik ga wel eens naar een concert in Amsterdam en dat kan nu heen alleen maar tegen volle prijs vanuit Wageningen, terwijl hter een avond-event is.

Reputatie 7
Badge +3

NS beweert dat zo’n 1 op de 14 reizigers met een VDU tegen korting inchecken in de middagspits. Stel dat je door de maatregelen daar de helft van uit de middagspits jaagt dan hebben we het over 1 op de 28 reizigers. Tel daarbij nog een keer op dat juist op de lange afstanden de oude VDU-abonnementhouders voor 16.00 uur zullen inchecken dan zitten ze nog steeds in de spits in de trein om hun reis af te maken. Het effect zal te verwaarlozen zijn.

 

Honderdduizenden klanten boos en teleurgesteld en het zal tot een hoop opzeggingen leiden. Daardoor zal NS een interessante constante stroom aan inkomsten mislopen. De 700.000 abonnementhouders tegen oude voorwaarden vertegenwoordigen een waarde van zo’n kleine 47 miljoen euro. Wanneer die opzeggen en minder met de trein gaan reizen schiet NS zichzelf financieel in de voet.

Reputatie 7
Badge

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Nee, dat was de deal!!!

Dan heeft u de voorwaarden nooit goed gelezen.


Kan je dat uitleggen?
Er was in ieder geval geen sprake van bevoordeling. Dat latere abonnementen duurder waren of minder boden wil niet zeggen dat er sprake is van wat voor bevoordeling dan ook.
Als jij van merk A een televisie koopt voor € 200,- en de daarop volgende modellen zijn allemaal slechter of duurder, dan heb ik gewoon pech gehad. Je bent niet bevoordeeld omdat ik toevallig niet op tijd een televisie haalde.

Dat bedoelde naar mijn inzicht RenskeMar ook met haar zin.

De voorwaarden hebben niets te maken met de indertijd gesloten deal. Tot op zekere hoogte staan de voorwaarden toe prijzen te wijzigen (al mag je gelukkig in Nederland ook niet zo maar alles in je voorwaarden zetten) en daar is gebruik van gemaakt. Maar dat is nooit de deal geweest waarvoor getekend was, en daarom mag je ook uit stappen bij dit soort veranderingen.

 

Als ik een goede en goedkope televisie koop, die een jaar later niet meer gemaakt wordt, kan daarna niet alleen een ander geen nieuw exemplaar van die televisie meer krijgen, maar ik ook niet.

Bij VDU abonnementen gebeurde dat jaren wel: ze waren niet meer te koop, behalve voor mensen die ze al hadden. Ik als jongere die toen VDU abonnementen nog verkocht werden nog weinig in de trein te zoeken had, kon jarenlang niet onder dezelfde voorwaarden gaan reizen als ouderen. Ik vind het mooi dat iedereen nu weer gewoon onder dezelfde voorwaarden mag gaan reizen.

Mensen hebben VROEGER betaald om TOEN voordelig te mogen reizen via een systeem van TOEN. Er is TOEN niet betaald om dat tot in het NU en tot in de eeuwigheid te mogen. Toen was toen en toen golden de voorwaarden van toen, maar nu is nu en nu gelden er andere voorwaarden, voor iedereen.

Het VDU abonnement was langzamerhand verworden tot een soort verkapte vroegboekkorting (jaren vooruit), seniorenkorting en/of vaste klantenkorting. Als NS die korting wil geven (maar daar lijkt het met deze wijziging niet op), kan ze die introduceren, maar dan gewoon onder een bijpassende duidelijke naam i.p.v. een abonnement dat niet meer te koop is. Dan kan ook iedereen die nu vroeg boekt en/of oud en/of vaste klant (daar zou ik mezelf binnen enkele jaren toch ook wel onder rekenen, ik reis ook al sinds 2012 met een korte onderbreking zo'n 10x/week met de trein) is daar weer op gelijke grond gebruik van maken.

Het lijkt er dus echter niet op dat NS dergelijke kortingen wil gaan geven. Daar kunnen we wel met zijn allen over klagen, maar NS blijft een commercieel bedrijf dat ook gewoon een winstoogmerk heeft en geen liefdadigheidsinstelling. Als de maatschappij vind dat dat soort kortingen nodig zijn, kan de overheid ze meenemen bij de verstrekking van nieuwe ov concessies, dan heeft NS een (commerciële) reden om die kortingen te introduceren (of die concessie niet te proberen te verkrijgen, dan kan een ander bedrijf daar invulling aan gaan geven.

Ik heb mijn 40% voordeeluren abonnement volgens mij al 10 jaar. Ik heb het al keer willen opzeggen maar een medewerker van de klantenservice van de NS benadrukte dat ik dan niet meer tijdens de middag spits met 40 %korting kan reizen. Hierdoor dacht ik nou dan blijf ik trouw aan mijn abonnement.

Gister een mail van de NS ontvangen. Erg teleurstellend en dan die 7 euro compensatie: BELACHELIJK!! Jammer dat jullie zo omgaan met jullie trouwe loyale reizigers. 

Ik zeg mijn abonnement op. Ik heb een auto maar ik vind het af en toe leuk om met de trein naar mijn vriendin te reizen in Amsterdam. Door deze maatregel word je de trein uitgejaagd. Bedankt NS!  

Reputatie 7
Badge +3

Andere mensen zijn nooit benadeeld door de VDU abonnementshouders.

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 


De laatste jaren reis ik nauwelijks in de middag spits. Ik heb mijn VDU ondanks dat deze duurder is dan Dal Voordeel aangehouden om de mogelijkheid te hebben in de middag spits te reizen. Wel ben ik een aantal maanden regelmatig voor 6.30 uur gaan reizen toen VDU nog geen korting gaf tot 6.30 uur. Zat dus met mensen in de trein die vlak voor 6.30 uur incheckte met dal voordeel en in de ochtendspits met korting reisden. Dat was hun voordeel met hun abonnement.

Ik werk in Helmond en woon in Breda. In de ochtend betaal ik nu ook het volle tarief, maar in de middag kan ik tenminste gebruik maken van de korting. Ik ga niet wachten tot na 19.00 om met de trein te reizen. Eindconclusie: in een tijd waarin er focus op het milieu is, wordt het reizen met de trein alleen maar nog duurder gemaakt. Ik zal dan ook mijn abonnement tegen die tijd op zeggen en gaan file rijden: dit scheelt mij zo’n 32 euro per week. De 7 euro korting die wordt gegeven io het abonnement, is naar mijn mening een lachertje. Hoe jaag je de treinreizigers die voor werk reizen de trein uit? Juist, door deze maatregel. 

Reputatie 7
Badge +3

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

U rukt mijn bericht uit zijn verband. Ik reageerde op Tamzin die al jaren zeurt over bevoordeling van VDU houders.

Bedenk dat mensen die nog VDU hebben deze hebben aangeschaft in een tijd dat er geen kidsvrij en SPR waren. Tel

Reputatie 7
Badge
Ik werk in Helmond en woon in Breda. In de ochtend betaal ik nu ook het volle tarief, maar in de middag kan ik tenminste gebruik maken van de korting. Ik ga niet wachten tot na 19.00 om met de trein te reizen. Eindconclusie: in een tijd waarin er focus op het milieu is, wordt het reizen met de trein alleen maar nog duurder gemaakt. Ik zal dan ook mijn abonnement tegen die tijd op zeggen en gaan file rijden: dit scheelt mij zo’n 32 euro per week. De 7 euro korting die wordt gegeven io het abonnement, is naar mijn mening een lachertje. Hoe jaag je de treinreizigers die voor werk reizen de trein uit? Juist, door deze maatregel. 

 

Is traject vrij geen oplossing voor u als u steeds, in de spits, over hetzelfde traject reist?

Reputatie 1

NS geeft in haar Algemene Voorwaarden (dd. 1 juli 2015), lid 12.1 aan in, de (contract)voorwaarden eenzijdig te mogen aanpassen dus ook die van de VDU. In veel gevallen mag dat ook maar in deze kwestie zijn twee overlappende aspecten een juridische verkenning waard: de lengte en aard van het VDU-contract tussen klant en de NS, en de impact van de gewenste en te verantwoorden effecten van de aangepaste voorwaarden. Aspect 1) Relatief veel VDU-abonnementen zijn tien of langer geleden voor onbepaalde tijd afgesloten. Dit heeft verwachtingen bij klanten gewekt en impliceert, bij ‘goed gedrag’ van klanten, loyaliteit en redelijkheid ten aanzien van de klant vanuit de onderneming, in dit geval de NS. De voorgestelde contractaanpassing betekent voor veel klanten een kostenverhoging, een die in geen enkel opzicht wordt gecompenseerd door de voorgestelde vergoeding van 7 euro (wat overigens een merkwaardig arbitrair getal is dat m.i. al aangeeft dat de NS nattigheid voelt bij een rechtsgang). In een evt. rechtszaak lijkt het mij in z’n geheel niet onwaarschijnlijk dat de rechter klanten die aanspraak denken te kunnen maken op een (individuele) compensatie van de kostenverhoging, en dat ook kunnen aantonen, die ook (deels) toekent. De NS heeft hier natuurlijk geen enkele zin in. Punt 2: Het beoogde doel van de voorgenomen maatregel valt, op basis van gegevens die de NS nu zelf aanreikt, sterk te betwijfelen. Een rechter zal dit beperkte bedrijfs- en civiele effect mee laten wegen in zijn oordeel, zeker in relatie tot de verantwoordelijkheid die de NS heeft (opgebouwd) ten aanzien van klanten.

Het is niet duidelijk waarom Rover (en andere consumentenorganisaties) niet sneller met juridische stappen dreigen. Concrete actiepunten voor gedupeerde klanten zijn in ieder geval de publiciteit op te zoeken (middels dit soort fora), de druk op te voeren en klachten in te dienen bij NS, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rover en andere consumentenorganisaties. Afhankelijk van de acties van consumentenorganisaties kunnen gedupeerde klanten in samenwerking met hen, of individueel (in groepsverband) een juridisch proces aanvangen.

NS beweert dat zo’n 1 op de 14 reizigers met een VDU tegen korting inchecken in de middagspits. Stel dat je door de maatregelen daar de helft van uit de middagspits jaagt dan hebben we het over 1 op de 28 reizigers. Tel daarbij nog een keer op dat juist op de lange afstanden de oude VDU-abonnementhouders voor 16.00 uur zullen inchecken dan zitten ze nog steeds in de spits in de trein om hun reis af te maken. Het effect zal te verwaarlozen zijn.

 

Honderdduizenden klanten boos en teleurgesteld en het zal tot een hoop opzeggingen leiden. Daardoor zal NS een interessante constante stroom aan inkomsten mislopen. De 700.000 abonnementhouders tegen oude voorwaarden vertegenwoordigen een waarde van zo’n kleine 47 miljoen euro. Wanneer die opzeggen en minder met de trein gaan reizen schiet NS zichzelf financieel in de voet.


Stel dat alle 1 op de 28 VDU reizigers zo boos worden dat ze hun abonnement opzeggen, dan hebben we het dus over 700.000 / 28 = 25.000 mensen. Dus 1.7 miljoen euro. Aan de andere kant komen er weer vol betalende reizigers voor in de plaats. Want meer (zit)plaats betekent meer waar voor je geld, en dat trekt nieuwe klanten.

Ik geloof er niets van dat VDU reizigers die niet in de spits reizen hun abonnement gaan opzeggen. Waarom zouden ze?

Reputatie 7
Badge +3
Ik werk in Helmond en woon in Breda. In de ochtend betaal ik nu ook het volle tarief, maar in de middag kan ik tenminste gebruik maken van de korting. Ik ga niet wachten tot na 19.00 om met de trein te reizen. Eindconclusie: in een tijd waarin er focus op het milieu is, wordt het reizen met de trein alleen maar nog duurder gemaakt. Ik zal dan ook mijn abonnement tegen die tijd op zeggen en gaan file rijden: dit scheelt mij zo’n 32 euro per week. De 7 euro korting die wordt gegeven io het abonnement, is naar mijn mening een lachertje. Hoe jaag je de treinreizigers die voor werk reizen de trein uit? Juist, door deze maatregel. 

Hoeveel dagen per week reis je dit traject? Bij 4 of 5 dagen per week is een Traject Vrij jaarabonnement voordeliger. 

Reageer