Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 5

@Hanzeboog

Het gebrek aan zitplaatsen zal toch de grote klachtenbron worden. Het is leuk dat meneer A straks royaal kan zitten maar als de consequentie is dat meneer B dan moet staan moet je je afvragen of er wel de juiste afweging is gemaakt.

Dat is aan NS. Als NS in de spitsuren tussen Den Haag - Eindhoven drie vijfdelige ICNG koppelt met 768 zitplaatsen zal het waarschijnlijk voldoende zijn. De huidige IC kan dat ook aan. En dan zonder ondersteuning van de serie 900. 

@Hanzeboog

Het gebrek aan zitplaatsen zal toch de grote klachtenbron worden. Het is leuk dat meneer A straks royaal kan zitten maar als de consequentie is dat meneer B dan moet staan moet je je afvragen of er wel de juiste afweging is gemaakt.

Reputatie 5

ICR is lawaaiig. Zeker met 160 km p/u. Ook aan de buitenkant. De inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek klaagden over de Traxx + ICR terwijl de Thalys en Eurostar sneller rijden in die omgeving. Het schijnt dat het geluidsniveau van ICNG aanzienlijk lager is. 

Je merkt het hier in de omgeving al met ICM en SNG. ICM hoor je van mijlenver aankomen, terwijl je SNG meestal amper hoort. Dat verschil is ook in de trein merkbaar.

Comfort van DDZ en in mindere mate V-IRM-M is voor een IC onvoldoende. Koffers kun je moeilijk kwijt. Stoelen van DDZ zijn ondermaats voor IC. 

DDZ en vernieuwde VIRM (nog niet flow) hebben dezelfde stoelen toch? Ik vind de vernieuwde VIRM's en DDZ persoonlijk eigenlijk wel fijne stoelen hebben. DDZ vind ik altijd bijzonder stabiel rijden overigens.

DDZ stoelen ben ik niet tevreden over. De voering van deze stoelen zijn van Sprinter kwaliteit. 

In juli 2022 tijdens de presentatie van ICNG was te merken dat de ICNG stoelen prima zijn. Niet te hard, breed en hoog genoeg. Voeg daar de beenruimte bij. 

Heb ICNG 3133 maandag 27 maart om 17:00 bij station Breda gezien. Reacties van sommigen gehoord. De een vond het een comfortabele mooie trein. De andere zei dat er minder zitplaatsen waren. Maar voegde wel toe dat comfort beter was. Verschil qua smaak zal er blijven. Maar de reacties waren positief. 

Reputatie 7
Badge +1

ICR is lawaaiig. Zeker met 160 km p/u. Ook aan de buitenkant. De inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek klaagden over de Traxx + ICR terwijl de Thalys en Eurostar sneller rijden in die omgeving. Het schijnt dat het geluidsniveau van ICNG aanzienlijk lager is. 

Je merkt het hier in de omgeving al met ICM en SNG. ICM hoor je van mijlenver aankomen, terwijl je SNG meestal amper hoort. Dat verschil is ook in de trein merkbaar.

Comfort van DDZ en in mindere mate V-IRM-M is voor een IC onvoldoende. Koffers kun je moeilijk kwijt. Stoelen van DDZ zijn ondermaats voor IC. 

DDZ en vernieuwde VIRM (nog niet flow) hebben dezelfde stoelen toch? Ik vind de vernieuwde VIRM's en DDZ persoonlijk eigenlijk wel fijne stoelen hebben. DDZ vind ik altijd bijzonder stabiel rijden overigens.

Reputatie 5

 

 

Dat de huidige IC-rijtuigen stil en vrij comfortabel zijn ben ik niet met je eens. De stoelen zitten weliswaar prima, maar echt stil zijn de rijtuigen niet. Het piept en kraakt bij elke hobbel en maakt over all gewoon veel lawaai. De verlichting is ook matig. Ik vind het niet bepaald fijne treinen om mee te reizen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe e.a. qua capaciteit gaat lopen is natuurlijk wel een dingetje, maar dat er mensen in de spits moeten staan lijkt me nou niet bepaalt het einde van de wereld.

ICR is lawaaiig. Zeker met 160 km p/u. Ook aan de buitenkant. De inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek klaagden over de Traxx + ICR terwijl de Thalys en Eurostar sneller rijden in die omgeving. Het schijnt dat het geluidsniveau van ICNG aanzienlijk lager is. 

Comfort van DDZ en in mindere mate V-IRM-M is voor een IC onvoldoende. Koffers kun je moeilijk kwijt. Stoelen van DDZ zijn ondermaats voor IC. 

De oude NS Intercity's zijn minder stabiel als de nieuwe Sprinters met hun Jacobs draaistellen. Vooral V-IRM-M wiebelt op de wissel spoorlijnen. 

Reputatie 7
Badge +1

Begrijpelijk. Het valt wel te verwachten dat er veel troep op de tafels wordt achtergelaten bij deze treinen. De grote tafels zorgen er namelijk voor dat opstaan en weglopen van de zitplek bij drukte bijna onmogelijk wordt. De ICNG is bedoeld voor langere ritten. Een stukje mensenkennis leert dat een deel van deze reizigers dan niet de gelegenheid zal nemen om naar het prullenbakje bij de deuren te lopen (als hun afval dan al door het piepkleine klepje heen past)

Als het afval niet door dat klepje heen past, dan had het ook al niet in de bakjes in de huidige intercity's gepast. Die zijn ook niet bepaald groot namelijk en veel meer dan een leeg blikje past er niet in.

Er zullen altijd mensen zijn die hun afval inderdaad achterlaten, dat gebeurt in de sprinters ook wel eens. Maar dat staat naar mijn idee niet in verhouding met de ontzettende bende die mensen rondom de huidige prullenbakjes kunnen maken.

En ja, dat zal op de grote tafels misschien meer voorkomen. Overigens hebben veel regionale vervoerders al zulke tafels in hun treinen, en daar lijkt het ook wel goed te gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Buiten het struikel-, val- en stootgevaar bij drukte en natte vloeren? Hopelijk vrij weinig. Maar reken wel op een toename in het aantal letsel-incidenten bij drukte. Ik zou er in mijn oude dag zeker niet bij in de buurt durven komen. In de huidige trein is de kust vrij na het enkele op/afstapje bij de deuren. 

Als je niet oplet dan kun je daar inderdaad over struikelen, maar datzelfde geldt helemaal voor treinen met een opstap bij de ingang.

Overigens hebben de sprinters en regionale treinen in Nederland al jaren een soortgelijke indeling (met opstapjes bij de draaistellen). Ik kan me niet voorstellen dat dat bij deze intercity (waar mensen ook nog minder vaak in-/uitstappen dan in sprinters) opeens een probleem zou zijn.

Deze nadelen lijken mij in ieder geval niet op te wegen tegen het gelijkvloers zijn van de rest van de trein.

Reputatie 3

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak.

Begrijpelijk. Het valt wel te verwachten dat er veel troep op de tafels wordt achtergelaten bij deze treinen. De grote tafels zorgen er namelijk voor dat opstaan en weglopen van de zitplek bij drukte bijna onmogelijk wordt. De ICNG is bedoeld voor langere ritten. Een stukje mensenkennis leert dat een deel van deze reizigers dan niet de gelegenheid zal nemen om naar het prullenbakje bij de deuren te lopen (als hun afval dan al door het piepkleine klepje heen past)

 

Enkele praktische en ergnomische bezwaren die het succes van deze nieuwe trein hopelijk niet veel in de weg zal zitten.

Reputatie 3

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Wat is precies het probleem van een opstap bij bepaalde zittingen (die alleen boven de draaistellen zit)?

Buiten het struikel-, val- en stootgevaar bij drukte en natte vloeren? Hopelijk vrij weinig. Maar reken wel op een toename in het aantal letsel-incidenten bij drukte. Ik zou er in mijn oude dag zeker niet bij in de buurt durven komen. In de huidige trein is de kust vrij na het enkele op/afstapje bij de deuren. 

Reputatie 7
Badge +1

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Wat is precies het probleem van een opstap bij bepaalde zittingen (die alleen boven de draaistellen zit)? De huidige treinen hebben een opstap bij de ingang. Dan heb ik liever bij enkele zittingen een opstap dan dat de hele trein verhoogd is. Dat is voor mensen in een rolstoel, met koffers of andere bagage ook prettiger, want ze kunnen net zoals bij de sprinters gewoon zelfstandig de trein in.

De treinen zijn qua indeling niet te vergelijken met losse wagons, en daarmee anders dan traditionele treinen. Maar of dat voor de doorsnee reiziger een probleem is? Ik denk het niet.

Reputatie 7
Badge +1

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Dat de huidige IC-rijtuigen stil en vrij comfortabel zijn ben ik niet met je eens. De stoelen zitten weliswaar prima, maar echt stil zijn de rijtuigen niet. Het piept en kraakt bij elke hobbel en maakt over all gewoon veel lawaai. De verlichting is ook matig. Ik vind het niet bepaald fijne treinen om mee te reizen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe e.a. qua capaciteit gaat lopen is natuurlijk wel een dingetje, maar dat er mensen in de spits moeten staan lijkt me nou niet bepaalt het einde van de wereld.

Reputatie 5

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Welnee. Voldoende beenruimte. Treinreizigers met een lengte van 2 meter kunnen hun benen kwijt. Je moet van buitencategorie zijn als je benen niet kwijt kan in ICNG. 

Reputatie 5

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Of de reizigers daar ook zo blij mee zodra ze ontdekken dat deze treinen veel minder zitplaatsen hebben dan ICR is nog maar de vraag.

Wil jij meer comfort en beenruimte? Of wil je meer zitplaatsen? Hoe vaak er al geklaagd is dat we teveel voor een treinticket betalen. De ICM-M wordt algemeen het beste gewaardeerd vanwege de goede stoelen. Grote kans dat de ICNG volgende jaar de beste waardering krijgt. De nieuwe Sprinters worden beter gewaardeerd dan de oude Intercity's. Bron: Treinreiziger.nl. Geen verassing met USB, stopcontacten, schoon en verzorgd interieur, ruime schonere toiletten.  

Reputatie 3

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Reputatie 5

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Ha ha, wat denk je zelf?

Bij meeste treinreizigers zal het geen probleem zijn. Maar in de trein zit de doorsnee van de samenleving. Er zullen altijd een aantal tussen zitten die er een zooitje van maken. Net als overige NS treinen. 

Reputatie 5

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

In een trein is vooral zitten belangrijk. En dat is prima met comfortabele stoelen met veel beenruimte en stopcontacten, USB, displays. 

De doorstroming is met gelijkvloerse instap met 1300 mm brede deuren prima. Wel kan het in de coupe net als met Thalys wat lastiger zijn met de doorstroming. 

Je kunt de capaciteit van een losse ICNG natuurlijk niet vergelijken met ICR aangezien ICNG zeker in de spits meestal gekoppeld zal gaan rijden.

Ik denk niet dat NS het zich financieel kan veroorloven om straks in de spits structureel veel langere treinen in te gaan zetten voor hetzelfde aantal reizigers.

Overigens heeft NS vanaf het begin gecommuniceerd dat in de spits een deel van de reizigers in de ICNG zal moeten staan.

Je kunt de capaciteit van een losse ICNG natuurlijk niet vergelijken met ICR aangezien ICNG zeker in de spits meestal gekoppeld zal gaan rijden.

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Of de reizigers daar ook zo blij mee zodra ze ontdekken dat deze treinen veel minder zitplaatsen hebben dan ICR is nog maar de vraag.

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Prullenbakken bij iedere zitplaats veroorzaken juist meer rotzooi dan prullenbakken op de balkons zo blijkt in de praktijk. Alleen die grote tafels vragen om moeilijkheden: vervuiling en vandalisme  

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Ha ha, wat denk je zelf?

Reputatie 3

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Reputatie 7
Badge +1

Kunnen ze dat niet aanpassen door stickers op de raam? En zijn deze treinen nog niet te nieuw? Wie weet dat ze achteraf aangepast worden. 

Het lijkt mij wel verstandig om dergelijke vermeldingen op de ramen o.i.d. nog aan te brengen. Of zoals dat ook bij de priority seats is in de ICNG, een afbeelding op de hoofdleuning van de stoelen.

Een screenshot uit de video:

Alleen boven de deur een heel klein icoontje van de stiltecoupé. Dat moet je ook maar net zien.

Overigens wel fijn, de grotere tafels! Dat hebben veel regionale treinen ook.

Reputatie 5

8 Groen/grijze Traxx zijn vanaf april 2023 niet meer in Nederland. Betekent 4 stammen minder. Ze rijden de serie 900 niet. Dat scheelt. 

 

Zien hoe de verdeling van ICNG en Traxx + ICR dit jaar zal gaan verlopen. Gefaseerd zal ICNG het overnemen. 

Reageer