Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Reputatie 7
Badge

Toen ik vandaag even keek wanneer mijn abonnement eigenlijk afloopt, bedacht ik nog een vraag m.b.t. deze wijziging.

Ik reis voor mijn woon-werkverkeer op (Traject Vrij) maandabonnementen. Als het na afloop van een abonnement (bijna) weekend is of ik (bijna) op vakantie ga, verleng ik daarbij mijn abonnement natuurlijk niet meteen aansluitend, maar pas met ingang van de eerstvolgende werkdag. Over een heel jaar kan dit best een aantal dagen schelen en zo reis ik vaak een heel jaar op 11 maandabonnementen en enkele dagen op saldo tegen vol tarief, wat aanzienlijk goedkoper is dan 12 maandabonnementen.

Klopt het dat met NS Flex niet alleen abonnementen minimaal een maand gebruikt moeten worden, maar ook het níet hebben van een abonnement (reizen met NS Flex Basis) ten minste een maand moet duren en dat het dus niet mogelijk is de ingangsdatum van een maandabonnement zo te verschuiven? Of kan NS Flex Basis wel korter dan een maand (bijvoorbeeld een weekend) gebruikt worden?

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex moet er nu altijd een hele maand tussen zitten voor je weer een wijziging kan doen, ook bij Flex Basis. Ik neem aan dat dat blijft.

Wil jij straks in 2021 ook weer (pre-paid) maandabonnementen Traject Vrij blijven gebruiken of de Flex variant? De Flex variant wordt qua prijs gelijk aan het het huidige doorlopendejaar abonnement. Dit is minder dan nu 11 maandabonnementen. Dus dan ga je er op ten opzichte van nu qua kosten op vooruit. 

En waarom nu maandabonnement ipv het jaarabonnement? Met maandabonnementen ben je toch duurder uit en het jaarabonnement is mocht het nodig zijn nu wanneer je maar wilt stop te zetten door te wijzigen naar Flex, ook binnen het eerste contractjaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Tot de laatste VDU'er dood is kan nog wel 40 jaar duren en je gaat als bedrijf zo'n erfenis niet eindeloos meeslepen. Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld. In 2021 is er een overgangsperiode van bijna 10 jaar geweest en dan is het wel welletjes.

Wat een humor. “Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld.” Dat is natuurlijk een habbekrats afgezet tegen de constante stroom van inkomsten van de abonnementen. 

Een voorbeeld. Wij hebben bij Ziggo een abonnementsvorm uit de tijd van voor de fusie tussen Ziggo en UPC. Bij dit abonnement betalen we zo’n €5 minder per maand dan huidige abonnementsvormen omdat we nog eigen apparatuur gebruiken en geen apparatuur in bruikleen hebben. Deze abonnementsvorm bestaat al jaren niet meer maar het kan Ziggo verder niets schelen. Maar het is duidelijk dat wanneer we de nieuwe Mediabox Next zouden willen gaan gebruiken we dan naar een nieuwe abonnementsvorm moeten overstappen. Bij Ziggo wachten ze rustig af tot klanten behoefte hebben aan nieuwe apparatuur met nieuwe mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge

Met Flex moet er nu altijd een hele maand tussen zitten voor je weer een wijziging kan doen, ook bij Flex Basis. Ik neem aan dat dat blijft.

Wil jij straks in 2021 ook weer (pre-paid) maandabonnementen Traject Vrij blijven gebruiken of de Flex variant? De Flex variant wordt qua prijs gelijk aan het het huidige doorlopendejaar abonnement. Dit is minder dan nu 11 maandabonnementen. Dus dan ga je er op ten opzichte van nu qua kosten op vooruit. 

En waarom nu maandabonnement ipv het jaarabonnement? Met maandabonnementen ben je toch duurder uit en het jaarabonnement is mocht het nodig zijn nu wanneer je maar wilt stop te zetten door te wijzigen naar Flex, ook binnen het eerste contractjaar.

 

 

Volkomen met je eens dat een jaarabonnement nu ook al voordeliger zou zijn. Punt is hier dat mijn werkgever alleen maandabonnementen wenst te vergoeden, waarom heb ik zelf ook nooit begrepen. Mijn casus was dan ook vooral als voorbeeld bedoeld. Als een jaarabonnement ook gewoon een optie is, speelt dit pas met (veel) meer tussenpozen in je reisgedrag.

Badge +3

Ik reis voor mijn woon-werkverkeer op (Traject Vrij) maandabonnementen. Als het na afloop van een abonnement (bijna) weekend is of ik (bijna) op vakantie ga, verleng ik daarbij mijn abonnement natuurlijk niet meteen aansluitend, maar pas met ingang van de eerstvolgende werkdag. Over een heel jaar kan dit best een aantal dagen schelen en zo reis ik vaak een heel jaar op 11 maandabonnementen en enkele dagen op saldo tegen vol tarief, wat aanzienlijk goedkoper is dan 12 maandabonnementen.

De prijzen (per maand) van de Flex ‘vrij reizen’ abonnementen zijn/worden gelijk aan de prijs voor een jaarabonnement. Zie bijv. Altijd Vrij dat als Flex variant €347 kost i.p.v. €420 voor de maandvariant.

Zodra Traject Vrij als Flex variant beschikbaar is scheelt je dat dus al een heleboel! Bovendien kan je Flex pauzeren op elke gewenste dag (je zit dus niet vast aan de maandelijkse verlengdatum).

Wil je het na een maand (plus een willekeurig aantal dagen) stoppen, dan kan dat gewoon. Ongebruikte dagen van de lopende maand krijg je binnen een week teruggestort op je bankrekening.

Tussen wijzigingen moet wel minimaal een maand zitten, maar als je toevallig 3 weken vakantie hebt dan neem je gewoon een tweede ov-chipkaart met Flex erbij. Dan kan je altijd kortere periodes dan een maand overbruggen. Er staat dan altijd een kaart ‘standby’ met Flex Basis, waar je verder geen kosten aan hebt.

De tweede kaart is op dit moment zelfs ‘gratis’ i.c.m. met een abonnement duurder dan €2 per maand. Bij Dal Voordeel is dat dus €5. Voor Basis of Weekend Voordeel kost het eenmalig €10 maar dat komt tegen 2021 dus ook te vervallen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer van zo'n inflexibele werkgever. Maar eens zien hoe deze dat gaat doen na invoering van de nieuwe abonnementen. Of Flex Traject Vrij dan wel vergoed wordt of dat je dan aan de pre-paid maandabonnement of 3-maanden moet.

Ik had daar gelukkig geen last van met mijn werkgever. Vergoeding was het sommetje:

afstand huis- bedrijf in km x 2 x €0.19 x 214 gedeeld door 12 voor maandbedrag (eventueel evenredig bedrag voor partimers). En dit gold voor iedereen ongeacht hoe men naar werk kwam. Ik ontving in het begin €70 euro meer dan mijn Traject Vrij kostte (later werd dat minder vanwege de prijsstijgingen). Dat meerbedrag had ik in principe kunnen besteden aan  de bus tussen station en werkadres, maar als je dat fietst dan kun je wat zelf in je zak steken.

Het meeste voordeel hadden de carpoolers en stellen waarvan beide partners die vaak samen in 1 auto zaten maar wel 2 keer de vergoeding kregen.

Badge +3

Jammer van zo'n inflexibele werkgever. Maar eens zien hoe deze dat gaat doen na invoering van de nieuwe abonnementen. Of Flex Traject Vrij dan wel vergoed wordt of dat je dan aan de pre-paid maandabonnement of 3-maanden moet. 

Die werkgever snijdt zich (financieel) behoorlijk in de vingers, en zal dus juist heel blij moeten worden van de Flex varianten die maandelijks (per dag zelfs) opzegbaar zijn, en per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement.

Badge +3

En dan nog iets (n.a.v. een eerdere reactie die ik tussen de bomen in het bos niet meer zo snel kan vinden)...

Voor wie zegt (uitgerekend heeft) dat de gemiste middagspits-korting ze €200 per maand (extra) gaat kosten, die geeft dus nu al €300 (met 40% korting, voltarief €500) uit aan reizen in de middagspits alléén!

Daar komen de kosten van alle reizen in de daluren (doordeweeks vóór 6:30, tussen 9:00 en 16:00 en in het weekend) plus het abonnement zelf (€5,58 en dat wordt €5) per maand nog bij!

Neem dan Altijd Vrij (€347 per maand, kan je ook nog pauzeren tijdens vakanties)… óf leer rekenen! :disappointed_relieved:

Reputatie 1

Ik ontving vandaag de brief en kan mij hier helemaal niet in vinden. Vele houders van voordeeluren abonnementen hebben deze abonnementen al heel lang. Ik zelf zeker al een jaar of 10. Volgens mij wil de NS gewoon graag van deze abonnementhouders af, omdat zij in de tussentijd andere (duurdere) abonnementsvormen is gaan ontwikkelen.

Als dit de manier is waarop NS omgaat met abonnementhouders ben ik wel klaar met het reizen per trein. De ochtendspits mijd ik al door met de bus te reizen naar Amsterdam. Ik reis eigenlijk alleen nog in de avondspits (17.00-19.00) met de trein. 

Voor mij is dit beleid een reden om volledig over te stappen naar de bus. Er zijn tussen Hoorn-Amsterdam goede, snelle busverbindingen, die ook nog eens goedkoper zijn dan reizen met de trein. 
De €7 korting vind ik om eerlijk te zijn een aanfluiting.

Voor mij is het abonnement in 2021 simpelweg niet meer interessant, omdat ik in de weekeinden en buiten de ochtend en avondspits niet reis met de trein. Helaas heb ik ook niet de luxe qua werk om op andere tijden te gaan werken en daarmee zal ik niet de enige zijn. In plaats van mensen te bewegen de trein te pakken, jaagt de NS ze op deze manier de trein uit! 

Ik heb de mazzel dat de bus voor mij een goed alternatief is, maar voor de mensen die voor hun woon- werkverkeer niet beschikken over goede busverbindingen is dit heel zuur.

Reputatie 7
Badge

Jammer van zo'n inflexibele werkgever. Maar eens zien hoe deze dat gaat doen na invoering van de nieuwe abonnementen. Of Flex Traject Vrij dan wel vergoed wordt of dat je dan aan de pre-paid maandabonnement of 3-maanden moet. 

Die werkgever snijdt zich (financieel) behoorlijk in de vingers, en zal dus juist heel blij worden van de Flex varianten die maandelijks (per dag zelfs) opzegbaar zijn, en per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement.

 

Oh zeker hoor. Ik wil ook absoluut niet stellen dat flex een achteruitgang voor mij zou zijn. In tegendeel, ik ga er inderdaad vanuit dat mijn werkgever en ik erop vooruit gaan. Ik zat me alleen af te vragen of ik het nóg voordeliger kon maken door ook het schuiven er in te houden. @Robert B dank voor je creatieve idee met een tweede kaart. Dat is een overweging waard.

Reputatie 2

Laten we het dan zo doen: ik ga met de bus op en neer van Zwolle naar Amsterdam en weer terug……. wat kan ik dan nog in Amsterdam doen , behalve boodschappen doen bij een supermarkt met aanbiedingen die mij aanstaan. Wat een raar idee dat u het mogelijk acht ander vervoer  kiezen op de lange afstand als je ook nog retour wilt.

Badge +3

Graag gedaan @Olav93, en bij Flex krijg je ook keurig een (maandelijkse) BTW factuur, en hoef je zelf niet meer (via Reishistorie) declaratie-overzichten te maken.

Tenzij je ook privé reist met het abonnement en je werkgever die reizen niet wil vergoeden, dan moet het inderdaad nog handmatig.

Vergoedt een werk/opdrachtgever alleen het (vrij reizen) NS abonnement, dan is het natuurlijk niet nodig om individuele treinreizen te declareren, hooguit bus/tram/metro, en dat kan met Flex prima vanuit je Reishistorie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat me alleen af te vragen of ik het nóg voordeliger kon maken door ook het schuiven er in te houden.

We blijven wel zuinige Hollanders toch? :money_mouth:

Ik heb ook wel eens overwogen om mijn Traject Vrij jaar net voor mijn vakantie stop te zetten en dan per 1e werkdag na de vakantie weer nieuw abonnement te nemen. Of een maandje naar een veel korter Traject, waarvan 3 weken vakantie en dan de rest van die maand een wat langer stuk fietsen, bv tot aan het station waar ik altijd overstapte. Mijn vakantie was toch altijd in juli, is het wel goed weer om te fietsen. 

ik vindt de brief die ik vandaag een beetje onduidelijk, de prijs van het Dal Vrij Abonnement blijft die gelijk aan het geen wat ik nu betaal voor dit abonnement?

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van Flex Dal Vrij wordt gelijk aan klassiek Dal Vrij. Nu betaal je voor de Flex variant nog 1 euro extra per maand, die zal verdwijnen. Mogelijk kan de prijs wel verhoogd worden met de normaal jaarlijkse verhoging door inflatie. Dat is niet anders dan afgelopen jaren. Wat er aan Dal Vrij wijzigt in 2021 (en neem ik ook zal gaan kosten) zal 3 maanden voor de overzetting bekend worden gemaakt.

 

  • Voorlopig hoef je niets te doen. Je blijft tot de wijzigingen eind 2020 ingaan gewoon reizen met jouw Dal Vrij abonnement onder de huidige voorwaarden. Drie maanden voordat wij je Dal Vrij abonnement updaten naar een NS Flex Dal Vrij, sturen we je een e-mail of brief met meer informatie.

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html

Wat een vervelende boodschap ontvang ik van u en met mij velen.

 

Ik begrijp uit uw mail dat ik vanaf 2021 niet meer in de daluren met 40% korting kan reizen, iedereen heeft het recht te reizen op tijden dat het diegene uitkomt en dat de daluren niet alleen voor de abonnement houders voor woon/werk weggelegd is.

Hoe vaak gebeurt het niet voor alle reizigers in weekenden en vakanties alsmede door de week buiten de daluren dat de treintoestellen propvol zitten en er velen noodgedwongen moeten staan? Krijg je daar korting op?

 

Kortom ik vind dit een vorm van discriminatie als ik mij aan forenzen moet gaan aanpassen, iemand die de volle pond betaalt mag wel maar met korting niet, bespottelijk.

 

Dan zijn er de keuze dagen waar ik gebruik van maak, deze blijven en kunnen op elk gewenst moment gebruikt worden ipv iedere 2 maanden, een verbetering, maar dat mag dan ook weer niet in de daluren, dan is de conclusie gelijk aan hierboven beschreven.

 

Is het niet de bedoeling het openbaar vervoer te stimuleren ? Dat is in deze ver te zoeken, of iedereen pakt de auto maar weer of we gaan met elkaar naar het Malieveld omdat fatsoen niet loont.

 

Clu

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren de standaard brief van NS mogen ontvangen dat mijn VDU abonnement vanwege de wijzigingen van €67 naar €60 zal gaan en ik dus €7 korting krijg.

Maar mijn abonnement is op dit moment nog niet verlengd. Ik krijg dus eerst een prijsverhoging van €3,30 om over 13 maanden een korting te krijgen. 😉

En nee, geen enkel ander abonnement past beter bij mij of zou goedkoper zijn.

En ik wil echt geen Flex!

 

Hebben de consumentenorganisaties zich hier al over uitgesproken? Bij de introductie van de nieuwe abonnementen zijn ze een jaar of acht geleden in staat geweest het VDU te behouden, al was NS daar niet gelukkig mee. 

https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/1619-rover-drukt-stempel-op-invoering-ns-flex-abonnementen

Is er ook n reactie van Rover op het eenzijdig wijzigen van de abbonnementsregels door de NS? Dat kan toch niet zomaar, alle kaarthouders worden hierdoor gedupeerd, woon-werkverkeer reizen is hiermee niet interessant meer want de voordeelkaart biedt helemaal geen voordeel meer!

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij in het hele verhaal rond het Voordeelurenabonnement nog het meeste tegenstaat is de manier waarop een en ander gecommuniceerd wordt. Het huidige Voordeelurenabonnement wordt de facto uitgekleed tot het huidige Dal Voordeel. Maar door de huidige abonnementhouders voor te houden dat alleen de voorwaarden wijzigen van het Voordeelurenabonnement wordt verzwegen dat je de facto Dal Voordeel krijgt. 

Het zou een stuk transparanter zijn wanneer NS zou zeggen dat het Voordeelurenabonnement wordt afgeschaft per 1-1-2020 en dat alle abonnementhouders worden omgezet naar Dal Voordeel. Met daarbij de aantekening dat je altijd kosteloos per 1-1-2020 je huidige VDU kunt opzeggen. 

Wat ook nauwelijks aan de orde komt is het feit dat NS de gelegenheid te baat neemt om ook nog even alle Dal Voordeelabonnementhouders een fikse prijsverhoging in de maag te splitsen. 

Reputatie 7

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Volgens mij staat het al in mijn quote. Niemand reist voor zijn/haar lol in de spits. Als haringen in een ton opeengepakt staan tussen naar knoflook, zweet en walgelijke parfums riekende medereizigers is echt geen pretje, dat doe je omdat het niet anders kan. Dat je in de spits reist heeft te maken met je werktijden. Als je het duurder maakt, stappen misschien mensen over op de auto dat maakt de trein iets leger maar over all maakt dat de spits niet minder druk en het milieu is er al helemaal niet bij gebaat. De overheid zal daar niet blij zijn en tot voor kort dacht ik dat de NS daar ook niet blij mee was, maar daar twijfel ik nu aan. Als je wat aan de drukte in de spits wil doen moet je de reden waarom men in de spits moet reizen wegnemen (werktijden en schooltijden aanpassen),. Daar zullen de meeste mensen en werkgevers ook niet blij mee zijn, maar alleen dan kunnen mensen op andere tijden reizen. Nu brengt het NS alleen een beetje extra geld in het laatje en mensen die de mogelijkheid hebben in de auto te stappen zullen wat meer wegverkeer gaan genereren. Zelf heb ik twee van die koekblikken voor de deur staan, dus altijd één beschikbaar. Dan is de keus toch snel gemaakt, ondanks dat ik ook graag mijn steentje had bijgedragen aan een beter milieu, maar als de treinprijs bijna verdubbelt word ik gedwongen om voor mijn dieseltje te kiezen.

 

Als je enkel al kijkt naar de ophef die alleen al de aankondiging van een prijswijziging teweeg brengt, mag je zeker wel verwachten dat de maatregel effect gaat sorteren. In welke mate weet ik niet. Hetgeen ik wel meen te weten is, dat indien het huidige beleid ongewijzigd wordt voortgezet de problemen alleen maar groter zullen worden.


Het reisgedrag alsmede de werk- en schooltijden worden niet aangepast om NS een plezier te doen. Dit gebeurt pas als er voor de reiziger en/of de instelling/werkgever concrete  (financiële) belangen op het spel staan.


Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.


 

Reputatie 7
Badge +3

Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.

Het probleem voor de vervoerscapaciteit zijn niet de Voordeelurenabonnementhouders.

De capaciteitsproblemen worden vooral veroorzaakt door het contract dat het ministerie van OCW heeft met de vervoerders voor het vervoeren van de studenten met een Studentenreisproduct. De vervoerders zijn er als de kippen bij om dat contract met een vaste stroom aan inkomsten te tekenen. Maar het lijkt er wel op dat eerst een contract is getekend voor bijvoorbeeld alle MBO-studenten voordat de extra vervoerscapaciteit was geregeld. Of pas nadat er flankerende afspraken waren gemaakt tussen de vervoerders en de onderwijsinstellingen voor het beter spreiden van de lestijden. Op deze manier creëren we in Nederland onze eigen vervoerschaos. 

Xx

Dat men iets aan de drukte in de spits wil doen, snap ik wel, maar reizen in de spits duurder maken (of dat nou voor het OV of de auto is) lost niets op. Niemand reist voor zíjn/haar lol in de spits, of dat nou met de auto is of met de trein.

 @AldertM 

Alvorens verder op de materie in te gaan zou ik graag vernemen waar je

bovenstaande veronderstellingen op baseert en welke oplossing jij dan wel voor ogen hebt.

De pijn kan ik overigens wel invoelen.

Volgens mij staat het al in mijn quote. Niemand reist voor zijn/haar lol in de spits. Als haringen in een ton opeengepakt staan tussen naar knoflook, zweet en walgelijke parfums riekende medereizigers is echt geen pretje, dat doe je omdat het niet anders kan. Dat je in de spits reist heeft te maken met je werktijden. Als je het duurder maakt, stappen misschien mensen over op de auto dat maakt de trein iets leger maar over all maakt dat de spits niet minder druk en het milieu is er al helemaal niet bij gebaat. De overheid zal daar niet blij zijn en tot voor kort dacht ik dat de NS daar ook niet blij mee was, maar daar twijfel ik nu aan. Als je wat aan de drukte in de spits wil doen moet je de reden waarom men in de spits moet reizen wegnemen (werktijden en schooltijden aanpassen),. Daar zullen de meeste mensen en werkgevers ook niet blij mee zijn, maar alleen dan kunnen mensen op andere tijden reizen. Nu brengt het NS alleen een beetje extra geld in het laatje en mensen die de mogelijkheid hebben in de auto te stappen zullen wat meer wegverkeer gaan genereren. Zelf heb ik twee van die koekblikken voor de deur staan, dus altijd één beschikbaar. Dan is de keus toch snel gemaakt, ondanks dat ik ook graag mijn steentje had bijgedragen aan een beter milieu, maar als de treinprijs bijna verdubbelt word ik gedwongen om voor mijn dieseltje te kiezen.

 

Als je enkel al kijkt naar de ophef die alleen al de aankondiging van een prijswijziging teweeg brengt, mag je zeker wel verwachten dat de maatregel effect gaat sorteren. In welke mate weet ik niet. Hetgeen ik wel meen te weten is, dat indien het huidige beleid ongewijzigd wordt voortgezet de problemen alleen maar groter zullen worden.


Het reisgedrag alsmede de werk- en schooltijden worden niet aangepast om NS een plezier te doen. Dit gebeurt pas als er voor de reiziger en/of de instelling/werkgever concrete  (financiële) belangen op het spel staan.


Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.


 

Kortom: de reiziger is de lul en de spitsdrukte blijft bestaan want de instelling/werkgever interesseert het echt geen ene ruk als de medewerker zijn reiskosten de pan uit reizen. Discussie is wat mij betreft nou echt gestopt, want het is slecht voor mijn bloeddruk. Ik heb mijn bijdrage aan de oplossing van het probleem geleverd. Mijn VDU ligt inmiddels in twee stukken ergens op de vuilstort, dit scheelt wel zes ritten per jaar in de avondspits. Wees er blij mee, zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn VDU ligt inmiddels in twee stukken ergens op de vuilstort, dit scheelt wel zes ritten per jaar in de avondspits. Wees er blij mee, zou ik zeggen.

Ik raad iedereen met een Voordeelurenabonnement aan om dit voorbeeld niet te volgen en zo lang en zo vaak mogelijk (dus tot en met 31 december 2020) gebruik te blijven maken van de huidige kortingsvoorwaarden. Je bent een dief van je eigen portemonnee wanneer je nu al je kaart in stukken knipt.

Reputatie 6

Tot de laatste VDU'er dood is kan nog wel 40 jaar duren en je gaat als bedrijf zo'n erfenis niet eindeloos meeslepen. Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld. In 2021 is er een overgangsperiode van bijna 10 jaar geweest en dan is het wel welletjes.

Wat een humor. “Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld.” Dat is natuurlijk een habbekrats afgezet tegen de constante stroom van inkomsten van de abonnementen. 

Een voorbeeld. Wij hebben bij Ziggo een abonnementsvorm uit de tijd van voor de fusie tussen Ziggo en UPC. Bij dit abonnement betalen we zo’n €5 minder per maand dan huidige abonnementsvormen omdat we nog eigen apparatuur gebruiken en geen apparatuur in bruikleen hebben. Deze abonnementsvorm bestaat al jaren niet meer maar het kan Ziggo verder niets schelen. Maar het is duidelijk dat wanneer we de nieuwe Mediabox Next zouden willen gaan gebruiken we dan naar een nieuwe abonnementsvorm moeten overstappen. Bij Ziggo wachten ze rustig af tot klanten behoefte hebben aan nieuwe apparatuur met nieuwe mogelijkheden.

Met deze voorspelling van @Tamzin ga ik al dood op mijn 72ste....ik hoop langer te hebben :)  en ja, heb zelf ook jarenlang als abonnementhouder voordelen gehad toen er een nieuwe formule kwam bij andere bedrijven. Ook bij Ziggo. 

 

Maar goed, ik ben blij dat ik nu niet meer zo vaak in de spits hoef te reizen op mijn VDU privekaart. En ik wil natuurlijk wel vanaf 2021 dan gegarandeerd zitplaats in de spits. Daar doen we het tenslotte voor toch?

Mijn VDU ligt inmiddels in twee stukken ergens op de vuilstort, dit scheelt wel zes ritten per jaar in de avondspits. Wees er blij mee, zou ik zeggen.

Ik raad iedereen met een Voordeelurenabonnement aan om dit voorbeeld niet te volgen en zo lang en zo vaak mogelijk (dus tot en met 31 december 2020) gebruik te blijven maken van de huidige kortingsvoorwaarden. Je bent een dief van je eigen portemonnee wanneer je nu al je kaart in stukken knipt.

Daar heeft u helemaal gelijk in.

Reageer