Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Reputatie 7

Heb medelijden met de sukkels die uiteindelijk een rekening gepresenteerd krijgen.

 

Maar als je een duidelijk voorbeeld van tunnelvisie zoekt, dan kun je eigenlijk niet om deze regeling heen en de schuld ligt niet bij de NS.

Ook dat, maar wil je uit boosheid of frustratie nu al opzeggen dan niet zo maar je kaart door knippen en weg gooien. 

Dat was ook niet erg wijs van me, er stond nog behoorlijk wat saldo en vijf keuzedagen op. Of en hoe ik dat ooit terug krijg, zie ik nog wel. Maar het luchtte wel lekker op en ik was in één klap (knip) verlost van het “geprivilegieerde parasiet” gevoel dat sommige elementen hier je als VDU kaarthouder proberen aan te praten.

Reputatie 7
Badge +3

Saldo is nog wel terug te krijgen door bij OV-chipkaart als verloren of gestolen op te geven en te laten blokkeren. https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/kaart-kwijt-wat-moet-ik-doen.htm

Wanneer een kaart geblokkeerd is kun je ook via de Klantenservice een abonnement stopzetten (wordt ook zo gedaan voor mensen die niet meer in Nederland wonen en de bestelling voor stopzetten niet meer kunnen ophalen bij de automaat). Het resterende abonnementsgeld voor de niet gebruikte periode wordt dan terugbetaald. Geen idee of Keuzedagen in zo'n situatie ook terug betaald worden, maar proberen kan altijd.

Badge +3

Heb medelijden met de sukkels die uiteindelijk een rekening gepresenteerd krijgen.

Als je het hebt over calculerende reizigers (waarom geen Dal Voordeel maar €15 per jaar meer betalen voor een VDU)?

Dan heb je gelijk, en die krijgen inderdaad vanaf 2021 ‘de rekening gepresenteerd’ (Dal Voordeel op saldo wordt gewoon fr%^!&^# €8 duurder!)

Maar goed, na 10 jaar nog genoten te kunnen kunnen hebben van de middagspitskorting (waar de NS al vanaf 2011 vanaf wilde) gaat het doek vallen.

Mag je dan huilen of super boos zijn, of stemmen op een partij die het er niet mee eens gaat zijn? Ja, dat mag…  Zie alle reacties, 700.000 mensen zwaar gedupeerd!

De voorwaarden van een VDU zijn echt niet meer van deze tijd (ook niet als je jarenlang een whopping €15 per jaar meer betaald hebt t.o.v. Dal Voordeel)

Mensen die met een (oud) VDU altijd of regelmatig met korting in de middagspits zouden kunnen reizen zijn er best veel… Geen idee hoe veel alleen in het weekend of gewoon vakanties of daluren kunnen doen?

Best wel veel van die VDU (senioren, mag het niet zeggen maar doe het toch) klanten lijkt mij! Voor de NS zijn jullie VDU houders allemaal dinosaurussen, en die moeten weg of wil je niet, toch? :relieved:

Dus  ja, sommigen zijn de spreekwoordelijke sjaak of lul inderdaad, maar pas over meer dan een jaar. Check je opties/alternatieven voor die tijd!

Reputatie 7

Heb medelijden met de sukkels die uiteindelijk een rekening gepresenteerd krijgen.

Als je het hebt over calculerende reizigers (waarom geen Dal Voordeel maar €15 per jaar meer betalen voor een VDU)?

Nee, daar had ik het niet over. Het betreffende bericht is een reactie op jouw bericht mbt het SRP. Heb dus medelijden met de sukkels die ipv een gift uiteindelijk een rekening gepresenteerd krijgen.

De regeling getuigt m.i. verder van een tunnelvisie.

Overigens deel ik jouw mening mbt het VDU verhaal 😊

 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder nadere onderbouwing blijft de stelling dat NS maatregelen neemt die ertoe zullen leiden dat  het autoverkeer zal toenemen, een loze kreet. Dat zou jammer zijn.

Een aantal mensen hier geeft aan wegens de wijziging voortaan met de auto te gaan. Geen idee hoe hoeveel mensen dat straks werkelijk gaat doen, wellicht dat een deel daarvan wanneer men alles op een rijtje zet, alternatieve abonnement bekijkt en het eens goed uitrekent uiteindelijk toch tot een andere conclusie komt.

Daarnaast, straks kan iedereen per jaar 3 Flex dagen kopen a €13 per stuk, daar hoef je geen abonnement voor te hebben of 60+ voor te zijn. Die €13 is goedkoper dan welk actiekaartje ook waardoor misschien juist meer mensen voor een incidenteel reisje voor de trein kiest ipv de auto.

Volgens het voorstel van NS waarvan de link hier ergens was geplaatst komen er 3 flexdagen per jaar voor €39 voor 65+. Voor 18-65 jaar zouden er 3 dagen voor €45 komen. Ook dit is een verarming t.o.v de huidige keuzedagen.

Reputatie 4

Verder valt het inderdaad te betreuren dat een integrale aanpak van het vervoersprobleem ontbreekt, begin mij daarbij wel ernstig af te vragen of je dat vandaag de dag nog van de overheid kunt en mag verwachten.

Daar is de overheid bij uitstek voor nodig. Nederland is als land gebonden aan Europese afspraken om de uitstoot van stikstofverbindingen drastisch terug te dringen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Nederlandse overheid allerlei afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties. We zullen de komende jaren van allerlei kanten geconfronteerd worden met maatregelen om aan de afspraken te kunnen voldoen. Het is in dit verband volkomen improductief dat NS maatregelen neemt die ervoor zullen dat meer mensen met de auto gaan reizen.

 

Dat de Nederlandse overheid afspraken maakt zonder na te denken over de consequenties lijkt eerder regel dan uitzondering te worden. Het mooiste voorbeeld in dit verband is wellicht de invoering van de Euro. Ook de gang van zaken rond de stikstof en PFAS problematiek is illustratief te noemen. Dichter bij huis is de invoering van het SRP een aardig voorbeeld. Je zou zo toch mogen denken dat de overheid, ook nog eens als eigenaar van de NS, beter had kunnen weten. Niets is minder waar.


Neen, de overheid is (helaas) niet meer in staat alles te overzien, daar is denk ik de wereld te complex voor geworden. Neemt niet weg dat de overheid nog altijd  wel een nuttige rol kan vervullen.


Zonder nadere onderbouwing blijft de stelling dat NS maatregelen neemt die ertoe zullen leiden dat  het autoverkeer zal toenemen, een loze kreet. Dat zou jammer zijn

 

Je gooit in je eerste alinea wel erg veel dingen op één hoop, al ben ik het er deels wel mee eens moet ik zeggen.

Nadere onderbouwing of de maatregelen die NS neemt invloed hebben op het autoverkeer is een interessante. Worden er überhaupt doorrekeningen gedaan van maatregelen die de NS neemt? Bijv. door iets als PBL (voor milieu issues als stikstof e.d.) of clubs als CPB (voor inkomenseffecten)? En in hoeverre wordt de NS als staatsdeelneming meegenomen in de plannen van het Kabinet omtrent de Klimaatdoelstellingen? Als de NS reizigers de trein uit jaagt zoals nu het geval is, wat voor effect heeft dat dan op het behalen van deze doelstellingen en is dit al meegenomen in de doorrekeningen van het Klimaatakkoord? Is er toevallig een moderator die hier iets over kan vertellen?

Reputatie 7
Badge +3

Al weer enige tijd geleden was er proef om met Altijd Voordeel op bepaalde tijden meer korting te krijgen (40% korting tijdens de randen van de ochtendspits en 60% korting tussen 11.00 en 15.00 ). Doel was om reizigers te verleiden minder in de hyperspits te reizen. Proef was een succes, er ging een bepaald percentage inderdaad buiten die hyperspits reizen. In het kader van de Klimaatdoelen wilde NS van het rijk hiervoor 35 miljoen om dit verder door te voeren omdat de kosten ervoor voor NS te veel waren. Dat geld kwam er niet en de verdere aanpassing van dit abonnement ook niet. 

Bij deze proef werd volgens mij alleen gekeken naar verandering van reistijd van de treinreizen van degene die Altijd Voordeel hadden en niet naar of het ook nog mensen uit de auto zou halen. Wellicht was daar nog een een andere langer proef voor nodig, en dus die subsidie. Hierdoor is dan ook niets te zeggen of dit effect zou effect zou hebben op het behalen van deze Klimaatdoelstellingen en de doorrekeningen van het Klimaatakkoord. 

Ik vraag me af er toen doorrekeningen gedaan werden van de effecten hiervan NS. Als dat niet zo was, waarom zou dat nu anders zijn? 

 

Zoals gezegd ging het in die proef qua spits alleen om de ochtendspits. Als daar ook de middagspits in zou worden meegenomen en wellicht na bv 19:00 een hogere korting van 40% en dus ook het drukste deel minder druk zou worden zou wellicht een even groot deel van de middagspitsreiziger als nu verwacht wordt, de reistijden wat aanpassen. Bv niet meer tussen 17:00 en 18:00. Een dergelijk abonnement zou dan mogelijk ook interessant zijn voor VDU abonnementhouders die nu veel in de ochtendspits reizen. Maar dan heb je dus nog meer subsidie nodig, die niet gegeven wordt.

En dan was er nog dit artikel waarin wordt gesproken over een test met duurdere tarieven in de spits. Geen idee of en wanneer die test nog komt nu er al 1 maatregel komt om de drukte in de middagspits enigszins aan te pakken.  Maar het zou mij niet verbazen dat er uiteindelijk nog wel meer maatregelen zullen volgen om mensen de spits uit te jagen, zeker als mocht blijken dat de veranderingen van 2021 niet het gewenste effect hebben.

 

Ik heb momenteel een traject vrij abonnement. Kan mijn partner straks bij het flex abonnement nog steeds blijven meereizen met korting?

Ook in de 2 spitstijden?

Badge +3

Samenreiskorting geldt ook bij NS Flex-abonnementen. Maar Samenreiskorting is alleen geldig in de daluren. Dat is overigens niet anders dan bij uw huidige abonnement: ook daar geldt Samenreiskorting alleen in de daluren.

Geldig in de daluren betekent hier: als uw vrouw reist met een OV-chipkaart met daarop het product Samenreiskorting, dan moet ze in de daluren zijn ingecheckt, en als ze reist met Samenreiskorting als een e-ticket, dan mag uw vrouw zich in de spitsuren niet in de trein bevinden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb momenteel een traject vrij abonnement. Kan mijn partner straks bij het flex abonnement nog steeds blijven meereizen met korting?

Ook in de 2 spitstijden?


Jouw partner kan nu al niet meer met korting mee reizen in de spits. Dat zal echt niet veranderen

@Rocco_Siffredi

Voor wat betreft klimaatdoelstellingen mikt de overheid primair op elektrische auto's en niet op de trein. 

De infrakosten om het treinvervoer grootschalig uit te bouwen zijn volgens I&M veel te hoog en onrendabel. Men beperkt zich tot lokale capaciteitsverbeteringen zoals PHS, Zuidas-Schiphol, Herfte, etc.

Bij het busvervoer wil men vooral op de korte afstand mensen uit de bus en op de fiets krijgen. Stadsvervoer per bus zal dus minder aantrekkelijk worden gemaakt maar er komen wel meer fietsenstallingen.

@Momo

Verhoogde spitstarieven is de Tweede Kamer op tegen, in plaats daarvan worden nu reizigers op korting in de spits geweerd. Dat lijkt me ook logischer want bij capaciteitstekort op de drukste uren mensen met korting vervoeren is economisch gezien dwaasheid. Zoiets doet geen enkele weldenkende ondernemer.

Ik verwacht dat verder ook de OV-studentenkaart nog aangepakt gaat worden in het kader van de herziening van de hele studiefinanciering.

Ideeën om maar weer allerlei extra kortingen in te voeren zullen er niet komen. Dat zou meer en meer structurele subsidies vragen en daar voelt de politiek niets voor.

m.a.j. van den akker

bij de versobering in 2021 van het kortings abonnement worden de reisuren aangepast en krijg ik een korting van € 7,00 als oppasopa met AOW ben ik daar niet blij mee vooral met de terug reis vanuit hoofddorp naar woonplaats amersfoort;                                                                                                            2019 hoofddorp V 17.25   thuis   A 18.50  kosten € 7,02                                                                                     2020 hoofddorp V 17.25   thuis   A  18.50 kosten € 11,70  [prijspijl 2019]  € 374,40 p.jaar extra

 OF    hoofddorp  V 18.55   THUIS A  20.20 kosten € 7,02   [prijspijl 2019]   90 min later thuis

Reputatie 6

Al weer enige tijd geleden was er proef om met Altijd Voordeel op bepaalde tijden meer korting te krijgen (40% korting tijdens de randen van de ochtendspits en 60% korting tussen 11.00 en 15.00 ). Doel was om reizigers te verleiden minder in de hyperspits te reizen. Proef was een succes, er ging een bepaald percentage inderdaad buiten die hyperspits reizen. In het kader van de Klimaatdoelen wilde NS van het rijk hiervoor 35 miljoen om dit verder door te voeren omdat de kosten ervoor voor NS te veel waren. Dat geld kwam er niet en de verdere aanpassing van dit abonnement ook niet. 

Bij deze proef werd volgens mij alleen gekeken naar verandering van reistijd van de treinreizen van degene die Altijd Voordeel hadden en niet naar of het ook nog mensen uit de auto zou halen. Wellicht was daar nog een een andere langer proef voor nodig, en dus die subsidie. Hierdoor is dan ook niets te zeggen of dit effect zou effect zou hebben op het behalen van deze Klimaatdoelstellingen en de doorrekeningen van het Klimaatakkoord. 

Ik vraag me af er toen doorrekeningen gedaan werden van de effecten hiervan NS. Als dat niet zo was, waarom zou dat nu anders zijn? 

 

Zoals gezegd ging het in die proef qua spits alleen om de ochtendspits. Als daar ook de middagspits in zou worden meegenomen en wellicht na bv 19:00 een hogere korting van 40% en dus ook het drukste deel minder druk zou worden zou wellicht een even groot deel van de middagspitsreiziger als nu verwacht wordt, de reistijden wat aanpassen. Bv niet meer tussen 17:00 en 18:00. Een dergelijk abonnement zou dan mogelijk ook interessant zijn voor VDU abonnementhouders die nu veel in de ochtendspits reizen. Maar dan heb je dus nog meer subsidie nodig, die niet gegeven wordt.

En dan was er nog dit artikel waarin wordt gesproken over een test met duurdere tarieven in de spits. Geen idee of en wanneer die test nog komt nu er al 1 maatregel komt om de drukte in de middagspits enigszins aan te pakken.  Maar het zou mij niet verbazen dat er uiteindelijk nog wel meer maatregelen zullen volgen om mensen de spits uit te jagen, zeker als mocht blijken dat de veranderingen van 2021 niet het gewenste effect hebben.

 

 

Ik zat nog eens te bedenken dat sommige dienstregelingen met halfuursdiensten ook niet altijd handig zijn icm met Daluren. Bijvoorbeeld .28/.58 Haarlem - Alkmaar spitsIC. Dan moet je soms wel heel hard lopen wil je 18.28 halen met Dalurenkorting. Je kunt mensen wel de spits uit willen jagen maar als je daarmee geen kwartier, maar meteen half uur verschuift, vraag ik me af wat mensen kiezen?  Dit kun je niet aanpassen vanuit de dienstregeling, dat is een onmogelijke opgave. Het is meer een constatering dat niet voor iedereen het makkelijk is even buiten de spits reizen. Ook het OV van en naar station moet nog beschikbaar zijn. Dus die groep wordt helaas nadeliger getroffen dan daar waar je meer frequentie hebt.

Reputatie 6

Ik reis veel naar Limburg en wel heen en weer op één dag. Dit wordt moeilijk met de invoering van een dalurenzone. Hoe laat mag ik inchecken om de hele terugreis toch met 40% korting te kunnen maken.

Is dit b.v. om 15.00 uur - of om15.30 uur of om15.45 uur?

 

Daluren eindigen om 16.00 u, met een speling van 5 minuten. Dus voor 16.05 u inchecken om van korting gebruik te kunnen maken.

 

@Stijn NS  kan deze ook in de FAQ worden opgenomen in de beginpost? Dus tot wanneer je kan inchecken voor de ochtendspits en middagspits met korting en vanaf wanneer je kan inchecken voor de daluren vanaf 9.00 en 18.30?

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen per eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. 
  •  
  • IK SNAP DE LAATSTE REGEL NIET GOED. Wel of geen keuzedagen per Januari 2021 
  • OF geldt dit voor nieuwe abonnementen en blijft het bestaande hoe het is.
  • Worden de keuzedagen OOK VERHOOGD  in prijs?????

Ik begrijp het ook niet, er staat dat je keuzedagen houdt als je ze al hebt, maar er staat ook dat ze eind 2020 niet meer besteld kunnen worden. Kan NS hier s.v.p. op reageren? 

Reputatie 7
Badge +4

We een abonnement met Keuzedagen  heeft, kan ze houden door het abonnement te verlengen en wie na 2021 zesig wordt en ze wil, kan ze niet meer bestellen. Feitelijk is het, wat wrang infderdaad, een sterfhuisconstructie. De laatste groep kan nog Flexdagen bestellen, Dat zijn geen keuzedagen, maar is gewoon het oude seizoensretour, 3 dagen voor 39 euro.

 

Helemaal wrang als je twee beleidslijnen naast elkaar legt. Geen off weinig controle in de spits betekent dat de wanbetalers vrij kunnen reizen omdat er toch niet wordt gecontroleerd, en de senioren moeten er uit, mede en kennelijk om voor parasieten meer plaats te maken.

 

Het is geen bewust beleid, maar wel de praktische uitwerking er van. Het zal we ‘opkomen voor de werkenden’ zijn.

Reputatie 7
Badge +3

m.a.j. van den akker

bij de versobering in 2021 van het kortings abonnement worden de reisuren aangepast en krijg ik een korting van € 7,00 als oppasopa met AOW ben ik daar niet blij mee vooral met de terug reis vanuit hoofddorp naar woonplaats amersfoort;                                                                                                            2019 hoofddorp V 17.25   thuis   A 18.50  kosten € 7,02                                                                                     2020 hoofddorp V 17.25   thuis   A  18.50 kosten € 11,70  [prijspijl 2019]  € 374,40 p.jaar extra

 OF    hoofddorp  V 18.55   THUIS A  20.20 kosten € 7,02   [prijspijl 2019]   90 min later thuis

Niet leuk. Maar voor u zijn er 2 oplossingen:

  1. U eet bij uw oppaskind 's avonds mee en kunt in de daluren reizen
  2. U vraagt de ouders van uw oppaskind een bijdrage in uw (extra) reiskosten en neemt de spitstrein.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat Keuzedagen betreft is er straks na 2021 dus weer ongelijkheid tussen degene die ze al had voor de aanpassing en wie niet, dus net als met het VDU vanaf 2011. Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

We een abonnement met Keuzedagen  heeft, kan ze houden door het abonnement te verlengen en wie na 2021 zesig wordt en ze wil, kan ze niet meer bestellen. Feitelijk is het, wat wrang infderdaad, een sterfhuisconstructie. De laatste groep kan nog Flexdagen bestellen, Dat zijn geen keuzedagen, maar is gewoon het oude seizoensretour, 3 dagen voor 39 euro.

De nieuwe Flexdagen vereisen alleen dat je Flex hebt. Je hoeft geen senior te zijn en je hoeft ook geen DalVoordeel aan te schaffen. Dat zorgt er voor dat NS met de Flexdagen een veel en veel grotere groep gaat bereiken.

De Flexdagen zijn een alternatief voor ouderen die nu hun Dal- of Voordeelurenabonnement voornamelijk voor de keuzedagen hebben. Daarnaast vervangen de Flexdagen straks de facto de aanbiedingen via AH, Kruidvat, etc.

Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

Dat gaat snel want als je je VDU of DalVrij vrijwel uitsluitend gebruikt voor de keuzedagen (wat veel ouderen doen) kun je je abonnement beter omzetten naar Flex met uitsluitend Flexdagen. Op zich maakt het dan niet veel uit maar veel mensen willen liever niet onnodig aan een abonnement vast zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Voor iemand die geen senior is zijn ze wel iets duurder. Of dat moet in de loop der tijd weer aangepast worden.

Voordeel tov het Seizoensretour en ook andere actiekaartjes is wel dat de Flex dagen het hele jaar geldig zijn en niet slechts een beperkte periode. Je kunt ze alleen niet onbeperkt kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang zal het dan duren voor ook voor deze groep oude abonnementhouders de Keuzedagen echt afgeschaft worden? Aangezien reizigers met Keuzedagen 60+ zijn zullen die abonnementen eerder “uitsterven” dan het VDU ooit zou kunnen.

Dat gaat snel want als je je VDU vrijwel uitsluitend gebruikt voor de keuzedagen (wat veel ouderen doen) kun je abonnement beter omzetten naar Flex met uitsluitend Flexdagen. 

Alleen heb je per jaar 7 Keuzedagen en maar 3 Flex dagen.  En het gaat natuurlijk niet alleen om het VDU, ook Dal Voordeel.  Keuzedagen zijn dan niet meer beschikbaar bij een Altijd Voordeel.

Ik denk dat het wel korter dan de 10 jaar van het VDU zal zijn. 

Je kunt ze alleen niet onbeperkt kopen.

Dat is me uit de informatie van NS dus niet duidelijk geworden. Ik had me al afgevraagd hoe dat zat want op treinreiziger.nl wordt die beperking niet genoemd.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Reageer