Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1120 reacties

Ik begrijp uit uw mail dat ik vanaf 2021 niet meer in de daluren met 40% korting kan reizen, iedereen heeft het recht te reizen op tijden dat het diegene uitkomt en dat de daluren niet alleen voor de abonnement houders voor woon/werk weggelegd is.

U vindt zeker ook dat Center Parcs zijn vakantiehuisjes in juli met 40% korting moet verhuren en dat Jumbo de biefstuk in de week voor Kerstmis met 40% korting moet verkopen.

Waar dat "recht hebben" van u op gebaseerd is is mij trouwens onduidelijk. Ik ken geen enkele wet die bepaalt dat u het recht zou hebben op ieder willekeurig moment met grote kortingen te reizen.

Ik begrijp uit uw mail dat ik vanaf 2021 niet meer in de daluren met 40% korting kan reizen, iedereen heeft het recht te reizen op tijden dat het diegene uitkomt en dat de daluren niet alleen voor de abonnement houders voor woon/werk weggelegd is.

U vindt zeker ook dat Center Parcs zijn vakantiehuisjes in juli met 40% korting moet verhuren en dat Jumbo de biefstuk in de week voor Kerstmis met 40% korting moet verkopen.

Waar dat "recht hebben" van u op gebaseerd is is mij trouwens onduidelijk. Ik ken geen enkele wet die bepaalt dat u het recht zou hebben op ieder willekeurig moment met grote kortingen te reizen.

Volgens mij leest u niet goed wat cluster schrijft. Die heeft een mail gehad dat hij/zij/het ook in de daluren niet meer met korting mag reizen.

Ik zou graag willen weten hoe ik per 2021 kan voorkomen dat ik er ruim €550,- per jaar op achteruit ga. Ik heb al jaren een voordeelurenabonnement waarbij ik dus, zoals bekend, na 09:00u met 40% korting reis. Met deze korting heb ik al reiskosten van bijna €200,- per maand, waarvan ik er maar €50 vergoed krijg van mijn werkgever. Als deze korting vervalt ben ik bijna €250,- per maand kwijt. Ik reis in ieder geval 3 dagen per week met de trein naar en van mijn werk. Ik reis vaak meer met de trein, maar ik werk drie dagen. Daar is geen abonnement voor. Het betekend dat ik per 2021 altijd de volle mep moet betalen aangezien ik niet reis in de uren die NS wél heeft aangewezen voor korting. Zo ver ik weet is er geen enkele andere manier om goedkoper te reizen. Terwijl ik redelijk op vaste tijden reis en ook op vaste dagen. Ik begrijp niet dat daar niet iets voor te bedenken valt. 

 

Het argument voor de NS is dat ze de reizigers meer over de dag willen verspreiden. Wat natuurlijk kolder is, aangezien het grootste gedeelte van de reizigers op de niet kortingsuren forensen zijn en die kunnen niet zo makkelijk op andere tijdstippen reizen. Volgens mij wil de NS gewoon wederom, meer geld zien, Simpel. Elk jaar heb ik mijn treinkaartje duurder zien worden. Maar deze prijsstijging is natuurlijk wel kolossaal. 

 

Ik reis graag zo emissievrij mogelijk. Ik bezit dan ook geen auto. En de trein bevalt mij eigenlijk prima. Alleen een prijsstijging van €550,- per jaar vind ik absurd. Op deze manier krijgt de NS idd rustigere treinen, maar niet doordat mensen op andere tijdstippen gaan reizen. Maar omdat nóg meer mensen in die verdomde auto stappen. Ook ik ben nu serieus aan het overwegen om tóch een autootje aan te schaffen. Dat kost ook ongeveer €250/€275 per maand en biedt meer vrijheid. (Op de files na, want die nemen natuurlijk alleen nog maar meer toe). 

 

Volgens mij is dit een slechte zaak. Als we met zijn allen willen zorgen voor een minder emissie dan is het niet wenselijk dat één van de weinige goede alternatieven voor schoon, snel en effectief vervoer voor de Nederlanders steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt. 

Teleurstellend. 

 

Badge +3

Ik zou graag willen weten hoe ik per 2021 kan voorkomen dat ik er ruim €550,- per jaar op achteruit ga.

Als u aangeeft op welke dagen u reist en op welk traject u reist, kunnen we met u meedenken.

Reputatie 7
Badge +3

@Kikker83

Je geeft een mooi voorbeeld van de onbedoelde neveneffecten van een maatregel. Van een bedrijf als NS kunnen we niet verwachten dat ze verder kijken dan de neus lang is. En al helemaal niet dat ze door een maatregel weliswaar zelf ietsje meer capaciteit krijgen maar tegelijkertijd bijdragen aan meer files en meer stikstofuitstoot doordat reizigers van de trein de auto ingejaagd worden. Enige nationale regie zou hier toch wel op zijn plaats zijn.

Badge +3

Wat ook nauwelijks aan de orde komt is het feit dat NS de gelegenheid te baat neemt om ook nog even alle Dal Voordeelabonnementhouders een fikse prijsverhoging in de maag te splitsen. 

Dat is inderdaad wel een dingetje.

Op saldo blijft mogelijk bij Dal Voordeel, maar dan wel €8 per jaar meer betalen (gelijk trekken aan het Flex tarief van €5 per maand).

Maar ho eens even? Dat Flex tarief was toch ca. €1 duurder dan klassiek wegens de ‘servicekosten’ voor het achteraf kunnen betalen en een maandelijkse BTW factuur/incasso (plus die eerst zo onmogelijke aankondiging per e-mail)?

En juist die €1 moet/gaat ook vervallen (want Flex is bijna geen keuze meer), dus is het gewoon allemaal een verkapte prijsverhoging, terwijl je nu nog de keuze hebt om €8 minder te betalen (geen Flex), of €15 meer voor de Voordeeluren.

Mijn oprechte deelneming en medeleven met alle Dal Voordeel én Voordeeluren abonnementshouders :rolling_eyes:

Meet me in the middle… or halfway there...https://www.youtube.com/watch?v=GAXX3p57gTk €7 voor jou eraf, €8 voor jou erbij.. CD van jou CD van mij… Lekker simpel toch?

Ik werk in Helmond en woon in Breda. In de ochtend betaal ik nu ook het volle tarief, maar in de middag kan ik tenminste gebruik maken van de korting. Ik ga niet wachten tot na 19.00 om met de trein te reizen. Eindconclusie: in een tijd waarin er focus op het milieu is, wordt het reizen met de trein alleen maar nog duurder gemaakt. Ik zal dan ook mijn abonnement tegen die tijd op zeggen en gaan file rijden: dit scheelt mij zo’n 32 euro per week. De 7 euro korting die wordt gegeven io het abonnement, is naar mijn mening een lachertje. Hoe jaag je de treinreizigers die voor werk reizen de trein uit? Juist, door deze maatregel. 

 

Is traject vrij geen oplossing voor u als u steeds, in de spits, over hetzelfde traject reist?

Dat was het niet omdat ik in het onderwijs werk en dus een behoorlijk aantal weken vakantie heb, maar ik ben dit wel aan het overwegen. 

Reputatie 7
Badge +3

En juist die €1 moet/gaat ook vervallen (want Flex is bijna geen keuze meer), dus is het gewoon allemaal een verkapte prijsverhoging, terwijl je nu nog de keuze hebt om €8 minder te betalen (geen Flex), of €15 meer voor de Voordeeluren.

Het is niet eens een verkapte prijsverhoging. Het is een echte prijsverhoging.:sweat:

Reputatie 7
Badge +3

Mijn VDU ligt inmiddels in twee stukken ergens op de vuilstort, dit scheelt wel zes ritten per jaar in de avondspits. Wees er blij mee, zou ik zeggen.

Ik raad iedereen met een Voordeelurenabonnement aan om dit voorbeeld niet te volgen en zo lang en zo vaak mogelijk (dus tot en met 31 december 2020) gebruik te blijven maken van de huidige kortingsvoorwaarden. Je bent een dief van je eigen portemonnee wanneer je nu al je kaart in stukken knipt.

En daarnaast raad ik iedereen aan om dan wel eerst het VDU op te zeggen via de klantenservice zodat je nog een deel van het abonnementsgeld terug krijgt en het niet daarna weer automatisch wordt verlengd en ingeincasseerd. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou pas opzeggen nadat automatisch verlengd is. Je kunt dan tot en met 31 december 2020 met 40% korting in de middagspits inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Ook dat, maar wil je uit boosheid of frustratie nu al opzeggen dan niet zo maar je kaart door knippen en weg gooien. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nauwelijks aan de orde komt is het feit dat NS de gelegenheid te baat neemt om ook nog even alle Dal Voordeelabonnementhouders een fikse prijsverhoging in de maag te splitsen. 

Meet me in the middle… or halfway there...https://www.youtube.com/watch?v=GAXX3p57gTk €7 voor jou eraf, €8 voor jou erbij.. CD van jou CD van mij… Lekker simpel toch?

Iets dergelijk had ik al eerder ergens gemeld, maak dat Flex Dal Voordeel bv €4,50 per maand, dan is dat €54 per jaar. Die €2 extra is dan een veel minder grote verhoging. De klanten die nog een klassiek Dal Voordeel hebben zijn afgelopen jaar al €2 omhoog gegaan, waar dan wel de BTW inzat en dan straks nog eens €8.

Maar ja, wie ben ik?  I am Somebody :grin:   I may be poor, but I am somebody.

Makkeleijker maken we het voor u?

Hoe zo nu moet ik bijhouden wanneer ik gereisd heb, waarnaar toe etc.

Achteraf een rekening krijgen is niet handig.

Gewoon een maand abonnement behouden, wat is er ingewikkeld 1 maand, 1 traject, 1 x betalen?

Ik snap er niets van

De abonnementen-update is volgens de NS 9 dagen geleden geplaatst (zie bovenaan). Maar in werkelijkheid is het bericht op 5 november geplaatst, dat is dus pas 4 dagen geleden. Vandaag is het 9 november.

Zou de NS op deze manier  proberen te verbloemen dat er in slechts vier dagen tijd zóveel mensen (overwegend kritisch) hebben gereageerd op de wijzigingen betreffende met name het Voordeelurenabonnement. Of kan zoiets best toevallig gebeuren?

 

 

 

 

Badge +3

Een moderator heeft het topic 9 dagen geleden vast gemaakt en vervolgens zichtbaar gemaakt toen de officiële bekendmaking gedaan is. Daar is niets vreemds aan, dat is vaker voorgekomen.

Reputatie 7

Kortom: het verlenen van kortingen in de spits is uit den boze en staat een betere benutting van de vervoerscapaciteit in de weg.

Het probleem voor de vervoerscapaciteit zijn niet de Voordeelurenabonnementhouders.

De capaciteitsproblemen worden vooral veroorzaakt door het contract dat het ministerie van OCW heeft met de vervoerders voor het vervoeren van de studenten met een Studentenreisproduct. De vervoerders zijn er als de kippen bij om dat contract met een vaste stroom aan inkomsten te tekenen. Maar het lijkt er wel op dat eerst een contract is getekend voor bijvoorbeeld alle MBO-studenten voordat de extra vervoerscapaciteit was geregeld. Of pas nadat er flankerende afspraken waren gemaakt tussen de vervoerders en de onderwijsinstellingen voor het beter spreiden van de lestijden. Op deze manier creëren we in Nederland onze eigen vervoerschaos. 

 

Kortingen in de spits zijn contraproductief.


Een belangrijk deel van het probleem wordt mogelijk zowaar veroorzaakt door te goedkope en ongelimiteerde vervoersarrangementen t.b.v.studenten. Verder valt het inderdaad te betreuren dat een integrale aanpak van het vervoersprobleem ontbreekt, begin mij daarbij wel ernstig af te vragen of je dat vandaag de dag nog van de overheid kunt en mag verwachten.


Het te goedkoop  (blijven) aanbieden van vervoer, hoe nobel de motieven daarbij ook zijn, maakt het nagenoeg onmogelijk om tot duurzame oplossingen te komen. 


Zou je overigens van reizigers niet mogen verlangen dat ze verder kijken dan hun neus lang is ?


 

Ik reis veel naar Limburg en wel heen en weer op één dag. Dit wordt moeilijk met de invoering van een dalurenzone. Hoe laat mag ik inchecken om de hele terugreis toch met 40% korting te kunnen maken.

Is dit b.v. om 15.00 uur - of om15.30 uur of om15.45 uur?

Reputatie 7
Badge

Een moderator heeft het topic 9 dagen geleden vast gemaakt en vervolgens zichtbaar gemaakt toen de officiële bekendmaking gedaan is. Daar is niets vreemds aan, dat is vaker voorgekomen.

 

Ik had hier eerder ook al naar gevraagd, maar dat hebben de moderators tot op heden helaas genegeerd. Dit wekt verwarring en geeft de indruk van misleiding, wat vast niet zo bedoeld is. Kan het systeem niet worden aangepast om in dit geval de datum van zichtbaar maken te tonen in plaats van de datum van (onzichtbaar) schrijven?

Het is zo vreemd als mensen kunnen gaan laten zien dat iets ergens op een bepaald moment al zou hebben gestaan, terwijl dat niet het geval is. In situatie zoals bijvoorbeeld in het topic rond de staking eerder dit jaar, waarbij volgens de voorwaarden een bepaalde tijd vooraf aanvullende voorwaarden kunnen worden gepubliceerd, is het van belang betrouwbaar vast te kunnen stellen wanneer iets gepubliceerd is.

Reputatie 7

Ik reis veel naar Limburg en wel heen en weer op één dag. Dit wordt moeilijk met de invoering van een dalurenzone. Hoe laat mag ik inchecken om de hele terugreis toch met 40% korting te kunnen maken.

Is dit b.v. om 15.00 uur - of om15.30 uur of om15.45 uur?

 

Daluren eindigen om 16.00 u, met een speling van 5 minuten. Dus voor 16.05 u inchecken om van korting gebruik te kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +3

Verder valt het inderdaad te betreuren dat een integrale aanpak van het vervoersprobleem ontbreekt, begin mij daarbij wel ernstig af te vragen of je dat vandaag de dag nog van de overheid kunt en mag verwachten.

Daar is de overheid bij uitstek voor nodig. Nederland is als land gebonden aan Europese afspraken om de uitstoot van stikstofverbindingen drastisch terug te dringen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Nederlandse overheid allerlei afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties. We zullen de komende jaren van allerlei kanten geconfronteerd worden met maatregelen om aan de afspraken te kunnen voldoen. Het is in dit verband volkomen improductief dat NS maatregelen neemt die ervoor zullen dat meer mensen met de auto gaan reizen.

Reputatie 7

Verder valt het inderdaad te betreuren dat een integrale aanpak van het vervoersprobleem ontbreekt, begin mij daarbij wel ernstig af te vragen of je dat vandaag de dag nog van de overheid kunt en mag verwachten.

Daar is de overheid bij uitstek voor nodig. Nederland is als land gebonden aan Europese afspraken om de uitstoot van stikstofverbindingen drastisch terug te dringen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Nederlandse overheid allerlei afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties. We zullen de komende jaren van allerlei kanten geconfronteerd worden met maatregelen om aan de afspraken te kunnen voldoen. Het is in dit verband volkomen improductief dat NS maatregelen neemt die ervoor zullen dat meer mensen met de auto gaan reizen.

 

Dat de Nederlandse overheid afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties lijkt eerder regel dan uitzondering te worden. Het mooiste voorbeeld in dit verband is wellicht de invoering van de Euro. Ook de gang van zaken rond de stikstof en PFAS problematiek is illustratief te noemen. Dichter bij huis is de invoering van het SRP een aardig voorbeeld. Je zou zo toch mogen denken dat de overheid, ook nog eens als eigenaar van de NS, beter had kunnen weten. Niets is minder waar.


Neen, de overheid is (helaas) niet meer in staat alles te overzien, daar is denk ik de wereld te complex voor geworden. Neemt niet weg dat de overheid nog altijd  wel een nuttige rol kan vervullen.


Zonder nadere onderbouwing blijft de stelling dat NS maatregelen neemt die ertoe zullen leiden dat  het autoverkeer zal toenemen, een loze kreet. Dat zou jammer zijn.


 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met je eens dat de wereld nogal complex is geworden. Daardoor hangt alles met alles samen. Iedereen die een maatregel neemt krijgt te maken met onvermoede consequenties. Het lijkt dat het steeds erger wordt en dat overheid steeds minder greep heeft op het complexe geheel. Wanneer er dan ook nog allerlei privatiseringen plaatsvinden en er in allerlei sectoren zo nodig marktwerking moest worden ingevoerd is de ellende nauwelijks meer te overzien. Iedere partij probeert zo veel mogelijk de eigen winst te maximaliseren zonder oog te hebben voor de samenleving als geheel.

Het beperken van de kortingsmogelijkheden voor Voordeelurenabonnementhouders is slechts één voorbeeld van de tunnelvisie waaraan veel organisaties lijden.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder nadere onderbouwing blijft de stelling dat NS maatregelen neemt die ertoe zullen leiden dat  het autoverkeer zal toenemen, een loze kreet. Dat zou jammer zijn.

Een aantal mensen hier geeft aan wegens de wijziging voortaan met de auto te gaan. Geen idee hoe hoeveel mensen dat straks werkelijk gaat doen, wellicht dat een deel daarvan wanneer men alles op een rijtje zet, alternatieve abonnement bekijkt en het eens goed uitrekent uiteindelijk toch tot een andere conclusie komt.

Daarnaast, straks kan iedereen per jaar 3 Flex dagen kopen a €13 per stuk, daar hoef je geen abonnement voor te hebben of 60+ voor te zijn. Die €13 is goedkoper dan welk actiekaartje ook waardoor misschien juist meer mensen voor een incidenteel reisje voor de trein kiest ipv de auto.

Reputatie 7

Denk niet dat er een alternatief is voor marktwerking, maar wil mij graag laten verrassen. De positie waarin de NS zich thans bevindt is in ieder geval weinig benijdenswaardig.

Voor dit topic blijft het natuurlijk erg sneu dat de bewering dat het autoverkeer zal toenemen door toedoen van de NS niet wordt onderbouwd.

Badge +3

Dichter bij huis is de invoering van het SRP een aardig voorbeeld.

Studenten tikken wél een kleine €100 per maand op bij hun studielening/schuld hè, als ze een SRP willen/hebben? 

Weliswaar tegen minimale rente, en pas bij succesvol afstuderen (of diploma bij MBO niveau 3 of 4) wordt het SRP omgezet naar, of is het een gift…

Vroeger uit de tijd van minsters Ritzen, Deetman en directeur Pim Fortuyn van wat nu DUO heet werkte dat inderdaad anders, maar net zoals het VDU binnenkort is dat ook op een gegeven moment verdwenen.. Poef! Slikken of stikken dus.. En daar stonden we dan met zijn allen op het Malieveld net zoals de boeren en bouwers, back in the 90s…

Dit afnemen kan toch niet zomaar? Ja zeker wel, zei de politek toen!

Heel veel plezier van gehad! Ik wil hem terug, of een VDU met stamkaart of zo.. :sweat_smile:

 

Reageer