Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Ah, dat is duidelijk. Als je die Flexdagen ook voor andere leeftijdsgroepen instelt kun je daarmee mensen die nu jaarlijks heel veel kaartjes via AH en Kruidvat kopen ook de pas afsnijden zodat je roofbouw op je gewone abonnementen stopt. Het lijkt dat hier goed over nagedacht is.

Reputatie 7
Badge +3

Maximaal 3 Flex dagen dus, daarna kun je weer naar de AH of Kruidvat.

En als ik het goed lees heb je met die Flex dagen het voordeel dat je moet inchecken (geen e-ticket), dus reis afmaken in de spits kan dan. Bij die via AH e.d. moet je dan de trein uit.Daarom zal het ook tot 3 per jaar beperkt zijn.

@Momo 

De kans is dus groot dat die AH en Kruidvat kaartjes verdwijnen. Als je vaker dan drie keer op zo'n aktiekaartje reist moet je maar een DalVoordeel kopen.

Ik denk wel dat er qua prijs, aantallen en voorwaarden nog wel geëxperimenteerd gaat worden met de Flexdagen.

De kans is dus groot dat die AH en Kruidvat kaartjes verdwijnen. 

Als dat doorgevoerd wordt, vermoed ik dat 650 reacties op enkele dagen tijd een peulenschil gaan zijn. En dat @treinreiziger niet blij gaat zijn.

 

Maar er is nog een verschil tussen de keuzedagen en de Flexdagen. Een keuzedag mag gebruikt worden voor 100% korting NL op een internationaal ticket. Met een Flexdag moet je de reis opsplitsen tot een reis tot het laatste station voor de grens en een internationaal ticket vanaf dit station. 

 

Ik hoop dus dat de partner van @Thom (en andere reizigers die regelmatig de grens oversteken) al in aanmerking komt voor keuzedagen of dat hij/zij/het zelf een Dal Vrij of Altijd Vrij heeft. Anders gaan die ritten naar België en/of Duitsland nog duurder worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Drie Flexdagen is natuurlijk aan de zeer magere kant. En dat voor een prijs die ongeveer hetzelfde is als de AH/Kruidvatmeuk. Maar op doordeweekse dagen wel met veel betere gebruiksvoorwaarden omdat je door de spits mag reizen. Wat mij betreft wordt die AH/Kruidvatmeuk helemaal opgedoekt. Als je goedko(o)p(er) met de trein wilt reizen dan neem je maar een abonnement.

Wat mij betreft gaat er nog veel meer gedifferentieerd worden om de treinen op heel stille uren beter benut te krijgen. @Momo heeft daar ook al over geschreven. Waarom geen 60% korting op zondagochtend bij inchecken voor 09.00 uur of op doordeweekse dagen na 19.00 uur? Om maar een paar voorbeelden te geven.

 

@iMark 

Ik weet niet waar het misverstand vandaan komt dat de treinen op zondagmorgen zo slecht bezet zouden zijn. Voor na 20.00 uur op doordeweekse dagen zou zoiets wel kunnen 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

De kans is dus groot dat die AH en Kruidvat kaartjes verdwijnen. Als je vaker dan drie keer op zo'n aktiekaartje reist moet je maar een DalVoordeel kopen.

Ik denk wel dat er qua prijs, aantallen en voorwaarden nog wel geëxperimenteerd gaat worden met de Flexdagen.

En wellicht komen er dan ook minder ander goedkope tickets beschikbaar. NS heeft nu zelf dingen als Seizoensretour, Jongerentoer en Spoordeelwinkel tickets. Flexdagen komen er ook voor klanten onder de 18, de doelgroep voor Jongerentoer. Spoordeelwinkel tickets zijn nu na 9 uur de hele dag geldig, dus daarmee kun je gewoon in de middagspits reizen, de dagretour is wel iets duurder dan de AH/Kruidvat kaartjes maar nog steeds goedkoop. Als dit soort kaartjes ook aangepast worden, wordt het nog heel een hele toer om vaak met een goedkoop kaartje op pad te kunnen.

Dat laatste is dus ook niet de bedoeling omdat dat het normale tarievenhuis ondergraaft.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

Dat gaat snel want als je je VDU of DalVrij vrijwel uitsluitend gebruikt voor de keuzedagen (wat veel ouderen doen) kun je je abonnement beter omzetten naar Flex met uitsluitend Flexdagen. Op zich maakt het dan niet veel uit maar veel mensen willen liever niet onnodig aan een abonnement vast zitten.

Omzetten naar Flex voor flexdagen is niet slim, want je mag er maar 3 per jaar bestellen voor €13 per stuk.

Voor 7 keuzedagen icm dalvoordeel of VDU is dat dan 7 x €12,30

 

@MoDe 

Met de precieze invulling van de Flexdagen zal nog wel geëxperimenteerd gaan worden. Mijn inschatting is dat die toch ook bedoeld zijn voor de huidige specifieke keuzedagen klanten. Wellicht mogen senioren straks twee keer per jaar een setje kopen of komt er voor hen een setje van 6 dagen. Wel moeten de Flexdagen de aanschaf van een Dalvoordeel niet gaan ondermijnen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Met de precieze invulling van de Flexdagen zal nog wel geëxperimenteerd gaan worden. Mijn inschatting is dat die toch ook bedoeld zijn voor de huidige specifieke keuzedagen klanten. Wellicht mogen senioren straks twee keer per jaar een setje kopen of komt er voor hen een setje van 6 dagen. Wel moeten de Flexdagen de aanschaf van een Dalvoordeel niet gaan ondermijnen.


Volgens het voorstel wat naar consumentenorganisaties is gegaan, komen er 2 soorten Flexdagen: 3 per jaar voor €39 voor 65+ en 3 per jaar voor tot 65 voor €45. Voor beiden is geen abonnement meer nodig.

Reputatie 7
Badge +4

 

Ik hoop dus dat de partner van@Thom (en andere reizigers die regelmatig de grens oversteken) al in aanmerking komt voor keuzedagen of dat hij/zij/het zelf een Dal Vrij of Altijd Vrij heeft. Anders gaan die ritten naar België en/of Duitsland nog duurder worden. 

 

Ik heb Dalvrij en gebruik dat veel in het reizen naar de grens. Railplus afschaffen in België komt me al op  70 euro per jaar te staan, maar mijn Dalvrij is geldig tot en vanaf de grens en niet vanaf Breda. Reizigers met keuzedagen worden door de Flexdagen natuurlijk veel forser beandeeld als je vanaf Breda naar de grens de eerste kilometers duur moet betalen. 

 

Voor Duitsland heb ik wel recht op Railplus, maar de Bahncard geeft groter voordeel. Het eenzijdig afschaffen van Railplus in België is vervelend, ik ben er wekelijks. Het is een betrekkelijk klein bedrag, maar ik moet het wel twee keer per week extra betalen. Gelukkig kunnen we met de Belgische tarieven goed uit de voeten.De keuzedagen laten we mooi doorlopen

 

…..en ik hou van België, en niet zo zeer vanwege de spoorwegen, maar ik mag de Belgen wel. Het Vlaamse Nederlands is ook veel mooier dan de grootstedelijke Nederlandse dialecten, maar dat is off-topic.

Reputatie 2

De kans is dus groot dat die AH en Kruidvat kaartjes verdwijnen. 

Als dat doorgevoerd wordt, vermoed ik dat 650 reacties op enkele dagen tijd een peulenschil gaan zijn. En dat@treinreiziger niet blij gaat zijn.

We werden nu al bedolven onder de klachten toen NS stopte met de wegwerpkaartjes. Feit is dat het aantal dagkaartacties aan het afnemen zijn. Reizigersorganisaties omarmen de Flex dagen voor iedereen, maar NS is nu nog terughoudend. Er komt dus eerst een test. En ook de prijs benadrukt men dat die onder voorbehoud is. 

Persoonlijk ben ik benieuwd wanneer de Spoordeeltickets met voordeeluren gaan verdwijnen, want die stap zit er vroeg of laat uiteindelijk ook aan te komen.

 

Denk niet dat er een alternatief is voor marktwerking, maar wil mij graag laten verrassen. De positie waarin de NS zich thans bevindt is in ieder geval weinig benijdenswaardig.

Voor dit topic blijft het natuurlijk erg sneu dat de bewering dat het autoverkeer zal toenemen door toedoen van de NS niet wordt onderbouwd.

Precies ja. Er zullen ook mensen de auto verruilen voor de trein, want als er meer plek komt, wordt de trein aantrekkelijker. Daarnaast hebben we ook nog het beoogde effect waar je hier niemand over hoort: door een betere spreiding worden de treinen gelijkmatiger bezet. Dat kost minder en is goed voor het milieu. Dit is al een hele tijd gaande trouwens; het bijhouden van drukte in de trein is er primair voor klanten, zodat die de drukte kunnen ontwijken.

Reputatie 1

Ruim 25 jaar maak ik nu gebruik van mijn voordeeluren kaart. Voornamelijk gebruik ik de kaart voor mijn werk. NS denkt, dat iedereen zijn eigen werktijden kan bepalen. Nee dus!! Eigenlijk denkt NS dus helemaal niet!. Ik vind 7 euro korting een schijntje. Zeker, omdat het bedrijf waar ik werk, bij reiskosten uitgaat van de kortste route.

Het raarste vind ik 1 van de redenen van het stopzetten van de voordeelurenkaart. Ik las, dat reizen met deze kaart zorgt voor te drukke treinen. NS wil,  gebruikers van de 40% korting ontmoedigen om in de spits te rijden, zodat er meer vrije zitplaatsen zijn. Een tijdje geleden gaf NS nog aan, dat men betaalt om mee te mogen. Niet het recht om te zitten!

@Martin7182

Op.zich volledig mee eens. 

Wat me alleen wel verbaast is dat NS nu alleen maar focust op de middagspits terwijl dat probleem kleiner is dan de ochtendspits omdat het studentenvervoer in de middag erg gespreid is tussen 14 en 18 uur.

Anders gezegd, ik mis maatregelen voor de ochtendspits. Het feit dat NS opnieuw het gebrek aan spreiding van de studentenspits in de ochtend buiten schot houdt wekt langzamerhand verbazing c q. ergernis.

@Kaat5

De VDU kaart is eigenlijk nooit bedoeld geweest om goedkoop mee te gaan forensen in de spitsuren. Dat onbedoelde gebruik wordt nu afgesneden.

Er zijn nu trouwens nogal wat mensen die zelfs fors verdienen aan hun reiskostenvergoeding omdat hun baas betaalt voor een DalVrij abonnement terwijl ze veel goedkoper reizen op een VDU abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

@Kaat5

De VDU kaart is eigenlijk nooit bedoeld geweest om goedkoop mee te gaan forensen in de spitsuren. Dat onbedoelde gebruik wordt nu afgesneden.

Er zijn nu trouwens nogal wat mensen die zelfs fors verdienen aan hun reiskostenvergoeding omdat hun baas betaalt voor een DalVrij abonnement terwijl ze veel goedkoper reizen op een VDU abonnement.


De VDU was bedoeld om met korting te reizen, voor jong en oud buiten de ochtendspits.

Een dalurenkaart wordt ook gebruikt door forenzen.

Dat mensen fors verdienen aan reiskostenvergoeding is een aanname van jou. De meeste werkgevers geven of een business kaart uit of vragen om bin.

Jouw mening over VDU is allang bekend. Iets met jaloersheid omdat jij hem niet meer kon aanschaffen.

Reputatie 7

@Martin7182

Op.zich volledig mee eens. 

Wat me alleen wel verbaast is dat NS nu alleen maar focust op de middagspits terwijl dat probleem kleiner is dan de ochtendspits omdat het studentenvervoer in de middag erg gespreid is tussen 14 en 18 uur.

Anders gezegd, ik mis maatregelen voor de ochtendspits. Het feit dat NS opnieuw het gebrek aan spreiding van de studentenspits in de ochtend buiten schot houdt wekt langzamerhand verbazing c q. ergernis.

 

Ken het fijne niet van de incestueuze relatie tussen de overheid en de NS. Maar gezien het feit dat de overheid hierbij de bovenliggende partij is, lijkt het mij raadzaam de ergernis primair aan de overheid c.q. de politiek te doen blijken.

@Kaat5

De VDU kaart is eigenlijk nooit bedoeld geweest om goedkoop mee te gaan forensen in de spitsuren. Dat onbedoelde gebruik wordt nu afgesneden.

Er zijn nu trouwens nogal wat mensen die zelfs fors verdienen aan hun reiskostenvergoeding omdat hun baas betaalt voor een DalVrij abonnement terwijl ze veel goedkoper reizen op een VDU abonnement.

U zult ongetwijfeld gelijk hebben en ik zal wel wat gemist hebben, maar ik heb van NS alleen maar voorwaarden gezien en nooit (bij-)bedoelingen. Sterker nog de VDU kaart is mij ooit door een baliemedewerker van NS voor dat doel (forensen) aangesmeerd. Stond vast op omzettarget, die baliemedewerker. 

 

Dat voorbeeld van u kan natuurlijk nog goedkoper. Als je baas je een dalvrij abonnement cadeau doet (die van mij vergoedt überhaupt geen reiskosten) heeft hij er neem ik aan ook geen problemen mee dat je je werktijden zo inricht dat je buiten de spits kunt reizen (dan ben je pas echt geprivilegieerd) en ben je dus goedkoper uit met het hier veel geprezen dalvoordeelflexmoeilijk abonnement. Scheelt toch weer ruim een tientje t.o.v. het hier zo verfoeide en niet meer van deze tijd zijnde vdu.

@AldertM

Ieder bedrijf dat een goedkope aanbieding in de markt zet heeft daar een commercieel doel mee, een bedrijf is immers geen sociale instelling. Als het anders uitpakt dan bedoeld schaft men de aanbieding weer af of verandert hem. NS is daarbij niet anders dan een supermarkt.

Bij de nieuwe Flexdagen heeft NS a priori al gezegd dat men het gebruik daarvan wil analyseren en op basis van de uitkomst daarvan wil beslissen of ze gehandhaafd worden, afgeschaft worden of dat de aanbieding veranderd wordt.

@MoDe 

Dat jij vindt dat je om onduidelijke redenen recht hebt om de rest van je leven in de spits met 40% korting te reizen weten zo langzamerhand ook wel.

Er zijn nu trouwens nogal wat mensen die zelfs fors verdienen aan hun reiskostenvergoeding omdat hun baas betaalt voor een DalVrij abonnement terwijl ze veel goedkoper reizen op een VDU abonnement.

Een baas mag dat best doen, maar niet belastingvrij.

Wat betreft de ochtendspits, ik weet niet of studentenvervoer zich makkelijk laat spreiden. Als je op college verwacht wordt om 09:00 dan heb je niet zoveel reisopties na 09:00 😉 Een beetje serieuze student laat zich ook niet afschrikken door gewijzigde regels; die betaalt desnoods gewoon vol tarief om op tijd te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Denk niet dat er een alternatief is voor marktwerking, maar wil mij graag laten verrassen. De positie waarin de NS zich thans bevindt is in ieder geval weinig benijdenswaardig.

Voor dit topic blijft het natuurlijk erg sneu dat de bewering dat het autoverkeer zal toenemen door toedoen van de NS niet wordt onderbouwd.

Precies ja. Er zullen ook mensen de auto verruilen voor de trein, want als er meer plek komt, wordt de trein aantrekkelijker. Daarnaast hebben we ook nog het beoogde effect waar je hier niemand over hoort: door een betere spreiding worden de treinen gelijkmatiger bezet. Dat kost minder en is goed voor het milieu. Dit is al een hele tijd gaande trouwens; het bijhouden van drukte in de trein is er primair voor klanten, zodat die de drukte kunnen ontwijken.


Dat er meer plek komt is een illusie. Mensen die VDU niet gebruiken voor woon-werkverkeer vermijden de spits al vaak. De forenzen zullen tijdens de spits blijven reizen. Het zal mogelijk drukker worden rond 16 uur door mensen die nog met korting willen reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

ade VDU kaart is mij ooit door een baliemedewerker van NS voor dat doel (forensen) aangesmeerd. Stond vast op omzettarget, die baliemedewerker. 

In de tijd dat u het VDU voor forensen is aangemeerd is waren veel andere abonnementen die er nu wel zijn er nog niet. Ik had  de afgelopen jaren met 5 dagen per week werken een Traject Vrij abonnement waarmee ik goedkoper uit was dan ik had kunnen zijn met een VDU, als ik die nog had kunnen aan schaffen.

 

Reageer