Skip to main content

Op 14 februari start de NS met een proef om een nieuwe manier van treinreizen te testen: treinreizen met GPS via je mobiele telefoon. In dit topic lees je kort wat dit inhoudt, hoe het werkt en zullen een paar veelgestelde vragen worden beantwoord.


Treinreizen met GPS: wat is het?

Treinreizen met GPS is een proef met als doel om te kunnen reizen in het openbaar vervoer zonder OV-chipkaart. Je ‘checkt’ in en uit met je mobiele telefoon, via een speciale app van de NS (NS Lab Bèta app). Aan de hand van GPS informatie wordt er via de app bepaald met welke trein je reist. Je hoeft dus niet meer je OV-chipkaart te gebruiken, ook niet als je een overstap maakt naar een andere vervoerder. Bovendien weet de app precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten, dus vergeten om de reis in de app te beëindigen is geen probleem!

De proef

Meedoen met de proef?

Deze eerste proef zal beperkt blijven tot een groep van 50 reizigers. Deelnemers van de NS Lab-app met een lopend NS Flex abonnement (NS Flex Basis uitgezonderd) kunnen vanaf 31 januari een e-mail ontvangen met een uitnodiging. Enkel als je bent uitgenodigd kun je meedoen aan de proef, het is momenteel niet mogelijk om jezelf aan te melden of in te schrijven.

Treinreizen met GPS: hoe werkt het?

Algemeen

Zoals de naam al aangeeft, wordt er aan de hand van GPS data in combinatie met de geofence van een station bepaald vanaf en naar welk station een reis gemaakt wordt. Een geofence is een virtuele afbakening van een bestaande geografische locatie, in dit geval de stationsgebieden en spoorlijnen in Nederland.

Zodra de app herkent dat een stationsgebied is betreden, kan er in de app een treinreis gestart worden. Na het starten van een reis levert de app een barcode (E-ticket), die gebruikt kan worden om poortjes te passeren en die getoond kan worden aan een conducteur bij controle in de trein.

Met deze barcode kan de hele dag tot 04:00 's ochtends gereisd worden, waarna hij automatisch wordt verwijderd. Bij aankomst op een eindbestemming kan een reis ook actief beëindigd worden via de app. Het is echter niet erg als dit wordt vergeten, aangezien de app aan de hand van de GPS informatie ook kan zien wanneer het stationsterrein is verlaten anders dan met de trein. Zodoende wordt enkel de gemaakte reis in rekening gebracht.

Tariefbepaling, kosten en facturatie

Treinreizen gemaakt met GPS worden via een bestaand NS Flex contract en dus de maandelijkse factuur in rekening gebracht. Het lopende NS Flex abonnement bepaalt een eventuele korting en de ritprijs. Het wijzigen van het reisproduct, het uitvoeren van een klassewijziging en overige aanpassingen aan een abonnement werken allen nog via de reguliere NS Flex processen.

Aan de hand van de GPS data wordt bepaald op welk traject er gereisd is en welke treinen er zijn genomen. Hiermee kan dan ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vervoerders, waardoor er geen nieuwe reis gestart hoeft te worden als er een overstap is naar een andere vervoerder. De gemaakte reizen komen dan gewoon op de NS Flex factuur te staan volgens het tarief gebaseerd op het tijsdtip van het eerste vertrek.

Een belangrijk verschil is echter wel dat bij treinreizen met GPS het tarief bepaald wordt door de geplande vertrektijd van de eerste trein die in de totale reis is gemaakt. Bij het reizen met de OV-chipkaart wordt het tarief bepaald door het tijdstip van inchecken. Bij treinreizen met GPS werkt dit dus net iets anders. Dit heeft echter ook als gevolg dat vertraging van een trein geen effect zal hebben op het tarief, gezien de geplande vertrektijd daarvoor wordt gebruikt

Privacy

GPS data wordt enkel gebruikt vanaf het moment dat een reis in de app gestart wordt totdat deze reis beëindigd of dat het stationsgebied verlaten wordt. De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).

Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.

Informatie voor deelnemers

Ik heb me aangemeld n.a.v. een uitnodiging. Wat nu?

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons direct een bevestiging. Op 14 februari zul je vervolgens een e-mail ontvangen met verdere instructies. Zodra je die stappen hebt gevolgd, kun je gaan reizen met GPS.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met GPS?

Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de NS Lab Bèta app downloaden. Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg je via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.

Stap 1: Open de app en klik op Profiel
Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe.
Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!

Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta app kan downloaden en wat je moet doen om ‘Treinreizen met GPS’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.

Er klopt iets niet aan een weergegeven reis of de bijbehorende prijs.

Bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht schrijven die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink.

Indien de weergegeven reis wel klopt, maar als de prijs onjuist is, neem dan contact op met de NS Klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.


Dit topic is bewust beknopt gehouden met relatief algemene informatie over deze proef. Specifiekere informatie kan gevonden worden op de Treinreizen met GPS website en met name de uitgebreide Q&A. Heb je na dit topic nog vragen, neem dan eerst een kijkje op deze pagina’s.

Indien je ook daar ook geen antwoord vinden op jouw vraag, plaats dan gerust een reactie!

En wat als de telefoon onderweg leeg raakt?


Dat staat op deze pagina:

Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.


Klinkt veelbelovend, met de nodige (privacy) issues m.b.t. locatiebepaling maar dat is een keuze, en hetzelfde als voor Google Maps of andere navigatie-apps die alles van je weten "het is zus en zo laat, ga je naar je werk (of adres x)?”

Zoals ik het lees geeft de app een melding als je (in de buurt van) een station komt, waarna je kan starten met reizen op een door jouzelf aangegeven moment.

Dan moet je dus wel buiten een station al de app opstarten, want als je dat binnen een gebouw doet heeft je telefoon geen idee waar je bent, tenzij er gebruik wordt gemaakt van andere informatie zoals (bekende) wifi-netwerken, bluetooth of GSM masten informatie die een redelijke schatting geven waar je je bevindt.

Natuurlijk kan daarbij gebruik gemaakt worden van OBIS (wifi in de trein), want dan weet de app precies in welke trein je zit, alhoewel op bijv. Eindhoven Centraal soms de wifi van een andere trein opgepikt wordt. Zo heeft de IC Eindhoven - Den Haag geen wifi maar goed, zodra je het station uit bent en de GPS locatie bekend is zal dat wel goed komen.

Hou er ook rekening mee dat de app (op de achtergrond) regelmatig zal willen weten waar je bent, en dat kan in sommige gevallen nogal wat batterijcapaciteit kosten. De reguliere NS app is wat dat betreft al een behoorlijke energieslurper, net als alle navigatie-apps overigens, zolang je die niet hebt beperkt tot alleen toegang tot je locatie bij de app op de voorgrond. Maar daar zijn natuurlijk de nodige oplossingen voor. De geschatte locatie op basis van telefoonmasten (een driehoeksmeting) is voldoende.

Ik vind het wel wat, en ben benieuwd of er bij die 50 personen leden van de Community zitten. Dat zullen dan wel personen zijn die (zeer) regelmatig reizen op verschillende trajecten, met daarbij verschillende route/vervoerderskeuzes.

Oh, en natuurlijk handmatig ‘uitchecken’ wanneer je na een reis langere tijd binnen een station verblijft (Schiphol Airport/Plaza e.d.) Edit: dan wordt de reis berekend tot het laatste station, dat zal dan bij gebruik van alleen GPS Amsterdam Zuid zijn, komende vanuit de richting Utrecht/Weesp.


Dat staat op deze pagina:

Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.

Wordt lastig om in de trein een e-ticket te kopen als de telefoon leeg is...


Ik snap niet dat de NS zich met dit soort innovatie bezighoud als basale dingen al het restitueren van teveel betaalde kosten door een verkeerde incheckpaal in 1,5 jaar niet opgelost kunnen worden.

 

Toch wat vragen:

- hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer.

- waarom moet je bij foutieve reisbepaling zelf contact opnemen met translink en voor de prijs met de NS? Waarom niet 1 loket die het probleem voor de klant oplost?

- hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? (Huidige app kost al veel batterij). Hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd?

- er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent 

- werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

Naast deze vragen heb ik niet het idee dat gps traceren nu zo stabiel is in binnenruimte dat dit een goed idee is.

 

 


- waarom moet je bij foutieve reisbepaling zelf contact opnemen met translink en voor de prijs met de NS? Waarom niet 1 loket die het probleem voor de klant oplost?

De prijs wordt bepaald via NS Flex, dus ook het corrigeren daarvan werkt zoals een correctie bij NS Flex als er gereisd wordt met de OV-chipkaart. Dit kan al gewoon gedaan worden via de bestaande Klantenservice, dus is het niet nodig om daar een ander kanaal voor in te richten.

Voor het onderzoeken van de transacties zelf is er echter wel een specialistisch team nodig, gezien dit (gok ik zo) ook te maken heeft met hoe de GPS data en de geofences samenwerken en leiden tot een traject en rit. Mij is aangegeven dat het Translink team waar die berichten terecht komen ook mensen bevatten vanuit de NS die betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze proef.

In het kort: Het ene is een probleem wat door de reguliere Klantenservice opgepakt kan worden als onderdeel van NS Flex correcties, het andere is een probleem specifiek gerelateerd aan deze proef en hoe het GPS reizen werkt.

hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer.

Goeie vraag, moeten we navragen. Hier hebben we nog geen details over gekregen.

hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? (Huidige app kost al veel batterij).

Hier zal geen eenzijdig antwoord op gegeven kunnen worden, dit is ontzettend afhankelijk van de telefoon die gebruikt wordt. Ik zal wel kijken of het gebruik hiervan wellicht vergeleken kan worden met gebruik van andere apps of services om een indicatie te geven.

Hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd?

Er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent 

Werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

Het antwoord op deze drie zal ik moeten navragen, maar ik denk dat de laatste vraag met name iets is was juist met deze proef ook onderzocht gaat worden. Ons is in ieder geval uitgelegd dat de belangrijkse GPS tracking het detecteren van verlaten of betreden van een station is, en niet zo zeer de werkelijke treinreis zelf. Ik verwacht dat daar weinig problemen in zullen zijn.

Deze laatste drie, plus het vervangend vervoer ga ik in ieder geval nog navragen. Wordt vervolgd.


Laten ze het eerst maar eens degelijk intern testen voor ze die proef met 50 reizigers gaan houden.

De ICT bij NS is al jarenlang niet van een bijster hoog niveau, en zoals marv87 terecht opmerkt, los eerst maar eens de standaard issues op die bij elk ander bedrijf gewoon vlekkeloos werken.


Kun je ook aan de proef meedoen als je een combinatie van NS Flex en OV Chip Plus hebt?
 


Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 


In theorie lijkt mij dat geen probleem, VIRM


Zou je dat kunnen navragen? 🙂 Bij OV Chip Plus is er in het verleden natuurlijk wel eens vaker een verschil tussen theorie en praktijk geweest. :D


Uiteraard wil ik dat voor je doen, maar naast OV plus heb je NS Flex. Als jij in dit specifieke geval mee wilt doen dan vervalt OV plus aangezien je niet meer van te voren hoeft op te geven welke reis je wilt gaan maken. Als het goed is kan je nu ook gewoon in- en uitchecken met jouw OV-chipkaart en worden deze reizen bij de factuur opgeteld of heb ik het nu mis?


Geen idee of dat zo zou gaan. Het kan ook zijn dat hij niks doet omdat OV Chip Plus boven' de proef met GPS wordt gesteld. Het is soms een beetje een Bermudadriehoekabonnement he. ;)’


Heb je ooit wel eens zelf ingecheckt zonder de reis aan te melden?


Jazeker. Je hoeft immers niet je reizen te reserveren als je afgekocht reisrecht hebt. ;)
 


Maar heb je wel eens een reis met kosten gemaakt zonder deze te reserveren?


Nope. Wel eens iets achteraf, dus na de reis, gereserveerd.


Als je ooit zelf een reis hebt gemaakt waarbij kosten zijn gemaakt en deze zijn gewoon bij NS Flex verwerkt zijn, dan kan je gewoon mee doen technisch gezien. 


Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt. Op ieder moment zou je moeten kunnen zien of je volgens het systeem binnen of buiten het station bent, voor het geval je je ergens in het grensgebied ophoudt.


Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt.

Op veel stations heb je natuurlijk te maken met poortjes, dus als die een passage met qr code registreren is het natuurlijk erg simpel te bepalen of je langer dan 35 minuten op bijv. Hoog Catharijne (geen GPS bereik) rondgehangen hebt. Op Schiphol Plaza kan dat misschien problematisch worden, want daar zijn geen poortjes en zal men moeten kijken hoe laat je weer ‘gezien’ wordt buiten de tunnel.

Waarschijnlijk (zo te lezen) wordt de aankomsttijd van je trein plus eventueel wat marge als ‘automatisch uitcheckmoment‘ gerekend, want de treinen waarmee je reist zijn (exact) bekend.

Daarbij moet men dan wel rekening houden met de tijd tussen het in- en uitrijden van een tunnel (Schiphol), plus het feit dat je binnen 35 minuten terug in mag checken om tot een half uur later verder te reizen.

Zo’n (geldige) overstap zou dan in totaal ca. 60 minuten mogen zijn (met 30 minuten buiten een station zoals Schiphol Plaza, zonder poortjes en zonder GPS bereik, dus locatie slechts ‘min of meer’ bekend op basis van GSM zendmasten).


Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt.

Op veel stations heb je natuurlijk te maken met poortjes, dus als die een passage met qr code registreren is het natuurlijk erg simpel te bepalen of je langer dan 35 minuten op bijv. Hoog Catharijne (geen GPS bereik) rondgehangen hebt. Op Schiphol Plaza kan dat misschien problematisch worden, want daar zijn geen poortjes en zal men moeten kijken hoe laat je weer ‘gezien’ wordt buiten de tunnel.

Waarschijnlijk (zo te lezen) wordt de aankomsttijd van je trein plus eventueel wat marge als ‘automatisch uitcheckmoment‘ gerekend, want de treinen waarmee je reist zijn (exact) bekend.

Daarbij moet men dan wel rekening houden met de tijd tussen het in- en uitrijden van een tunnel (Schiphol), plus het feit dat je binnen 35 minuten terug in mag checken om tot een half uur later verder te reizen.

Zo’n (geldige) overstap zou dan in totaal ca. 60 minuten mogen zijn (met 30 minuten buiten een station zoals Schiphol Plaza, zonder poortjes en zonder GPS).

In de voorwaarden staat:

Als u uw treinreis (..) begint tijdens de daluren en u in de spits overstapt op een andere trein (ook bij een overstap naar een trein van een andere vervoerder) dan behoudt u uw korting. De korting wordt verleend tot het moment waarop u (..) het station langer dan 35 minuten verlaat (..)

Of je na terugkomst op het station binnen 30 minuten begint te reizen kan apart gecontroleerd worden, maar staat hier los van. Wat jij voorstelt is een combinatie van in- en uitchecken (in plaats van alleen maar met een code door de poortjes gaan) en gps, wat inderdaad misschien een oplossing is. Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.


Leuk allemaal voor wie er van houdt, maar zijn er geen belangrijkere zaken die aandacht behoeven in de spoorwereld dan weer een ICT innovatie vraag ik me altijd af.…

En als je nog met een bus of tram moet, heb je alsnog een chipkaart nodig? Dan kan je net zo goed de hele reis met chipkaart maken zou ik zeggen. Eén kaart voor het hele ov....

Achteraf eens per maand je rekening checken, ritten nakijken en eventueel laten corrigeren vind ik ook nog wel bewerkelijk. Persoonlijk betaal ik liever gelijk ipv achteraf en zie ik ook gelijk wat ik betaal; bij fouten kan je dan ook meteen actie ondernemen. Onder andere daarom heb ik nog altijd reizen op saldo.

Ik denk vaak dat je beter gelijk kan betalen als je iets koopt of gebruikt. Kan veel gedoe voorkomen. 


Ik neem aan dat mijn vraag inmiddels richting de afdeling die over deze proef gaat is uitgezet?
 


Ik neem aan dat mijn vraag inmiddels richting de afdeling die over deze proef gaat is uitgezet?

@VIRM  Ik hoop dat ze juist reizigers zoals jij uitnodigen voor zo’n proef. Het klinkt ideaal (met die app en GPS locatiebepaling aan).

Hoe ga jij sowieso om met OV Chip Plus in geval van stations met poortjes? Gaan die gewoon open na een reservering voor een reis (desnoods zonder geregistreerde in/uitcheck, maar vertrek/bestemming vooraf bekend)?

Vrij reizen laat ik even buiten beschouwing, maar met Tmgps (treinreizen met GPS) zou je dan zomaar kunnen besluiten ergens anders heen te reizen, en toch de juiste prijs betalen ongeacht je routekeuze.


Met OV Chip Plus boek je inderdaad je reis van tevoren (telefonisch of via de boekingspagina). Je chipkaart wordt bij treinreizen dan eigenlijk een toegangspas voor de poortjes zonder dat deze saldo afschrijft. Voor bus/trein/metro werkt hij dan weer als een normale chipkaart. Dit abonnement is destijds in het leven geroepen omdat lang niet alle stations poortjes hadden, en CiCo-paaltjes ook niet altijd vindbaar waren.

Ik heb ook een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de proef, maar wil dan wel even weten hoe de GPS-proef en OV Chip Plus zich tot elkaar verhouden.


Reageer