Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Hallo! Ik heb van jullie het aanbod gekregen om als langstudeerder eenjaar lang gratis in de daluren met korting te kunnen reizen. Wat wil dit zeggen voor deze korting? Moet ik nu ineens toch een rekening verwachten?

Reputatie 7
Badge +3

Jij kan nu gewoon gebruik maken van die korting. De wijzigingen gaan pas in 2021 in. Als je nu dit jaar nog je jaar lang gratis Dal Vrij abonnement afsluit dan is dit gratis jaar al ten einde wanneer de veranderingen ingaan. 

Als de NS meer ruimte wil hebben in de spits,  waarom hebben ze dan indertijd het avondretour afgeschaft?

Dat ging toch ook gewoon om geld?

NS is een commercieel bedrijf en in een commercieel bedrijf gaat het nu eenmaal om geld. Als er bij NS niet genoeg geld binnen komt kunnen er bv geen nieuwe treinen besteld worden,  en kan (om maar wat te noemen) het personeel niet fatsoenlijk betaald worden en wie rijdt er dan je trein als er niet genoeg machinisten zijn? 

Het zou goed zijn wanneer er wel een behoorlijke som subsidiegeld van de overheid richting NS gaat om de klimaat doelen te halen en mensen de auto uit te krijgen. Maar dan moeten wel alle treinreizigers daarvan profiteren, niet alleen voor een kleine groep VDU houders de huidige voordelen laten bestaan zoals iedereen hier wil.

 

Ik snap niet helemaal waarom je reageert.   Je bevestigt slechts wat ik zeg.    

Ik moet de eerste 250 reacties nog lezen en morgen om 7:00 ergens zijn met mijn taxi, dus lees ik die in mijn pauze (lange pauze, want geen schoolritten, die staken!) en zal dan reageren…

700.000 VDU gedupeerden die zich verenigen (leggen we Utrecht Centraal een dagje plat/lam) zoals de boze boeren of bouwers zie ik niet gebeuren En .@Thom en anderen wisten al dat het doek ooit zou vallen...dus deal with it!

700.000 VDU gedupeerden die zich verenigen (leggen we Utrecht Centraal een dagje plat/lam) zoals de boer of bouwers zie ik niet gebeuren.

 

Ach dat weet ik nog zo net niet. Een facebookactie kan snel tot hele onaangename dingen leiden daar weet Haren nog alles van. In het weekend van 2 en 3 mei 2020 kunnen we ook leuk actie voeren ergens bij het nieuwe prestigeproject. Ik stond vandaag een tijdje te wachten op de trein vanaf Lelystad. (Er vielen 3 treinen richting Amsterdam achter elkaar uit). Het viel mij echt op hoe schichtig het personeel rond liep. Totaal niet bereid tot informatie geven en zo snel mogelijk van de trein weg naar een afgesloten NS ruimte.

 

Op de heenweg in Almere overigens de overstap gemist omdat de conducteur van de trein die al 15 minuten te laat was, het nodig vond om terwijl de deuren van onze trein net opengingen, op zijn fluitje te blazen en te vertrekken richting Leeuwarden of Groningen. Kijk dat is nou weer typisch klant-vriendelijkheid van het NS-personeel. 

 

Het uithangbord van NS, de heer Van Boxtel doet er ook weer het zwijgen toe. 

 

Ik krijg echt het idee dat deze alleen naar buitenkomt bij goed nieuws van NS. Niet vaak dus

:grinning:

Ik ben boos, NS! Ik werk in het onderwijs en kan 's middags niet buiten de spits reizen. Mijn lessen eindigen nooit voor 16.00u. Ik heb mijn Voordeelurenabonnement al 16 jaar en nu opeens veranderen jullie tijdens het spel de regels. Ik werk 4 dagen per week, gedurende 40 weken per jaar. Het verschil tussen 100% en 60% loopt dan flink in de papieren, terwijl de reisvergoeding van de werkgever niet meeverandert.  Die 7€ per jaar compensatie is nog niet eens genoeg om het verschil van één werkweek op te vangen. Ga je schamen, NS!

Reputatie 7
Badge +3

We hebben het wel over de slechtere voorwaarden van VDU met de gepaard gaande korting van €7 (helemaal en schijntje gezien de verhoging van €3,30 dit jaar), maar mensen met Dal Voordeel gaan in 2 stappen maar liefst €8 meer betalen waar geen verbetering van de voorwaarden tegenover staat. VDU houders kregen tenminste nog met de verhoging extra kortingsmogelijkheid tussen 4 en 6.30 uur erbij.

Reputatie 7

Toen wij in 1983 in het dorpje Pijnacker, vrijwel tegenover het stationnetje, kwamen wonen, ontdekte ik de trein. Regelmatig stapte ik het boemeltje naar Den Haag of Rotterdam om vandaar verder het land in te reizen. Op zekere dag maakte de loketist me attent op de dalurenkaart en in 1984 is de eerste aangeschaft. In 2021 ben ik dus meer dan 35 jaar klant geweest en dan houdt het voor mij op. Ik ga dan een bijdrage leveren aan de stikstofuitstoot! Lekker puh!

De dalurenkaart werd NS-Rail-aktief-kaart, NS-Voordeelurenkaart en uiteindelijk Voordeelurenabonnement, dat in feite in 2021 verdwijnt. Inderdaad, geen fijne boodschap maar gelukkig begrijpt NS dat. En ja… ik vind het ook geen fijne boodschap want zó ingewikkeld en gecompliceerd is het Voordeelurenabonnement nu ook weer niet en qua flexibiliteit voldoet het abonnement prima. 

Erg fijn is de ook de automatische verlenging. In 2010 en een groot deel van 2011 heb ik door persoonlijke omstandigheden er nauwelijks gebruik van kunnen maken, maar juist door de automatische verlenging is het niet opgezegd, hoewel ik dat wel van plan was. 

Maar, gelukkig gaat het weer goed. En ja, ik maak weer volop gebruik van het Voordeelurenabonnement, tegenwoordig ook voor het woon-werkverkeer en omdat ik per dag op wisselende plaatsen werk, is het Voordeelurenabonnement het enige product waarmee ik mijn reiskosten beheersbaar kan houden. En nu zullen enkelen op dit forum bijna ontploffen van woede: ja, ik reis gemiddeld twee keer per week in de middagspits mét 40 % korting! Ik houd dan meestal een staanplaats bezet, gedurende de schoolvakanties of rondom de feestdagen een stoel!!! Schande natuurlijk maar over de vier dagen per week die ik staande in de ochtendspits zónder korting, voor vol tarief reis, ach, daar klaag ik niet over…

Ik begrijp best dat een bedrijf voor winstmaximalisatie gaat, want laten er we geen doekjes om winden, dáár gaat het om. Of het afschaffen van het Voordeelurenabonnement daaraan gaan bijdragen dat is maar de vraag en hoeveel zitplaatsen er in de spits vrijkomen: we zullen het zien. Of niet: in plaats van 17:00 uur vertrekken, checken die - volgens enkelen op dit forum - vervelende en verveelde bejaarden almas om 15:59 in, wisselen bij de Kiosk hun voucher uit Spoor in voor Koffie met Koek, om vervolgens rond 16:20 te vertrekken….Tel uit je winst.

Wat ik me verder nog afvraag: die OV-Chipkaart… was één van de redenen om die in te voeren niet dat het gemakkelijker was, tariefdifferentatie mogelijk te maken? Hoe staat het daarmee?

Reputatie 5

Ik ben boos, NS! Ik werk in het onderwijs en kan 's middags niet buiten de spits reizen. Mijn lessen eindigen nooit voor 16.00u. Ik heb mijn Voordeelurenabonnement al 16 jaar en nu opeens veranderen jullie tijdens het spel de regels. Ik werk 4 dagen per week, gedurende 40 weken per jaar. Het verschil tussen 100% en 60% loopt dan flink in de papieren, terwijl de reisvergoeding van de werkgever niet meeverandert.  Die 7€ per jaar compensatie is nog niet eens genoeg om het verschil van één werkweek op te vangen. Ga je schamen, NS!

@Jos de Ridder Als je 4 dagen per week werkt en je in de ochtend- en middagspits moet reizen is de kans groot dat een Traject Vrij-abonnement voordeliger is dan een VDU.

Waarom reist iemand (met of zonder VDU) in de spits? Omdat je om weet ik wat voor reden nou eenmaal op die tijd moet reizen. Voor je lol doe je dat in ieder geval niet. Een VDU kaart houder reist dus niet in de spits omdat hij of zij (of het) een VDU kaart heeft, maar omdat hij, zij of het nou eenmaal op die tijd moet reizen. De reisbehoefte op een bepaald tijdstip verandert niet als je de reiziger zijn VDU afneemt. Afgezien van de ex VDUers die voortaan de auto zullen pakken, zullen de anderen gewoon in de spits blijven reizen. Ze moeten er dan alleen bijna twee keer zoveel voor betalen. Dit is ook wat de NS eigenlijk gewoon wil, zoveel mogelijk de hoofdprijs betalende reizigers in de spits in de trein. Commercieel gezien best logisch, op momenten dat de vraag het grootst is vraag je de hoofdprijs. Het zou de NS sieren als ze dat ook gewoon zouden toegeven. Nu wordt deze maatregel gepresenteerd als een maatregel om reizen in de spits te ontmoedigen en op deze wijze zitplaatsen vrij te maken voor niet VDU kaart houders. Denkt men nou echt dat de NS er iets aan gelegen is om mensen een zitplaats te geven? Natuurlijk niet, het boeit de NS geen meter of je wel of niet een zitplaats hebt. Het gaat hun er alleen om zoveel moelijk vol betalende reizigers te vervoeren en vooral niet over de wijze waarop. Ik kan u nu al voorspellen dat de avondspits in 2021 echt niet minder druk gaat worden dan nu het geval is. Tenzij er weer een economische crisis uitbreekt, maar dan is dat de oorzaak. Ik ben zelf 60+er met VDU en keuzedagen. Als je die keuzedagen nu al hebt dan schijn je die te mogen houden, maar als je ze niet hebt kun je ze niet meer bestellen (voor allen hier die zich benadeeld voelen door het voordeel van anderen: dat blijft hierdoor dus deels bestaan). Maar wat heb je aan een keuzedag als je je terugreis moet onderbreken en ergens op een onguur station tweeënhalf uur op een smerig bankje moet zitten omdat je keuzedag ff niet geldig is. Dat ga ik dus niet doen. Ook heb ik nog niks gelezen over de prijs van de keuzedagen. Ik ben bang dat ter ontmoediging die ook flink duurder gaan worden. Dan presteert onze NS het ook nog eens om in een mail aan de VDUkaarthouders heel positief te berichten dat de prijs van het VDU abonnement wel €7.00 goedkoper wordt. Doe dit soort dingen nou niet. Geef een echte prijsverlaging of laat de prijs zoals hij is. Nu lijkt men met €7.00 ongeveer 650 uur per jaar minder kortingsperiode te willen afkopen, dat gaat echt nergens over en is beledigend voor hen die al jarenlang vaste klant zijn. Verder ga ik hier maar niets meer over zeggen, ik ben helemaal klaar met de VDU en al die andere ingewikkelde al dan niet flex abonnementen. Ik haak af en stap maar weer in de auto

NS beweert dat zo’n 1 op de 14 reizigers met een VDU tegen korting inchecken in de middagspits. Stel dat je door de maatregelen daar de helft van uit de middagspits jaagt dan hebben we het over 1 op de 28 reizigers. Tel daarbij nog een keer op dat juist op de lange afstanden de oude VDU-abonnementhouders voor 16.00 uur zullen inchecken dan zitten ze nog steeds in de spits in de trein om hun reis af te maken. Het effect zal te verwaarlozen zijn.

 

Honderdduizenden klanten boos en teleurgesteld en het zal tot een hoop opzeggingen leiden. Daardoor zal NS een interessante constante stroom aan inkomsten mislopen. De 700.000 abonnementhouders tegen oude voorwaarden vertegenwoordigen een waarde van zo’n kleine 47 miljoen euro. Wanneer die opzeggen en minder met de trein gaan reizen schiet NS zichzelf financieel in de voet.


Hoi iMark, waar kan ik deze bewering van de NS vinden ? Ik was zeer benieuwd, hoeveel VDU houders er daadwerkelijk gebruik van maken. (i/d middag spits te reizen), om een beter beeld te krijgen.

En als het maar 50.000 VDU houders zijn die dagelijks inchecken dat hier dan 650.000 VDU houders de dupe van worden (+ ook die 50.000 VDU zelf natuurlijk) die incidenteel een keer met de middag spits reizen. Dan klopt de hele redenering van de NS niet, voor mijn gevoel, het is voor het financiële gewin dan, lijkt mij.

Volgens mij kan de NS dit ook inzien qua het inchecken en deze gegevens openbaar maken ? Waar kan ik die evt. vinden/verkrijgen/aanvragen ?  Dat het gene wat ze zeggen wel of niet klopt en geen drogreden is, om er financieel beter van te worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom reist iemand (met of zonder VDU) in de spits? Omdat je om weet ik wat voor reden nou eenmaal op die tijd moet reizen. Voor je lol doe je dat in ieder geval niet. Een VDU kaart houder reist dus niet in de spits omdat hij of zij (of het) een VDU kaart heeft, maar omdat hij, zij of het nou eenmaal op die tijd moet reizen. 

Tja, vele anderen moeten ook om die tijd reizen om voor reden dan ook. En die betalen ook de hoofdprijs omdat zij niet de mogelijk hadden om een VDU aan te schaffen.  

Reizigers die gebruik maken van  Samenreiskorting betalen al een tijdje de hoofdprijs in de middagspits, net als van vele actieticket en groepstickets. Nu zijn het houders van een VDU. 

Het is heel jammer voor iedereen die er al die jaren gebruik van heeft gemaakt, maar eens is het voorbij. 

Badge +3

De “ouderwetse” voordeelkaart wordt aangepast voor de reistijden in de middag tussen 16.00 uur en 18.30 uur. Dat schijnt maar zo te kunnen als je bedenkt, en zelfs aangegeven op ”Mijn NS”, dat mijn product van toepassing is t/m 31-12-2029, ja lees goed t/m 31-12-2029 !!! 

Elk doorlopend product dat je op een ov-chipkaart laadt is geldig tot die datum… Dat heeft niets met je abonnement zelf te maken.

Zie onderstaand voorbeeld voor een abonnement (Dal Voordeel) dat geldig zou zijn tot 2030, maar ik ergens in maart 2019 heb laten beëindigen per 25-03-2019, en als vervanging daarvoor (bij het bevestigen bij een automaat op 16-03-2019) een tijdelijk product op mijn kaart kreeg dat tot 24 maart (einddatum van lopende maand/jaar) geldig was. Op 9 mei heb ik Flex genomen.

 

Gefeliciteerd NS! Weer een klant minder na jarenlang treinreizen. Wat heeft een abonnement eigenlijk nog voor zin als je hoofdzakelijk voor je werk reist? De meest mensen beginnen voor 9.00 met hun arbeid en houden niet om 16.00 al op. Ik neem voortaan de auto. En bedankt!

Wat is dit nu weer voor een eenzijdige ingreep? Omdat het druk is op het spoor weert u klanten in plaats van meer materieel in te zetten? Lijkt mij sterk gevalletje paard achter de wagen spannen. Daarnaast mag het duidelijk zijn dat meer OV beter is voor klimaat. Overal wordt geroepen om meer te investeren in OV. En toch kiest u als NS ervoor om met deze aanpassing van het abonnement mensen de trein uit te jagen. Ik betaal eerlijk gezegd liever € 7 meer om wel tussen 16.00 en 18.30 uur te reizen, dan dat ik akkoord ga met dat belachelijke lage bedrag van € 7 ter compensatie van het niet kunnen rijden in de spits (of tegen de volle mep). Wonend in  Maastricht maakt u het reizen voor mij zo wel bijzonder lastig. Of alles maar voor vier uur proberen te halen en dus weinig efficiënt je dag kunnen indelen. Of eindeloos wachten tot na 18.30 en dan te laat nog in de trein hangen en je hele avond kwijt zijn. Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat er nog zoveel mensen zijn met het oude voordeelurenabonnement (dat ik zelf al bijna 25 jaar heb). Door eerdere ingrepen van de NS en door natuurlijk verloop, moet het inmiddels nog maar om een kleine groep mensen gaan en die zijn echt niet de oorzaak van de drukte in de treinen. 

Badge +3

 Zeker niet, maar niet alleen de voorwaarden zijn veranderd. De hele aard van het abonnement is veranderd. De voorwaarden, geleverde diensten en kosten vormen samen het gehele abonnement en elk van deze aspecten is veranderd. Omdat het een abonnement betreft, kan de NS er waarschijnlijk mee weg komen

Klopt, daar komen ze mee weg. De voorwaarden worden weliswaar versoberd maar je houdt hetzelfde abonnement.

VDU wordt qua voorwaarden dus exact gelijk aan Dal Voordeel (dat ook gewoon nog op saldo kan), maar de naam van het abonnement moeten ze laten bestaan.

Iemand zomaar gedwongen overzetten op een ander abonnement mag niet. Dan moet diegene een keuze krijgen, opzeggen of akkoord gaan met een ander abonnement (eventueel met korting, zoals bij velen al geprobeerd is VDU (€67) → Dal Voordeel (€52) de afgelopen jaren.

Waarom reist iemand (met of zonder VDU) in de spits? Omdat je om weet ik wat voor reden nou eenmaal op die tijd moet reizen. Voor je lol doe je dat in ieder geval niet. Een VDU kaart houder reist dus niet in de spits omdat hij of zij (of het) een VDU kaart heeft, maar omdat hij, zij of het nou eenmaal op die tijd moet reizen. 

Tja, vele anderen moeten ook om die tijd reizen om voor reden dan ook. En die betalen ook de hoofdprijs omdat zij niet de mogelijk hadden om een VDU aan te schaffen.  

Reizigers die gebruik maken van  Samenreiskorting betalen al een tijdje de hoofdprijs in de middagspits, net als van vele actieticket en groepstickets. Nu zijn het houders van een VDU. 

Het is heel jammer voor iedereen die er al die jaren gebruik van heeft gemaakt, maar eens is het voorbij. 

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, begrijp ik nou goed dat u het voordeel van een ander als uw nadeel beschouwt en wat levert het nou per saldo op aan minder reizigers in de spits, als je toch op die tijd moet reizen. Het lijkt erop dat u zegt dat het u een beter gevoel geeft als iedere spitsreiziger de volle mep betaalt. Btw de huidige VDU kaarthouders hebben toch niet bedacht dat de NS de kaart niet meer aanbiedt. Je zou dan ook NS personeelskaarthouders het volle tarief in de spits moeten laten betalen.

Badge +3

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, begrijp ik nou goed dat u het voordeel van een ander als uw nadeel beschouwt en wat levert het nou per saldo op aan minder reizigers in de spits, als je toch op die tijd moet reizen. Het lijkt erop dat u zegt dat het u een beter gevoel geeft als iedere spitsreiziger de volle mep betaalt. Btw de huidige VDU kaarthouders hebben toch niet bedacht dat de NS de kaart niet meer aanbiedt. Je zou dan ook NS personeelskaarthouders het volle tarief in de spits moeten laten betalen.

Dat laatste.. Ik wist niet eens dat NS personeel voor €15 extra per maand 1e klas mocht reizen. Nee joh, ga staan tegen vol tarief en zelf betalen.. goed voor de arbeidsmentaliteit.

Ik dacht namelijk dat die gewoon ‘van de baas’ een 1e klas Altijd Vrij (of zelfs OV-Vrij) kregen om naar het werk en thuis te komen… :thinking:

Dan doe maar 29 cent per kilometer, ook goed… kunnen ze alsnog kiezen om te staan in een trein, op rustiger tijden reizen of met de auto komen, toch?

Reputatie 7

Tjongejonge. Heeft men 10 jaar van privileges kunnen profiteren en dan gaat men op het moment dat NS aangeeft, vanwege gewijzigde omstandigheden, een verstandig beleid te gaan voeren, zo tekeer.

Helaas  blijkt NS te maken te hebben met een groep onredelijke en ondankbare klanten. Treurig.

Reputatie 7
Badge +3

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, begrijp ik nou goed dat u het voordeel van een ander als uw nadeel beschouwt en wat levert het nou per saldo op aan minder reizigers in de spits, als je toch op die tijd moet reizen. Het lijkt erop dat u zegt dat het u een beter gevoel geeft als iedere spitsreiziger de volle mep betaalt. Btw de huidige VDU kaarthouders hebben toch niet bedacht dat de NS de kaart niet meer aanbiedt. Je zou dan ook NS personeelskaarthouders het volle tarief in de spits moeten laten betalen.

Wat het oplevert? Dat weet ik niet, maar NS claimt dat 1 op de 8 middagspits reizen van VDU abonnementhouders door deze maatregel niet meer in de middagspits zal gaan reizen en noemt dit een substantieel aantal. Ik ken de getallen verder niet, anders dan wat percentages  die in diverse document worden gegeven. Wat het exact oplevert zou je aan NS moeten vragen, als zij die gegevens willen delen, maar dat betwijfel ik.

Mijn nadeel? Momenteel 0,0 omdat ik nu niet of maar heel sporadisch met de trein reis, of het nu dal of spits is. Maar ik heb wel 5 jaar lang dagelijks in de spits gereisd in volle treinen waar ik soms één van de laatste stoelen had of een gedeelte of gehele rit moest staan. Mogelijk had ik in maar de helft van die gevallen moeten staan wanneer een substantieel aantal VDU reizigers niet ook in de middagspits reisden. Wellicht moet ik in de toekomst weer wel in de spits gaan reizen en dan zou het best fijn zijn als het wat rustiger is.

 

Er is gewoon al langer een tendens om reizen in de spits niet meer tegen lage prijzen mogelijk te maken. Nieuwe abonnementen sinds 2011, beperking Samenreiskorting, beperking van veel actiekaartjes. Maar de drukte in de treinen is gebleven omdat het totaal aantal reizigers in de loop der jaren gegroeid is. Dan is het gewoon niet houdbaar om dat reizen in de spits met dit soort kortingen te laten bestaan.

 

Ik gun het iedereen om goedkoop te kunnen reizen. Maar ik gun het ook iedereen om gelijk behandeld te worden, wat nu dus zal gebeuren. 

U zou het toch ook niet fijn vinden als uw buurman wel de aanbiedingskortingen krijgt bij de plaatselijke grootgrutter omdat hij wel zo'n blauwe bonuskaart en u niet en die u ook niet meer kan verkrijgen. Maar ja, uw buurman had die al 10 jaar geleden en kan daarom nog steeds van de aanbiedingen gebruik maken. 

 

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, 

 

 

Reputatie 7

De bevoorrechte prinsjes en prinsesjes met een VDU die al jaren goedkoper reizen dan de gewone NS-klanten jammeren hier alsof hun vreselijk onrecht wordt aangedaan. Terwijl het enige wat er gebeurd is dat hun voorwaarden gelijk getrokken worden met die van die andere NS-klanten. Grow up s.v.p.

 

En welk groot onrecht doen de kennelijke ongewone houders van VDU jou aan, dat je je hier toch zo over opwind?

Zeg eens eerlijk: als jij een VDU had gehad, had je dat dan opgezegd omdat je het zo te doen hebt, met hen die dat niet hebben? 

Badge +3

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 

Tuurlijk.. de 700.000 (veelal helemaal niet zo dagelijkse reizigers, want dat zijn er dus maar hooguit 210.000) VDU ‘bevoordeelden’ (wij krijgen lekker nog tot 2020 korting in de middagspits!) houden jouw mogelijke zitplaats bezet!?

De NS willen geen korting in de spits meer (want vinden ze niet meer te verantwoorden), maar met Altijd Voordeel nog steeds 20% mogelijk!

Wat doen we met de mensen met Altijd Voordeel dan? Die mogen ook gewoon met korting (weliswaar maar 20% i.p.v. 40%) diezelfde zitplaatsen inpikken! 

Da’s vreemd inderdaad, maar goed, en betaal je nogal wat voor.

Maar wat is er dan mis met iemand die helemaal zonder korting reist op ‘jouw’ zitplaats gaat zitten?

Een zitplaats op basis van welk abonnement ook is dus de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Sorry @Martin7182 

Hooguit mag je dan iemand met een 2e klas vervoerbewijs de 1e klas uit jagen. Een zitplaats claimen omdat je toevallig een duurder abonnement hebt (opzouten oude VDU 2011 parasiet!) gaat het natuurlijk niet worden.

Dus.. (even simpel samengevat) het VDU wordt gelijk aan Dal Voordeel en wat iemand voor een zitplaats betaalt doet er helemaal niet toe verder. Nu niet en nooit niet.

Het aantal mensen die nu met korting reizen in de spits (tijd van incheck telt) gaat niet veranderen (1 op de 😎 dus jouw ‘probleem’ (iemand die vrij reist of met korting of voltarief betaalt, maar op ‘jouw stoel zit’) blijft exact hetzelfde!

Reputatie 7
Badge +3

Tuurlijk.. de 700.000 (helemaal niet zo dagelijkse reizigers, want dat zijn er dus maar hooguit  210.000) VDU ‘bevoordeelden’ (met korting in de middagspits) houden jouw mogelijke zitplaats bezet!?

 

Een zitplaats op basis van welk abonnement ook is dus de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. 

 

Misschien een kleine correctie. Ik heb me in eerdere postings ook verkeken hierop, het gaat niet alleen om het deel van de VDU reizen in de middagspits, ook de Dal Voordeel abonnementhouders met Keuzedagen worden geweerd uit de middagspits. VDU reizigers hebben nog een keus om vol tarief in de spits te blijven reizen, de Keuzedag reizigers niet. Hoeveel mensen met Dal Voordeel deze Keuzedagen hebben heb ik nergens kunnen vinden,  maar het effect zal misschien niet heel groot omdat het maar om 7 dagen per jaar gaat.Maar goed, het aantal reizigers wat het betreft is hiermee wel iets meer.

Een zitplaats op basis van een abonnement is er inderdaad niet, maar als een bepaald percentage reizigers nu de middagspits gaat mijden dan heeft iedereen ongeacht of men wel of niet een abonnement heeft net wat meer kans op een zitplaats. Of het aantal reizigers kan weer iets groeien zonder dat de treinen in de spits nog meer uitpuilen.

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, begrijp ik nou goed dat u het voordeel van een ander als uw nadeel beschouwt en wat levert het nou per saldo op aan minder reizigers in de spits, als je toch op die tijd moet reizen. Het lijkt erop dat u zegt dat het u een beter gevoel geeft als iedere spitsreiziger de volle mep betaalt. Btw de huidige VDU kaarthouders hebben toch niet bedacht dat de NS de kaart niet meer aanbiedt. Je zou dan ook NS personeelskaarthouders het volle tarief in de spits moeten laten betalen.

Wat het oplevert? Dat weet ik niet, maar NS claimt dat 1 op de 8 middagspits reizen van VDU abonnementhouders door deze maatregel niet meer in de middagspits zal gaan reizen en noemt dit een substantieel aantal. Ik ken de getallen verder niet, anders dan wat percentages  die in diverse document worden gegeven. Wat het exact oplevert zou je aan NS moeten vragen, als zij die gegevens willen delen, maar dat betwijfel ik.

Mijn nadeel? Momenteel 0,0 omdat ik nu niet of maar heel sporadisch met de trein reis, of het nu dal of spits is. Maar ik heb wel 5 jaar lang dagelijks in de spits gereisd in volle treinen waar ik soms één van de laatste stoelen had of een gedeelte of gehele rit moest staan. Mogelijk had ik in maar de helft van die gevallen moeten staan wanneer een substantieel aantal VDU reizigers niet ook in de middagspits reisden. Wellicht moet ik in de toekomst weer wel in de spits gaan reizen en dan zou het best fijn zijn als het wat rustiger is.

 

Er is gewoon al langer een tendens om reizen in de spits niet meer tegen lage prijzen mogelijk te maken. Nieuwe abonnementen sinds 2011, beperking Samenreiskorting, beperking van veel actiekaartjes. Maar de drukte in de treinen is gebleven omdat het totaal aantal reizigers in de loop der jaren gegroeid is. Dan is het gewoon niet houdbaar om dat reizen in de spits met dit soort kortingen te laten bestaan.

 

Ik gun het iedereen om goedkoop te kunnen reizen. Maar ik gun het ook iedereen om gelijk behandeld te worden, wat nu dus zal gebeuren. 

U zou het toch ook niet fijn vinden als uw buurman wel de aanbiedingskortingen krijgt bij de plaatselijke grootgrutter omdat hij wel zo'n blauwe bonuskaart en u niet en die u ook niet meer kan verkrijgen. Maar ja, uw buurman had die al 10 jaar geleden en kan daarom nog steeds van de aanbiedingen gebruik maken. 

 

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, 

 

 

Nee mevrouw Momo, dat zou me niks boeien. Kennelijk heeft mijn buurman dan een andere overeenkomst met de grutter. Ik heb toch geen nadeel van zijn voordeel. Als ik daar moeite mee zou hebben, is het aan mij om naar een andere grootgrutter te gaan. En stel dat datgene wat de NS beweert waar is van die 1 op de 8, dan is het enige wat er gebeurt dat NS meer geld in het laatje krijgt, omdat die reiziger voortaan twee keer zoveel betaalt voor zijn/haar staanplaats in de spits. Die mensen gaan toch niet tweeënhalf uur later reizen, omdat het dan goedkoper is. Hopelijk voor u kiezen er velen net als ik voortaan voor de auto. Dat levert wel plaatsen op in de trein, maar is weer minder gunstig voor het CO2-,  stikstof- en fileprobleem. De NS zou gewoon eerlijk moeten zijn over haar beweegredenen tot afschaffing van het VDU en haar (vaste) klanten zoiets mailen als: “Beste klant vroeger hadden wij u nodig, nu niet meer want we hebben klanten genoeg die er geen probleem mee hebben om de hoofdprijs te betalen. Voor ons is het financieel gunstiger onze treinen te vullen met mensen die veel meer willen betalen dan u. Wij gaan ervan uit dat u daar alle begrip voor heeft. Daarom beëindigen we met onmiddellijke ingang uw abonnement want het is niet meer van deze tijd net als u als 60+er. Indien u evenveel of meer wilt betalen dan onze overige klanten blijft u uiteraard welkom in de trein. Wij bedanken u voor het in het verleden in ons gestelde vertrouwen.” Kijk, met zo'n bericht weten we met z'n allen waar we aan toe zijn. Het is hard maar eerlijk. In tegenstelling tot het idiote bericht wat we nu kregen met de “zeer royale” prijsverlaging van wel €7.00.

Badge +3

Mwah, die 1 op de 8 (ik ga voortaan wel in de daluren inchecken) had ik ook verkeerd gelezen blijkbaar.

En moest dus zijn dat 1 op de 8 mensen in de midddagspits op een (oud) VDU met korting reizen of zoiets? Nou, hoe dan ook terecht, want daar wilden de NS al vanaf 2011 al vanaf toch?

Ik volg het ook niet meer verder. Ik wil de strippenkaart terug (45 strippen voor een paar gulden/knaken) en dan lekker anoniem kunnen reizen.

Of de NS stamkaart (met foto) waarmee je altijd (geen spits en zo) met korting kaartjes kon kopen voor jezelf en eventuele medereizigers, bij een loket en later bij een automaat.

Die bestaan niet meer.. en het VDU binnenkort ook niet meer dus (alleen nog als naam).

En toen (nog niet eens zo lang geleden) was je al lang blij met een sneltrein/intercity die elk (half) uur reed, in plaats van elk kwartier of elke 10 minuten…

De bus (naar het station) ging om de 2 uur en 5 keer per dag.. Dan ging je dus wandelen of met de fiets. 

De VDU houders zijn altijd heel erg ‘verwend’ geweest, om hun voordeeltjes te kunnen houden voor €67 per jaar. Vele mensen waren jaloers omdat zij die NIET konden krijgen voor die €15 per jaar extra, geloof me...

 

Reputatie 7

Tjongejonge. Heeft men 10 jaar van privileges kunnen profiteren en dan gaat men op het moment dat NS aangeeft, vanwege gewijzigde omstandigheden, een verstandig beleid te gaan voeren, zo tekeer.

Helaas  blijkt NS te maken te hebben met een groep onredelijke en ondankbare klanten. Treurig.

 

Hoezo, profiteren van privileges?

Ik betaal jaarlijks het abonnementsgeld voor het VDU en reis gewoon op saldo. En ja, soms reis ik met korting in de avondspits. Dat is geen privilege, maar een recht, wat ik op grond van het VDU heb. De Koning, die heeft privileges. Die hoeft geen belasting te betalen. En die zal echt niet te hoeven in- en uitchecken met zijn OV-Chipkaart als hij besluit een ritje te maken met de Koninklijke Trein. 

Reizigers die in het bezit zijn van een bussiness-card reizen ook met korting in de spits, net als houders van het Altijd Voordeel. Gaan die ‘privilges’ ook verdwijnen?

Reageer