beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Ik weet ook niet waarom het in deze gevallen de AVG zou schenden. Daar ken ik de AVG niet goed genoeg voor. Ik vind het soms ook allemaal vrij overdreven.

Reputatie 7
Badge +3

De afgelopen paar jaar is veel servicepersoneel op stations wegbezuinigd en diverse balies gesloten, want mensen kopen geen kaartjes meer bij een loket en het servicepersoneel zou vaak niets te doen hebben. Allemaal goed en wel, maar dat betekent wel dat je in dit soort situaties vaak veel minder of zelfs helemaal geen personeel op een station hebt om te helpen. Dan is het des te wranger dat je dan voor vervangend vervoer geen gebruik kunt maken van de infozuil. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk is er geen maximum aan wat NS ‘mag’ vergoeden. NS bepaalt dat immers zelf. 

Er zijn blijkbaar precedenten dat wel volledige declaraties van meer dan €125 zijn vergoed. 

Verder zou dat bedrag van €125 geïndexeerd moeten worden. Op deze manier krijg je een stuk minder taxi voor je geld omdat de ritten wel steeds duurder worden. En dat alles terwijl NS zelf wel de prijzen mag verhogen. Zelfs met meer dan de inflatiecorrectie.

 

Schrijft mevrouw Bouma hier nu dat EneruNL liegt?

Reputatie 7
Badge +1

Mevrouw Bouma geeft hier het officiele standpunt van NS en hoe het in theorie zou moeten werken. Mevrouw Bouma kent blijkbaar niet de praktijk waarin de dingen niet zo gaan zoals ze op papier staan. 

Allemaal leuk lief en aardig maar deze brief kan echt niet door de beugel.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je hoeft echt de vorige reactie niet volledig te citeren als je slechts met een eenregelig bericht wilt reageren. 

Reputatie 7
Badge +3

Als we het over dezelfde tweet hebben dan had die persoon een taxibon van €475 en kreeg nu te horen dat het maximum hiervoor €125 en kwam nu klagen over het bedrag van €350 wat niet vergoed zou worden. Die persoon kreeg toen die gestrand was op Rotterdam ook te horen dat hij maar een taxi moest nemen en de kosten bij NS terug vragen, zonder melding van dat maximum bedrag. Dat van het maximum van €125 is nieuw voor mij. Misschien wel een intern iets, maar die had ik nog niet eerder gehoord.

Reputatie 7
Badge +1

Triest dat je zo'n reactie van NS ontvangt. Ik ben overigens wel hogelijk verbaasd dat je al zo snel een reactie hebt gekregen. De normale klachtenmafhandeling duurt maanden.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat over Geldermalsen kwam ik ook tegen. Eén van de omreisroutes om Geldermalsen - Utrecht te mijden was via Breda/Rotterdam dus met Rotterdam gestremd was dat niet mogelijk. Daardoor zullen degenen die Geldermalsen - Utrecht wilden mijden wel hebben moeten reizen met de bussen, plus zullen ook extra reizigers via Geldermalsen zijn omgereisd. Wat me gisteravond ook opviel was dat iemand vroeg of de RET van Den Haag naar Rotterdam werd vergoed door NS, nee was het antwoord, blijkbaar kun je wel maximaal €125 aan taxikosten declareren maar een paar euro voor de metro weer niet. 

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft het over de bonnetjes waar naw-gegevens zijn genoteerd. De vraag is of deze gelden als bindende afspraak en waar deze dan zijn. Als TS een foto heeft gemaakt van dat bonnetje dan staat hij een stuk sterker.

 

In zulke situaties denk je er waarschijnlijk niet aan om zoiets te doen, je ben dan denk ik allang blij met de toezegging die gedaan wordt en zolang je geen eerdere negatieve ervaring hiermee hebt geloof je nog dat het vergoed wordt. Je zou hetgeen de medewerker zegt ook kunnen filmen en bij een reactie vanuit NS dat medewerkers nooit toezeggingen doen over taxivergoedingen dit moet opsturen als bewijs dat het wel gedaan is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog steeds een volkomen arbitrair bedrag. Een interne richtlijn van NS. 

Waar door NS ook nog eens aan voorbijgegaan wordt is dat dit bedrag niet geïndexeerd is. Door de jaren heen krijg je bij NS steeds minder vergoeding. En dat terwijl NS zelf wel de prijzen verhoogt.

Reputatie 7
Badge +3

Laura, ik waardeer het ook dat jij hier een reactie geeft. En je hebt gelijk, er is een normale procedure waar reizigers zich aan zouden moeten houden (niet zelf een taxi regelen), maar volgens die normale procedure zouden NS medewerkers ook niet reizigers moeten adviseren wel zelf een taxi te regelen en beloftes doen over vergoeding hiervoor.

Wat betreft die normale procedure vind ik, en dat heb ik al eerder in andere topics aangegeven, dat NS duidelijker moet communiceren hierover, niet alleen op de website maar bv ook dmv informatie op de stations en in SPOOR of nieuwsbrieven en tijdens een incident als dit misschien ook via de omroep. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat je geen vervoer kan regelen via de informatiezuil had ik ook nog nooit gehoord, terwijl er wel regelmatig op Twitter door webcare wordt verwezen naar deze zuil. Zoals in deze 2 tweets al wat eerder.

Wat als er geen personeel op een station is of je telefoon leeg is of je niet genoeg beltegoed hebt omdat je ik weet niet hoe lang in de wacht moet hangen, of wel personeel op het station maar dat zegt dat je maar zelf een taxi moet regelen en de kosten terugvragen?

Zoals zoveel dingen bij NS is het op papier misschien goed geregeld maar in de praktijk is een grote rotzooi. Zoals nu ook weer gebleken is. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor vervolgschade omdat je de dag er na niet kunt werken (je kunt overigens de dag er na om 7.28 in Venlo zijn, weinig mensen beginnen vroeger) hoeft NS sowieso niet te betalen en dus ook geen rekening mee te houden in de afweging.

Wel mee eens dat aantal en omvang van dit soort storingen niet langer acceptabel is en dat NS duidelijker aan moet geven hoe de reizigers in dit soort gevallen dienen te handelen.

Klopt, vervolgschade kun je niet verhalen op NS. En leuk dat dat je de volgende dag om 7:28 al in Venlo kunt zijn, maar dan ben je pas op het station in Venlo. Dan moet je nog van station naar huis om je om te kleden, misschien nog de laptop ophalen die je op werk nodig hebt en eer je thuis bent kan het misschien nog wel een half uur later zijn, dan nog naar werk wat misschien ook nog een half uur of een uur rijden is. Voor je dan op werk bent is de ochtend al een stuk verder gevorderd. Plus er kunnen ook diverse andere redenen zijn dat iemand echt die avond nog naar huis moet. 

Wat misschien wel had gekund is een taxi nemen naar het eerstvolgende station vanwaar nog wel treinen reden en dan per trein verder naar Venlo. Een taxi Rotterdam - Breda zou al een stuk goedkoper zijn geweest, maar dan moet je die wel op tijd regelen dus niet wachten tot 23:00 uur of tegen middernacht. Om 21:10 was de prognose al 23:30 en dan ga je Venlo niet meer halen vanaf Rotterdam.  Zelfs als volgens een eerdere prognose de storing rond 23:00 opgelost zou zijn, gaan niet direct alle treinen weer rijden, en de treinen die dan wel gaan rijden zullen bomvol zitten zodat je ook nog kans hebt niet mee te kunnen. Moet je dan nog naar een verre bestemming als Venlo of misschien Groningen dan redt je niet als je pas rond 23:30 een trein vanaf Rotterdam kan nemen. Wat dat betreft vind ik ook wel wat van de afwachtende houding van NS, met vage adviezen om te wachten en de reisplanner te checken.

Reputatie 2

Verder krijg ik ook totaal geen gehoor. Via de telefoon krijg ik hetzelfde antwoord te horen

Reputatie 7

Ik snap dat de moderatoren hier ook niets aan kunnen doen maar ook hier weer stuit men op een muur wat communicatie betreft ten aanzien van het management wat de zaken niet in de hand heeft.

Reputatie 7
Badge

Je dient ten alle tijden wel contact met ons op te nemen waarna de toestemming in ons systeem kan worden gezet.

Off-topic gratis tip, de juiste spelling van de versteende uitdrukking die je hier probeert te gebruiken is "te allen tijde". Meer mensen en ook ik maken hier natuurlijk regelmatig type- en taalfouten maar met drie fouten in slechts drie woorden en 13 letters wordt het wel erg bont.

Reputatie 7
Badge +3

In een grijs verleden was er personeel dat in verstoorde situaties taxibonnen kon afgeven. Er is nauwelijks of geen personeel meer op stations, zeker niet aan het einde van de dienst.

Er moet echt iets beters verzonnen worden door NS om reizigers in een verstoorde situatie te helpen. Het zou al helpen wanneer bijvoorbeeld Hc's in zo'n geval een kaartje kunnen meegeven aan een reiziger. Dan is er in geval vastlegging van het contactmoment met NS. Natuurlijk wel in een vorm die niet makkelijk na te maken is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet nog 1 ding toevoegen, misschien wel heel belangrijk. De vergoeding van € 125,00 is per persoon.

Wat zijn de regels hiervoor? Als je ergens op tijd moet zijn en de trein die je wilt nemen valt uit, krijg je dan een taxi vergoed? Of alleen als de laatste verbinding niet meer rijdt? En zijn er ook vergoedingen als iemand jou komt ophalen?

Reputatie 2

Er moet inderdaad een betere oplossing komen voor situaties waarbij voortzetting van de reis op dezelfde dag niet meer mogelijk is. In deze discussie genoeg gevallen waarbij geen hulp werd aangeboden.

 

Vergeleken met de Nederlandse regionale vervoerders of de hoofdvervoerders in België of Duitsland is de regeling van NS beschamend.

 

Een handig lijstje:

 

In het geval dat je ’s nachts niet meer verder kunt reizen en geen behulpzaam personeel kunt bereiken:

 

NS

Geen eigen taxi bestellen, geen hotel zelf regelen.

Mensen met internationaal ticket mogen wel zelf een overnachting boeken en bij NS declareren (GCCCIV/PRR art. 10.4b)

 

Regionale vervoerders Nederland

Geen eigen taxi bestellen, wel zelf een hotel regelen tegen redelijke overnachtingskosten (art. 7.4 Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer 2015)

Vervoerder Arriva heeft mij per e-mail bevestigd dat 100% van de taxikosten worden vergoed bij uitval van de laatste Arriva-treinverbinding. In de voorwaarden is dit niet opgenomen.

 

NMBS

Taxikosten tot 65 euro per persoon, hotelkosten tot 85 euro per persoon per nacht (art. 13 Algemene vervoersvoorwaarden van NMBS binnenlands vervoer)

 

Deutsche Bahn

Taxikosten tot 120 euro per persoon of redelijke overnachtingskosten (Eisenbahn-Verkehrsordnung EVO)

 

Bij alle vervoerders mag je een bus of andere trein zelf regelen na 100 minuten zonder informatie (artikel 18, EU Verordening 2021/782) maar daar heb je over het algemeen  ’s nachts niet veel aan.

Reputatie 6
Badge +2

Als je ergens op tijd moet zijn en de trein die je wilt nemen valt uit, krijg je dan een taxi vergoed? Of alleen als de laatste verbinding niet meer rijdt?

Wanneer je door de schuld van NS de laatste aansluiting hebt gemist. Voor overdag geldt dit niet.

En zijn er ook vergoedingen als iemand jou komt ophalen?

Helaas niet.

Reputatie 7
Badge +1

Als je ergens op tijd moet zijn en de trein die je wilt nemen valt uit, krijg je dan een taxi vergoed? Of alleen als de laatste verbinding niet meer rijdt?

Wanneer je door de schuld van NS de laatste aansluiting hebt gemist. Voor overdag geldt dit niet.

En zijn er ook vergoedingen als iemand jou komt ophalen?

Helaas niet.

Ik snap dat het niet jullie schuld is, maar ik ben nog steeds bijzonder boos over hoe NS nu vindt dat ze dit kunnen afhandelen. Ik vind ook dat degene die de brief hebben ontvangen als gepubliceerd op pagina 2 schriftelijke excuses dienen te ontvangen. 

 

De klagers worden op een manier weggezet die echt niet kan!! Voorts kan NS niet terugkomen op eerder gedane toezeggingen van het personeel. 

 

Graag op korte termijn een reactie. Het is deze eigenlijk gewoon tijd dat mevrouw Bouma dit persoonlijk afhandelt, zij heeft immers ook de brief ondertekent.

Reputatie 7
Badge +1

Gefeliciteerd met dit resultaat. Jammer dat er zo'n foutieve afschrikmail van de klantenservice aan vooraf is gegaan. 

 

Ik moet wel zeggen dat de snelheid van afhandeling mij oprecht verbaasd. Ik denk dat NS tot het inzicht is gekomen dat deze case echt niet te winnen viel. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me typisch weer een voorbeeld van NS die weer eens niets heeft begrepen van de letter en de geest van de AVG.

Zelfs als het echt waar is dat NS deze dienstverlening heeft moeten stoppen vanwege AVG-gerelateerde veranderde voorschriften dan nog moet er natuurlijk wel een alternatief zijn uitgewerkt en operationeel zijn voordat je abrupt stopt met de dienstverlening. 

 

Reputatie 7

En moet je dat alternatief ook melden aan je personeel en duidelijk op de website vermelden. Niet stiekem iets veranderen en er geen melding van maken. 

Ook de 125 Euro taxi vergoeding per persoon komt uit het niets

Reageer