NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geheel mee eens. “Reisdagen zonder spitsbeperkingen” is veel duidelijker. 

Eigenlijk te gek voor woorden dat dit onderwerp maar steeds blijft terugkomen. En dat terwijl een oud-moderator ooit heel trots meldde dat er nu eindelijk een duidelijk feestdagenbeleid was.

De blunder van 31 december is te bezopen voor woorden. Oudejaarsavond is nog nooit tariefmatig een feestdag geweest. Maar als je dat als NS dan foutief publiceert dan moet je niet zeuren en gewoon de toegezegde korting verlenen. Dom en kinderachtig van NS om dan op de reisdag zelf de teksten op de website aan te passen.

Het is beter als NS het begrip feestdagen gewoon helemaal niet meer gebruikt. Stel gewoon jaarlijks een lijstje vast met dagen waarop er geen spitsbeperkingen gelden en weekend abonnementen geldig zijn, dat voorkomt misverstanden over het begrip feestdagen. 

Verder dient NS natuurlijk niet tijdens de wedstrijd de spelregels te veranderen zoals op 31 December is gebeurd. Jurisch een gotspe. 

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Die kras bij jou op de langspeelplaat van noodzakelijke reizen is inmiddels wel bekend. Feit is dat NS gepubliceerd heeft dat Oudjaarsdag een feestdag was en dat mensen met o.a. Weekend Vrij op die dag gratis mochten reizen. Dat je als bedrijf dan toch kosten in rekening brengt omdat je notabene op de dag zelf om 10 uur de website aanpast is zeer zeer triest en van een ongekend laag niveau.

@TamzinBevrijdingsdag is 1x in de 5 jaar een officiële feestdag, in de jaren die op 0 of 5 eindigen. Het is dit jaar 2021...

Je verwart twee zaken: is een dag een officiële wettelijke feestdag en heb je recht op een betaalde vrije dag. Bevrijdingsdag is al sinds een jaar of 25 jaarlijks een officiële wettelijke feestdag, de regeling van eens in de vijf jaar dateert van de periode daarvoor.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/bevrijdingsdag-5-mei-vrije-dag

 

De vraag of je op een officiële wettelijke feestdag recht hebt op een betaalde vrije dag is echter een hele andere en is vastgelegd in je CAO of in je arbeidscontract/regelement. Wettelijk gezien bestaat er namelijk op officiële wettelijke feestdagen geen recht op een betaalde vrije dag, dus ook niet op eerste kerstdag of nieuwjaarsdag. Dat is een zaak tussen werkgever en werknemer (lees: de CAO).

In de meeste CAO's is vastgelegd dat je op de meeste officiële wettelijke feestdagen jaarlijks recht hebt op een vrije dag maar dat geldt in de meeste CAO's niet voor goede vrijdag en bevrijdingsdag. Goede vrijdag is in bijna geen enkele CAO nog een betaalde vrije dag (ook niet meer voor ambtenaren zoals vroeger), bevrijdingsdag is soms wel, soms niet en soms eens in de 5 jaar een betaalde vrije dag. 

Vroeger had je nog meer van dit soort dagen: in Brabant en Limburg zijn nog lang maria hemelvaart en allerheiligen officiële wettelijke feestdagen geweest waarbij sommige CAO's wel een vrije dag gaven en andere weer niet. Soms hadden alleen werknemers die in het bevolkingsregister als katholiek geregistreerd stonden recht op een betaalde vrije dag, de rest moest gewoon werken. 

Waar het bij NS rammelt: het criterium voor NS-feestdagen is onduidelijk. Als NS de wettelijke officiële feestdagen zou hanteren zou bevrijdingsdag ook een NS-feestdag moet zijn. Als NS als criterium hanteert of de meeste mensen vrij zijn dan zou bevrijdingsdag geen NS-feestdag moeten zijn maar goede vrijdag al helemaal niet want dan zijn er nog veel minder mensen vrij. Anderzijds zou dan de vrijdag na Hemelvaart juist wel weer een NS-feestdag moeten zijn. De logica ontbreekt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Bevrijdingsdag is 1x in de 5 jaar een officiële feestdag, in de jaren die op 0 of 5 eindigen. Het is dit jaar 2021...

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

NS moet zijn zaken met betrekking tot feestdagen nu eindelijk eens op orde brengen. Dit is het zoveelste incident met onjuiste informatie, onjuiste afstelling van chipapparatuur en onjuiste dienstregelingen met betrekking tot feestdagen.

Ook voor dit jaar is er al weer een probleem geprogrammeerd: Bevrijdingsdag is een officiële wettelijke feestdag maar telt bij NS dit jaar plotseling niet meer als feestdag. Maar er is dan weer een uitzondering voor het studentenreisproduct, daaarvoor geldt Bevrijdingsdag bij NS weer wel als feestdag. Op deze manier snapt niemand er meer iets van en wordt het dus straks weer een klachtenstroom.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

@Tijdvoor : Ja dat is wel zo maar er zijn wel degelijk moderators actief op dit forum die ik wel zie reageren als iemand in een lege coupe geen mondkapje op hebt, maar dit soort voor NS "vervelende” topics links laten liggen. 

 

Ik ben benieuwd of er vandaag een reactie komt vanuit NS-zijde. Het ligt zoals vermeld ook al bij de OV ombudsman.

@Pingpong 

de moderator van dienst.. 

:mag_right::microscope::telescope::satellite:  :zipper_mouth:  Dit is toch echt een klant helpt klant forum. ;-)

 

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Veel te ingewikkeld joh! Saldo klaar (laten) zetten en ongevraagd e-mails sturen naar abonnementshouders (die meestal aangegeven hebben graag serviceberichten te ontvangen), en correcties op facturen voor rekeningreizigers. Dat kan toch helemaal niet?

Oh wacht, dat kan heel simpel maar dan moet je als klant wél zelf even bellen of een berichtje sturen via chat of social media! En vooral iets met AVG natuurlijk, je weet wel… oNSe dekmantel om vooral niet te hoeven communiceren richting gedupeerden. :disappointed_relieved:

Ondertussen vraagt men bij contact wel eerst het hemd van je lijf qua persoonsgegevens. Ter controle… dat jij het wel bent of zo. Maar wat maakt jouw adres en geboortedatum en zo nou uit voor restitutie die alleen maar voor jou (klantnummer, kaartnummer) bedoeld kán zijn?

Als het rechtstreeks terugbetaald wordt dan graag alleen maar de laatste 3 cijfers van het bij oNS bekende IBAN (ter controle) lijkt me dan voldoende, en een (willekeurig) e-mailadres voor de bevestiging.

En @Pingpong ik beticht niemand van fraude, dat jij dat afleidt uit mijn eerdere reactie zijn jouw woorden (en dat mag!).

Nee @Robert B : De conclusie van fraude komt van mijn kant. Het is natuurlijk ook weer heel opvallend dat de moderator van dienst het hier weer volledig laat afweten. Je hebt de klanten toegezegd dat ze gratis kunnen reizen op de 31e dan is het gewoon frauduleus als je op de 31ste wel kosten in rekening brengt. Ook geen enkele melding op de website daarover maar welk heel geniepig de feestdagen op de dag zelf nog even aanpassen.

 

Ik heb hier echt een hele vieze smaak van in mijn mond. Er zullen legio reizigers zijn die dit gewoon weer niet opvalt. Ik mag hopen dat de Ombudsman hier echt eens een punt van gaat maken. 

Badge +3

Beetje off-topic maar het zou kunnen werken :thinking:

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

En dan kiezen voor gereisd op (anonieme) chipkaart, met jouw eigen kaartnummer.

Uitbetaling

We laten je zo snel mogelijk weten of jouw aanvraag is goedgekeurd en wat het eventuele bedrag is. Dit bedrag storten wij automatisch terug op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Meestal duurt dit zo'n 3 tot 4 weken.

Ik hoor het graag van NS zelf, zodat ik niet escaleer op basis van aannames. 

Misschien even bellen Henk :telephone: 030 751 5155

https://www.ns.nl/klantenservice/contact

En anders kan het altijd via fb/twitter/chat/community.

Zijn we alweer een half uur verder? :sunglasses:

 

Ik hoor het graag van NS zelf, zodat ik niet escaleer op basis van aannames. 

Badge +3

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Veel te ingewikkeld joh! Saldo klaar (laten) zetten en ongevraagd e-mails sturen naar abonnementshouders (die meestal aangegeven hebben graag serviceberichten te ontvangen), en correcties op facturen voor rekeningreizigers. Dat kan toch helemaal niet?

Oh wacht, dat kan heel simpel maar dan moet je als klant wél zelf even bellen of een berichtje sturen via chat of social media! En vooral iets met AVG natuurlijk, je weet wel… oNSe dekmantel om vooral niet te hoeven communiceren richting gedupeerden. :disappointed_relieved:

Ondertussen vraagt men bij contact wel eerst het hemd van je lijf qua persoonsgegevens. Ter controle… dat jij het wel bent of zo. Maar wat maakt jouw adres en geboortedatum en zo nou uit voor restitutie die alleen maar voor jou (klantnummer, kaartnummer) bedoeld kán zijn?

Als het rechtstreeks terugbetaald wordt dan graag alleen maar de laatste 3 cijfers van het bij oNS bekende IBAN (ter controle) lijkt me dan voldoende, en een (willekeurig) e-mailadres voor de bevestiging.

En @Pingpong ik beticht niemand van fraude, dat jij dat afleidt uit mijn eerdere reactie zijn jouw woorden (en dat mag!).

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Reputatie 7
Badge +3

Dat Oudjaarsdag als feestdag goldt bij NS kwam pas laat in het jaar op de website te staan. Webarchive heeft een capture op 24 september en daar stond het nog niet. Op Twitter las ik ergens dat het in november was veranderd, wat aannemelijk is omdat er ook de feestdagen van 2021 erbij gezet zijn. Er stond ook heel duidelijk bij vermeld dat het geen officiele feestdag was. Dan mag je er als klant toch vanuit gaan dat wat er staat ook klopt? Het werd zelfs op Twitter bevestigd dat het klopte.

Het gaat juridisch om het feit van "redelijkheid" maar ook had de klant kunnen weten dat die dag geen vrij reizen inhield.... 

Het is een beetje vergelijkbaar met de zaak of een mobiel wel of niet gratis was bij een abonnement... Daar heeft de rechtbank ook geoordeeld dat dat redelijkerwijs niet zo was.

Deze is zaak is vergelijkbaar. Het gaat om redelijkerwijs/redelijkheid en dat is juridisch gewoon niet te rijmen.

31 december is natuurlijk niet echt een normale dag. Daarbij NS is een maatschappij met vele duizenden medewerkers, dergelijke maatschappijen worden geacht om helder te communiceren. Individuele reizigers moeten er gewoon op kunnen vertrouwen dat een dergelijke maatschappij de juiste informatie verstrekt en natuurlijk niet op 31 december de spelregels in hun voordeel wijzigt.

Reputatie 2

Het gaat juridisch om het feit van "redelijkheid" maar ook had de klant kunnen weten dat die dag geen vrij reizen inhield.... 

Het is een beetje vergelijkbaar met de zaak of een mobiel wel of niet gratis was bij een abonnement... Daar heeft de rechtbank ook geoordeeld dat dat redelijkerwijs niet zo was.

Deze is zaak is vergelijkbaar. Het gaat om redelijkerwijs/redelijkheid en dat is juridisch gewoon niet te rijmen.

Samenvattend, voor de ‘ombudsman’:

Er is tot op de dag zelf (zie Twitter berichten) gecommuniceerd dat 31 december 2020 bij NS als een feestdag gold, en o.a. een Weekend Vrij abonnement dus geldig zou zijn.

Het stond ook op de website onder het kopje ‘Welke feestdagen kent NS' en ook dat is pas op de dag zelf gewijzigd (even na 10:00 uur).

Reizigers die toen al onderweg waren hebben niet gereisd zoals op een feestdag (vrij reizen of dalkorting bij incheck in de ochtendspits).

 

Hoe meer ik hierover nadenk hoe droeviger ik wordt. Dit is echt treurig. Dat je als groot bedrijf niet in staat bent om de juiste feestdagen te communiceren is natuurlijk al bedroevend. Dat je er ook nog zo mee om gaat is echt zeer zeer treurig. Ik denk echt dat NS een wake up call dient te krijgen dat dit soort praktijken alle fatsoensnormen te buiten gaan.

Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien.

Dat is domweg niet waar. Dat de reiziger op 1,2 en 3 zou staan is door NS vele jaren geleden een tijdje gecommuniceerd, maar dat is inmiddels al lang niet meer zo. Als je het nieuws zou volgen had je ook kunnen weten dat sinds jaren het personeel weer op 1, 2 en 3 staat.

Dat is domweg wel waar. Wordt nog steeds vermeld in het jaarverslag en staat ook nog steeds in het missiestatement. Gezien de reactie van Robert B is dit dus bewust fraude plegen door NS.

Gewoon een grof schandaal om het op de dag zelf aan te passen.

Badge +3

Samenvattend, voor de ‘ombudsman’:

Er is tot op de dag zelf (zie Twitter berichten) gecommuniceerd dat 31 december 2020 bij NS als een feestdag gold, en o.a. een Weekend Vrij abonnement dus geldig zou zijn.

Het stond ook op de website onder het kopje ‘Welke feestdagen kent NS' en ook dat is pas op de dag zelf gewijzigd (kort na 10:00 uur).

Reizigers die toen al onderweg waren hebben niet gereisd zoals op een feestdag (vrij reizen of dalkorting bij incheck in de ochtendspits).

Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien.

Dat is domweg niet waar. Dat de reiziger op 1,2 en 3 zou staan is door NS vele jaren geleden een tijdje gecommuniceerd, maar dat is inmiddels al lang niet meer zo. Als je het nieuws zou volgen had je ook kunnen weten dat sinds jaren het personeel weer op 1, 2 en 3 staat.

Onderstaande naar de OV ombudsman gestuurd.

 

NS heeft op zijn website vermeldt dat op 31 december vrij reizen van toepassing is voor mensen in het bezit van een weekend vrij abonnement. Bij de feestdagen stond 31 december 2020 als feestdag vermeld. Aangezien dit bijna nergens een feestdag is heeft NS deze dag er plotseling uitgehaald. (circa 5 dagen voor 31 december). Conform, de productvoorwaarden dient NS dit minimaal 3 maanden van te voren aan te kondigen. Ik verwijs u graag naar dit topic op de NS community: https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-weekend-vrij-31-december-oudejaarsdag-67625/index2.html#post477937 Ondertussen weigert NS dus de mensen die zij bewust hebben benadeeld actief te compenseren. Ik vind dit frauduleus. In de zomer hebben we ook al een probleem op station Geldermalsen gehad, waarbij een tijdelijke mobiele chippaal een verkeerd station aangaf. Ook hier zijn veel reizigers benadeeld en weigert NS actief te corrigeren. https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/foute-programmering-mobiele-incheck-zuil-66182 Ik vind dat het echt de verkeerde kant op gaat met NS. Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien. Ik zou graag zien dat u in contact treed met NS om dit beleid op korte termijn aan te passen.
 

Reputatie 2

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Klopt bedrag is terug betaald. Aan alle klanten het devies even bellen en verwijzen naar dit topic is verstandig. 

 

Ik ga geen dankjewel zeggen want dat vind ik weer een brug te ver! Volgende keer graag direct dit regelen zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +1

Daar gaan we weer. De NS maakt er zelf een puinhoop van en de reiziger mag het weer zelf gaan oplossen.

Even een flashback naar een ander topic misschien wat ook al een tijdje (ruim 4 maanden) loopt, waarbij de NS (nog) steeds AVG, AVG, AVG en succes ermee schreeuwt?

Alleen is het nu zo dat het niet om 1 CiCo paal gaat, maar om alle reizen van Weekend Voordeel/Vrij houders, de reizen waarbij in de ‘spits’ werd ingecheckt (m.u.v. Altijd Vrij en VDU) en de reizigers die een extra kaartje moesten kopen omdat ze met hun actiekaartje dachten dat ze niet in de ‘spits’ mochten reizen. Dat zijn toch echt wel behoorlijk wat klanten.

Reageer