NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

@PingpongOp de website van SRP stond oudejaarsdag niet bij feestdagen en gold gewoon als werkdag. Voor SRP gelden andere feestdagen dan voor NS. Dus waarom zouden studenten met weekendOV geld terug moeten krijgen?

Aangezien 31-12 nooit als feestdag werd gezien vind ik het te ver gaan om alle reizigers te compenseren, ook hen die er vanuit zijn gegaan dat 31-12 een werkdag was. Niet iedereen heeft schade geleden, alleen zij die in de veronderstelling waren dat 31-12-20 een feestdag was op grond van de informatie op de website.

Zoals gezegd, ik vermoed dat iemand bij NS een oplossing heeft proberen te verzinnen voor het probleem dat er op oudjaar na de avondspits nauwelijks nog treinen rijden en mensen met een kortingabonnement dan niet meer thuis kunnen komen. Vervelend voor wie bijv. op die dag moet werken en dan 's avonds bij vrienden of familie de jaarwisseling wil gaan vieren. Tot voor kort speelde dat probleem veel minder omdat de meeste plaatsbewijzen met reductie toen nog geen middagspitsbeperking hadden.

Voor studenten speelt dat nauwelijks omdat onderwijsinstellingen tussen kerst en nieuwjaar dicht zijn en studenten de hele week vrij zijn. Daarnaast heeft bij studenten DUO een vinger in de pap, zodat ook dit jaar studenten weer een afwijkende feestdag hebben van de rest van het treinvolk (bevrijdingsdag). 

ik blijf er dan ook bij dat NS in plaats van een lijstje "NS-feestdagen" beter jaarlijks een lijstje dagen kan vaststellen zonder spitsbeperking, zoals officiële wettelijke feestdagen waarop bijna iedereen vrij is, brugdagen, etc. Dan dus geen goede vrijdag als iedereen gaat werken maar bijv. wel de vrijdag na hemelvaart. Op zo'n lijstje zou dan ook oudejaarsdag wel weer passen vanwege het probleem dat er dan na de avondspits nauwelijks nog gereden wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe : NS heeft gewoon vermeldt dat 31 december 2020 een feestdag was. Het bedrijf dient gewoon de consequenties van deze blunder voor zijn rekening te nemen. 

 

Waarom ben jij zo Pro NS in deze. Reizigers zien dit gewoon op de website staan en handelen dus daar naar. (Het gratis reizen). Het is dan m.i. zeer treurig van NS dat zij dan toch menen geld van de OV-chipkaart af te mogen schrijven.


Een aantal reizigers heeft het op de website van NS zien staan en vragen gesteld, die kunnen wat mij betreft gecompenseerd worden. Voor veel reizigers was oudejaarsdag een gewone werkdag.

Voor SRP is de informatie van DUO leidend. SRP kent andere feestdagen dan NS. Laat je studenten met weekOV dan terugbetalen als ook voor SRP 31-12 als feestdag gezien moet worden?

En nee ik ben niet proNS, genoeg schade geleden het afgelopen jaar door bepaalde NS adviezen. Maar jouw compensatie moet ergens vandaan komen en dat komt straks voor rekening van alle NS klanten door duurdere producten.

 

@MoDe : NS heeft gewoon vermeldt dat 31 december 2020 een feestdag was. Het bedrijf dient gewoon de consequenties van deze blunder voor zijn rekening te nemen. 

 

Waarom ben jij zo Pro NS in deze. Reizigers zien dit gewoon op de website staan en handelen dus daar naar. (Het gratis reizen). Het is dan m.i. zeer treurig van NS dat zij dan toch menen geld van de OV-chipkaart af te mogen schrijven.

Reputatie 7
Badge +3

@PingpongOp de website van SRP stond oudejaarsdag niet bij feestdagen en gold gewoon als werkdag. Voor SRP gelden andere feestdagen dan voor NS. Dus waarom zouden studenten met weekendOV geld terug moeten krijgen?

Aangezien 31-12 nooit als feestdag werd gezien vind ik het te ver gaan om alle reizigers te compenseren, ook hen die er vanuit zijn gegaan dat 31-12 een werkdag was. Niet iedereen heeft schade geleden, alleen zij die in de veronderstelling waren dat 31-12-20 een feestdag was op grond van de informatie op de website.

En ja het is een privacydingetje om reisgegevens van mensen te bekijken met naam en toenaam.

Waar haal jij het geld vandaan om alle reizigers te gaan ccompenseren.

 

Ik plaats onderstaand verhaal vanbeterov.nl even door. Hierin wordt ontzenuwd dat NS ivm privacyproblemen de bedragen niet kan terugbetalen. Mag ik NS verzoeken om nu actie te ondernemen.

 

PRIVACYVERHAAL NA CHIPKAARTMISSERS DOORGEPRIKT

Medio vorige week publiceerden wij een schemaatje over hoe geld op betrekkelijk eenvoudige wijze kan worden teruggestort op bankrekeningen van reizigers die door een fout van de vervoerder te veel voor hun reis hebben betaald. Zowel Arriva als Keolis lieten ons weten (Arriva nam in ieder geval nog de zorgvuldigheid in acht zulks telefonisch te doen, Keolis beperkte zich tot een bericht via Twitter) dat terugstorten op bankrekeningen niet mogelijk was op grond van privacy-regels.

Volgens ons is dat argument uit de lucht gegrepen. Afgezien van de vraag of er überhaupt over deze zaak overleg is geweest tussen de vervoerders en privacy-instantie Autoriteit Persoonsgegevens, valt het terugbetalen prima te organiseren zonder de privacy van reizigers te schenden.

In het schema leggen wij cursief uit, waarom de privacy niet geschonden wordt.

Nogmaals het schema.

Allereerst: het is bekend, welke chipkaartnummers teveel te veel betaald hebben (want anders had je het ook niet kunnen klaarzetten).

1. Het zijn reizigers die hun vastrecht bij vervoerder XYZ hebben gekocht. Van die reizigers is bekend wie het zijn, en dus wat hun bankrekeningnummer is. Aan deze reizigers kan je het bedrag dus overmaken.
Er worden geen nieuwe gegevens geopenbaard. De vervoerder wist al voor het incident, om welke reizigers het hier gaat en welke hun bankrekeningnummers zijn. Ook is het terug te betalen bedrag al bekend (want dat zou anders zijn klaargezet ten behoeve van het desbetreffende chipkaartnummer). Het enige is dat er nu een lijst ontstaat met bedragen en chipkaartnummers, maar dat was dus toch al zo.

De resterende reizigers:
2. Die reizen op een studentenproduct. De chipkaartnummers en de bedragen worden gedeeld met DUO. DUO weet welke student bij welke kaart hoort en wat diens bankrekeningnummer is. DUO stort het teveel betaalde terug op de bankrekening van de gedupeerde student, en brengt de gemaakte administratieve kosten in rekening aan vervoerder XYZ.
Deze gegevens zijn bekend, hetzij bij de vervoerder, hetzij bij Translink: chipkaartnummer en soort reisrecht. Eventueel zou Translink even moeten helpen bij het aangeven, welke chipkaartnummers vallen in de groep “weekend-studenten”(al dan niet met behulp van de National Action List). Persoonsgegevens zijn voor vervoerder XYZ niet zichtbaar aan chipkaartnummers gekoppeld, dus is van privacyschending geen sprake. Ook bij DUO wordt de privacy niet geschaad. Uitsluitend is per chipkaart bekend dat er een bedrag van X euro teveel is afgeboekt en dat dat moet worden terugbetaald op de bankrekeningen van de houder. Onbekend bij DUO blijft dus, wanneer met de chipkaartnummers is gereisd, en van waar naar waar.

De resterende reizigers:

3. Deze hebben hun vastrecht hoogstwaarschijnlijk via de NS (weekend vrij, dal vrij etc) gekocht. De chipkaartnummers en de bedragen worden gedeeld met NS. NS weet welke abonnee bij welke kaart hoort en wat diens bankrekeningnummer is. NS stort het bedrag terug op de bankrekening van de gedupeerde reiziger, en brengt de gemaakte administratieve kosten in rekening aan vervoerder XYZ.
Deze gegevens zijn bekend, hetzij bij de vervoerder, hetzij bij Translink: chipkaartnummer en soort reisrecht. Eventueel zou Translink even moeten helpen bij het aangeven, welke chipkaartnummers vallen in de groep “producten aangeschaft via NS”( al dan niet met behulp van de National Action List). Persoonsgegevens zijn voor vervoerder XYZ niet zichtbaar aan chipkaartnummers gekoppeld, dus is van privacyschending geen sprake. Ook bij de NS wordt de privacy niet geschaad. Uitsluitend is per chipkaart bekend dat er een bedrag van X euro teveel is afgeboekt en dat dat moet worden terugbetaald op de bankrekeningen van de houder. Onbekend bij NS blijft dus, wanneer met de chipkaartnummers bij vervoerder XYZ is gereisd, en van waar naar waar.

Kortom: teveel betaalde bedragen kunnen prima op bankrekeningnummers worden teruggestort zonder dat de privacy van reizigers wordt geschaad. Wij vragen vandaag aan de vervoerders om commentaar en stellen Translink, de ACM en de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte van de discussie hieromtrent.


28 april 2020

Badge +3

Suikerfeest… zou ook zomaar reizigers kunnen opleveren die dan denken “hey, na een maandje bikkelen/vasten” (verplicht op water en brood leven of helemaal niets, iets met religie of zo?) is Weekend Vrij voor 31 euro toch best wel voordelig voor van A naar B op datum X en terug van B naar A op datum Y… met Weekend Vrij!

Moet daar wel een feestdag of periode voor zijn (augustus?) of bedacht worden… :rolling_eyes:

Reputatie 2

Ik blijf het tamelijk onbegrijpelijk vinden hoe er een misverstand is kunnen ontstaan bij NS over Oudejaarsavond. Oudejaarsavond is nooit een feestdag geweest in Nederland.

Hoe deze blunder in 2020 op de website terecht is gekomen? Het is bijzonder vreemd omdat er geen enkel precedent is geweest dat geknipt en geplakt kon worden uit eerdere jaren. Hier is een enorme knoeier (of een groep van knoeiers) bezig geweest.

Mijn vertrouwen in de deskundigheid bij NS heeft de afgelopen jaren al wat deuken opgelopen. Maar op de drempel van 2021 slaat dit feestdagenfiasco zo ongeveer alles.

 

Je hoeft niet telkens dezelfde vraag te stellen, Tamzin heeft je hierboven al antwoord gegeven:

https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-weekend-vrij-31-december-oudejaarsdag-67625?postid=478009#post478009

Het gaat er ook niet om wat wel/niet officiële Nederlandse feestdagen zijn. Hoe verwarrend het ook is, NS hanteert een eigen setje dagen waarvoor uitzonderingen zijn (al dan niet/wel officiële feestdagen).

Tegenwoordig zijn er steeds meer abonnementen en ook veel actiekaartjes niet meer geldig in de avondspits. Antwoord van Tamzin klinkt dan dus plausibel.

Het vreemde is ook dat het eerst gewoon goed stond en dat het pas ergens in de laatste maanden (waarschijnlijk in november) is aangepast dat Oudjaarsdag bij NS een feestdag was. Waar kwam die aanpassing in vredesnaam vandaan? Was er soms een stagiair bezig?

Misschien wel een verlaat afscheidscadeautje voor de reizigers van Roger van Boxtel of een welkombonus van Marjan Rintel :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde is ook dat het eerst gewoon goed stond en dat het pas ergens in de laatste maanden (waarschijnlijk in november) is aangepast dat Oudjaarsdag bij NS een feestdag was. Waar kwam die aanpassing in vredesnaam vandaan? Was er soms een stagiair bezig?

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het tamelijk onbegrijpelijk vinden hoe er een misverstand is kunnen ontstaan bij NS over Oudejaarsavond. Oudejaarsavond is nooit een feestdag geweest in Nederland.

Hoe deze blunder in 2020 op de website terecht is gekomen? Het is bijzonder vreemd omdat er geen enkel precedent is geweest dat geknipt en geplakt kon worden uit eerdere jaren. Hier is een enorme knoeier (of een groep van knoeiers) bezig geweest.

Mijn vertrouwen in de deskundigheid bij NS heeft de afgelopen jaren al wat deuken opgelopen. Maar op de drempel van 2021 slaat dit feestdagenfiasco zo ongeveer alles.

Badge +3

Bij mijn bank staat meestal wel een aankondiging dat er geen betalingsverkeer is op ‘feestdagen’, dus dat je betalingsopdrachten vóór 15:00 moet aanleveren o.i.d.

Dat volgens mij rond het Hemelvaartsweekend, maar ook Goede Vrijdag/Paasweekend.

Reputatie 7
Badge +3

't Is in elk geval wel duidelijk dat je nergens meer “redelijkerwijs” vanuit kunt gaan, wat ik in een eerdere reactie ergens las. Dan blijft over: de communicatie vanuit het betreffende bedrijf. Tja ...

Reputatie 7
Badge +3

De Rijksoverheid geeft aan dat Goede Vrijdag een een officiële feestdag is in Nederland, maar dat niet iedereen dan vrij is. Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers, dat hangt af van de cao of arbeidsovereenkomst. 

Waar ik gewerkt heb hadden we altijd de middag vrij, stond ieder jaar in de arbeidvvoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Goede Vrijdag is ook voor ambtenaren sinds een aantal jaren geen betaalde feestdag meer. Individuele diensten kunnen wel een verplichte vrije dag vaststellen (net als voor de vrijdag na Hemelvaart).

De financiële sector is een van de weinige sectoren die dan nog wel vrij zijn.


In de financiële wereld is goede vrijdag niet overal meer een vrije dag. Er wordt daar tegenwoordig zelfs op 2e paasdag, hemelvaartdag, 2e pinksterdag, en 2e kerstdag gewerkt omdat in andere landen dat geen feestdagen (meer) zijn.

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Goede Vrijdag is ook voor ambtenaren sinds een aantal jaren geen betaalde feestdag meer. Individuele diensten kunnen wel een verplichte vrije dag vaststellen (net als voor de vrijdag na Hemelvaart).

De financiële sector is een van de weinige sectoren die dan nog wel vrij zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Oudejaarsdag 2020 was voor SRP geen feestdag.

 

Badge +3

Goede Vrijdag is inderdaad een aparte, want voor studenten geven dan zowel het week- als weekendabonnement recht op vrij reizen. Op zich wel logisch want het hoger onderwijs is dan in principe ook gewoon open.

Op alle andere feestdagen is het weekabonnement niet geldig (je reist met 40% korting).

Reputatie 7
Badge +3

Goede vrijdag en 5 mei zijn vreemde eenden in de bijt. Vooral omdat veel geregeld is in CAO’s en niet wettelijk.

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Reputatie 7
Badge +3

Hierbij de NS feestdagen 2021 in voorwaarden VDU

 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, 31 december is in Nederland nog nooit een feestdag geweest. Des te merkwaardiger dat iemand bij NS de foutieve informatie heeft kunnen plaatsen en dat niemand de fout heeft opgemerkt.

NS heeft echt grote behoefte aan een eindredacteur die de website controleert op fouten. Er gaat gewoon veel te veel mis. 

Ik vind het belangrijker dat NS nu eindelijk eens en voor altijd komt met een oplossing voor hun feestdagen chaos.

Ik denk dat we het er inmiddels allemaal wel over eens zijn dat NS dit gewoon actief dient te gaan corrigeren. Dus alle mensen aanschrijven waarbij ten onrechte geld in rekening is gebracht en deze mensen dus het onrechtmatig afgeschreven saldo teruggeven.

 

NS heeft dit zo geënsceneerd en kan niet volstaan met alleen diegene die klagen te compenseren. 

 

Zou nu toch wel eens een gedegen reactie vanuit NS-zijde willen zien. Die 3 regels van Rizana zijn m.i. in ieder geval zwaar onvoldoende. Leuk zo'n topic om positief het nieuwe jaar in te gaan…...  

De blunder van 31 december is te bezopen voor woorden. Oudejaarsavond is nog nooit tariefmatig een feestdag geweest. Maar als je dat als NS dan foutief publiceert dan moet je niet zeuren en gewoon de toegezegde korting verlenen. Dom en kinderachtig van NS om dan op de reisdag zelf de teksten op de website aan te passen.

De reden voor de uitzondering op 31 December is dat er dan na 19.30 uur vrijwel geen treinen meer rijden. Mensen die met korting reizen kunnen dan na de avondspits om 18.30 uur vrijwel niet meer naar huis. 

Reputatie 5

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Of mensen wisten wat er op de website stond doet er helemaal niet toe. NS dient vast te stellen wat (tariefmatig) “feestdagen” zijn en eventuele veranderingen uiterlijk drie maanden van tevoren door te voeren. Een reiziger wordt geacht daarvan op de hoogte te zijn (en heeft dus in ieder geval drie maanden de tijd om zich te informeren), net zoals iedereen geacht wordt de wet te kennen. Ook als je de wet niet kent, geldt de wet alsnog en zo geldt het ook voor de feestdagen bij NS. De “kennis” van een reiziger is hier irrelevant. NS heeft een verkeerd tarief berekend en zou dat moeten herstellen.

 

En dat een reis noodzakelijk is, betekent nog niet dat hij per se op dat specifieke moment noodzakelijk is. Met DalVrij zou ik er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen een noodzakelijke reis om 15:30 te starten in plaats van om 16:30 als ik zou weten dat ik niet met een feestdag te maken had. (Hypothetisch, ik heb zelf op 31 december niet gereisd.) En zo zullen er best noodzakelijke reizen geweest zijn die ook een dag later hadden kunnen plaatsvinden, op feestdag 1 januari. En zelfs al was die reis precies op dat moment noodzakelijk, dan had iemand mogelijk voor een ander abonnement gekozen.

Reageer