Skip to main content

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Ik sluit mij graag aan bij de protesten tegen het afschaffen van reizen met VDU kaart tussen16.00 en 18.30. uur.Voor 16.00 uur moeten vertrekken bij iemand  ver weg in den lande  of laat moeten reizen was nou juist NIET de bedoeling van dit abonnement.Het voordeel van reizen met de trein vervalt hiermee voor mij en velen. Ik zal mijn abonnement zeker opzeggen  en voortaan de actiekaartjes nog scherper in de gaten houden. 


@Momo voor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.


Kan ik wel om 15.50 uur inchecken en dan tussen 16.00  en 18.30 uur uitchecken?

Ja, u reist dan de hele reis met 40% korting.

Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling van de maatregel zijn. Een rit van Groningen naar de Haag duurt al ruim tweeënhalf uur. Dab check je om 15.55 in en dan zou je nog de hele avondspits met korting in de trein zitten. Reken er maar op dat de NS voor 2021 nog een "creatieve” maatregel bedenkt om dat te voorkomen.


NS denkt meer wiskundig  in termen van grote getallen. De meeste reizen duren 30 tot 35 minuten en wie voor vier uur incheckt, blijft dus buiten de echte spits vanaf ongeveer half vijf, kwart voor vijf. In de ochtenduren reizen nu veel meer mensen buiten de spits van half zeven tot zeven uur. Het levert precies het effect op wat NS wil. NS neemt de mensen die een erg lange afstand nemen voor lief, ze zijn er maar niet zo veel. De dalurenabonnementen verliezen hun waarde als dit niet meer kan en dan werkt de operatie om met dal- en spitstijden te werken niet meer. De spitstijden zijn indertijd ruim gekozen en begonnen voor de echte spits De topdrukte in de middagspits is rond kwart voor zes.


En dan is er nog de vraag: stel ,ik check in in Enschede bij Blauwnet om 15.45. In Zwolle moet ik overstappen op de NS trein richting Leeuwarden .Uitchecken bij Blauwnet ,inchecken bij NS Het is dan inmiddels ruim na 16.00 uur.Dan moet ik dus na Zwolle alsnog het volle pond betalen omdat ik de pech heb van vervoerder gewisseld te zijn???? 


En dan is er nog de vraag: stel ,ik check in in Enschede bij Blauwnet om 15.45. In Zwolle moet ik overstappen op de NS trein richting Leeuwarden .Uitchecken bij Blauwnet ,inchecken bij NS Het is dan inmiddels ruim na 16.00 uur.Dan moet ik dus na Zwolle alsnog het volle pond betalen omdat ik de pech heb van vervoerder gewisseld te zijn???? 

Ja, zo lijkt het te zijn …… Over gelijke behandeling gesproken ….  Je zou natuurlijk net als de NS creatief kunnen zijn en via Deventer met de NS naar Zwolle reizen. Dan ontloop je het rechecken.


Nogmaals een dringende oproep aan de moderatoren om ten aanzien van dit topic een scheiding aan te brengen ten aanzien van de vragen en opmerkingen over de abonnementen en de onvrede levend bij het selecte deel van de abonnees met een voordeelurenabonnement want dit laatste doet andere vragen en opmerkingen ten onder gaan.


@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.

Was dat werkelijk vanwege de verruiming van de kortingstijden of simpel vanwege de normale jaarlijkse verhoging vanwege inflatie, en niet te vergeten de BTW verhoging?  Zonder die BTW verhoging die iedereen voor hun kiezen kreeg zou het lang geen €3,30 geweest zijn.


En dan is er nog de vraag: stel ,ik check in in Enschede bij Blauwnet om 15.45. In Zwolle moet ik overstappen op de NS trein richting Leeuwarden .Uitchecken bij Blauwnet ,inchecken bij NS Het is dan inmiddels ruim na 16.00 uur.Dan moet ik dus na Zwolle alsnog het volle pond betalen omdat ik de pech heb van vervoerder gewisseld te zijn???? 

Bij een Flex abonnement maakt het niet uit of je van vervoerder wisselt, dan blijft je met korting reizen.

Het gaat wel ook andersom zo. Stel je checkt voor 9 uur in bij Blauwnet maar je stapt na 9 uur over op NS dan blijf je met Flex op vol tarief reizen en ga je niet opeens met korting reizen. 

Neem dat mee in de keuze om je klassieke VDU te behouden of over te stappen naar Flex Dal Voordeel.


Mag ik , reizend op een keuzedag, op mijn terugreis  vóór 16.00 inchecken en om b.v. 17.30 op mijn bestemming aankomen en uitchecken ?


Ja, dat mag. Inchecktijd is bepalend voor zowel reizen met abonnement op saldo als voor de Keuzedag.

Sommige mensen geven dan aan dat mensen alsnog in de spits reizen. Dat klopt, maar veel mensen zullen dan niet op het drukste moment van de spits reizen, alleen degene die lange reizen maken van de ene kant naar de andere kant. 


Zelfs met mijn Voordeelurenabonnement probeerde ik de avondspits te mijden. Soms kon het niet anders en maakte ik gebruik van mijn recht. Nu het abonnement uitgekleed wordt, denk ik erover mijn het abonnement op te zeggen.

Dat houdt in, dat niets me meer tegenhoudt om in de spits te reizen; ‘s morgens en 's avonds. M.a.w. de NS krijgt er juist een spitsreiziger bij!

Jammer van deze domme actie.


Dat het monopolie de NS klantonvriendelijk maakt klopt: twee voorbeelden. Zij dwingt tot een incassomachtiging maar weigert een factuur te sturen en weigert de BTW op die facturen te vermelden.

Voor wat het waard is: voor NS Flex krijgt u elke maand een factuur waarop wel de berekende btw expliciet vermeld staat.

@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.

Was dat werkelijk vanwege de verruiming van de kortingstijden of simpel vanwege de normale jaarlijkse verhoging vanwege inflatie, en niet te vergeten de BTW verhoging?  Zonder die BTW verhoging die iedereen voor hun kiezen kreeg zou het lang geen €3,30 geweest zijn.

 In de adviesaanvraag tarieven 2019 schreef NS:

Met betrekking tot het Voordeelurenabonnement is NS voornemens om deze met 5% te verhogen (1,8 consumentenprijsindex, 2,83% btw-verhoging, afronding naar boven op rond getal). De prijs zal dan neerkomen op €67,- per jaar. Deze verhoging gaat gepaard met een verbetering van de abonnementsvoorwaarden, namelijk dat reizigers ook voor 6:30 uur (is nu 4:00 uur) met 40% korting mogen reizen. Dit helpt enerzijds bij het spreiden van reizigers en anderzijds bij het versimpelen van productvoorwaarden (door aan te sluiten op de voorwaarden van het Dal Voordeel-abonnement). Door dit product te verbeteren en het feit dat deze reizigers met 40% korting in de middagspits kunnen reizen, vindt NS deze verhoging redelijk.

 


Inderdaad dus een  groot deel van de verhoging was vanwege de BTW verhoging. Dal Voordeel werd ook verhoogd met meer dan alleen de BTW zonder dat daar een verbetering tegenover stond.


Hoe creatief moet ik  dan zijn om EN de daluren in de gaten te houden EN een omweg te maken ?


Maar wat heb je aan een keuzedag als je je terugreis moet onderbreken en ergens op een onguur station tweeënhalf uur op een smerig bankje moet zitten omdat je keuzedag ff niet geldig is.

Het tijdstip van inchecken bepaalt of uw Keuzedag geldig is. Als u vlak voor de middagspits incheckt, mag u zonder problemen in de middagspits reizen. U hoeft dus niet opeens de trein uit om 16.00 uur.

​ 

NS beweert dat zo’n 1 op de 14 reizigers met een VDU tegen korting inchecken in de middagspits.

Hoi iMark, waar kan ik deze bewering van de NS vinden ? Ik was zeer benieuwd, hoeveel VDU houders er daadwerkelijk gebruik van maken. (i/d middag spits te reizen), om een beter beeld te krijgen.

Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat er nog zoveel mensen zijn met het oude voordeelurenabonnement (dat ik zelf al bijna 25 jaar heb). Door eerdere ingrepen van de NS en door natuurlijk verloop, moet het inmiddels nog maar om een kleine groep mensen gaan

​ In de afgelopen acht jaar is het aantal reizigers met een Voordeelurenabonnement afgenomen van ruim 1,4 miljoen abonnementen in 2011 naar net iets meer dan 700 duizend in 2019. Ongeveer 1 op de 14 reizigers in de middagspits reist met een Voordeelurenabonnement en NS verwacht dat naar verwachting één op de acht reizigers uit die groep ervoor zal kiezen op een ander moment te reizen. NS verwacht dat dit een substantiële bijdrage levert aan de aanpak van de drukte in de middagspits.


Tochjo, ik kan dat laatste citaat niet in het gelinkte doc. vinden.

Evengoed, als NS dat echt verwacht, bestaat die “substantiele bijdrage” uit ong. 1 % minder reizigers in de middagspits (1 op de 14 spitsreizigers benut VDU (da’s 7 % )  en dan daarvan 1 op de 8 die buiten de spits zal reizen). Dat is weinig winst voor een fikse aderlating onzerzijds. Het zal dus zeker niet het belangrijkste argument geweest zijn om de “VDU-kaart” af te schaffen.


NS verwacht dat naar verwachting één op de acht reizigers uit die groep ervoor zal kiezen op een ander moment te reizen. NS verwacht dat dit een substantiële bijdrage levert aan de aanpak van de drukte in de middagspits.

Tochjo, ik kan dat laatste citaat niet in het gelinkte doc. vinden.

Pagina 6, vierde zin van de laatste alinea.


Ik denk dat je het ook moet zien in combinatie met het niet meer kunnen reizen in de middagspits met Keuzedagen, die ook voor houders van Dal Voordeel abonnement gelden. Degene met VDU kunnen alsog blijven reizen in de middagspits, maar dan meer betalen maar degene met Keuzedag hebben die optie niet. En die Keuzedagen zijn dan ook niet meer aan te vragen maar worden Flex dagen, waar neem ik aan ook niet mee in de spits kan worden gereisd.

Ik heb er eerlijk gezegd zelf ook twijfels bij of het echt daadwerkelijk veel zal gaan schelen qua drukte in de middagspits. Maar als je niets doet dan heb ze zeker geen effect.


Ik denk dat ik straks gewoon tot die 1% vermindering in de middagspits van NS ga behoren door mijn VDU kaart op te geven en  met actiekaartjes  te reizen!Wat zal de NS blij zijn met zo’n giga vermindering in de spits. Wat is de echte reden voor afschaffen voordeel VDU kaart dus??????Zie vooral vorige forumleden ver dit onderwerp.


@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.


Interessant (van 4 u naar 6:30). Dat lees ik nu voor ‘t eerst, die wijziging heeft NS destijds niet per mail doorgegeven aan de abonnementhouders.


NS verwacht dat naar verwachting één op de acht reizigers uit die groep ervoor zal kiezen op een ander moment te reizen. NS verwacht dat dit een substantiële bijdrage levert aan de aanpak van de drukte in de middagspits.

Tochjo, ik kan dat laatste citaat niet in het gelinkte doc. vinden.

Pagina 6, vierde zin van de laatste alinea.

Thanks, my bad, niet hele doc. gelezen, zoekfunctie Adobe vond het niet ...


@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.


Interessant (van 4 u naar 6:30). Dat lees ik nu voor ‘t eerst, die wijziging heeft NS destijds niet per mail doorgegeven aan de abonnementhouders.

Dat weet ik niet. Ik weet wel dat het in de info met betrekking tot de algemene tariefwijzigingen per 1 januari stond.


@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.


Interessant (van 4 u naar 6:30). Dat lees ik nu voor ‘t eerst, die wijziging heeft NS destijds niet per mail doorgegeven aan de abonnementhouders.


Eerlijk gezegd kwam ik er ook achter via deze community.


@Momovoor de mogelijkheid om ook tussen 4 en 6.30 uur met VDU met korting te mogen reizen is de grijs van VDU met €3,30 verhoogd.


Interessant (van 4 u naar 6:30). Dat lees ik nu voor ‘t eerst, die wijziging heeft NS destijds niet per mail doorgegeven aan de abonnementhouders.


Eerlijk gezegd kwam ik er ook achter via deze community.


Een soort undocumented feature zogezegd 😉 (had ‘t mooi kunnen benutten voor paar lange reizen).


Eerlijk gezegd kwam ik er ook achter via deze community.

Is deze community toch ergens goed voor :laughing:


Reageer